Exterieuradvies Ustinov x Upgrade (drs/spr? keuring?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Exterieuradvies Ustinov x Upgrade (drs/spr? keuring?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 23:56

Ik heb mijn lieve merrie nog niet zo lang, maar weet wel dat ik graag wil gaan fokken met haar tzt. Ik ben zelf meer van de dressuur, maar ik zag dit schitterende (springgefokte) paardje en die kon ik niet laten staan!
Naast haar hele fijne karakter vind ik haar ook een dotje om te zien, maar ja, iets met een roze bril. B-)
Voordat we het fokken gaan overwegen, wil ik graag eerst dat ze een (of meerdere..) predikaat haalt, ondanks dat een veulen gewoon bij mijzelf blijft.
Ze is als driejarige niet naar de keuring geweest en dat vind ik jammer. Afhankelijk van wat de kenners zeggen, wil ik haar alsnog aanbieden (vermoedelijk in 2016 pas, dus dat fokken is ook pas iets voor op de langere termijn ;) ).
Ik vind haar heel mooi, maar ze kan wel zo door voor een new forest pony van 20 cm groter. :+
Ik zou graag aan mensen met meer verstand willen vragen kritisch te kijken naar haar exterieur. De merrie is springgefokt en ik denk dat ik haar dan ook moet aanbieden als springpaard op de keuring (ondanks dat wij ons op dressuur gaan richten). Ik zou het dus fijn vinden als er van zowel spring- als dressuurkant naar haar gekeken wordt!
Ze is trouwens 1,61m.
Het stomme is wel dat ik geen goede standfoto heb, dus de beenstand is lastig te beoordelen. De hals, rug en het model kunnen denk ik wel een beetje bekeken worden zo?
Ik kan binnen een week wel een standfoto maken. In dit fotoalbum staat een standfoto schuin van voren: http://imgur.com/a/ikHn3 (op een foto klikken maakt hem groter)

Afbeelding

Afbeelding
Zou mijn merrie op basis van exterieur sterwaardig zijn? (Voor zover dat te beoordelen is)
Voordat we beginnen met fokken zou ik streven naar een ster-, sport- en prokpredikaat. Nu heb ik wel begrepen dat ze moet gaan springen op de keuring en ze komt wel leuk over een hindernis heen, maar ik heb geen idee van wat een goede springtechniek is. :+ Voor de gangenbeoordeling dressuur loopt ze denk ik te vlak. Ze loopt heel correct, maar gewoon niet zo ruim en met zoveel schwung als een goed dressuurpaard. Op zich maakt dat gangenwerk dan niet uit als ze op exterieur scoort omdat je met een sportpredikaat dan alsnog het sterpredikaat kunt aanvragen.
Ik zou haar graag zelf naar het sportpredikaat dressuur willen rijden (op z'n janboerenfluitjes want zo fanatiek ben ik niet ivm studie en werk), maar voor het sportpredikaat springen heb ik iemand anders nodig (als de tijd rijp is, want ik vind haar nu nog te jong). Dat is allemaal iets wat nog een tijd gaat duren en ik denk dat de exterieurbeoordeling iets is waar ik eerst naar moet laten kijken.
Ze is wel 1,61m maar doet erg "pony" aan. :) Vind ik leuk, maar wat vinden de kenners daarvan?
Zit daar wel een score in van 70/75 op exterieur?

Mocht je alvast advies willen geven voor een hengst (voor over een aantal jaar), dan is dat erg welkom!
Ik ben op zoek naar een dressuurhengst (vanwege mijn eigen aspiraties en het veulen zal toch in eigen bezit blijven). Hoeft niet per se Nederlands bloed te zijn, hengsten die bv. goedgekeurd zijn in Duitsland zijn ook prima.
De merrie heeft een enorm fijn karakter en is naar mijn idee mooi compact gebouwd. Ze heeft een hele goede stap. Haar nakomeling mag 5 cm groter zijn en in draf en galop meer uitblinken. Wat meer actie in de gangen. Ruimer, afdruk, schwung etc. Voor de rest heb ik het liefst een kloon van deze merrie, ;)
Axis TSF is eigenlijk mijn droomhengst (Trakehner, veelzijdig), maar dat is eigenlijk net zo'n ponypaard als mijne is. :P
Als ondergeschikt puntje zou ik de kleur (zwart) en aftekeningen (geen) graag zo willen houden bij een nakomeling, maar kwaliteit gaat natuurlijk boven kleur.
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 13-02-15 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Exterieuradvies Ustinov x Upgrade (drs/spr? keuring?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:04

