Toekomst plan: "klein schalige" fokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Toekomst plan: "klein schalige" fokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 21:05

Hoi bokkers :)

Ik zit al een heel poosje na te denken aan wat ik nou wil in de toekomst rondom de paardenwereld zeg maar. Ik heb nog nooi een wedstrijd gereden. Heb altijd lekker buiten gereden. Nu heb ik wel altijd met miniatuur paarden en shetland bezig geweest. Ook niks serieus hoor. Maar dit heb ik altijd enorm leuk gevonden! Zo ook op een fokkerij geholpen.
Nu wil ik dus in de toekomst ietst van een klein schalig fokkerijtje te beginnen. Dit dan met of miniatuur paarden of mini shetlanders. Ik heb hiervoor nog niks uitgewerkt en hoop dat bokt mij een beetje op weg wil helpen.
*Algemene info over de mogelijkheden voor mij zonder allemaal papieren te moeten halen zeg maar.
*Hoe en wat rondom keuringen van de hengste en veulens.
*Andere info die belangrijk is.

Zoals ik al zei, het zit alleen nog maar in mijn hoofd. Wil dit loop der tijd dus gaan uitwerken. Hoop dus dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen :)

lisawouda93

Re: Toekomst plan: "klein schalige" fokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:10

Ga maar eerst een op de keuring kijken. Dan kom je er wel achter of je er echt aan wil beginnen

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 21:41

Ik heb op fokkerij gewerkt, niet zo lang hoor, maar ben ook mee geweest op keuringen. Omdat ik weet hoe hard het werken is wil ik het klein schalig houden :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:47

Ik zou maar wel echt heel goed over na gaan denken.

Er zijn al zoveel mini shetlanders en allemaal willen ze ervanaf, staat er bol van op de markten en advertenties. En dan worden er nog meer gefokt.......

Ik denk dat het beter is om gelijk te gaan starten met hele goede papieren en van zeer hoge kwaliteit miniatuurpaarden te gaan fokken waar er voldoende vraag naar is, en dat is niet bepaald goedkoop.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:49

Let wel: de markt ligt eigenlijk een beetje op z'n gat...
Het is een beste happening om met de hengst op keuring te gaan, de hengst z'n minimale nakomelingen te laten verwekken, die veulens (evt) ook weer uit te brengen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 21:54

Het zal voorlopig nog wel even duren voor dit werkelijkheid word. Maar daarom denk ik nu graag vooruit en wil ik alles gaan uitzoeken. Eventueel wil ik ook wel in de kleinere pony's gaan (welshjes ofzo).

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:57

Ik zou eerst even gaan kijken of er wel markt is voor wat jij wil gaan doen. Kijk voor de grap eens rond op marktplaats en de bokt markt. Barst van de shetlanders en de minipaardjes.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:59

Het is zalig om minipaardjes te houden, ik heb een kudde van 6 gekeurde fokmerries, 2 jaarlingmerrietjes en 2 goedgekeurde dekhengsten. Ze zijn ingeschreven in verschillende stamboeken, zoals AMHA, BMP, NMPRS, BMHS. Het is inderdaad niet goedkoop om met dit soort paardjes te fokken en showen, maar wel een heerlijke hobby. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:01

Je moet vooral gaan kijken naar het totaalplaatje, is er veel vraag naar en wordt er ook echt serieus wat leuks mee gedaan, zoals keuringen/ liefhebberij etc.

Ipv dat het in de vleeshandel verdwijnt in het buitenland, er zal altijd handelaren zijn die er wel wat in zien, maar is dat het doel wat jij voor ogen hebt?

Nee, toch?
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-03-15 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 22:01

Ik wil het ook zeker als hobby houden, tenzij ik zo goed word hahaha (grapje)!
Grote maat shet of welsh lijkt me ook wel wat. Dan door een goed ruitertje zo goed mogelijk op lijden en dan er mee verder fokken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:05

Goede minipaardjes met aparte kleur zijn erg hip. Maar daardoor ook waanzinnig duur dus reken dat je voor je homozygoot dun-zilver-dubbel cream-pearl-homozygoot tobiano-overo-zwarte merrie die ook nog eens is goedgekeurd bij de gewenste stamboeken en fantastisch beweegt erg veel geld mag neerleggen!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:08

NMPRS en AMHA paardjes zijn echt wel serieuze paardenstamboeken/registers waar veel om te doen is en er zijn een heleboel verenigingen die daarnaast ook nog eens shows geven voor minipaarden, ook wordt er veel driving mee gedaan. Straf dat veel mensen deze paardjes direct doemdenken als slachtmateriaal. Hier in België zijn de mijne trouwens uitgesloten voor menselijke consumptie.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 22:13

Stiekum baal ik vreselijk dat mijn mini shet van nu geen hengst meer is. Hij mag dan geen bijzondere papieren hebben (zelfs ouders zijn onbekend). Maar ik zou voor de leuk best willen "oefenen" met hem. Hij is echr mijn perfecte mini shetlander: 83cm, roodschimmel, prachtige gangen, leergierig en een gouden hartje!

