Hengstenkeuze Montgomery x Newton x Nimmerdor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Hengstenkeuze Montgomery x Newton x Nimmerdor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 09:15

Hoi bokkers ! :)

Voor mijn vosse merrie, Legend of Zelda, ben ik nu serieus op zoek naar een dekhengst. Niet voor 2015, maar voor 2016. Zo heeft ze een veulen aan de voet op 6 jarige leeftijd, wat ik een ideale leeftijd vind voor een eerste veulen.

Zelda is van 2011 en zal in 2016 dus 5 jaar zijn.
Ze meet momenteel rond de 1m62, maar volgens mij is ze afgelopen maanden beginnen uitgroeien en heb haar niet meer recent gemeten.

Qua karakter ben ik op zoek naar een hengst die cool in het hoofd is en dat liefst ook doorgeeft.

Ik ben met haar naar de merrie-keuring geweest en daar zijn een paar interessante dingen uit gekomen.

1) Type

Model: 0
Bouw-Richting: ietje naar de neerwaartse kant toe
Lengte beenwerk: ietsje naar de lange kant toe
Hoofd: 0
Hoofd-Hals: 0
Halslengte: 0
Halsbespiering: ietsje naar de weinige kant
Halsrichting: 0
Schofthoofte: ietsje naar de platte kant toe
Schoftlengte: ietsje naar de korte kant toe
Schouderrichting: 0
Schouderlengte: 0
Ruglengte: 0
Rugverloop: ietsje naar de diepe kant toe
Lendenen: ietsje naar de zwakke kant toe
Kruis Helling: 0
Kruislengte: 0
Achterhandbespiering 0

2) Beenwerk

Stand voorbenen: 0 (niet bol of hol, niet vlaams of frans)
Stand achterbenen: ietsje naar de rechte kant toe
Spronggewrichten Stand: ietsje naar binnen toe
Kootstand: 0
Hoefvorm: 0
Verzenen: ietsje naar de lage kant toe
Ontwikkeling beenwerk: licht
Hardheid beenwerk: 0

3) Bewegingen

a. Stap
Ruimte: ietsje naar de veel
Afdruk: 0
Souplesse: 0
Gedragenheid: 0

b. Draf
Ruimte: ietsje naar weinig
Afdruk: ietsje naar weinig
Souplesse: ietsje naar weinig
Gedragenheid: ietsje naar weinig

*EINDE*

Legende:
0 = in orde/goed/oké Dus het is bij vele punten beter om 0 te hebben. Mensen met wat kennis zullen wel weten wanneer het beter is om meer dan 0 te hebben (bijvoorbeeld bij bouw-richting, bespiering, bewegingen,...)

Ruimer hoeft het veulen van mij echter niet te zijn, want Zelda is echt wel ruim genoeg in haar gangen. Ze zet ruim over de afdruk van haar voorbeen in stap en draf en velen in mijn omgeving snappen de beoordeling op dat niveau niet.
Wel zoek ik een hengst die iets langer in de rug is, maar ook niet téveel.
Ik zou uit mijn merrie ook graag en groter veulen fokken.

Ik wou eerder zoeken naar een dressuurgerichte hengst of een allrounder. Maar ik krijg hier veel het advies om toch met een springhengst te dekken. Ten eerste omdat Zelda goede springkwaliteiten heeft (voorzichtig en ze doet alles om over de sprong te geraken) enkel mist ze de techniek een beetje, hoewel dit laatste nog geleerd kan worden.

Foto's:

Najaar 2014 (na het opleren, dus veel kilo's kwijt)
Afbeelding

Zomer 2014
Afbeelding

Winter/Voorjaar 2014
Afbeelding

Helaas weinig geheel correcte standfoto's...

Elisa2

Re: Hengstenkeuze Montgomery x Newton x Nimmerdor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:08

Goede recente standfoto is wel handig..wellicht een filmpje.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 21:19

Ik dacht:
Hoeraaa een reactie *\%/*

Maar helaas :+ haha :D

Mijn merrie staat nu met een blessure en heeft verplicht boxrust gehad... Het nemen van een standfoto bleek niet zo evident te zijn O:) Net als het filmen van een deftig filmpje...

