Hengst voor Weltart x Rubenstein I

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_R

Hengst voor Weltart x Rubenstein I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 20:08

Hallo,

ik ben op zoek naar een hengst voor mijn merrie.

Hier vind je haar volledige afstamming:

Afbeelding

Dit is een foto van al enkele jaren geleden. Ik ga zo snel mogelijk een recentere zoeken, maar dan hebben jullie toch al een idee.

Afbeelding

Paardje is heel gevoelig en heeft karakter voor twee. Daarom ben ik op zoek naar een rustige hengst.
Enkele verbeterpunten: - karakter
- Ruimere draf, met genoeg kracht
- langer in de rug. Ze is kort, dus geen hengst die compacte veulens geeft

Wat ik zelf in gedachten had was Fahrenheit of Cassitano, maar ik weet niet welk karakter ze hebben. Mocht iemand iets meer weten van hen, mag je het ook laten weten!

Elisa2

Re: Hengst voor Weltart x Rubenstein I

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:56

Ik moest gelijk aan Spielberg denken bij je omschrijving, die geeft ze met veel lengte, ruime bewegingen en een goed karakter.

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 11:42

Ik heb gelezen dat hij toch wel wat bloed doorgeeft, jij hier enige ervaring mee?
Op youtube vond ik een filmpje van enkele jaren geleden al, zijn er toevallig recentere? Daar vind ik zijn draf toch een beetje flauw.
Er zit ook wel Rubenstein I in, vrij ver al maar wil toch liever vrij zijn van inteelt.
Ik ga hem zeker in mijn achterhoofd houden! Bedankt voor je reactie ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:47

Hij geeft maat en bloed door ja, maar dat kan jouw merrie volgens mij prima hebben. Hij geeft een ruimere draf maar niet echt heel veel kracht door. De hengst zelf kon mij op jonge leeftijd niet bekoren maar is enorm gegroeid in het werk en alleen maar beter geworden imo.
https://www.youtube.com/watch?v=FwPqSjB-yrg

Als kracht van achter belangrijker is, dan kun je beter kijken naar een andere hengst..bijv. iets met Negro bloed.

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 11:37

Mijn merrie heeft toch niet al te veel bloed meer nodig hoor. Ze heeft zelf genoeg bloed (al zou je dat via haar afstamming niet meteen geven). Daarom dus op zoek naar een brave hengst die niet al te veel bloed heeft.
Dat filmpje had ik ook bekeken en daar vind ik zijn draf te weinig voor mijn merrie. Is natuurlijk wel al even geleden en weet niet hoe hij nu geëvalueerd is (ik vind geen recenter filmpje).
Negro geeft bij mijn weten ook wel wat bloed door en niet de makkelijkste karakters. Daar blijf ik dus liever af.
Toch al bedankt voor de hulp!
Mocht je nog een fijne hengst weten, hoor ik het graag ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:50

Wellicht is gelders een optie...je zou inderdaad niet zeggen dat je merrie veel bloed heeft.

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:07

Spijtig genoeg heeft ze absoluut geen gouden karakter ;)
Bedankt, ik ga eens wat hengsten opzoeken binnen het gelderse :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:28

De beste resultaten bij paarden van deze maak, krijg je door het toevoegen van bloed.
Zo bloederig vind ik de merrie niet: niet in verschijning, niet in afstamming.

Zou zelf gaan voor een hengst met overtuigend achterbeengebruik en bovenlijnbespiering. Liefst daarbij niet terugfokken op Weltmeijer of Rubinstein als je de kracht in de achterhand wilt verbeteren. Deze Duitse hengsten fokten fantastisch goed, maar tegenwoordig wil je meer actie in het achterbeen zien.
Er is binnen het KWPN keuze genoeg. Bij het NRPS trouwens ook: wat dacht je van Forty? Mooie hengst met een super karakter.

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:22

Ben ik dan zo mis bij het denken dat veel bloed gepaard gaat met moeilijker karakter? Ik besef wel dat zij over niet veel bloed beschikt, maar haar karakter is echt heel rot. Niet alleen naar mensen toe, maar ook naar andere paarden. Het is een super zure merrie. Ook onder het zadel zeker niet de makkelijkste. Vandaar dat ik niet veel bloed durf te nemen. Of zie jij daar geen probleem in?

Haar achterbeengebruik is inderdaad niet overtuigend en dat wil ik wel verbeteren.

