ouderwets type fries x ??? voor dresuurpaard? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ImLucky

ouderwets type fries x ??? voor dresuurpaard? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:20

hoi
sinds een half jaar rijd ik de fries voor haar eigenaar, zelf is ze er af gevallen (11 gebroken ribben en een klap long), dus ze durft er niet meer op 'maar het is zo'n mooi paard en zo lief aan de hand, als jij er zo leuk mee kan rijden dan houden we dr'. om toch het gevoel te hebben dat ze er zelf ook iets mee doet enz, wil ze hem laten dekken. ze heefd de hengstkeuze bij mij gelegd, met de boodschap 'als jij het veulen dan ook overkoopt voor de dekprijs alsie een half jaar oud is ofzo' waarop ik zei 'okee mits het een hengst is, ik hoef niet weer zo'n koppige merrie' want koppig is ze zeker :') dus afgesproken dat ik mocht het een merrie zijn zou helpen met de verkoop, en mocht dit lang duren met zadelmak maken.

de merrie in kwestie
Afbeelding

Afbeelding
(niet met mij er op, nog met de eigenaaresse voor ze viel)

Afbeelding

nu ben ik ong 1.62 en tenger, en merk dus dat een ouderwets type fries van 1.67 wat te breed is voor mij, en ik ben ook wel een beetje een dressuur muts hoor *D een moderne fries vind ik wel leuk, maar ik denk dat als ik een moderne friese hengst kies, er nog niet een smaller en evt kleiner veulen uit zou komen.

dus dan kom ik toch op een kruising aan, nou in de trant van de wel bekende arabofries maar eens gekeken voor een arabische hengst, en kruisingen van deze rassen, hier zaten leuke paarden tussen, maar ook wel een paar die me nou totaaal niet aanstonden als dressuurmuts.

toen een beetje gaan kijken voor andere kruisingen, wat ik vaak tegenkwam was new forest X fries (!) en draver X fries die me zeker wel aanstonden

mijn eisenlijstje voor het veulen
- tussen de 1.55 ongeveer en 1.65 uitkomen (past mooi bij fries)
- dressuupaard het liever wat opwaardser dan neerwaardser (wat bij een fries dus wel mooi past)
- compact en smal (dit wil ik nog verbeteren, past minder bij fries)
- eventuele witte aftekeningen vind ik wel leuk!
- lekker voorwaards paard, mag best heet in zn hoofd zijn

eisenlijstje dekking van de eigenaresse
- als het maar een zwarte hengst is, aftekeningen en ras zijn geen probleem
- persee per insiminatie, geen natuurlijk dekken

hebben jullie foto's van hoe de hierboven genoemde kruising bij jullie is uitgevallen?
tips voor evt leuke hengsten?
of misschien nog andere kruising tips?
evt betere foto's van haar bouw kan ik wel maken!

ik realiseer me ook heel goed dat fokken altijd een gok blijft zeker bij kruisingen, daarom hebben we besloten dat ik het veulen pas koop als het gespeend moet worden zodat ik al iets meer weet waar ik aan toe ben, ook al kan er dan nog steeds veel veranderen

edit: fotos geplaatst
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 03-02-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re: ouderwets type fries x ??? voor dresuurpaard? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:29

Ik denk dat een arabofriese hengst het best past bij je wensen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:33

KarinvdM schreef:
Ik denk dat een arabofriese hengst het best past bij je wensen.

oke, en warom? :) ze is zelf best puntig :o daar houd ik niet zo van, hoe hoog zijn arabofriezen ongeveer, er mag best wat cm af om het zo maar te zeggen

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:36

Ik zie hier persoonlijk geen ouderwets type Fries in. Misschien kan het een tikje moderner, maar deze merrie is niet extreem zwaar.

Als ik jou was zou ik kijken naar een (kleinere) luxe Friese hengst. Weet je de afstamming van de merrie?

En anders zou ik kiezen voor de Arabo-Fries die je al opperde. Maar dan een Arabo-Friese hengst, geen volle arabier. En anders misschien een Barock Pinto? :)

Kruisingen met een willekeurige hengst van een ander ras kun je wel opzoeken op google, maar dat is geen garantie hoe je veulen eruit gaat zien. Je kunt daarom denk ik beter terugvallen naar bekende kruisingen zoals de Arabo-Fries en de Barock Pinto omdat je dan iets zekerder bent van het resultaat.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:44

Yunomi schreef:
Ik zie hier persoonlijk geen ouderwets type Fries in. Misschien kan het een tikje moderner, maar deze merrie is niet extreem zwaar.