Maar er wordt aan gewerkt ! B-)

Maar zijn er alvast geen hengsten/punten ter verbetering aan te merken obv het merrierapport ?? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:59

Het is lastig alleen aan de hand van het rapport, ik denk wel dat je inderdaad het beste naar een spring/allround hengst met goede beweging kan kijken.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:52

Ik ga proberen vandaag een recente standfoto te maken. (of die geheel correct zal zijn, gaat van mijn merrie afhangen :+ )

En Elisa, waarom toch weer dat springgerichte ?? :)
Ik hoor het in mijn omgeving ook vaak, zoals in het topic te lezen, maar echt een goed onderbouwde uitleg krijg ik niet direct... De eigenaars van de pensionstal fokken springpaarden, dus daar kan het al aan liggen. Maar tal van anderen zeggen het ook.
Ik heb dan altijd het idee dat ze zoiets zeggen omdat springpaarden hier beter "in de markt" liggen ofzo...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:01

xLIESSSx schreef:
Ik ga proberen vandaag een recente standfoto te maken. (of die geheel correct zal zijn, gaat van mijn merrie afhangen :+ )

En Elisa, waarom toch weer dat springgerichte ?? :)
Ik hoor het in mijn omgeving ook vaak, zoals in het topic te lezen, maar echt een goed onderbouwde uitleg krijg ik niet direct... De eigenaars van de pensionstal fokken springpaarden, dus daar kan het al aan liggen. Maar tal van anderen zeggen het ook.
Ik heb dan altijd het idee dat ze zoiets zeggen omdat springpaarden hier beter "in de markt" liggen ofzo...

Omdat ze neerwaarts gebouwd lijkt. Laatste foto lijkt van niet, maar daar staat ze op rust.
Persoonlijk had ik ook in de springhoek gekeken. Maar na het zien van een goede standfoto is dit wellicht anders.
Op dit moment vind ik haar extrieur niet wow.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:02

Juist omdat je met een dressuurhengst waarschijnlijk vlees noch vis gaat fokken.

Je merrie is springgefokt, en zo ziet ze er ook uit...als je een goedbewegende springhengst kiest die haar exterieurmatige tekortkomingen kan compenseren en die verbeterd op de beweging dan krijg je gewoon een leuk veulen die En goed kan bewegen En goed kan springen. Daarmee kun je alle kanten op in de dressuuur, springen, eventing etc.

Met een dressuurhengst heb je kans dat je een mwah mwah paard fokt die eigenlijk niet goed genoeg kan lopen en ook niet kan springen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 18:51

Neerwaarts gebouwd ??
Ze is nog maar 4 jaar ook hé ;) Ze is nog wat overbouwd ook hé.
Normaal is ze allround gefokt... Toch afgaande van de afstamming, hebben ze mij wijsgemaakt :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beter dan dit ging echt niet... O:)
Heb nog tal van foto's, maar ze staat precies in berggeit daarop :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:37

Dit zijn veel betere foto's! ze heeft een mooi rechthoeksmodel, schoft loopt mooi door. Schouder is wat aan de steile kant en achterbeen ook..dat is een puntje van aandacht. En de hals lijkt vrij horizontaal en diep uit de borst te komen met wat weinig nek.

Hoe is het met haar souplesse in het lopen?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 15:29

Een recent filmpje van haar lopen heb ik helaas niet kunnen maken en dat zal spijtig genoeg ook niet voor binnenkort zijn... Zoals je op de foto kan zien heeft ze een blessure aan de sprong en aan de hak en hierdoor loopt ze erg onregelmatig in de piste...