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:15

Kijk dat zijn er duizenden van............dat moet je juist niet gaan vermeerderen.
Niks bijzonders aan.
En dan bedoel ik het niet rot, maar het is gewoon de waarheid.

Of het moet echt voor jouzelf zijn en het ook allemaal gaan houden als er veulens geboren gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-03-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:15

Ja, maar omdat hij jouw perfecte mini shetlander is, is hij dat bijlange nog niet voor de fokkerij hoor. ;) Daarvoor moeten ze toch voldoen aan de stamboek vereisten en niet aan de jouwe. :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 22:22

Ik snap zeker wat hierboven gezegt word over mijn mini haha :) daarom zei ik er ook bij "om te proberen". Dan was ie leuk geweest. Maar dat ter zeide haha :)

Ik ben zelf nog in dubio of ik echt voor paarden voor de keuringen wil gaan of leuke, goede kinder rijponys (denk hierbij aan grote maat shetlander en welsh A en B). Aangezien het hobby zou zijn natuurlijk :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:22

Ik heb zelfs mijn basis NMPRS hengst gecastreerd, enkel 1e premies en 2x nationaal kampioen. Waarom? Hij voegt imo niet genoeg doe.

Mijn merries op dit moment ook niet (mijn apart gekleurde kroon preferente merrie niet, en mijn apart gekleurde kroon prestatie elite sport-AA merrie ook niet). Dus er word nu hier niet gefokt. Merries moeten minimaal predikaten hebben, fatsoenlijk in de sport lopen (minimaal M) en echt voldoende correct zijn (stamboek opgenomen dus echt niet voldoende ).

Er zijn zijn zo verschrikkelijk veel kleintjes, je moet dus echt wel iets heel goeds fokken wil je je kunnen onderscheiden. Jou ruintje zou dus lang niet eens in de buurt komen. Niet dat hij zelf verkeerd is, maar een goed fokdoer (merrie of hengst) dier is weer heel wat anders dan een leuke pony.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:29

Tja, als ik een leuke grote maat shetlander wil, of een Welsh kinderpony, ga ik naar de eerste de beste paardenmarkt en pik ik er eentje op voor €100.

Er zijn zo veel particulieren die even leuk een veulentje willen fokken, want hun 13 in een dozijn merrie/hengst voegt ECHT wat toe aan de fokkerij. En daar staat de markt vervolgens vol mee.

Daardoor is er gewoon geen plaats meer voor een semi professionele hobbyfokker die gemiddelde paardjes op de markt wilt zetten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:02

Het is niet voor niets dat de meeste fokkers het fokken als bijzaak hebben en niet hun hoofddoel.

1 veulen kost je:

1,5 jaar de (onderhouds)kosten van je merrie
1 jaar de kosten van je hengst óf het dekgeld van een hengst

evt. bijkomende kosten van keuringen etc. van zowel hengst als merrie
kosten van bevalling en het veulen zelf, incl. stamboekkosten.

je hebt namelijk die hengst en merrie alleen omdat je ermee fokt, zou je dat niet doen dan had je ze waarschijnlijk ook niet gehad en dus ook niet de kosten ervan.

dekt je hengst overigens 2 van je merrie's dan kun je de kosten van 1 jaar onderhoud etc van de hengst door 2 delen, elk veulen de helft. bij 3 door 3 etc.

de aanschafkosten moet je niet tellen, dat is maar eenmalig.

stel dus dat je 150 euro per paard per maand kwijt bent aan stalhuur/hooi/stro/brok en rond 200 vanaf eind dracht en tijdens lactatie. 150 aan smid, 150 aan DA en pakweg 500 aan kosten van het veulen..

je dekt 2 merrie's met eigen hengst.

