Beginner in mennen, Veel vragen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

venivedivici

Beginner in mennen, Veel vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:59

Hallo mede-bokkers :)

ik wil graag gaan mennen, en dan bedoel ik de Marathons!
samen met een vriendin van mij hebben we veel gemend met haar haflinger, in het bos en les.

nu wil ik toch graag daarmee verder, en bedoel dat niet vandaag op morgen beginnen maar me rustig verkennen.

ik zou graag een shetlander willen, kan het dat je 1 shetlander daarvoor gebruikt in de marathons of moeten het er 2 zijn?

en wat voor wagen is daar geschikt voor?

hoe gaat het op wedstrijden?
Ben alleen dressuur en springen gewend.

hoe vervoeren jullie je shetlander(s) en de kar?

Wat zijn handige tips?

het is niet dat het voor de eerst is dat ik het ga doen.
heb zelf met een oud collega van me vader marathons gedaan maar dat was achter op de kar.

groetjes, en wees lief! *D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:06

Ik denk dat je je het beste eens kunt gaan verdiepen in de Wiki, de FAQ hier op AR, de zoekfunctie op Bokt en de reglementen van de KNHS. Dan wordt je al een heleboel wijzer :)

venivedivici

Re: Beginner in mennen, Veel vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:07

Hoe moet ik zoeken dan? ben niet zon held op bokt :P

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:15

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:16

Voor marathons zou ik zeker gaan voor 2 grote shetten minimaal 1meter hoog,met een werkwillig karakter.en dan kijken voor een marathonwagen die achter jou mt shetten past en waar jij goed op zit.vervoer of ponytrailer met koets frame,of 1,5paard met koetsframe,of met 2 wagens 1 met de koets de andere met de trailer.kijk of er een vereniging bij jou in de buurt zit.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:18

keona schreef:
Voor marathons zou ik zeker gaan voor 2 grote shetten minimaal 1meter hoog,met een werkwillig karakter.en dan kijken voor een marathonwagen die achter jou mt shetten past en waar jij goed op zit.vervoer of ponytrailer met koets frame,of 1,5paard met koetsframe,of met 2 wagens 1 met de koets de andere met de trailer.kijk of er een vereniging bij jou in de buurt zit.

ik wou idd de grote maat nemen!
maar kan 1ntje ook of moeten het er persee 2 zijn?

hoe weet je zeker dat een kar erachter past?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:22

Hier staat hoe je je pony kunt vervoeren met sulky/koets
[TAO] Hoe vervoer ik mijn pony en sulky samen

Je kunt het best bij koetsenverkopers gaan informeren, bv de Kraay in Nijkerk.. zij hebben me zeer goed geholpen!

Ik heb zelf een kleintje van 96 cm en een welsh hengst van 1m15, persoonlijk vind ik het een beter beeld en meer plezier aan de grootste. :)
Je kan enkel- of dubbelspan doen maar om te beginnen raad ik je aan om enkelspan te rijden, erna kun je misschien wel een 2e er naast zetten mocht je toch over willen gaan naar dubbelspan.. koop dan voor de zekerheid ook een koets die zowel enkel als dubbelspan is.

Je kunt bij de koetsenverkoper gaan met je pony('s) en daar eventueel een proefritje doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:25

Voor marathons moet je wagen minimaal 125cm spoorbreedte hebben,marathons zijn zwaar denk dat je met een shet niet mee komt de wwagen moet een speciaal gewicht hebben staat in het regelement,enzal dus voor 1 shet te zwaar worden.jij moet goed op de wagen zitten bokhoogte moet aansluiten op de stokmaat van je pony,s een een zaak die wagens verkoopt kan je er ook veel over vertellen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:42

venivedivici schreef:

In de marathon krijgt ook een grote shet alleen het denk toch wel erg zwaar, op de wedstrijden waar ik kom zie ik bij de enkelspan ponies echt maar zeer zelden ponies die ik kleiner dan ong 1.25 schat?