Volgens wat ze mij zeggen beweegt ze voldoende ruim en mooi vanuit de achterhand.

dit is het enige filmpje dat ik heb, maar het is ook alweer van lente vorig jaar... (was wel al wat moe)
https://www.youtube.com/watch?v=wi_WbNS_vaI

Moet wel zeggen, nu ik deze foto's zie, vind ik dat ze enorm is verbeterd qua bouw in vergelijking met vorig jaar. Toen had ze en erg vlakke schoft (soms zelfs geen, zo leek het), dus het lijkt erop dat ze nu volledig aan het uitgroeien is.

Dat haar achterbenen steil zijn, valt mij nu ook enorm op. Net zoals het feit dat ze precies vooruit geleund staat en de voorbenen niet echt onder de massa staan. Hoewel dit volgens mij ook is omdat ze wordt "geforceerd" om te staan... Op de wei lijkt ze dat niet te hebben...

Hoe dan ook, er kan voldoende aan verbeterd worden zoals bij elke merrie wel het geval is gok ik :)

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:03

eigenlijk zeggen de punten uit het merrierapport hetzelfde als Elisa2 zegt. Ze is ook m.i. gebouwd als veel springpaarden, iets neerwaarts, steil achterbeen, iets kort voorbeen. Ik ga helemaal met Elisa2 mee en zou kijken naar een goed bewegende springhengst

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 16:52

Ik heb dus een springpaard ?? :P

Afbeelding

Sure ?? :+
(Was de eerste keer vrijspringen in lange tijd... Hoogste was 1m20, maar ze kan hoger. Wou gewoon niet teveel forceren.)

Zijn er evt voorstellen qua hengsten ?? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:59

Ja een hengst die een minder steil achterbeen mee geeft, wat lengte in de rug en souplesse en een goede opwaartse galop is wat je kan gebruiken denk ik.

Ga even nadenken over een passende hengst...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 17:11

http://www.vdheffinck.be/nl/hengsten/

Dit is de website van een stoeterij hier in de buurt. Mensen uit mijn omgeving raden dus vooral hengsten van deze stal aan.
Goede hengsten neem ik aan, maar ik wil mij zeker niet tot deze lijst beperken.

Wil wel liefst vers sperma, geen diepvries of natuurlijke dekking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 07:21

Contender bloed geeft mooie allrounders die goede kunnen bewegen en jouw merrie mooi aan kunnen vullen denk ik. En dan denk ik aan Chello3 nu te verkrijgen in frankrijk. Of Canabis z.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 11:30

Super bedankt voor je advies Elisa2 ! :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:01

Lami schreef:
eigenlijk zeggen de punten uit het merrierapport hetzelfde als Elisa2 zegt. Ze is ook m.i. gebouwd als veel springpaarden, iets neerwaarts, steil achterbeen, iets kort voorbeen. Ik ga helemaal met Elisa2 mee en zou kijken naar een goed bewegende springhengst

Het is in mijn ogen onzin om te zeggen dat de meeste springpaarden een steil achterbeen zouden hebben. Liever niet! Het achterbeen dient goed gehoekt te zijn om een max afzet te kunnen behalen. Een steil achterbeen gaat samen met wekere koten en zo'n paard moet dus op andere punten wel zo (over)compenseren om toch afzet te verkrijgen. Een lang, maar goed gehoekt achterbeen kan wel, maar dan kunnen ze vaak het achterbeen weer niet kwijt in de beweging en krijg je zo'n paard dat achter wijd gaat met "flapperachterbenen".
TS meldde eerder dat het paard wat te wensen overliet qua techniek, en dat is op de springfoto helaas pijnlijk duidelijk. Dit paard gooit zich over de hindernis, maar springt niet. Ik vrees dat je hier nu al vlees noch vis mee gaat fokken. Een goede fokmerrrie geeft mee wat ze van nature zelf heeft, niet wat je eraan gereden hebt. Als ze van zichzelf geen goede techniek heeft, plus de andere verbeterpunten, dan zou ik tot de conclusie komen om hier niet mee te fokken. Maar ... de merrie kan misschien zoveel inzet tonen dat ze er foutloos overheen gaat komen, wie zal het zeggen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:40

Deze foto is nu wel de slechtste foto die ik op dat moment heb genomen hoor ;)
Was een beetje als grap bedoeld, vandaag ook de " :+ ". Hoe dan ook, het doorsnee van de foto's zag er wel zo uit die dag... Andere vrijspring-momenten sprong ze niet op deze manier hoor ;)

Hoe het komt ? Geen idee...

