Naast haar hele fijne karakter vind ik haar ook een dotje om te zien, maar ja, iets met een roze bril.
Voordat we het fokken gaan overwegen, wil ik graag eerst dat ze een (of meerdere..) predikaat haalt, ondanks dat een veulen gewoon bij mijzelf blijft.
Ze is als driejarige niet naar de keuring geweest en dat vind ik jammer. Afhankelijk van wat de kenners zeggen, wil ik haar alsnog aanbieden (vermoedelijk in 2016 pas, dus dat fokken is ook pas iets voor op de langere termijn
).Ik vind haar heel mooi, maar ze kan wel zo door voor een new forest pony van 20 cm groter.

Ik zou graag aan mensen met meer verstand willen vragen kritisch te kijken naar haar exterieur. De merrie is springgefokt en ik denk dat ik haar dan ook moet aanbieden als springpaard op de keuring (ondanks dat wij ons op dressuur gaan richten). Ik zou het dus fijn vinden als er van zowel spring- als dressuurkant naar haar gekeken wordt!
Ze is trouwens 1,61m.
Het stomme is wel dat ik geen goede standfoto heb, dus de beenstand is lastig te beoordelen. De hals, rug en het model kunnen denk ik wel een beetje bekeken worden zo?
Ik kan binnen een week wel een standfoto maken. In dit fotoalbum staat een standfoto schuin van voren: http://imgur.com/a/ikHn3 (op een foto klikken maakt hem groter)

Zou mijn merrie op basis van exterieur sterwaardig zijn? (Voor zover dat te beoordelen is)
Voordat we beginnen met fokken zou ik streven naar een ster-, sport- en prokpredikaat. Nu heb ik wel begrepen dat ze moet gaan springen op de keuring en ze komt wel leuk over een hindernis heen, maar ik heb geen idee van wat een goede springtechniek is.
Voor de gangenbeoordeling dressuur loopt ze denk ik te vlak. Ze loopt heel correct, maar gewoon niet zo ruim en met zoveel schwung als een goed dressuurpaard. Op zich maakt dat gangenwerk dan niet uit als ze op exterieur scoort omdat je met een sportpredikaat dan alsnog het sterpredikaat kunt aanvragen.Ik zou haar graag zelf naar het sportpredikaat dressuur willen rijden (op z'n janboerenfluitjes want zo fanatiek ben ik niet ivm studie en werk), maar voor het sportpredikaat springen heb ik iemand anders nodig (als de tijd rijp is, want ik vind haar nu nog te jong). Dat is allemaal iets wat nog een tijd gaat duren en ik denk dat de exterieurbeoordeling iets is waar ik eerst naar moet laten kijken.
Ze is wel 1,61m maar doet erg "pony" aan.
Vind ik leuk, maar wat vinden de kenners daarvan?Zit daar wel een score in van 70/75 op exterieur?
Mocht je alvast advies willen geven voor een hengst (voor over een aantal jaar), dan is dat erg welkom!
Ik ben op zoek naar een dressuurhengst (vanwege mijn eigen aspiraties en het veulen zal toch in eigen bezit blijven). Hoeft niet per se Nederlands bloed te zijn, hengsten die bv. goedgekeurd zijn in Duitsland zijn ook prima.
De merrie heeft een enorm fijn karakter en is naar mijn idee mooi compact gebouwd. Ze heeft een hele goede stap. Haar nakomeling mag 5 cm groter zijn en in draf en galop meer uitblinken. Wat meer actie in de gangen. Ruimer, afdruk, schwung etc. Voor de rest heb ik het liefst een kloon van deze merrie,

Axis TSF is eigenlijk mijn droomhengst (Trakehner, veelzijdig), maar dat is eigenlijk net zo'n ponypaard als mijne is.

Als ondergeschikt puntje zou ik de kleur (zwart) en aftekeningen (geen) graag zo willen houden bij een nakomeling, maar kwaliteit gaat natuurlijk boven kleur.