Ik wil een veulen van mijn knappe haflinger,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liannedp

Ik wil een veulen van mijn knappe haflinger,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:45

Hee!
ik heb nog al een lastige vraag naja voor mij is deze erg lastig.
Ik heb ondanks toch besloten om mijn haflinger te laten dekken,
alleen zij is al 12.
En ik heb nu nog niet genoeg geld om dit te laten doen en zeker niet als het veulen er is.
Daarom wou ik nog 1/2 jaar wachten ze is in april jarig, dus ik zat te denken volgend jaar juli/juni
het te proberen, het is haar eerste keer dat zij dan een veulen zou krijgen.
Is dit te laat kan dit nog wel is zij niet te oud?
waarom ik wil wachten is omdat ik over een tijdje hoop op mezelf te wonen met een stukje land en waar hun dan op kunnen zodat ik wel zeker weet dat het goed zit.
wat vind jij?

waldo199

Re: Ik wil een veulen van mijn knappe haflinger,

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:46

Kn nog gewoon hoor ik ken mensen die fokken met paarden van 18

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:49

Ik geloof ( don't shoot me if I'm wrong ) dat er meestal maximaal 15 jaar word aangehouden voor het eerste veulen vanwegen de grotere risico's van een dracht op hogere leeftijd.
Fokken opzich is natuurlijk altijd een risico.
Ik zou vooral kijken naar de merrie zelf, eventuele aandoeningen die het veulen zou kunnen erven, en of de merrie gezond is. En je eigen financiële omstandigheden, om eventuele complicaties te kunnen bekostigen. Idem voor de hengstenkeuze, als het veulen ooit verkocht moet worden is een veulen met goede papieren vaak makkelijker te verkopen.

Edit; had overheen gelezen dat het had eerste veulen word
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 12-02-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:53

Ik zou je iet gelijk blindstaren op leeftijd maar zeker ook op financiën

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:54

waldo199 schreef:
Kn nog gewoon hoor ik ken mensen die fokken met paarden van 18

Als het het eerste veulentje van een paard is, dan is 18 echt veelste oud. Heeft de merrie eerder een veulen gehad, dan kan het nog wel inderdaad.
13 vind ik overigens niet te oud voor een veulen hoor :) Alleen bedenk wel dat je er met alleen dekgeld er niet bent he... Een veulen kost ook een hoop onderhoud, vanaf dat het is afgespeent (6 maanden ofzo?) totdat het 3 a 4 jaar is en klaar om te beleren, kan je er 0,0 mee en kost het je wel onderhoudsgeld voor 2 paarden. Kan je dat dan wel (ruim) betalen?
Bovendien liggen haflingers niet zo goed in de markt, al helemaal niet met hoe de paardenmarkt nu is, dus een veulen fokken voor de verkoop is écht een heel dom idee. Is het veulen voor jezelf en kan je het betalen, dan zeg ik zeker doen, maar houdt met de hengstkeuze wel rekening met eventueel verkoop, mocht er iets gebeuren waardoor je echt je paarden weg moet doen (baan verliezen oid).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:05

Na de geboorte kost het al geld eventueel extra stallingskosten, chip, papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:12

Dat ook ja, daarnaast heeft de merrie dure brok nodig, bij complicaties moet er een dierenarts bij komen etc... Het is ook niet risicoloos, de kans dat je je merrie en/of veulen verliest is er zeker. Denk er goed over na en denk niet alleen van, ah een veulentje is leuk, ik laat mijn merrie dekken. Ik weet niet in hoeverre je dat gedaan hebt, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 :)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:20

Mijn da zegt dat het gewoon nog kan met 18 jaar.

liannedp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 08:14

Is puur veulen voor mezelf ze gaat niet verkocht worden dus papieren maakt niet uit. En tegen die tijd hoop ik dat ze bij mij kan staan dus is stalling kosten alleen het stro en ruwvoer en brokken wat ik voor ze kwijt ben.
Bedankt voor de reactie ik Denk dat als ik mijn haflinger ga laten dekken ik de dieren arts eerst laat komen om te kijken of ze het wel aan kan.
Beter een gezonden haflinger dan een zwangere en met veel pijn dan maar geen veulen ;)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:39

liannedp schreef:
Is puur veulen voor mezelf ze gaat niet verkocht worden dus papieren maakt niet uit. En tegen die tijd hoop ik dat ze bij mij kan staan dus is stalling kosten alleen het stro en ruwvoer en brokken wat ik voor ze kwijt ben.
Bedankt voor de reactie ik Denk dat als ik mijn haflinger ga laten dekken ik de dieren arts eerst laat komen om te kijken of ze het wel aan kan.
Beter een gezonden haflinger dan een zwangere en met veel pijn dan maar geen veulen ;)

Hou je wel rekening met opfok? Daar zitten ook kosten aan.
Daarnaast mag je wel eel flink gaan sparen, buiten het feit dat de dracht en na de geboorte sowiezo al veel kost, moet je ook rekening houden met het feit dat er complicaties optreden. Ook daar moet je financieel rekening mee houden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:57

Als je de middelen hebt is er niets leuker dan het hele traject bewust mee te maken. Zelf de hengst uitzoeken, het dekken, de dracht en het werpen. Ik heb mijn merrie laten dekken toen ze 12 was, ik vond dit wel de max. leeftijd voor een eerste veulen. (13 dus als het veulen wordt geboren)
Wel ben ik me ervan bewust geweest dat er ook heel veel fout kan gaan, dat ik ook merrie of veulen had kunnen verliezen, of allebei.
Maar bij ons is het allemaal zo mooi volgens het boekje gegaan... En bij een stal waar de mogelijkheden aanwezig waren, de kennis aanwezig was, en de hulp die ik o zo nodig had, aanwezig was. Ook was er een merriegroep van 5 met veulens, zodat veulens elkaar hadden om te spelen. Veulen heeft in de winter met een ander veulen gestaan (geen opfok) en is de zomer daarna ingeschaard op een zomerwei met alleen hengstjes.

Houd er rekening mee, het veulen moet gespeend worden en dit is niet handig als moeders vlakbij is. Veulen of moeder zal dus naar een andere locatie moeten. Heb je hier de middelen voor?

En informeer, vraag, lees wat er allemaal gebeurt, zowel wanneer het goed gaat, maar zeker ook wanneer het niet goed gaat.