Lange manen fries mooi houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Lange manen fries mooi houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 11:56

Via de zoekfunctie heb ik niet echt iets kunnen vinden vandaar de vraag in een nieuw topic.

Aangezien er nogal wat meningsverschillen zijn in hoe je lange volle manen mooi houdt hier de vraag.

Lange volle manen is genetisch bepaald echter hoe onderhoud je ze het beste?

Ik
- veel anti klit in de manen
- vlecht lange losse vlechten en om de paar dagen weer nieuwe.
- niet borstelen maar met vingers uit elkaar halen.

En dan nog een vraag... wat voor winterdeken gebruik je?
Mijn ervaring tot nu toe is dat bij de schoft waar de deken drukt de manen toch ongewenst slijten.

Ben erg benieuwd!
Foto in linkje van de manen van jou friesje is altijd leuk :)

Mijn friesje
http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-B8HGKLHQ.jpg

Anoniem

Re: Lange manen fries mooi houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:03

Iwow, wat een manen +:)+ . Ik heb dan wel geen fries maar wel tips. De manen kun je in een zgn. hengstenvlecht vlechten. Tegen het schuren van de deken naai ik altijd een bontje (bv neusbontje of kinkettingbontje) op de plek van de schoft.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:07

Bij mijn pony vlocht ik de manen altijd in enkele losse vlechten. Om ze mooi te houden, maar ook zomers tegen de warmte.
En verder bleef ik er zoveel mogelijk vanaf. Een hengstenvlecht leek mij vervelend zitten voor de pony(tijdens grazen ed).

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:08

Ik heb dan wel geen fries maar wel een haflinger met redelijk lange manen.

Het enige wat ik doe is 1 a 2 keer in de week anti klit er in en goed doorborstelen.
Verder laat ik de manen gewoon hangen en kom ik er dus niet aan. Af en toe als ik merk dat mijn paard het warm krijgt op de hals dan vlecht ik de manen in losse vlechten.
Ik doe eigenlijk heel weinig aan zijn manen.
Mijn haf staat dan ook wel zonder deken. (werd tot nu toe ook nog niet echt intensief gereden)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:10

hengstenvlecht kan wel beginnen te trekken wanneer het paard de nek strekt wanneer ie bijvoorbeeld aan het grazen is oid.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:12

Ik heb een fries gehad en die deed ik altijd losse vlechten in of een losse hengstenvlecht (dus met grazen geen probleem).
Ik deed er om de 2/3 dagen van de action een haar serum in (beetje te vergelijken met cowboymagic maar dan de supergoedkope versie en werkt als een trein).
Bij zijn deken sleet het ook altijd inderdaad, maar ik heb me er op een gegeven moment maar gewoon bij neergelegd dat dat dan jammer maar helaas was :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:16

Uitkammen met cowboy magic, hengstenvlecht erin en deze zo lang mogelijk laten zitten. Dit werkt bij mij het beste.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:30

Hier ook een fries met redelijk lange manen. En ik doe er niks aan, behalve als ik wedstrijd heb. Dan doe ik er antiklit in en borstel ze uit. Hoe meer je er aan doet, hoe eerder ze afbreken.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:33

babyolie! raken ze niet in de klit, breken ze minder snel af en super fijn met vlechten. En 1 of 2 x in de week nieuwe vlechten maken.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 13:38

FriesWytske schreef:
Hier ook een fries met redelijk lange manen. En ik doe er niks aan, behalve als ik wedstrijd heb. Dan doe ik er antiklit in en borstel ze uit. Hoe meer je er aan doet, hoe eerder ze afbreken.

Ik merk alleen wel dat ze dan erg in de knoop raken.
Dat vind ik toch wel wat vervelend en ben bang dat dat juist niet goed is en ze afbreken.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:17

Als eerste: Wauw, wat een mooie manen! Die van mijn friese merrie beginnen ze eindelijk weer wat langer te worden nadat ze deels afgeschuurt waren door de vliegendeken met hals... Ik doe er anti klitspray in en borstel ze af en toe even door of ik haal mn vingers even door de manen heen. De staart is bij mij echt een complete ramp, ik kan er een hele fles anti klit in spuiten en ze knopen nog steeds!