Ik heb Forty bekeken en dat zou inderdaad een optie kunnen zijn! Wel beetje boven het budget, maar misschien kan ik daar een mouw aan passen als de papa hem ook graag ziet! Bedankt voor de inbreng!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:23

Jana_R schreef:
Ben ik dan zo mis bij het denken dat veel bloed gepaard gaat met moeilijker karakter? Ik besef wel dat zij over niet veel bloed beschikt, maar haar karakter is echt heel rot. Niet alleen naar mensen toe, maar ook naar andere paarden. Het is een super zure merrie. Ook onder het zadel zeker niet de makkelijkste.

Zeker dat je er dan mee wilt fokken?

Maar ik heb nog geen enkele 'vriendelijke' Weltart gezien eigenlijk.

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:29

Eén van de redenen dat ik ermee fok is omdat ik vaker gehoord en gelezen heb dat zure merries wel eens veranderen nadat ze een veulen hebben gehad. Vandaar wouden we dat eens proberen. Karakter is ook wel deels te bewerken. Het veulen zal meteen een goede opvoeding krijgen van ons. Mijn merrie is vroeger ook gewoon de wei opgezwierd zonder er iets gedaan mee te hebben (bij de vorige eigenaars dus). Het lijkt alsof ze weinig liefde gekend heeft. Het veulen zou meteen een goede liefdevolle opvoeding krijgen.

Maar om het allemaal een beetje te behelpen ben ik dus wel degelijk op zoek naar een hengst die een goed karakter heeft :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:30

Al neem je de braafste hengst van de wereld.
Je veulen zal 4-6 maanden van de moeder leren dat het normaal is om rot te doen tegen mensen en paarden.
Dat moet je niet onderschatten.
Bloed heeft niets met vriendelijkheid te doen, er zijn immers ook valse koudbloeden.

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:36

Goh, het is de bedoeling dat ze wanneer ze afgespeend wordt bij een pony komt te staan die meerdere veulens gehad heeft. Zij zou de opvoeding voor haar rekening 'moeten' nemen. Ze heeft vroeger de opvoeding van haar veulens ook altijd super gedaan. Het was een perfecte moeder. Spijtig genoeg niet meer zwanger te krijgen, anders waren we met haar verder gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:46

Uit ervaring heb ik vaak gezien dat veulens het gedrag van de moeder sterk kopieren. Ook al staan ze daarna met 100 andere paarden.

Veulens van een merrie die veel gezellige bromgeluidjes maakte, deden dit daarna ook.
Veulens van een drammende moeder werden stuk voor stuk drammers.
Veulens van een merrie die altijd in je oor blies, bliezen allemaal na 3 jaar opfok spontaan in je oor en bleven dit doen.
Etc. etc.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:55

Ik zou voor een Dancier afstammeling durven gaan, zoals Danciano of Delorean. Rustig en koel. Ik heb ook een merrie met wat karakter zeg maar en mij zijn die aangeraden door mensen van het stamboek. Ook Dante Weltino is me aangeraden. Ik verwacht een veulen van hem, masr bij een andere merrie en die geeft goede karakters anyway.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:58

Nou, mijn ervaring is dat zure merries zeker niet bij voorbaat zure nakomelingen geven.

Ik heb een hannoveraanse prestatiemerrie van AirPort x Wendland II en haar laatste nakomeling is van Alexandro P. Super mooi en eerlijk paard geworden, hij wordt dit jaar 5 en is super fijn te rijden. Niet al haar nakomelingen zijn even makkelijk. Misschien ook een overweging waard voor jouw merrie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:07

Het HOEFT niet, maar het KAN wel.
Ik kende ook een merrie die vaak in onverklaarbare paniek alles kapot liep op de wei en ook andere paarden soms omver liep. Haar 3 veulens deden exact hetzelfde.
Het is belangrijk om dat in gedachten te houden.

Ik vind Spielberg ook een goede optie :j

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 22:17

Ik heb van mijn pony 3 veulens en ze waren alle 3 helemaal anders. Zelfde hengst en ook zelfde opvoeding. Ik wil het een kans geven. Als het niet lukt, tja dan stop ik er ook mee. Het heeft geen zin moeilijke paarden te gaan kweken.

Ik ga alle hengsten zeker eens nagaan! Bedankt voor de info! ;)
Dante Weltino is boven het budget, maar ik ga zijn nakomelingen eens nagaan. Misschien vind ik daartussen een leuke hengst die bij mijn merrie past.

Ook de afstammelingen van Dancier zal ik eens nagaan! Merci ! ;)

Jana_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 23:36

Alexandro P. staat op mijn lijstje. Heb hem bekeken en die draf kan mijn merrie wel gebruiken! Zijn stap vind ik wel een minder punt, maar de stap van mijn merrie is vrij goed dus dat compenseert. Bedankt, Lante!