sinds een half jaar rijd ik de fries voor haar eigenaar, zelf is ze er af gevallen (11 gebroken ribben en een klap long), dus ze durft er niet meer op 'maar het is zo'n mooi paard en zo lief aan de hand, als jij er zo leuk mee kan rijden dan houden we dr'. om toch het gevoel te hebben dat ze er zelf ook iets mee doet enz, wil ze hem laten dekken. ze heefd de hengstkeuze bij mij gelegd, met de boodschap 'als jij het veulen dan ook overkoopt voor de dekprijs alsie een half jaar oud is ofzo' waarop ik zei 'okee mits het een hengst is, ik hoef niet weer zo'n koppige merrie' want koppig is ze zeker
dus afgesproken dat ik mocht het een merrie zijn zou helpen met de verkoop, en mocht dit lang duren met zadelmak maken.de merrie in kwestie

(niet met mij er op, nog met de eigenaaresse voor ze viel)

nu ben ik ong 1.62 en tenger, en merk dus dat een ouderwets type fries van 1.67 wat te breed is voor mij, en ik ben ook wel een beetje een dressuur muts hoor
een moderne fries vind ik wel leuk, maar ik denk dat als ik een moderne friese hengst kies, er nog niet een smaller en evt kleiner veulen uit zou komen.dus dan kom ik toch op een kruising aan, nou in de trant van de wel bekende arabofries maar eens gekeken voor een arabische hengst, en kruisingen van deze rassen, hier zaten leuke paarden tussen, maar ook wel een paar die me nou totaaal niet aanstonden als dressuurmuts.
toen een beetje gaan kijken voor andere kruisingen, wat ik vaak tegenkwam was new forest X fries (!) en draver X fries die me zeker wel aanstonden
mijn eisenlijstje voor het veulen
- tussen de 1.55 ongeveer en 1.65 uitkomen (past mooi bij fries)
- dressuupaard het liever wat opwaardser dan neerwaardser (wat bij een fries dus wel mooi past)
- compact en smal (dit wil ik nog verbeteren, past minder bij fries)
- eventuele witte aftekeningen vind ik wel leuk!
- lekker voorwaards paard, mag best heet in zn hoofd zijn
eisenlijstje dekking van de eigenaresse
- als het maar een zwarte hengst is, aftekeningen en ras zijn geen probleem
- persee per insiminatie, geen natuurlijk dekken
hebben jullie foto's van hoe de hierboven genoemde kruising bij jullie is uitgevallen?
tips voor evt leuke hengsten?
of misschien nog andere kruising tips?
evt betere foto's van haar bouw kan ik wel maken!
ik realiseer me ook heel goed dat fokken altijd een gok blijft zeker bij kruisingen, daarom hebben we besloten dat ik het veulen pas koop als het gespeend moet worden zodat ik al iets meer weet waar ik aan toe ben, ook al kan er dan nog steeds veel veranderen
edit: fotos geplaatst
ze is zelf best puntig
daar houd ik niet zo van, hoe hoog zijn arabofriezen ongeveer, er mag best wat cm af om het zo maar te zeggen