IBOP 9 jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noukie175

IBOP 9 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 20:59

Hallo,

Weet iemand hoe het zit bij een IBOP dressuur voor een 9 jarige merrie?
Mijn merrie is momenteel 8 en is PROK gekeurd, mij lijkt het leuk om bijvoorbeeld aanstaande zomer, dan 9 jaar, (meerdere) predicaten bij haar te krijgen.
Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn om dit te kunnen doen. :)

Alvast bedankt !

gomir

Re: IBOP 9 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 00:16

Als je lid bent van het KWPN dan kun je je merrie gewoon inschrijven voor de IBOP.
Hou er wel rekening mee dat ze van een 9-jarige wel (heel wat) meer willen zien dan van een 4-jarige. Paard moet wel echt in balans aan elkaar lopen, makkelijk kunnen verruimen en sluiten en de zijgangen bevestigd doorlopen.

Een andere optie is om de merrie eerst wat verder door te rijden in de sport en dan pas voor stamboekopname aan te bieden. Zeker als er opmerkingen te maken zijn over het exterieur helpt een sportprestatie mee om je merrie ster/elite te krijgen.

Aan de andere kant ben ik vorig jaar gewoon met mijn (PROK- en cornage-gekeurde) B-geklasseerde 8-jarige register A merrie naar de stamboekkeuring gegaan en die is nu voorlopig keur :+ Ik heb besloten om haar via de sport naar het elitepredikaat te rijden, merrie gaat op de IBOP niet tot haar recht komen en bovendien ben ik bang dat ze als 9-jarig springpaard dan wel heel veel moet laten zien :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:55

Eens met hierboven. Ik denk zelf dat het weinig zin heeft om met een 9 jarige IBOP te gaan doen.
Dan moet het wel een heel talentvol dier zijn. Een merrie die altijd veulens aan de voet heeft gehad en daardoor laat onder het zadel is gegaan maar wel heel veel potentie toont.
Met een beetje gewone merrie is het kansloos op die leeftijd.
Dan moet ze het via de sport zien te doen.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:14

Dat is wat ik wilde horen de ervaringen, ben een leek in dit soort dingen. ;)

Dus een stamboek opname zal wel mogelijk zijn?
Ze is nu nog enkel opgenomen in het VB.

Hoe is het mogelijk om via de sport wel predicaten te krijgen?
We rijden momenteel nog maar B, zijn net januari begonnen met wedstrijden. Mijn doel is dit buitenseizoen L1 en dan winterseizoen L2.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:26

1. Het predikaat sport springen wordt toegekend aan bij het KWPN in de fokrichting rijpaard of discipline springen geregistreerde merries die een sportprestatie hebben behaald van Z + 6 springen. Maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een hogere klasse dan voor het sportpredikaat vereiste niveau dan dient minimaal één winstpunt te worden behaald in betreffende klasse.

2. Het predikaat sport dressuur wordt toegekend aan bij het KWPN in de fokrichting rijpaard of discipline springen geregistreerde merries die een sportprestatie hebben behaald van Z2 + 1 dressuur. Maakt een merrie haar wedstrijddebuut in een hogere klasse dan voor het sportpredikaat vereiste niveau dan dient minimaal één winstpunt te worden behaald in betreffende klasse.

3. Het predikaat sport samengestelde wedstrijdsport wordt toegekend aan bij het KWPN in de fokrichting rijpaard of discipline springen geregistreerde merries die een sportprestatie hebben behaald van of Z + 5 samengestelde wedstrijdsport.

4. De aanvraag voor het sportpredikaat dient schriftelijk te geschieden bij het stamboekbureau onder overlegging van een schriftelijke bewijs van behaalde prestatie, tezamen met het registratiebewijs.

Staat op de website van het KWPN

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:52

Bedankt, dat lijstje had ik nog niet gezien. ;)
Dan mogen we nog wel even heel hard doortrainen, haha.

Daarvoor zal dus wel een stamboekopname oid mogelijk zijn ?

friske54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:54

Doen. is er leerzaam en leuk!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:59

Ook een paard keuringsklaar maken voor de merriekeuring vergt kennis, veel mensen brengen hun paard daarvoor weg naar een prof.

Je kan er ook voor kiezen eerst een thuiskeuring te laten doen, dan kan je horen of het interessant is het verdere traject met haar in te gaan.

Op de kwpn site is hierover veel te lezen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:15

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:19

Jahoor stamboekopname is altijd mogelijk. Daar worden geen echt hoge eisen aan gesteld.
Een correcte merrie wordt altijd stamboek.
Vraag is wel wat je ermee wilt doen. Ga je er mee fokken? Voor de sport heeft het geen waarde namelijk.

Sportpredikaat is wel interessant maar dan moet ze inderdaad Z2 plus 1 zijn.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:31

Het lijkt ons vooral heel leerzaam en leuk. Kwam er eigenlijk weer op nu ik weer een jaar contributie van 111(!) euro moest betalen voor kwpn, en ik d'r eigenlijk niets mee doe dat lid zijn..

Hoor van meerdere dat zij paarden kennen die minder beweging, minder mooi etc zijn die STER zijn geworden dan mijn paard. Lijkt mij daarom eens leuk uit te zoeken wat we kunnen krijgen / doen qua predikaten.

Fokken staat nu niet op de planning, wie weet ooit..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:54

Dan breng je haar dit jaar toch gewoon voor op de stamboekkeuring?
Correcte merrie zal ook op 9-jarige leeftijd wel stamboek worden en met een beetje geluk wordt ze wel ster. En anders is er voor jou als ik het zo lees ook geen man overboord. Ik wil graag gaan fokken met mijn merrie dus voor mij hing er toen wel wat vanaf.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:44

Bedankt voor al jullie berichten!

Zoals het nu lijkt gaan we haar opgeven voor een stamboekopname. Stamboekopname lijkt me nooit verkeerd te hebben, en als ik het dus goed begrijp is IBOP niet meer van belang vanaf de Z-dressuur voor overige predicaten, dus weten we waar we voor moeten gaan trainen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:02

Z1 +1 staat gelijk aan de IBOP en is dus voor een voorlopig keurmerrie voldoende om keur te worden. Je merrie moet dan wel eerst ster worden op de stamboekkeuring en voorlopig keur op de CK.

Merries die Z2 + 1 (=eis sportpredikaat) zijn hebben vrijstelling voor het vrij bewegen en hoeven op de stamboekkeuring alleen exterieurbeoordeling te ondergaan. Maar dat is voor jouw merrie dit jaar wsl nog niet aan de orde.