Prijs (westernbeleerde) haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hondjewaf

Prijs (westernbeleerde) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 14:46

Ik wil graag western gaan rijden en dat lijkt me leuk om met een haflinger te gaan doen. Nu ben ik wat aan het rondkijken naar haflingers die te koop staan. Wat is een normale prijsklasse voor een ruin die beleerd is het liefst western, maar engels is ook prima. Omscholen lijkt me geen probleem. Op marktplaats/bokt zijn de prijzen zo verschillend. Ik zag een mooie 4 jarige ruin van 3700 euro, dat lijkt me zoveel of is dat wel een normale prijsklasse?
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 10-02-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

maessie

Re: Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:52

Pfoe dat is wel heel pittig geprijsd hoor! De gemiddelde goed bereden haflingers met een mooie maat, leeftijd, en een beetje goeie looks gaan tussen de 2000-2500. De wat gewonere wat lager. De merrie die ikzelf te koop heb (knap koppie, goed lopen, 1.47cm, zadelmak, helaas licht schuren) mag onder de 1500 naar een nieuw plekje, puur vanwege t schuren. Het is ook maar net wat voor type je aanstaat ;)

Gentlegiant

Re: Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:56

Het varieert heel erg in de prijzen inderdaad
Ik ken nog een tijd dat 3500 euro voor een ''normale'' haflinger ''normaal'' was
Inmiddels lijken de prijzen te zakken net als die van de Tinker

Kijk eens bij Hans van den berg in Arcen
Goede paarden en als hij niks heeft staan weet hij vaak wel wat goeds voor je staan
Deze mensen kijken heel goed na wat de ruiter zoekt en kan alvorens ze op een paard te zetten
En absoluut betrouwbaar!

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:59

Ik vind dat geld wel een beetje veel voor een haflinger...
Ik heb mijn haflinger met al z'n spullen verkocht voor 2000,-
Het is maar net wat je er voor uit wilt geven natuurlijk :D

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:02

Hans vd berg spreekt me zeker aan, alleen de afstand houdt me tegen. Ik woon helemaal boven in Friesland. Als ik een paard koop wil ik meerdere keren kunnen komen kijken. Heb helaas slechte ervaringen met het kopen van een paard. Ik heb ook geen haast, ik heb nog een mooie tinkerdame waar ik mee kan rijden, maar aangezien zij al ruim boven de twintig is ben ik vast opzoek naar een geschikt paard erbij. 3700 euro leek mij ook nogal veel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:03

Ik vind 3700 voor een vierjarige ruin vrij aan de prijs. Voor een merrie is dat alweer anders, zeker met papier heb je dan ook nog fokwaarde.
Ik zou inderdaad tussen de 2000 en 2500 voor een 4-jarige, beleerde ruin gaan zitten.
Mijn haflingerruin heb ik als 3,5-jarige, zonder papier, beleerd, voor 2000 euro gekocht. En dit was nog voor de crisis. Ik zou het er nu niet meer voor betalen denk ik.

Welke kant van de western wil je op?

hondjewaf

Re: Prijs (westernbeleerde) haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:08

Ik zit te denken aan de pleasure, trail en horsmanship, maar ik ben echt nog maar een beginner in de western. Een haflinger lijkt me heel veelzijdig zodat ik er alle kanten nog mee op kan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:10

Wat jammer dat je zover weg woont
Ik zou gewoon eens mailen wie weet kunnen ze wat voor je betekenen hun kennen ook wel goede stallen in jou omgeving denk ik hoor :j
Slechte ervaringen is altijd klote daarom raad ik ook echt aan ze te keuren al dan niet op röntgen en dat is het geld zeker waar
Spreek wel af met de eigenaar dat wanneer het dier afgekeurd word de kosten van de keuring word door de eigenaar betaalt of samen bv

Amanda wat je daar zegt klopt natuurlijk Ruin of merrie is een heel groot verschil idd

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:21

Ja ze kennen natuurlijk veel andere stallen. Keuren laat ik sowieso doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:24

Een haflinger is zeker veelzijdig. Ik ben zelf 2 jaar geleden overgestapt op western met mijn haf en hij vebaast me elke keer weer :D

Als jij zelf nog geen ervaring hebt in de western zou ik me in eerste instantie op een western bereden paardje richten. Dat is voor jou prettig om het ook te leren. Samen omscholen is best lastig :j
Maar niet onmogelijk overigens, dus naar andere paarden kijken moet je ook zeker doen. En kijk dan ook vast naar een goede instructeur. Misschien kun je in de tussentijd ook alvast wat lesjes volgen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:24

Haflingers kosten doorgaans tussen de 1000 en 2000 euro. 3700 is wat mij betreft een niet realistische prijs (ik vermoed dat diegene het paard helemaal niet wil verkopen). Handelaren vragen meestal 2-2,5k, particulieren 1-2k. Ook voor gewone leuke veelzijdige hafs waar je prima western mee kan rijden.

(En Amanda, merries zijn echt niet duurder dan ruinen. Ik heb een merrie gehad met fantastisch papier die enkel kampioensveulens leverde. En bovenstaande is qua prijs ook op haar van toepassing :j )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:26

Ja is dat zo? Mijn ervaring was toen met mijn zoektocht heel anders. Kon soms wel 500-1000 euro schelen op een gelijkwaardige ruin (leeftijd, ervaring, papier). :j
Maar goed, tijden zijn veranderd :))

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:32

Het zorgt zeker wel voor verschil hoor :j

Jaren lang actief geweest in de haflingers waaronder ook in en verkoop van alles en nog wat
en de prijzen verschillen zeker wel tov ruin-merrie

Wat ook meer dan normaal is een merrie kun je ook gewoon oog houden op fok wat met een ruin nogal lastig word :+

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:35

Het scheelt misschien 500 euro voor een ruin of merrie met vergelijkbare kwaliteiten, maar meer niet :) Mijn merrie kwam trouwens ook bij Hans vandaan (die haar dus voor 500 meer verkocht dan een ruin). Hengsten met fokwaarde (die dus GGK zijn) zijn wel weer veel duurder. Maar goed, dat doet er niet toe hier.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:39

Hengsten kunnen we hier wel buiten laten ja haha dan zit je ook in een hogere prijsklasse

500 euro kan goed ja :j
Jaren bij hem gewerkt en gereden trouwens (2006-2010 dus misschien ken ik je paardje wel)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:40

Ik heb mijn merrie ook bij de fokker vandaan en ben nog onder de 2000,- gebleven. Wel zat er goed papier bij en was ze nog jong. Het westernrijden pakt ze ontzettend leuk op! :)