Hengst voor Numero Uno x Garant merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Venthe

Hengst voor Numero Uno x Garant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 12:34

Hallo bokkers, ik durf bijna niet nog een topic te openen maar helaas is mijn oude topic zo oud dat ik daar niet meer in kan reageren.

Maar waar het op neer komt is dat ik mijn merrie aankomend seizoen dan eindelijk echt laat dekken. Dus ik moet echt een keuze gaan maken maar ik zie door de bomen het bos niet meer
Het gaat om een merrie van Numero Uno, van moeders kant Garant en daarachter Le Faquin.
Ze loopt M springen en M2 dressuur.
Waar ben ik naar op zoek?
Ik zoek een hengst die MAAT, VERMOGEN EN LENGTE kan toevoegen.
Mijn merrie springt correct in de manieren, is scherp en wil zeer voorzichtig zijn. Helaas beperkt vermogen en met haar 1.66 m niet echt klein maar ze heeft een kleine popperige beknopte bouw wat zich dan ook weer uit in haar bewegingen. Weinig galop en normale draf.
Mijn merrie heeft bloed genoeg! Een echte uno, een heethoofd maar niet gek in haar kop.
Liever geen hengst met een zwakke rug (merrie met zeer hoge schoft/wellicht iets gezonken rug)

In het vorige topic ging mijn voorkeur uit naar Cardento. Nog steeds maar deze valt helaas echt af. Ik heb geen bepaald budget waar ik me aan moet houden maar 2200 voor Cardento vind ik toch echt te gek.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een bewezen hengst en dus geen jonge hengst (in het vorige topic werd Dexter genoemd).
Op dit moment bovenaan mijn lijstje: Arezzo VDL, helemaal na het zien van zijn nakomelingen gister op de hengstenkeuring in Den Bosch, ze toonden allemaal onbeperkt vermogen en de kleinste was 1.69 cm en allemaal goed galopperen. In nakomelingenrapport staat ook dat hij reflexen toe kan voegen en de nakomelingen herkenbaar zijn in exterieur; tonen allemaal lengte en front.
Wat mij wel verbaasd is dat er vermeld wordt om merries met bloed bij hem te gebruiken, dit ondanks het chin chin en heartbreaker bloed dus.. Nu heeft mijn merrie bloed zat.
Het enige wat ik dus nog graag wil weten of dat Arezzo maat doorgeeft (hij is zelf maar 1.66) maar de nakomelingen allemaal goed aan de maat.

Zijn er nog andere (bewezen) hengsten die op mijn merrie zouden passen?

Foto's
(Ik kan eventueel ook nog een video van het springen plaatsen als daar behoefte naar is)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Venthe

Re: Hengst voor Numero Uno x Garant merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 08:27

Niemand die me kan helpen of ervaring heeft met arezzo?

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:32

Met je Arezzo vraag kan ik je niet helpen.
Wat denk je van Nabab de rêve?
Een bewezen vererver die zowiezo maat en vermogen doorgeeft.
Beknopte poppetjes heb ik er nog niet van gezien.
Doorgaans geeft hij ze wel niet extreem edel maar dat zou jouw Uno merrie dan weer kunnen compenseren.
Ik zie wel wat in die combi alleen is hij wel ook nogal duur.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:37

Nabab is een optie alleen op beweging moet je geen verbetering verwachten. Heb hem ook op m'n lijstje voor een bloederige merrie maar hij zakt om die reden bij mij steeds verder naar onder.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 17:08

Nabab is bij mij daarom ook afgevallen ja. Mijn merrie heeft geen wereldgangen (prima draf maar beperkte galop) mede door haar beknoptheid en pittige karakter wordt ze snel krabbelig. Dan durf ik het risico met nabab niet aan.
De Arezzo nakomelingen op de keuring konden allemaal super fijn bewegen en echt goed galopperen (maarja dat zijn natuurlijk weer de betere nakomelingen)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:29

Verdi of Zambesi?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:03

Ik heb ongeveer dezelfde vraag voor mijn merrie en kom voorlopig op Eldorado van de Zeshoek uit. Hij kan maat, formaat, galoppade en vermogen toevoegen. Komt bovendien uit een 1.74 m. grote moeder die in 1.50 heeft gesprongen.
Arezzo heeft in Den Bosch inderdaad heel aparte zonen laten zien. Alleen hij is zelf 1,65m, zijn moeder is 1,64 en zn oma 1,66m

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 15:03

Verdi ben ik zelf geen fan van, veel lastige nakomelingen mee gemaakt en ook regelmatig een hele kleine.