Foto's doorheen de jaren... Let wel, ik heb haar misschien 1x per jaar laten springen... Ze stormt nog wild en onbezonnen op de sprong af ipv gecontroleerd... Ik deed het echter niet vaker, omdat ze nog jong was natuurlijk.

Jaarling:
Afbeelding

Tweejaarse:
Afbeelding

Afbeelding

Driejaarse:
Afbeelding

Afbeelding
(zelfde dag als de eerder geposte foto)

De staleigenaar (fokker van springpaarden) is van mening dat er zeker nog een springpaard te "maken" is van Zelda, mits haar regelmatig enkele sprongen te laten nemen in vrijheid. Haar fout zit nu voornamelijk in haar ongecontroleerd op de sprong afcrossen. Hierdoor komt ze nooit uit, waardoor ze gedwongen is zichzelf er op zo'n (domme) manier overheen te werpen.
Maar desondanks tikt ze weinig of nooit een balk aan !
Vandaar dat hij er potentie inziet. Volgens hem kan ze, mits wat oefening en training, nog een goed springpaard worden als ze gecontroleerd leert aangalopperen.

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:54

Dit is toch het veulen van nimari? Wat is t een knap paard geworden!
(ik kende haar als veulen)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:04

ja L_Flo, dat is het veulen van Nimari :D
Ondertussen al BIJNA 4 jaartjes jong :o (23 maart *\o/* )

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:25

Hoi bokkers :D
Nog even een berichtje hier, omdat ik weer jullie advies kan gebruiken.
Ik heb Zelda voorgesteld aan 2 stoeterijen en zij hebben deze 3 hengsten aangeraden:

- Dieu Merci (T&L)
- Lavalino ter Klomp (T&L)
- Kafka van den Heffinck (Van den Heffinck)

1ste hengst is er één met veel vermogen en hij geeft grote veulens. Hij heeft wel veel bloedvoering en zijn overgrootvader is Nimmerdor (zoals bij Zelda)

2de hengst is er een met vermogen en maat, koel in het hoofd en ongecompliceerd in het rijden.

3de hengst is zowat hetzelfde als de 2de; vermogen, maat, koel in het hoofd.

Wat denken jullie ?? :D

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:28

Kafka sprak mij ook heel erg aan om de redenen die staan genoemd, daar zoek ik naar voor mijn merrie. maar ben uiteindelijk voor meer bewezen hengst gegaan.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:16

arezzo vdl of zavall vdl

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:57

De eerste zou ik laten vallen als je 'braaf' zoekt. Hij geeft ze wel bloederig. Wat misschien wel een aandachtspunt is voor het rijden later.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:00

Ik zoek niet meteen 'braaf' ofzo, maar ik zoek ook geen lastige karakters :)
Beetje meer bloed zou bij mijn merrie eigenlijk niet misstaan, want ze is erg rustig en 'mak' om het zo te zeggen. Hoewel dit eigenlijk ook aan de opvoeding kan liggen, want alle omstaanders zeggen dat ze toch een pittige dame met veel karakter is ;)

Maar bij 'veel bloedvoering' denk ik meteen aan drukke, lastige, moeilijk te rijden, oneerlijke,... paarden en dat wil ik dus niet :) Vandaar ook mijn eerste twijfel bij Dieu Merci... Hoewel hij wel een erg mooie verschijning is !
En ook het feit dat de overgrootvaders van Zelda en Dieu Merci dezelfde zijn, weerdhoudt mij ook een beetje eigenlijk...