Hengstenkeuze voor onze Elite merrie v.Serano Gold x Jazz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Hengstenkeuze voor onze Elite merrie v.Serano Gold x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:53

Voor 2015 zijn wij opzoek naar een goede KWPN hengst voor onze merrie.
Gehele afstamming(haar moeder Tara is inmiddels ook prestatie,predikaat wordt aangevraagd)
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/356798

Foto tijdens de centrale keuring:
Afbeelding

Video van haar Z1 debuut:
https://www.youtube.com/watch?v=IUXW55XYEps

Wat we graag verbeterd zouden zien:
-de kleur :D
-langere voorbeen
-opwaartse romprichting, de merrie is wat hoog in het kruis.
-meer maat
-lengte in de hals

Haar sterke punten:
-super vlug achterbeen
-karakter
-bloederig(voor ons een pluspunt)

We vinden het elk jaar moeilijker worden om een hengstenkeuze te maken, dus vandaar dat we graag advies hierbij willen hebben, het moet een KWPN hengst zijn. Een jonge hengst of een bewezen hengst maakt niks uit. Het liefst fokken we geen vos dus, ook geen voshengst.
Ze is nu dragend van Glamourdale, uitgerekend 26 mei. Dat wordt haar eerste veulen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:59

Guardian S, uit de stam van René Franssen, afstamming Bodyguard x Trento x Juventus. Wat ander bloed, een mooie hoogbenige hengst met ras en bloeduitsraling. Was een beetje de verrassing van het najaarsonderzoekmet een fraaie cijferlijst en o.a. rijdbaarheid en instelling een 9. Totaal 84.5.
Fraaie merrie!

indriss

Re: Hengstenkeuze voor onze Elite merrie v.Serano Gold x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 18:44

Bedankt!
Ik heb de hengst even bekeken, fijne hengst maar ik twijfel over de hals lengte...
Nog andere suggesties ?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:30

Leuke puzzel met jazz als MV en geen vos en je wensenlijstje. Guardian s kan ik me wel voorstellen die is echt mooi berg op.

Voor lange hals en maat met beweging en geen vos kwam ik op bordeaux, misschien wordt dat een beetje een poppetje.
Expression leek me ook wel passen in je plaatje, zijn veulens vielen mij heel positief op afgelopen jaar, mooi op lengte met mooie ontwikkelde hals(jes) en goed bewegen. Hij is zelf wat grof maar dat zag ik bij de veulens niet terug (die op deafstammelingenkeuring waren dan). Voor maat zitje goed en voorbeen gebruik was ook top, zeker meer berg op.
En Everdale past volgens mij ook in je lijstje, zeker als het glamourdale veulen bevalt.
Zhivago dacht ik nog maar dat wordt dan wellicht te jazzig... }>

De mooiste halzen tot nu toe dan heb ik gezien komen van van obelisk, die scoort alleen op beweging niet echt super volgens de index. Maar je merrie heeft het nodige in huis zo te zien.

Nou dat dan ter inspiratie! Succes met uitkiezen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:37

Mooie merrie! Guardian lijkt me een hele goede optie, rassige hengst met een fantastisch front dat in beweging nog veel meer tot z'n recht komt dan op stand. :) Laat daarnaast ook al veel vermogen tot sluiten zijn.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 09:22

Ik heb Guardian gezien in Den Bosch, ik was idd ook erg gecharmeerd van deze hengst.
Dus deze is al op mijn lijstje.
Maar ik wil ook even verder kijken, welke hengst nog meer kan gaan passen.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:52

Hals is imo echt te gedrogen, te kort en komt te diep uit de borst. Hoe ziet die merrie onder het zadel eruit? Dan wordt het beeld vast nog korter.

Er zijn hengsten die dit halsprobleem in 1 dekking weg kunnen fokken. Denk dan aan de nafok van Rubinstein. Daar deze merrie zo op de foto + beschrijving echt nog wel wat te wensen overlaat in exterieur, zal ze wel fantastisch goed kunnen lopen en dan is fokken met een zoon van Rubinstein geen enkel probleem (achterbeengebruik soms matig).

