Exterieur Olivi x Metall

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanneXjessy

Exterieur Olivi x Metall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:22

In de toekomst zou ik misschien een veulen willen fokken uit mijn merrie.
Nu heb ik niet heel veel verstand van het exterieur en wat voor hengst op haar zou passen.
Ook staat ze volgens mij nog ingeschreven in het veulenboek.. Moet ik voordat ik haar zou laten dekken dan eerst nog naar de keuring brengen of hoeft dit niet per se? De merrie heeft nog geen veulens gehad.

De merrie: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/225692
Stokmaat: 1,67
Leeftijd: 7

Ik zoek een dressuurhengst die niet al te bloederig is, omdat ze dat zelf al genoeg is. Ook is een goed karakter belangrijk! Het liefst mag hij wel iets meer body hebben, omdat de merrie nogal rank is (laat bloeier). Haar stokmaat vind ik goed, mag iets hoger, maar geen +1.75.

Standfoto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rijfoto:s
http://i57.tinypic.com/169lsbb.jpg (als 4-jarige)
http://i62.tinypic.com/if7de9.jpg
http://i58.tinypic.com/4zsoyp.jpg
http://i59.tinypic.com/2ezmlqa.jpg

Wat vinden jullie van haar exterieur en wat zouden jullie aanraden?

Ketaki

Re: Exterieur Olivi x Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:05

Haar keuze wordt al redelijk beperkt, doordat jazz en ferro erin zitten.

zou je keuze dan ook zijn om met vrij bloed te fokken?

dan zou je misschien feel good ( contango) of Gotcha-utopia kunnen kijken.

bij de pretendenthoeve hebben ze misschien wel erg leuke hengsten staan, die vrij bloed hebben :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:30

Buiten het boekje maar ik zou heel benieuwd zijn wat er voor veulen uitkomt met de combinatie met de hengst Danser. Gelders dus wel KWPN. Hij voldoet wel aan het eisenpakket. Iets een knietje kan de merrie wel gebruiken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:46

Jij kunt rustig een paard van 1.75m. willen hebben hoor, als ruiter heb je lengte genoeg.
Je hoeft niet perse naar een keuring met je merrie om er een veulentje bij te krijgen.

Als ik naar je foto's kijk, dan zijn er voor mij toch wel wat puntjes die aandacht behoeven bij het kiezen van de hengst. Je merrie lijkt erg strak in de rug, lendenen en haar achterhand staat er wat 'achter'. Hoe is zij in beweging, gaat zij wel 'over de rug'? Ze is ook wat bloot in de bovenlijn, weinig bespiering. Ik vermoed dat ze weinig souplesse van zichzelf heeft en eigenlijk ook niet echt heel sterk is achter. Ondanks de afstamming. Haar front is wel prima (zie foto ohz in bos), daar kan je wel wat mee.

Zelf zou ik een elastisch balletje van een hengst voor zo'n merrie kiezen, als ik er perse mee wilde fokken. Dan denk ik aan bijvoorbeeld EyeCatcher, die geeft ze met prima beweging. Gezien zijn afstamming zou hij ze braaf genoeg moeten kunnen geven. Dat er ergens op de achtergrond wat Jazz in EyeCatcher zit, zou voor mij geen bezwaar zijn.

Wil je iets veelzijdiger dan is richting Gelders fokken een prima idee. De meeste Geldersen zijn aardig sterk achter en hebben toch niet dat hele overdreven wakkere wat sommige moderne dressuurhengsten helaas wel hebben. Maar onderschat Geldersen niet, ze zijn zeker niet 'automatisch' braaf. Ik zou het zelf niet doen (ivm bewegingsvorm), maar het kan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:36

Grappig Dees dat jij die mening hebt, ik denk dat de bewegingsvorm juist wel een toevoeging kan zijn voor dit paard. Daarnaast noemde ik Danser als voorbeeld omdat die imo heel elastisch is.

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:55

Bedankt voor de reacties! Sorry dat ik zo laat reageer..

Ketaki: Ik zat inderdaad al naar Gotcha-utopia te kijken, spreekt mij erg aan!

Anne_GTI: Ik ben het met je eens dat ze wel wat meer knie kan hebben, alleen spreekt mij het fokken met gelders bloed niet zo aan..

Dees: Ik kan qua lengte idd wel een groot paard hebben, maar vind het met het rijden wel fijn als het niet een al te groot paard wordt.. Als ik niet met haar naar de keuring ga, heeft dat dan ook consequenties voor het veulen? Wordt die dan anders opgenomen bij het KWPN?
De merrie heeft bijna nog geen bespiering dat klopt, we zijn er druk mee bezig om haar wat voller te krijgen, maar ze was in het begin niet de makkelijkste met rijden. Ze wil het liefst zo hoog mogelijk lopen en was vooral in het begin moeilijk over de rug te rijden. Ik vind Eye catcher inderdaad een prachtige hengst en zoiets had ik ook al in mijn hoofd, maar toch wil ik liever een hengst zonder Jazz.

Wat vinden jullie van Ferguson, Ferdaux, Fairytale?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:11

Ik heb 2 merries dragend van gotcha heb er volg topics van lopen en bij familie banden een topic van misschien leuk om te kijken