Inderdaad is Arezzo zelf 'maar' 1.66 en zijn moeder inderdaad ook niet groot maar zijn nakomelingen staan wel bekend om lengte en een goede galoppade. Mijn merrie zelf is niet te klein maar vooral belangrijk dat er een scheut lengte aan toe wordt gevoegd. Nakomelingen heb ik nog niet kleiner dan 1.68m van hem gezien maar goed ik weet niet uit wat voor een moeder. Maar ik denk dat ik die gok dan nog wel durf te nemen.

Eldorado is een clinton, ik hou persoonlijk niet van dat bloed. De moeder van Eldorado heeft een gezonken rug en in het afstammelingenrapport staat dat de nakomelingen van eldorado meermalen licht gezonken is. Weet niet of ik dat dan aandurf in combi met de rug van mijn merrie. Verder qua galoppade en vermogen zou het wel passen

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:10

En wat denk je van Montender?
Een zeer mooi exterieur, groot genoeg(en groot verervend),bewezen hengst...
Tegenwoordig staat hij in Frankrijk maar ik denk wel dat je nog vrij makkelijk aan zaad geraakt.
Een Montender*numero uno wordt in ieder geval een zeer mooi beestje. :-)
Anderzijds lijk je vrij gefocused op Arezzo misschien moet je de knoop maar doorhakken? :-)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 09:13

Montender lijkt inderdaad ook te passen! Bedankt voor de suggestie.
Ja ik weet niet, Arezzo trekt me heel erg. Vooral na het zien van zijn nakomelingen denk ik echt dat het een interessante hengst is om me te fokken en die goed op mijn merrie lijkt te passen (met als twijfel puntje zijn maat).
Ik moet inderdaad de knoop door hakken maar goh wat is het moeilijk, ik wil graag met verstand fokken en een fijn veulen fokken. Maarja het blijft toch altijd gokken vooral voor de eerste keer, je weet niet hoe de merrie fokten wat ze mee geeft.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:00

Ik heb nog wat naar Montender-info gezocht en op bokt een Montender Topic gevonden.
Blijkbaar zijn er een paar Bokkers met Montender nakomelingen en deze zijn lovend over hun nakomeling.
Het lezen waard lijkt me!

[F-AM] Montender, waar ter dekking + dekgeld ?

Allemaal plaatjes van nakomelingen zijn dat met goed en kalm karakter zo blijkt.
Om de één of andere reden word hij in mijn ogen niet genoeg geapprecieerd, benut voor zo'n tophengst.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:19

Ik weet dat je niet echt naar een jonge hengst zoekt.
Toch ga ik Crowntano z aanraden.
Hij heeft maat, lengte en een goede bovenlijn.
Bij deze jonge hengst krijg ik persoonlijk echt een wauw gevoel.
Naar mijn mening een hengst met veel potentieel.
Arezzo is natuurlijk ook echt een prachthengst met prestaties en goed scorende nakomelingen.
Ik heb het je nog wat moeilijker gemaakt met mijn suggesties. :-)

http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... CARETANO-Z

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:25

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 08:18

En Cicero Van Paemel Z?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:57

Ik zou voor Arezzo gaan :)
heb zelf een Arezzo gefokt uit een Namelus -Hors la loi -Libero h merrie
heel erg tevreden over het resultaat :j
Gaat 5 worden en nog steeds hengst : karakter echt top !
zeker niet verkleind op de merrie (1.68 )

ik weet nog heel goed dat veel mensen met me lachten toen ik hem 6 jr terug gebruikte ....Arezzo was maar 4 en men zei wel korte , dikke pony ...worst met pootjes etc ..maar hij heeft het tegendeel bewezen zowel met eigen resultaten als in de vererving