Wil je garantie op langere, betere hals: gebruik dan Royal Dance. Is wel een vos.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:20

Royal dance komt niet op mijn merries al krijg ik hem voor niks. Ik vind dat een van de slechtste hengsten wat ik ooit gezien heb. Dat sleept de bak!

Hoe de merrie loopt is op de video te zien.

Ik ben het met je eens dat de hals iets beknopt is en dat ik misschien naar Duits moet kijken voor een betere hals... Maar welke hengst past dan, want ik wil niet inleveren op het achterbeen !

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:26

Los van dat de hals lengte mist, heeft de merrie ook niet het makkelijkste lijf. Lijkt wat overbouwd en, vergeleken met de hals, een vrij lange rug.
Wat denk je van Charmeur (misschien nog wat te weinig lengte in de hals?)?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 21:56

Rindin schreef:
Los van dat de hals lengte mist, heeft de merrie ook niet het makkelijkste lijf. Lijkt wat overbouwd en, vergeleken met de hals, een vrij lange rug.
Wat denk je van Charmeur (misschien nog wat te weinig lengte in de hals?)?

Met charmeur fok je weer terug op jazz. Lijkt mij ook niet goed om de bovenlijn te verbeteren.
De merrie beschikt over heel veel talent.
Ik heb haar 2 maanden geleden gekocht en ze was 8 maanden niet gereden en ook nog drachtig. Liep daarvoor L2. Binnen 6 weken startte ze al haar eerste z1 proef en werd 2de met 219 punten en week erop 3de met 445 punten( 2 jury's) de merrie heeft juist totaal geen moeite met haar lijf en gaat begin maar z2 starten voor sport predikaat en dan is ze bijna 9 maanden drachtig.
Ik vind dat heel bijzonder.
Ze heeft dat van de moeder, die heeft 6 levende veulens en werd op haar eerste 4 preferent en prestatie. Hoe bijzonder is dat?
Dante is een halfzus van Zaïre
https://m.youtube.com/watch?v=LVOnofUwU_c
Haar lijf is niet moeilijk en ja de hals is wat kort maar gewoon functioneel.
Ik denk dat de foto van de keuring een vertekend beeld geeft. Anders wordt ze toch geen elite ?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:03

Ik vind haar juist op het filmpje niet een makkelijk lijf hebben, lijkt het. Ze lijkt duidelijk overbouwd, en dat lijkt me voor het echte verzamelwerk niet makkelijk (+ snel punten lopen in de basisdressuur hoeft niet per se te getuigen van lichamelijk talent. Op karakter kan er tot en het Z ook een hoop).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:13

indriss schreef:
Royal dance komt niet op mijn merries al krijg ik hem voor niks. Ik vind dat een van de slechtste hengsten wat ik ooit gezien heb. Dat sleept de bak!

Hoe de merrie loopt is op de video te zien.

Ik ben het met je eens dat de hals iets beknopt is en dat ik misschien naar Duits moet kijken voor een betere hals... Maar welke hengst past dan, want ik wil niet inleveren op het achterbeen !

Een manier naar een hengst kijken is verwachten dat de hengst zélf het volledige pakketje ís.
Zo kijk ik niet naar een hengst.
Ik kijk naar wat hij aan mijn merrie kan toevoegen, wat hij kan brengen. Een hengst hoeft in mijn opinie zelf helemaal niet zo geweldig te zijn, zolang hij maar fokt wat ik wil hebben bij mijn merrie. Het veulentje, dát moet het volledige pakketje zijn.

En vanuit die optiek zou Royal Dance absoluut heel veel aan jouw merrie kunnen toevoegen. Uit merries met een goed achterbeengebruik fokt hij niets aan beweging weg, dat heeft hij allang bewezen. En nee, je krijgt die dekking vast niet voor niets.