12 maanden van 150 voor je hengst = 1800

10 maanden van 150 = 1500 merrie 1
8 maanden van 200 = 1600 merrie 1
150 smid
150 DA
500 veulen
helft kosten van je hengst = 900
totaal merrie 1 komt dan op 4800 <- wil je dus winst maken moet het veulen meer dan dat opleveren.

veel mensen rekenen die kosten van hengst en merrie niet mee, maar als je die niet terugverdient draai je toch echt verlies.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 03:39

Ik zou beginnen met een goede baan zoeken om deze hobby te bekostigen ;)
Fokken kost namelijk behoorlijk wat geld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 06:21

absoluut..
je moet rekenen dat het leven je gemiddeld zo'n 18.000 euro zal kosten per jaar..
en dan heb ik het niet over zeer luxieus maar over relatief normaal leven, met een normaal inkomen.

als je een woning met stalling, of een woning en losse stalling kunt huren, vergeet huursubsidie dan maar vlug, dan is je inkomen te hoog.. om zo'n inkomen te hebben, zul je dus wel een studie moeten doen die tot een redelijk goed inkomen leidt (los van je paardendroom).

houd maar simpelweg rekening met zo'n 900 euro aan vaste lasten, zonder uberhaupt nog een stal te hebbben/huren.. En dan heb je er geen sportverenigingen abbonementen of loterijen bij zitten.. Het leven is nu eenmaal niet zo goedkoop als je wel denkt..

dus laten we zeggen 750-900 per maand.. is dus 9000-10.800 euro per jaar aan kale vaste lasten..
als je zo actief leeft, kun je ook niet op drie aardappelen en een boterham leven.. dus laten we zeggen 50 euro per week aan eten, zeer goedkoop en dus meerdere winkels afrennen voor de aanbiedingen.. zonder rokerij, drinkerij en wat lekkers bij de koffie.. Globaal dus 200 euro in de maand (iets meer want een maand is 4.5 week).. dus grofweg 2500 euro per jaar aan eten en drinken en dan op z'n spotgoedkoop. doe nog maar een kleine 1000 erbij voor kleding en verzorgingsproducten.. opnieuw zonder paardenhobby. zit je dus al 12.500- 14.300 per jaar.. En dan heb je het dus over zeer minimaal leven, zonder luxe.. dus 18.000 inclusief een ditje/datje, uitje, weekje vakantie en dergelijken.

Zonder dus uberhaupt nog iets voor je paarden te hebben..

ok, je wilt dus fokken.. maar dan moet je wel behoorlijke papieren bij de paardjes hebben, anders leveren je veulens al een stuk minder op. je wilt wel een beetje serieus genomen worden.

Nu vooruit, laten we die aanschafkosten maar even buiten beschouwing, inclusief alle investeringen om je terrein dan veulen proof te maken..

gok toch wel minimaal 500 euro per maand kale huurkosten.. en zitten ze bij je huis, tel dan maar zo'n 350-500 euro bij je huur op.. dus even uitgaan van 500 euro.. is dus 6000 per jaar aan huisvesting..

kwa eten kunnen ze het ook niet af met hooi alleen..

etc
etc etc.

zit je totaal dus al tegen de 25.000 euro aan, en dan is het petje af hoe goedkoop je het voor elkaar krijgt..

hoe wil je dat bekostigen met kleinschalig fokken?

kleinschalig fokken zie ik als 1-5 veulentjes per jaar..
Ik neem aan dat jij geen 5000 euro per veulen wilt gaan vragen,
want dan moet je wel extreme toppertjes hebben staan, als je kijkt dat je voor een paar honderd euro (en dan houdt ik het ruim) een shetje kunt kopen, en voor hetzelfde geld ook een kleine mini.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:35

Er wordt hier enigszins minachtend over de fokkerij van minipaardjes gedaan, want de markt is verzadigd en er zijn er al zo veel, en op de paardenmarkt kun je ze voor een appel en een ei kopen.

Dit gaat op voor de papierloze diertjes, maar voor echte stamboekdieren totaal niet. Een minipaard met goede papieren kost net zoveel als een leuke D-pony waar goed mee in de basissport gereden wordt. De meesten hier onderschatten die fokkerij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eerder ook een beetje deed, maar mijn ogen gingen open toen ik veel bij een gerenommeerde hengstenhouder/fokker kwam, en ik heb met eigen ogen gezien hoe die handel is en wat de prijzen zijn, en hoe dat wereldje is.

Wel is een voorwaarde voor als je zo'n fokkerij opstart, investeer in merries met goede papieren en predikaten.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:24

Oh my God! Ik wist niet dat ik zo'n dure hobby had na deze professionele berekeningen te lezen hier! :') ... (sarcastische kuch... )

En ja,.. minipaarden heb je in veel verschillende prijsklasses, en neen,... het zijn niet de geschoren mini shets die ik fok. Mijne zijn ingeschreven in verschillende stamboeken in binnen- en buitenland, zijn allen veterinair gekeurd en krijgen dagelijks de beste verzorging. En toch heb ik nog geld over voor de boodschappen te gaan doen. :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:53

Laureas schreef:
Oh my God! Ik wist niet dat ik zo'n dure hobby had na deze professionele berekeningen te lezen hier! :') ... (sarcastische kuch... )

En ja,.. minipaarden heb je in veel verschillende prijsklasses, en neen,... het zijn niet de geschoren mini shets die ik fok. Mijne zijn ingeschreven in verschillende stamboeken in binnen- en buitenland, zijn allen veterinair gekeurd en krijgen dagelijks de beste verzorging. En toch heb ik nog geld over voor de boodschappen te gaan doen. :D

mijn grove (en dat heb ik ook vermeld), is gebasseerd op levensonderhoud + fokkerij..

maar zoals je aangeeft, jouw paardjes zijn ingeschreven bij stambomen, goedgekeurd etc.. Je fokt dus in de top van je segment ongeveer..