Als ik jou was zou ik kijken naar een (kleinere) luxe Friese hengst. Weet je de afstamming van de merrie?

En anders zou ik kiezen voor de Arabo-Fries die je al opperde. Maar dan een Arabo-Friese hengst, geen volle arabier. En anders misschien een Barock Pinto? :)

Kruisingen met een willekeurige hengst van een ander ras kun je wel opzoeken op google, maar dat is geen garantie hoe je veulen eruit gaat zien. Je kunt daarom denk ik beter terugvallen naar bekende kruisingen zoals de Arabo-Fries en de Barock Pinto omdat je dan iets zekerder bent van het resultaat.

nee ze is niet echt heel zwaar, maar wel zo puntig, ze valt niet onder die hoogbenige moderne friezen warvan je als je de sokken scheert en de manen knipt eigenlijk een kwpn overhoud (helaas :o )
ik ik hou helemaal niet van bont, teminste niet bij 'sportpaarden' tinkertjes enz wel, dus barock pinto spreekt me niet heel erg aan, kruisingen darmee ook niet

fries als van het meeste bloed uit gaan 80% fries X 100% fries, dan krijg je nog steeds best een 'zware' en vooral breede fries of niet? deze merrie is 1.67 en ik merk wel dat mijn benen net niet lang genoeg zijn voor het fijne

edit, de afstamming staat nu in openings post

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:13

niemand meer? :(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:22

Door met een zwarte hengst (= garantie op zwart veulen) KI te willen fokken, is de keuze al behoorlijk beperkt: Fries, arabo-Fries, Merens, Fellpony (al weet ik niet of deze ponyrassen ook KI worden aangeboden).

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:28

uhm wat is KI :o

edit ff opgezocht kunstmatige insiminatie, okee maar het verschild toch per hengst of dat beschikbaar is, kwpn meries kunnen toch ook KI met zwarte kwpn
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 03-02-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:31

kunstmatige inseminatie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:34

Ze wil hem laten dekken? :+

Ik zou idd voor een kleinere luxe friese hengst gaan, een fellpony vind ik nou niet het type om een leuk sportpaard uit te fokken als je deze merrie al te zwaar vind..

Edit: ik denk wel dat je te licht over een hengst denkt.. Als je deze merrie al te koppig vind bedenk je dan wel dat er in een hengst ook een bepaald temperament zit en zeker als het een jong dier is kan je daar je daar je handen vol aan hebben..koppig zit hem niet in het geslacht, wel in het ras.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:37

hahahahah oeps :+

te zwaar nog niet eens te breed voor mij en te groot, dan zou ik uitkomen op een hengst minder dan 1.60 voor een paar cm minder, heb je zulke kleine friezen?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:52

het liefst zou ik zo dicht mogelijk (qua looks) bij een simpel kwpn sport paard uitkomen, dit is de reden waarom een kruising met de new forest me zo aansprak, maar dat is wel een groote gok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:57

Waarom koop je dan niet gewoon een al ingereden sportpaard?
Het is altijd een gok wat er uit gaat komen. Zeker als je haar al te breed vind.. Een fries is nou eenmaal geen kwpner, dat gaat een kruising ook niet worden.

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:06

dees_daan schreef:
Waarom koop je dan niet gewoon een al ingereden sportpaard?
Het is altijd een gok wat er uit gaat komen. Zeker als je haar al te breed vind.. Een fries is nou eenmaal geen kwpner, dat gaat een kruising ook niet worden.

OP niet gelezen?

Ik zou er zoiets opzetten, maar moet bekennen dat ik er ook niet heel veel verstand van heb.
http://www.barockpintostudbook.com/Heng ... bbgots.htm

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:08

Ik denk dat je er van alles uit kan krijgen met een new forest maar ook een hoop wat echt totaal geen verbetering zal zijn.

Wat dacht je van een PRE?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:13

Misschien een heel andere soort kruising dan dat je in eerste instantie aangeeft. Maar is een Fries x Haflinger niet wat.
Zelf heb ik een Haflinger x Fries, robuust gebouwd maar niet overdreven grof.

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:15

Ik denk dat je meer moet kijken naar wat er verbetert moet worden aan de merrie dan aan de eisen die jij stelt. Je wilt sowieso géén merrie, dan ga je straks een kruising fokken die je moet verkopen. Die voegt dus niks toe aan de huidige markt.