Nu hoef je wat mij betreft echt geen RD te gebruiken als je dat zo pertinent niet wilt. Succes met je keuze.
Ps: van Gribaldi zeiden ze ook dat hij de bak sleepte. Is er toch GP mee geworden :P

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 22:28

Ja daar ben ik het ook met je eens dees.
En Dante heeft ook niet een geweldig exterieur maar daarmee kan ze heel makkelijk zitten. Net zoals Gribaldi de leverancier is van grand prix paarden.
Er zijn zoveel hengsten. Dus probeer een goede keuze te maken om een goed paard te fokken.
En wat ik het belangrijkste vind bij een paard is het achterbeen gebruik. Daarop wil ik niet inleveren

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:20

Rubinstein bloed kan je ook krijgen via Romanov...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:17

indriss schreef:
Met charmeur fok je weer terug op jazz.

..en dat lijkt me voor deze merrie al helemaal geen optie ;ze heeft een typische Jazz uitstraling en type !
Voor deze merrie zou ik voor een hengst met Donnerhall bloed zoeken.

Persoonlijk lijkt me DonSchufro voor deze merrie een fijne hengst,maar ja hij is slechts KWPN erkend en Vos !(wie wil er nu een saaie zwarte ?! ) :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:36

Ik zou juist niet voor Donnerhall bloed gaan vanwege de neerwaartse romprichting en het lange achterbeen wat hij door kan vererven. En dat is nu juist in mijn ogen het grootste verbeterpunt bij deze merrie...ze is erg hoog in het kruis en stuwt heel erg van het achterbeen af in de beweging.

Ik zou dus gaan voor een hengst die het vermogen tot dragen en zitten kan toevoegen.

Guardian is geen gekke optie..maar je weet niet wat hij door fokt.

Ferro bloed heeft mijn voorkeur..Metall bijvoorbeeld, kan volgens mij en de beweging en het front verbeteren.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:46

Ts spreekt zelf niet over een lang achtereen, en ik kan het in het filmpje en de foto niet ontdekken.
Een sterk achterbeen gebruik heeft ze mi wel.Ze wordt naar mijn mening in het filmpje van het achterbeen afgereden.
Donnerhall geeft heel veel front en lengte .Geen lengte in het voorbeen , maar dat is bij deze merrie ook niet nodig... ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:52

Mijn voorkeur zou ook gaan naar ferro bloed. Metall of misschien Rhodium als je met karakterpaarden om kunt gaan. Je moet oppassen voor mijn gevoel dat je wel wat paard over houdt. De merrie toont imo behoorlijk bloederig.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 15:25

amaze schreef:
Ts spreekt zelf niet over een lang achtereen, en ik kan het in het filmpje en de foto niet ontdekken.
Een sterk achterbeen gebruik heeft ze mi wel.Ze wordt naar mijn mening in het filmpje van het achterbeen afgereden.
Donnerhall geeft heel veel front en lengte .Geen lengte in het voorbeen , maar dat is bij deze merrie ook niet nodig... ;)

Bedankt Amaze, ik weet niet hoe men erbij komt dat ze een lang achterbeen heeft. Dat achterbeen is juist het positieve van de merrie, tijdens de IBOP van deze merrie was het KWPN juist zeer te spreken over het achterbeen gebruik vooral vanwege haar kruis.

Wat denken jullie van Apache voor deze merrie? Ja de hals zou hij niet verbeteren, maar verder past hij perfect lijkt mij, of kan het beter?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:08

Wat een fijne merrie zeg! Ik vind haar juist een heel fijn sportlijf hebben :wow:
Waarom zou Apache de hals niet verbeteren? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:57

Ik denk dat Apache de romprichting en het achterbeen niet verbeterd....

Ik kijk niet zoals het kwpn en vind wel degelijk dat ze net zoals Apache een lang achterbeen heeft. Beide gebruiken hem wel goed, maar wil je dat bevestigen? In mijn ogen kun je beter een hengst kiezen die wat makkelijker draagt van achter en geen neerwaartse romprichting heeft. Ik zie graag paarden die met de schoft omhoog bewegen en rijzen in het front door het achterbeen gebruik.