TS daarentegen vind het jammer dat haar hengstje (die toch vrij normaal is, niets bijzonders) gecastreerd is, anders was ze daarmee gaan fokken.

Dat is nogal een flink verschil..

Maar waarom schets je hier dan geen kostenplaatje voor TS, want juist jij zou haar een globaal inzicht kunnen geven over wat een huis met stalling kost aan maandelijkse lasten, wat je paardjes per maand kosten, wat je aan dekgeld moet betalen, aan voer, da, smid, voorbereiding van keuring etc.. Het meeste ervan heb ik niet eens genoemd omdat ik er totaal geen zicht op heb..

@ Neonlight.

Er is een groot verschil tussen hobbymatig shets/mini's op elkaar laten springen en je serieus verdiepen in een goed fokprogramma en bloedlijnen. De markt is behoorlijk vol met van de gelegenheid foksels.. zowel bij de shets, mini's als bij de wat grotere pony's.

Je geeft het zelf eigenlijk ook al aan.. Een mini met goede papieren (en daar heeft TS het eigenlijk nog niet eens over, want die vond het jammer van haar papierloze ruin), is in prijs vergelijkbaar met een leuke basis sport D-pony. Maar dan heb je het nog niet over hoge bedragen toch? Niet om het rendabel te laten zijn? En dan heb je het dus over de goede matches, met goede papieren en showpotentie..

Een D pony die daar niet aan voldoet, kan altijd nog een plekje krijgen als recreatiepony'tje die een b proefje kan lopen voor leuke buitenritten. Daarvoor is de markt nog redelijk. Maar een shet of mini die de lat niet haalt, daarvoor is de markt veel kleiner.. er zijn veel minder menners dan recreatieruiters.

Dus waar je leuke basis D pony nog te vergelijken is met de goedgelukte mini.. is een mindere D ineens wel een stukje duurder dan een mindere mini of shet, want dat worden dan echt ineens gezeldschapspaardjes of levende grasmaaiers.

ik denk dat de serieuze minifokkers zich hier in de wiek geschoten voelen. Terrecht als men het goede segment van de fok zou verwijzen naar grasmaaiertjes. Maar hier hebben we het niet over het hogere segment maar over hobbyfokken, zonder dat er uberhaupt nog enige kennis is en zonder de echte bereidheid om opleidingen of cursussen te doen als investering (zie ook het andere draadje)..

neem aan dat dat niet jullie fokkerij weerspiegelt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:55

peach2001 schreef:
Het is niet voor niets dat de meeste fokkers het fokken als bijzaak hebben en niet hun hoofddoel.

1 veulen kost je:

1,5 jaar de (onderhouds)kosten van je merrie
1 jaar de kosten van je hengst óf het dekgeld van een hengst

evt. bijkomende kosten van keuringen etc. van zowel hengst als merrie
kosten van bevalling en het veulen zelf, incl. stamboekkosten.

je hebt namelijk die hengst en merrie alleen omdat je ermee fokt, zou je dat niet doen dan had je ze waarschijnlijk ook niet gehad en dus ook niet de kosten ervan.

dekt je hengst overigens 2 van je merrie's dan kun je de kosten van 1 jaar onderhoud etc van de hengst door 2 delen, elk veulen de helft. bij 3 door 3 etc.

de aanschafkosten moet je niet tellen, dat is maar eenmalig.

stel dus dat je 150 euro per paard per maand kwijt bent aan stalhuur/hooi/stro/brok en rond 200 vanaf eind dracht en tijdens lactatie. 150 aan smid, 150 aan DA en pakweg 500 aan kosten van het veulen..

je dekt 2 merrie's met eigen hengst.

12 maanden van 150 voor je hengst = 1800

10 maanden van 150 = 1500 merrie 1
8 maanden van 200 = 1600 merrie 1
150 smid
150 DA
500 veulen
helft kosten van je hengst = 900
totaal merrie 1 komt dan op 4800 <- wil je dus winst maken moet het veulen meer dan dat opleveren.

veel mensen rekenen die kosten van hengst en merrie niet mee, maar als je die niet terugverdient draai je toch echt verlies.

Misschien zou een cursus bedrijfseconomie wat zijn, je berekening laat nogal wat te wensen over ;)