Ik vraag me trouwens wel een beetje af hoe verstandig het is om je direct op de marathon te richten. Ook bij het mennen is het wel belangrijk dat je een goede basis hebt voor je gaat crossen.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:00

liedje89 schreef:
venivedivici schreef:

In de marathon krijgt ook een grote shet alleen het denk toch wel erg zwaar, op de wedstrijden waar ik kom zie ik bij de enkelspan ponies echt maar zeer zelden ponies die ik kleiner dan ong 1.25 schat?

Ik vraag me trouwens wel een beetje af hoe verstandig het is om je direct op de marathon te richten. Ook bij het mennen is het wel belangrijk dat je een goede basis hebt voor je gaat crossen.

Wil me niet meteen op de marathon storten! Wil er goed over nadenken en me laten adviseren. Marathon is dan een toekomst plan!

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:02

LauLauu schreef:
Hier staat hoe je je pony kunt vervoeren met sulky/koets
[TAO] Hoe vervoer ik mijn pony en sulky samen

Je kunt het best bij koetsenverkopers gaan informeren, bv de Kraay in Nijkerk.. zij hebben me zeer goed geholpen!

Ik heb zelf een kleintje van 96 cm en een welsh hengst van 1m15, persoonlijk vind ik het een beter beeld en meer plezier aan de grootste. :)
Je kan enkel- of dubbelspan doen maar om te beginnen raad ik je aan om enkelspan te rijden, erna kun je misschien wel een 2e er naast zetten mocht je toch over willen gaan naar dubbelspan.. koop dan voor de zekerheid ook een koets die zowel enkel als dubbelspan is.

Je kunt bij de koetsenverkoper gaan met je pony('s) en daar eventueel een proefritje doen.

Ik zou willen gaan voor een shetlander rond de 1m en wil er eerst gewoon reactief mee mennen dus lekker de bossen in!

Stel er komt ooit een 2de. hoe weet ik dan zeker dat koets enkel en dubbelspan kan?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:05

Het lijkt mij verstandig om even goed de reglementen in te duiken! Er zijn namelijk ook restricties aan de maat van de pony waarmee je start bij de marathons. Ik weet niet precies hoeveel centimeter de minimale stokmaat moet zijn, want volgens mij varieert dit ook per type span (enkel, dubbel, vier).

Vergeet ook niet dat je in de marathon een vierwielige wagen moet hebben. Dat is een stuk pittiger voor een kleine pony/shet dan een tweewieler (ook omdat er altijd een groom mee moet - ook in de dressuur en vaardigheid tijdens een samengestelde menwedstrijd). Echte kleintjes zie je inderdaad niet vaak in het enkelspan, zoals liedje89 zei. Verder sluit ik mij er bij aan dat het verstandig is om eerst even dressuur en vaardigheid te proberen en dan een minimarathon i.p.v. gelijk aan 18km marathon te beginnen. Dressuur is toch de basis van alles en er komt enorm veel over je heen bij je eerste marathons (ook al heb je wat groomwerk gedaan).

De reglementen zijn wel een beetje droog van stof om te lezen, maar ik denk dat je daardoor een veel beter beeld krijgt van de marathon wedstrijden.

EDIT: wat betreft of je koets geschikt is voor enkel en dubbelspan >> bij een enkelspan staat je pony tussen het lamoen. Als er een langboom bij wordt geleverd dan kan je de voorkant van je wagen veranderen en tweespan rijden. Niet alle koetsen zijn automatisch geschikt voor enkel en dubbelspan.
Laatst bijgewerkt door _Marjola op 03-02-15 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:06

Als je perse shet wil zou ik zeker voor dubbelspan gaan. Wij mennen dubbelspan fjorden en deze zijn gesloopt na de marathon.

Alle enkelspan pony's die ik zie zijn eigenlijk pas vanaf D formaat. Een enkel Ctje ertussen. Het is gewoon echt heel zwaar.

Als je echt graag enkelspan wil zou ik als ik jou was gaan kijken naar een lekker mengefokt welshje. Eentje van rond de 130,135 minstens.