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:21

Wat toevallig ! Ik heb ook zo een topic !
Ik vlecht ze in losse vlechten en spuit er verzorgende olie in , werkt super !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:27

Antiklit en vlechten, niet te vaak opnieuw vlechten hoor! Eens per week is ruim voldoende! Liever nog wat langer...

Ik heb ze bij de ene op het langste punt al ter hoogte van het bovenbeen, is een tienjarige met enorme manen. De 8 jarige heeft niet zulke hele dikke manen, maar die blijven wel mooi in de vlechten, je hebt dan veel minder verlies van haren dan wanneer ze altijd los zijn.

Ik heb ook eentje gereden waarvan de eigenaar zei dat ze niet gevlochten mochten worden, nou dat heb ik gezien, manen groeiden niet, ze werden juist korter en dunner. Dat zal ook een deel aanleg zijn natuurlijk. Maar je kan er heel wat aan doen, toen ik er niet meer reed werd het paard op het laatste gereden met knotjes op wedstrijd. Doodzonde natuurlijk!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:32

Onze bijna 4 jarige heeft zijn manen inmiddels al bij zijn bovenbeen zitten. Ik doe er vlechtjes in laat die 2 a 3 dagen zitten dan haal ik mijn vingers er door heen om de losse haren eruit te halen en dan vlecht ik ze opnieuw in, ik maak ongeveer 6 dikke vlechten. Eens in de zoveel tijd laat ik ze wel eens een dagje los maar zoiezo met rijden is in vlechten handiger.. anders heb ik ruzie met dat haar
allemaal lol.
Heel af en toe knip ik ook mini puntjes van de onderkant van zijn haar want het is altijd wat dunner aan de onderkant dus nu aan het kweken dat het wat voller word.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:49

Mijn 4 jarige heeft ze ook inmiddels al bij zijn bovenbeen, ik moet eerlijk zeggen ik doe er niet zoveel aan. kam ze gewoon goed uit (en echt niet altijd met anti-klit anders ben ik een fles per week kwijt)

Bij mij op stal staan de rest van de friezen wel bijna allemaal met vlechten. Ik heb dit ook wel geprobeerd maar ook als ik dit doe zitten ze in de knoop, dus laat ze maar gewoon los.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie met de staart doen?

Heb in het begin geprobeerd deze telkens bij te houden door te kammen, maar had elke keer wel flink wat haren in mijn borstel, dus ben hiermee gestopt. Nu kam ik hem eigenlijk alleen als ik zijn staart heb gewassen maar eerlijk is eerlijk dit doe ik echt zelden... dus tot die tijd is het eigenlijk gewoon een onverzorgde staart en lijkt hij vooral een stuk minder dik.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:57

De staart ,
Zelf kam ik hem na het wassen en kam hem uit . Verder spuit ik er wel eens anti klit in en kam ik de onderkant uit .

Wat ik weet is dat Eva Roemaat , de staarten van haar paarden altijd vlecht en deze in laat . Daarna worden ze weer uitgekamt en hangen ze weer even , eigenlijk net zoals bij de manen . En wat ik zie is dat die paarden altijd een mooie volle staart hebben .

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:58

Op mijn vorige stal had mijn Fries een smal luik waar hij zijn hoofd doorheen kon doen maar waardoor de zijkant tegen zijn manen aan schuurde.
Dat resulteerde dus in een lelijke hap uit zijn eerst superlange manen. Nu staat hij ruim een jaar op een andere stal en is het weer aardig bij gegroeid. Ik heb echter de rest van zijn manen ook in moeten korten. Nu hangt alles weer aardig gelijk tot op zijn schouder ongeveer, tijd om het echt te laten groeien :D
Ik heb zijn manen altijd in +- 9 vlechten zitten en gebruik juist geen antiklit middel. Doorkammen doe ik ongeveer 1 keer per week als ik de vlechten eruit haal.

