Op zoek naar eigen paard: tips en aanbevelingen welkom!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikelske

Op zoek naar eigen paard: tips en aanbevelingen welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 14:49

Beste bokkers,

Graag zou ik over een tijdje een eigen paard kopen. Hiervoor ben ik me nu een beetje aan het orienteren. Echter ben ik niet zo thuis in allerlei rassen en kennis hierover, ik ken alleen de groffe lijnen of de rassen waarin ik echt geinteresseerd ben. Ook heb ik geen idee in wat voor leeftijdscategorie ik moet zoeken.

Mijn voorkeuren:

- Minstens 1.65 en niet te tenger gebouwd (vanwege mijn lengte)
- Een geaard, betrouwbaar, werkwillig en aanspreekbaar paard met een goede balans tussen wat pit en rust (bij voorkeur niet angstig aangelegd)
- Een veelzijdig paard dat over veel dingen enthousiast te maken is, maar hoeft nergens echt een uitblinker in te zijn. Ik heb zelf totaal geen wedstrijdambitie. De dingen die ik graag zou willen doen zijn: vrijheidsdressuur, natural horsemanship, buiten rijden, wat dressuur(basis) een een leuk sprongetje. Western lijkt me ook leuk
- Geef niks om papieren of iets dergelijks
- Budget: rond de 2000 euro

Mijn eigen niveau is basis, rijdt nu ongeveer 1,5 jaar op vaste bijrijdpaarden waarmee ik wat dressuur en een sprongetje neem. Daarvoor heb ik perioden gereden en niet gereden.

Als je tips of aanbevelingen hebt, laat het dan weten in een reactie!

gabyfedde

Re: Op zoek naar eigen paard: tips en aanbevelingen welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:52

Hoe lang ben je dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:52

Ik zou gewoon naar een betrouwbaar adres zoeken. Haal de naam van je paard en de verkoper eerst door google heen. Dan verklein je de kans op een miskoop. Verder zou ik zeker aanraden om het paard minimaal klinisch te laten keuren door een eigen dierenarts en niet die van de verkopende partij. Verder vooral je gevoel volgen.

Ik weet niet of je een vaste instructrice hebt? Wellicht kun je die in je zoektocht betrekken. Zij weet wat je rijskills zijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:54

Ras/stamboom zou ik niet eens naar kijken als ik jou was. Zou wel opzoek gaan naar een wat meer bevestigd paard, dus niet eentje die je nog in moet rijden of veel moet leren. Vaak zijn deze wel wat ouder, maar een enkeling is al vroeg volwassen. Daarnaast het aller belangrijkste een gezond paard. Eigenlijk moet je gewoon een hoop gaan bekijken en meestal is het zo dat je niet de eerste en het beste paard wat je bekijkt en rijd moet kopen. Neem ook zeker iemand mee die tijdens de koop meer verstand heeft van paarden dan jij zelf. Daarnaast nog een belangrijk gezegde: Koop met je hoofd niet met je hart.

Ikelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:21

Ik ben 1.81 en heb erg lange benen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:30

Kijk eens uit naar een quarter of paint.
Ze zijn niet zo groot maar dikwijls stevig gebouwd, hebben over het algemeen een cool karakter en zijn goed opgevoed.
Het zijn veelzijdige paarden, binnen het western gebeuren zijn er een veertig verschillende disciplines.
Past ook bij je interesse voor natural horsemanship en western.

Als je voor een quarter of paint kiest moet je wel kiezen voor een met stamboekpapieren.
Bij de quarters zijn er enkele bloedlijnen waarbinnen erfelijke ziektes voorkomen en zulke paarden worden soms zonder papieren verkocht om de afstamming te markeren.

Een paint is meestal een bont paard maar niet alle bonte paarden zijn paints, alleen met stamboekpapieren ben je zeker dat ze de gegen van het ras dragen.