Enkelspan shet gaat vrees ik voor je pony niet leuk zijn

Verder zijn marathons echt ontzettend leuk. De sfeer is super, het is echt uitdagend en ik zie dat de paarden er ook veel plezier aan beleven, ze worden echt fanatiek!

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:10

mijn keus gaat wel uit naar een shet!
En voor mij hoeft marathons niet persee maar wou me laten adviseren!

Het bos zou om de hoek zijn en daar zullen we dan vaker te vinden zijn!
Het gaat mij om de lol.

Dubbelspan maakt opzich niet uit.
en vind het erg fijn dat jullie me de goede kant opsturen!

Aangespannen dag in Gilze is bij mij om de hoek zo wat en we gaan elk jaar altijd kijken. Het is altijd super gezellig en de paarden worden echt fanatiek!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:16

Enkelspan mennen met een shet is altijd moeilijk. Wagens zijn gewoon zwaar, tenzij je een sulky pakt maarja dat is ook niet ideaal.

Ik kan je tweespan echt aanraden. Het is zo ontzettend leuk voor de pony's ook. Je ziet ze in de trainingen echt groeien, en ze steunen elkaar ook. Als de een de waterbak niet in durft sleurt de ander m gewoon mee :+

Als je twee vind die kwa gangenwerk met elkaar mee kunnen en maatjes kunnen worden heb je echt zo veel profijt van en is zo ontzettend leuk.

De pony die ik rij staat ook wel eens enkelspan, doet ie braaf maar geeft er niet zo veel om. Maar samen met zijn maatje in tweespan is echt het einde. En gewoon een heeel stuk minder zwaar voor ze.

En dubbelspan mennen is niet heel erg moeilijk. Als je in het begin iemand hebt die je even helpt met je span goed op maat maken e.d., en af en toe lekker les, moet je er een heel eind mee kunnen komen!

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:21

Renee_S schreef:
Enkelspan mennen met een shet is altijd moeilijk. Wagens zijn gewoon zwaar, tenzij je een sulky pakt maarja dat is ook niet ideaal.

Ik kan je tweespan echt aanraden. Het is zo ontzettend leuk voor de pony's ook. Je ziet ze in de trainingen echt groeien, en ze steunen elkaar ook. Als de een de waterbak niet in durft sleurt de ander m gewoon mee :+

Als je twee vind die kwa gangenwerk met elkaar mee kunnen en maatjes kunnen worden heb je echt zo veel profijt van en is zo ontzettend leuk.

De pony die ik rij staat ook wel eens enkelspan, doet ie braaf maar geeft er niet zo veel om. Maar samen met zijn maatje in tweespan is echt het einde. En gewoon een heeel stuk minder zwaar voor ze.

En dubbelspan mennen is niet heel erg moeilijk. Als je in het begin iemand hebt die je even helpt met je span goed op maat maken e.d., en af en toe lekker les, moet je er een heel eind mee kunnen komen!

Bij sommige enkelspan shetlanders. Zie je of 4wielers of 2 wielers of sulky, en wat is dan het slimst? Het gaat voornamelijk om dat als bijv mijn vriend of iemand mee wilt dat die ook mee kan!

Haflinger waar we welles mee gingen mennen wou juist alleen :p:p
die werd heel nukkig met een ander paard ernaast!
en heb daar ook super veel van geleerd.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:26

Ik ben er absoluut geen fan van om een shet voor een 4wieler te zetten, vind dit eigenlijk gewoon te zwaar.

Nou scheelt het formaat van je shet natuurlijk ook. Maar lange zware ritten zou ik er niet mee doen.

Sulkys zijn fijn voor de echte kleintjes. Maar ik vind het 10x niks. Heb er twee keer op gezeten maar dat vond ik ook wel weer genoeg.

Het is niet handig kwa mensen meenemen. Je hebt wel sulkys met een bankje maar is vaak nog krap. En voor zover ik weet mag je er op wedstrijdgebied ook niks mee...