Manen los is niet praktisch, dan slaat hij zichzelf ermee voor zijn hoofd met rijden :+

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:30

De staart haal ik met poetsen de stro stukjes uit en borstel ik mischien 1 keer in de week uit ofzo en een enkele keer pluis ik hem uit als hij echt dreads krijgt. Die van ons heeft een enormeeee staart ben er zowat een uur mee bezig om hem uit te pluisen als ik het goed wil doen. Spray er wel vaak antiklit in net als bij de manen aangezien het nogal een ranzbak is.. merkte ikzelf met wat anti klit erin blijft er minder viezigheid.. zoals poep etc in hangen
Btw die van ons is trouwens geen fries maar een heetbloed belg ;p

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:33

Manen los is niet praktisch, dan slaat hij zichzelf ermee voor zijn hoofd met rijden :+[/quote]

Hahahah verblind door zijn wilde lokken ? Als die van ons nog een tikje langere manen krijgt dan word het heel stil rijden als ze los zijn.. anders ben je maan aan het happen hahaha. Niet eens heb ik het dan over de plukken die je vingers vastgrijpen of je teugels niet los willen laten.. jeap wij houden het bij vlechten. Overgens.. vlecht ik af en toe ook zijn voorpluk, hahaha geen gezicht maar af en toe zijn haar uit zijn gezicht vind hij geloof ik wl fijn, en dan kan die ook flink groeien heeft hij van de zomer goede vliegenmeppers ;p

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:45

Mijn Fries heeft inmiddels manen bijna tot aan zijn knieën. Ik heb er altijd een hengstenvlecht in. Deze laat ik niet tot het einde (de schoft) doorlopen anders trekt het teveel als hij graast etc. Dus de laatste 20 centimeter is weer een aparte (losse) hengstenvlecht. Ongeveer om de 2 weken haal ik het los, anti-klit erin, uit kammen en weer invlechten.
Er komen best wat haren uit als ik het dan uitkam, maar deze haren zou hij anders ook beetje bij beetje elke dag verliezen, dus het lijkt erger dan het is ;) ..
Ze kunnen in ieder geval nooit los of in normale vlechten want dan kauwt hij erop bij het grazen of het eten van hooi...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:18

Ik koop familieverpakkingen antiklit. En spuit dat er steeds in. Soms met een zachte borstel uitborstelen

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:20

Ik doe antiklit spray in de manen, dan een aantal vlechten erin en die laat ik lekker lang zitten, ong. 4-6 weken lang. Daarna weer nieuwe antiklit erin, kammen en nieuwe vlechten maken. Zo heb ik er met rijden geen last van en breekt het zo weinig mogelijk af.
De staart spoel ik eens in de 4-6 weken schoon en dan uitborstelen als ie droog is. Regelmatig antiklit erin.
Mn paard heeft op een gegeven moment wat pluizige vlechten en een staart met dreadlocks. Maar hoe minder ik het uit de knoop haal, hoe meer het kan groeien.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 23:34

Helaas is bij mijn fries wel een stuk uit zijn manen geraakt toen er vlechten in zaten.
Ze zullen wel met elkaar gekriebeld hebben of is ergens blijven haken.. echt plukje recht eraf. Zonde...
Nu loopt ie met manen los maar is niet erg handig.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:47

wat ik altijd doe bij mn verzorgtinkers ... merrie cowboy magic erin ... en borstelen over het algemeen vlecht ik haar niet en t ruintje vlecht ik wel ook cowboy magic erin en borsten en dan losse vlechtjes of ik doe er een visgraat in kan ook leuk zijn

Heleeen_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:50

Ik ben zo bang dat mijn Fries met vlechten gaat schuren.... Vinden ze die vlechten niet enorm kriebelen? Ik vlecht nu elke keer voordat we gaan rijden en doe er verder 1 keer per week anti klit in....