Met dat risico in het achterhoofd zou ik gaan voor een volle Fries die de merrie verbetert, hierdoor houdt je het ras wel in stand en ga je niet zomaar kruisingen fokken. Die kun je beter verkopen als een ondoordachte kruising.

Mij persoonlijk lijkt het beste als je eens contact opneemt met een Friese hengsten houder, binnen het ras zitten ook de nodige verschillen en die kan jou gok ik vertellen wat jij voor hengst bij de merrie moet hebben.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:31

myk_en_shant schreef:
Misschien een heel andere soort kruising dan dat je in eerste instantie aangeeft. Maar is een Fries x Haflinger niet wat.
Zelf heb ik een Haflinger x Fries, robuust gebouwd maar niet overdreven grof.

[ [url=m/FQCdMS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3QfMRb.jpg]Afbeelding[/url] ]

de eigenaresse wil er persee en zwarte hengst op dus dan zou fries x haflinger niet kunen, heb zelf ook wel een zwak voor zwart

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:34

Iris82 schreef:
Ik denk dat je er van alles uit kan krijgen met een new forest maar ook een hoop wat echt totaal geen verbetering zal zijn.

Wat dacht je van een PRE?

PRE's vind ik wel heel erg leuk, maar wat ik tot nu toe gezien heb aan kruisingen met dat ras vind ik het weer net niet, tis zeker een idee om in mn achterhoofd te houden :)

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:39

KimD schreef:
Ik denk dat je meer moet kijken naar wat er verbetert moet worden aan de merrie dan aan de eisen die jij stelt. Je wilt sowieso géén merrie, dan ga je straks een kruising fokken die je moet verkopen. Die voegt dus niks toe aan de huidige markt.

Met dat risico in het achterhoofd zou ik gaan voor een volle Fries die de merrie verbetert, hierdoor houdt je het ras wel in stand en ga je niet zomaar kruisingen fokken. Die kun je beter verkopen als een ondoordachte kruising.

Mij persoonlijk lijkt het beste als je eens contact opneemt met een Friese hengsten houder, binnen het ras zitten ook de nodige verschillen en die kan jou gok ik vertellen wat jij voor hengst bij de merrie moet hebben.

daar heb je wel een heel goed punt, ik ben helaas nog geen hengst tegengekomen die ik compact genoeg vind, voor het mooie zegmaar

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:40

Ik zou neigen naar Bontfire.. Wel 100% dat het een bonte is, maar daarentegen kan veulen bij BP stamboek...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:43

senna21 schreef:
Door met een zwarte hengst (= garantie op zwart veulen) KI te willen fokken, is de keuze al behoorlijk beperkt: Fries, arabo-Fries, Merens, Fellpony (al weet ik niet of deze ponyrassen ook KI worden aangeboden).

Een zwarte hengst op een zwarte merrie is zeker geen garantie op een zwart veulen.
In theorie zou er ook een vos uit kunnen komen als beide ouders drager zijn van de Vos factor, dat kan je aan de buitenkant niet zien en alleen op basis van DNA laten controleren.
Ook bij Friezen komen vossen voor, al komt menig Friezen fokker daar niet voor uit en worden voskleurige veulens vaak via de achterdeur afgevoerd.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:45

FunkyMistiC schreef:
Ik zou neigen naar Bontfire.. Wel 100% dat het een bonte is, maar daarentegen kan veulen bij BP stamboek...

de bouw staat me wel aan, iets sprekender hoofdje zou ik wel leuk vinden, maar ik wil echt geen bont paard

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:45

ben ik te veel eisend :o

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:53

fokken is gokken en dokken

je hebt nog wel wat meer gegevens nodig van je paard om een goede hengstenkeuze te maken. uitslagen van keuringen bijv.
dit is geen ouder wets type fries zo als ik op de foto kan zien, in mijn ogen is deze fries rank van vorm echt niet breed. en verder kun je niet veel zeggen jou zou wat meer fotos moeten plaatsen van zijkant voorkant en der exterieur ken merken. elke hengsten keuze valt weer anders uit.

"het liefst zou ik zo dicht mogelijk (qua looks) bij een simpel kwpn sport paard uitkomen"
kwpn sport paard simpel? warm bloed paard die zijn vaak druk temperament vol

ik zou kiezen voor een luxe opwaards gebouwde friese hengst

ik heb zelf een wat ouder wets type friese merrie en met een luxe hengst vallen er mooie nakomelingen uit.