Je geeft zelf de tekortkomingen al. 1.61 zal het grootste struikelblok zijn. Maar om er een veulen bij te fokken van een vergrotende springhengst is natuurlijk wel een optie. In combinatie met een hengst als bv verdi kun je er wel een fijn veulen bij fokken.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 00:09

Bedankt voor je reactie! Ik zal even mijn post aanpassen zodat er duidelijker staat dat ik op zoek ben naar een dressuurhengst.
Voor mij is die stokmaat op zich geen ramp, ik red zelf de 1,70m ook niet eens. ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 03:16

Ik kan het exterieur niet heel goed beoordelen door dat het geen stand foto is, maar wat ik zie is een korte hals, compact in het lijf, kort in het voorbeen, veel front, korte kroep.
Mede door haar 1.61. ik schat dat ze op 65p eindigt.

Daarnaast is het heel erg jammer dat er 3 generatie's niet voor stamboek opname zijn geweest en de 4e alleen in het stamboek is opgenomen, daar achter zit allemaal Elite/ keur/ preferent en prestatie. Eigenlijk is het lijntje er op achteruit gegaan, want Madelin heeft zeer fijne nakomelingen die ook semi hoog in de sport liepen en dan voornamelijk dressuur.
Je kan er voor kiezen om de dressuur richting te nemen maar dan verliest ze erg in zowel model als beweging. Kies je voor de spring richting dan heb je misschien een kans als ze fenomenaal springt tijdens stamboek opname.

Je zegt dat je graag de dressuur kant op wilt fokken. Als je graag het veulen zelf aan wilt houden dan zou ik er voor kiezen om haar niet voor stamboek opname te doen, maar een hengst kiezen (dressuur) naar jou zin die jou verbeter punten waar kan maken.
Dan heb je de mogelijkheid het karakter van jou merrie met de bewegingen van de vader. Als je dan ook een wat coole hengst uit zoekt. Denk ik dat dr x spr dekken helemaal niet verkeerd is bij jou merrie als ik zo het lijntje heb kunnen bekijken.

Maar goed mijn mening is er 1, een ander kan er heel anders over denken.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:22

Newt, bedankt voor je uitgebreide reactie! :)
Ik vind het ook echt heel jammer dat de laatste paar generaties niet zijn voorgebracht op de keuring. Ik geloof dat de fokker op leeftijd is en gewoon jaarlijks een veulentje wil fokken "voor de leuk".
De moeder van mijn merrie is nu van een meisje die fanatiek met haar rijdt en ik hoop dat zij haar ook nog eens naar de keuring doet.
Verder maakt het keuringsgebeuren eigenlijk ook niet zoveel uit, ik ben wijs met m'n merrie en ik hoop er over een aantal jaar net zo'n fijne uit te krijgen als opvolger.

Dees

Re: Exterieuradvies Ustinov x Upgrade (drs/spr? keuring?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:10

Klein aan hoogte en als omschrijving "ponyachtig" zijn geen elementen waarmee je scoort op een KWPN merriekeuring. Ze zal heus stamboek worden maar ster is nog maar helemaal de vraag.

Ik snap niet helemaal waarom je keuringen zo belangrijk vind. Zie dat vooral als 'leuk', het gaat immers om de sport. Als er in de moederlijn naast geen predikaten ook helemaal geen sport zit, tja... dat is geen gunstig begin van jouw fokkerij. Ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan rijden en zien of je er wat hoger in de sport mee kan komen. Zodra zo'n dier Z loopt (of springt) zal ze op een keuring vast meer te zoeken hebben. Al kom je niet in de Z als je op zijn 'janboerenfluitjes' blijft rijden ;)

Op de foto's zie ik een leuk type paard waarvan het front wat beknopt lijkt te zijn. Ik hoop dat ze licht op de teugel te rijden is maar de manier waarop de hals is aangesloten, verraad mij dat ze waarschijnlijk wat stug in de aanleuning zal zijn. Zou ik voor deze merrie een hengst zoeken, dan zou dat mijn voornaamste criterium zijn: lengte en lichtheid in nek en hals.

Joh, veel plezier met je merrie!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:08

Sorry voor mijn late reactie, maar bedankt voor je antwoord!
Het rijden pak ik na mijn studie wat meer op, nu doen we lekker rustig aan. Ze is nog jong zat. :) Ze is totaal niet stug in de aanleuning! Wel wat zoekend soms, maar dat vind ik niet gek voor een jong paard.

Meer meningen over haar exterieur en een mogelijke hengst zijn natuurlijk welkom!