DE nsps hengst van Nederland??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

DE nsps hengst van Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 17:09

Beetje een vreemde titel maar ik wist het even niet anders te verwoorden..

Welke nsps dekhengt is nou DE hengst van Nederland?

Bv. Totilas is het paard onder de dressuur sport waar iedereen het over heeft.
Welke hengst is dit bij het nsps ?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:25

Poeh.. Ik denk niet dat er echt één bepaalde hengst is waar iedereen het over heeft.
Wel dacht ik aan Up to date of Shetlane: http://www.staldebelschuur.nl/hengsten/ ... -shetlane/
Hij is volgens mij 3x erekampioen geweest op de Hengstenkeuring van het NSPS, dus echt wel een hele goeie :j

Maargoed ik ben geen doorgewinterde fokker haha :+ Dus misschien dat iemand anders nog een andere hengst weet.

Dennis

Re: DE nsps hengst van Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:32

Maar dan nog, de beste keurings pony hoeft niet de beste dekhengst te zijn.
Of een goede sport pony(denk dat No problem TD het hoogst uit gebracht is, Z dressuur) hoeft ook geen super dekhengst te zijn.

En wat is een goede dekhengst? Eentje die goede keurings pony's geeft of eentje die sport pony's geeft.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:39

Dat is ook precies waarom je denk ik niet één bepaalde hengst aan zou kunnen wijzen.
Het is al anders of je voor de sport fokt of niet, maar dan heb je ook nog de verschillende maten. Een minihengst is eigenlijk al weer heel wat anders dan een hengst in de grote maat.

@TS, waarom wil je dit eigenlijk weten? :)

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:01

Marive schreef:
Dat is ook precies waarom je denk ik niet één bepaalde hengst aan zou kunnen wijzen.
Het is al anders of je voor de sport fokt of niet, maar dan heb je ook nog de verschillende maten. Een minihengst is eigenlijk al weer heel wat anders dan een hengst in de grote maat.

Daar ben ik benieuwd naar. Ik ben me aan het verdiepen in de nsps wereld

Dennis

Re: DE nsps hengst van Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:04

Ik zie zelf het liefst een goed bewegende grote maatse vos met een fijn karakter om daar fijne gebruiksponys mee te fokken.
Mijn merries zijn meest ook vos of vos gefokt en lopen in de sport (tm ZZ nivo).
Maar op de keuring doen in de grote maat de zwarte het meestal beter.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:51

BokitoZ schreef:
Marive schreef:

Daar ben ik benieuwd naar. Ik ben me aan het verdiepen in de nsps wereld

Ah okee, op die manier. Nouja ik denk dat we je daar dus niet echt een eenduidig antwoord op zouden kunnen geven. Misschien wel leuk om eens naar een hengstenshow te gaan dan, daar is het nu wel een beetje de tijd voor! Op de site van het NSPS staan volgens mij wel wat data daarvan.