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:26

Als je regelmatig het bos in wil met het enkelspan (mul zand etc.) dan moet je rekening houden dan een pony alleen zijn eigen gewicht kan trekken (en niet een veelvoud ervan zoals op een verharde weg of gras). Dan zit je met een sulky en je eigen lichaamsgewicht toch al snel aan de max. Dus dan zou ik zelf persoonlijk gaan voor een sulky.

Op Bokt zijn er meerdere menners met shetlanders. Ze hebben ook een apart topic (en regelmatig meetings die je in de fototopics kunt terugvinden)! Misschien kun je daar eens spieken + rondvragen :)

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 00:44

Hier 1 van de 'shetmenners'.
Ik rijd zelf ook veel marathons, mijn ponys zijn 92 cm, ze lopen dus ook in dubbelspan.
Voor enkelspan heb ik er een sulky bij omdat inderdaad de marathon wagen gewoon aan de zware kant is voor enkelspan.

Met de kleintjes moet je zeker hard trainen om marathons te kunnen rijden, mijn ponys zijn dan ook niet helemaal bekaf na een marathon gewoonweg omdat ik vind dat ze er wel lol in moeten hebben, maar dat is veel trainen.
Voor enkelspan geld idd een minimale stokmaat van 1.10 voor marathons maar ik vind dat zwaar zat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:52

Mijn merrie van 100cm loopt wel fluitend ZZ voor mijn marathon wagen, maar die zie ik in haar eentje echt geen marathon lopen. Mag ook niet, in het enkelspan moeten ze minimaal 110cm zijn.

Als je marathons wil, kijk dan meteen naar een grotere pony (niet precies boven die 110, maar echt wat groter) of een 2span.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:30

sasjaaa schreef:
Hier 1 van de 'shetmenners'.
Ik rijd zelf ook veel marathons, mijn ponys zijn 92 cm, ze lopen dus ook in dubbelspan.
Voor enkelspan heb ik er een sulky bij omdat inderdaad de marathon wagen gewoon aan de zware kant is voor enkelspan.

Met de kleintjes moet je zeker hard trainen om marathons te kunnen rijden, mijn ponys zijn dan ook niet helemaal bekaf na een marathon gewoonweg omdat ik vind dat ze er wel lol in moeten hebben, maar dat is veel trainen.
Voor enkelspan geld idd een minimale stokmaat van 1.10 voor marathons maar ik vind dat zwaar zat.

jaa ik heb veel filmpjes van jou bekeken op youtube en zo ben ik ook een stuk omgeslagen!
je hebt echt leukies!

ik zou sowieso een shet rond de 100cm willen.
waar ik eerst op stal werkte reed een meisje met haar shet ook wellis alleen met de marathon wagen in het bos, is dat dan niet te zwaar of ook?

en wat is nog meer slim om op te letten bij zulke dingen?

en bedankt voor jullie goede tips! :D

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:22

Dankjewel!

Ik zou idd als ik jou was wel de keuze maken net een maat groter te nemen dan dat ik heb.
Ik vind mijn marathon wagen te zwaar om enkelspan in het bos te rijden, met mn oude recreatie wagen ging dat al wel iets beter maar voor een echte lekkere bosrit vond ik die ook te zwaar, ik rijd wel eens enkelspan met mn marathon wagen maar dan alleen over vlak terrein en niet te lang.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:38

ja ik zou idd rond de meter willen, en meer van die ouderwetse shetlanders:P
hoe vaak rijd jij met die van jou? en waar raad je aan om voor shetlander(s) te kijken?

en hoe weet je dat als je dubbelspan rijd welke beter links of rechts kan staan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:39

venivedivici schreef:
ja ik zou idd rond de meter willen, en meer van die ouderwetse shetlanders:P
hoe vaak rijd jij met die van jou? en waar raad je aan om voor shetlander(s) te kijken?

en hoe weet je dat als je dubbelspan rijd welke beter links of rechts kan staan?

Met dubbelspan moet je afwisselen dan rechts dan links zetten

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:42

moet dat altijd of om te proberen?