Probleem met Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimjaarsma

Probleem met Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:17

Hallo,ik heb een probleem met mijn Shetlander.
Als ik kom bij het weiland met een halster in mijn hand,
Maar dan ga ik langzaam naar haar toe en rent ze weegt en geeft je nog even een bok of steigert voor je.
Wat moet ik doen?
Ze heeft een groot weiland en geen stal.
Ookal neem je eten mee.
En geef je dan rent ze ermee weg..
Zodra ik weg loop gaat ze me achteraan en bokt me en bijt me

ElineGC

Re: Probleem met Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:19

Ga eens een paar keer bij haar in het land zonder tuig etc. Gewoon om een koekje of aai te geven.

lieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:26

je kunt haar ook proberen te lokken met een snoepje

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:35

Bekend probleem hier komen die shetties ook niet in de wei.
Als ze vervelend doet gewoon negeren en uit de wei gaan.
En pas het lekkers geven als je het halster om hebt gedaan zodat ze niet meer weg kan
Eventueel goed passend halster om in de wei en de weide in kleinere stukken op delen.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:41

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 08:29

Staat hij alleen?
Ik begrijp nooit zo goed dat paarden weglopen voor hun eigenaar. Die van mij kruipen nog net niet bij me op schoot. Ik bedoel, je paard wil toch graag bij je zijn?

Maar het kan ook zijn dat je hem (onbewust) wegstuurt als je naar hem toe loopt. Let daar op met je lichaamstaal, verdiep je eens in het wezen paard en zijn lichaamstaal.

kimjaarsma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 17:29

Bedankt voor tips.. Ik zal het uitproberen..
Staat met een ram in het weiland haar beste maatje..
Snoepjes komt ze niet want ze weet dat ik haar wil pakken..
Als ik zonder tuig naar haar toe ga komt ze naar me galopperen en aai ik haar en ga ik weer weg..
Maar ik heb dus van mensen gehoorde die op haar weiland letten..
Dat er een paar kinderen zijn die haar slaan met stokken en prikken op haar Hooft..
Heel heftig ik ben naar de ouders gegaan... Maar die geven er niet om..
Dan denk ik ook nogal geef respect man dieren zijn ook levende mensjes.. Toon respect..
Groetjes Kim

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:02

Nou ik zou zeggen, begin eens met het geven van een paardwaardig leven. Met soortgenoot ipv schaap.

Misschien jezelf eens verdiepen in paarden en hun behoeften?
Laatst bijgewerkt door Susanne op 02-03-15 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:08

Jelleee schreef:
Nou ik zou zeggen, begin eens met het geven van een paardwaardig leven. Met een soortgenoot ipv schaap. Tjongejonge ik word hier zo moe van..

Nou mag wel een beetje vriendelijker, kind is 14.

Het klopt wel wat Jelleee zegt, maar ze kan het ook anders zeggen.
Misschien inderdaad als er een andere shetlander bij staat dat het makkelijker gaat.
Weet je niet iemand die een shet heeft, misschien wilt ze hem bij jou shet zetten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:09

Tja, ik vind dat je daar aan moet denken voordat je een paard aanschaft.

Misschien kun je je pony ergens anders stallen Ts, waar al paarden staan? Dan hoef je er zelf niks bij te kopen.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 02-03-15 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:10

Jelleee schreef:
Tja, ik vind dat je daar aan moet denken voordat je een paard aanschaft.

Ik lees dat het een verzorgpony is, dus het kind kan er niks aan doen.
Even ontopic: Je hebt een mooie shetlander Jelleee, prachtig dier.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 02-03-15 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:11

Ah idd. Dan kan zij er niks aan doen. Maar ontzettend sneu is het wel voor t beestje.

kimjaarsma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 16:07

Ja,bedankt voor je nogal rare reactie,
Het is een Shetlander van een ander maar ik mag er mee doen wat ik wil.
Bedankt voor alle tips.. Maar het heeft nietgeholpen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:09

Misschien kun je met de eigenaar in gesprek gaan? Dat je uitlegt dat paarden kuddedieren zijn, dat zij dus behoefte hebben aan minimaal 1 soortgenoot?

Ik begrijp wel dat jij er ook niks aan kunt doen, maar wie weet kun je de eigenaar op andere gedachten brengen. 't Is het proberen waard toch?

Dat achter je aan lopen en bijten kan wel een teken zijn dat hij met je wil spelen, bij gebrek aan een echt vriendje. Dit moet je echter wel corrigeren, anders kan het gevaarlijk worden. Dat weglopen kan je proberen op te lossen door vaak gewoon even langs te gaan, bij hem te kijken en gewoon bij hem gaan zitten. Hij wordt vanzelf nieuwsgierig. Als je naar hem toe loopt moet je hem niet aankijken of strak op hem aflopen, dan stuur je hem als het ware juist weg. Beter kun je in een boogje naar hem toe lopen.

Hopelijk heb je hier wat aan, excuses van mijn eerste reactie. Ik dacht dat het je eigen pony was.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 09-03-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:18

TS misschien kan je eens proberen om gewoon even te zijn met de pony in de wei, de pony haar gang laten gaan en dan zelf iets voor jezelf gaan doen, boek lezen of wat huiswerk. Dat de pony ook door heeft dat niet elke keer als je komt je haar aan het werk gaat zetten. En dan bedoel ik zeker een half uurtje bij haar in de wei zitten, als ze dan uit zichzelf naar je toe komt een aai of snoepje geven en dan gewoon verder gaan met wat je aan het doen was. En niet verwachten dat het van de een op de andere dag veranderd, deze dingen hebben tijd nodig, hou daar ook rekening mee.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:30

Scooby007 schreef:
TS misschien kan je eens proberen om gewoon even te zijn met de pony in de wei, de pony haar gang laten gaan en dan zelf iets voor jezelf gaan doen, boek lezen of wat huiswerk. Dat de pony ook door heeft dat niet elke keer als je komt je haar aan het werk gaat zetten.

Dat is een heel goed punt en als het dan goed gaat kun je misschien een keer het halster mee de wei in nemen zonder dat je er iets mee doet. Zorg er wel voor dat als ze gaat bokken en steigeren dat je dan niet te dicht bij bent, want er kunnen ook ongelukken mee gebeuren en dat wil je liever niet :n ...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:38

Ga zonder halster oid de wei in en laat haar vertrouwen in je krijgen. Laat zien dat je niet alleen komt om haar aan het werk te zetten, maar ook om haar lekker te vertroetelen.

Ga in gesprek met de eigenaar of het mogelijk is om er een soortgenootje bij te zetten (desnoods iemand uit de buurt die pony erbij zet oid). Dit is heel erg belangrijk voor pony's!

En leer eens wat grondwerk! Grondwerk is de basis. Als jij en je pony dit kennen dan heb je al een stuk minder problemen. Pony heeft nu geen respect voor je als ze naar je bokt en stijgert. Met grondwerk leer je dat ze respect voor je moeten hebben en ook bijv dat je paard achter je aan loopt (met én zonder touw), loopt als jij loopt, stopt als jij stopt, versnelt als jij versnelt etc.
Dit soort kleine dingen kunnen je een stuk verder brengen!

Maar geef het vooral tijd! Zoiets doe je niet in een dagje ofzo. Trek er dagen/weken/maanden (net zoveel als de pony nodig heeft) voor uit en laat de pony lekker aan je wennen en je vertrouwen, zoals hier boven staat bijvoorbeeld met wat huiswerk in de wei gaan zitten oid, zodat ze went aan jouw aanwezigheid.

Hoelang verzorg je deze pony al? En doet ze al vanaf het begin zo?