Elke leeftijd waarop je een paard koopt heeft ze voor- en nadelen.
Een ouder paard heeft ervaring maar je weet nooit zeker wat zijn voorgeschiedenis is en je kan er minder lang van genieten. Een jong paard moet je nog veel leren maar kan je vormen naar jouw beeld.
Mijn dochter en ik hebben beiden gehad, eerst een 10 jarige BWP'er waar we , door zijn voorgeschiedenis, een gebrek aan kennis en begeleiding veel problemen mee hebben gehad.
Nadat mijn dochter naar de western wereld was overgestapt hebben we een 2 jarige paint merrie gekocht, ze opgevoed, meegewerkt aan het zadelmak maker en haar basistraining en nu hebben we een droom van een paard.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:07

Ik denk dat een kruising voor jou wel iets zou wezen. Misschien een kruising koud x warmbloed. Bv. een Fries x KWPN of een barrockpinto ofzo. Maar ik zou me niet te veel vastklampen aan het ras want elke ras heeft zijn voor en nadelen en elk paard is anders. Kijk gewoon naar het paard zelf.

Je zal uit z'n kruising denk alle dingen kunnen halen die je ermee wil doen. Want koudbloeden zijn vaak wat cooler in het hoofd en warmbloeden zijn weer juist goed in springen en dressuren enz. En beide zijn leuk om mee buiten te rijden. En ze zijn er in alle groten en maten.

Ik raad je zwz wel aan om een paard te nemen van minimaal rond de 8 jaar die inderdaad al een aantal jaren goed onder het zadel is en dus bevestigt. En neem inderdaad iemand mee die meer verstand heeft van paarden dan jij zelf.

visitor0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 07:31

misschien een tinker? :D

Ikelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 12:47

Bedankt voor de tips!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:52

Ik zou gewoon wat orienteren en je niet op een bepaald Ras zoeken, maar mischien gewoon wat paardjes uitproberen.
Er word een Quarter of een Paint aangeraden met papieren moest ik eerlijk gezecht een beetje om lachen want die vallen zeer zeker niet binnen budget. Voor een veulen van deze met papieren ben je al snel rond de 5000 kwijt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:03

Ik zou niet zoeken naar een bepaald ras, de ene kwpn-er is de andere niet.
Neem iemand mee als je naar een paard gaat kijken, ga meerdere keren kijken en proefrijden.
Laat je paard keuren, ook al heb je geen wedstrijdambities, je hebt niets aan paard wat "verborgen" gebreken heeft die je niet met het blote oog kunt waarnemen, waardoor je er uiteindelijk ook recreatief niets mee zou kunnen. Een kleine bemerking maakt niet zoveel uit als je puur recreatief aan de gang wilt maar ook dat ligt er aan wat voor bemerking dat paard zal hebben. Ga ook op zoek naar een pensionstal (ga er van uit dat je je paard niet aan huis krijgt te staan) waar ze bereid zijn om je te helpen, dat geeft je ook een prettiger gevoel als je bezig bent dat je terug kunt vallen op iemand met vragen of tips of als je ergens mee zit.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:09

Ik ben zelf 1.77 en niet bepaald tenger gebouwd, en heb tot kort geleden nog op denk d pony rond gereden, wel een stevig dier. Ik zal zelf ook denken aan iets van een koudbloed (Tinker bijvoorbeeld) eventueel hiervan een kruising met een warmbloed. Waar je vooral om moet de ken dat je niet een te moeilijk paard koopt. Zie dit te vaak gebeuren, onder het motto dat het wel goed komt. Maar dan is het plezier en vertrouwen al snel weg.
Inderdaad gewoon veel rondkijken en proberen! Niet te veel vast pinnen op een bepaald type of ras. Er zijn ook kwpn'ers die alles prima vinden, en koudbloeden die je het bloed onder de nagels vandAn kunnen halen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:08

ittheclown schreef:
Ik zou gewoon wat orienteren en je niet op een bepaald Ras zoeken, maar mischien gewoon wat paardjes uitproberen.
Er word een Quarter of een Paint aangeraden met papieren moest ik eerlijk gezecht een beetje om lachen want die vallen zeer zeker niet binnen budget. Voor een veulen van deze met papieren ben je al snel rond de 5000 kwijt.

Bij quarters en paints vind je paarden van alle prijsklasse, afhankelijk van een aantal factoren, zoals bij alle stamboeken.
Onze paint merrie koste, als 2 jarige met een goede afstamming, nog niet de helft van de prijs die je vernoemd.