Fokken met fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Fokken met fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:03

Hee Bokkers,

Eindelijk vakantie, dus ik heb zin om eens lekker te brainstormen. Ik heb een Friese merrie van nu 8 jaar. Ze is twee jaar geleden ernstig ziek geweest, achteraf bleek ze RAO te hebben. Dit is nu niet meer te merken, omdat ze nu een luchtige stal op vlas heeft met veel frisse lucht. Ik zou graag een veulentje willen fokken van mijn merrie, maar alleen als de risico's (zeer) klein zijn voor mijn huidige paard. Ze heeft nog nooit een veulen gehad.

Het is een Lucas x Jakob uit 2006. Ze heeft geen gebreken, geen eczeem, of mok. Geen problemen in de bouw.

Hier in filmpje onder het zadel om de bouw te laten zien:
http://youtu.be/UCy4lYp8Z2E

Hier was ze nog wat benauwd, dus rijtechnisch is het geen goed voorbeeld. Tegenwoordig is ze ook een stuk voorwaartser en ik volg weer les.

Is het überhaupt een goed idee om met deze merrie te fokken? Tot welke leeftijd is dit verantwoord? En wat voor hengsten zouden hier goed bij passen? Kruizingen ben ik niet dol op, hoewel ik arabo-friezen en barock-pinto's wel heel gaaf vindt. Mijn merrie is rond de 1.63, en hier wil ik absoluut niet op inleveren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:44

Als eerste wat is RAO? Heb daar namelijk nog nooit van gehoord.
En als tweede, ik zou met een paard wat iets mankeert niet gaan fokken. Ook al is het niet een erfelijk iets.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 12:51

FriesWytske schreef:
Als eerste wat is RAO? Heb daar namelijk nog nooit van gehoord.
En als tweede, ik zou met een paard wat iets mankeert niet gaan fokken. Ook al is het niet een erfelijk iets.

Beetje makkelijk om te zeggen als je niet eens weet wat het is.
Het is een luchtwegprobleem, wat enorm getriggerd werd door een stal met stro in de stallen en stof vanuit de binnenbak die aan de stallen lag. Het heeft ons een jaar gekost om uit te vinden wat de oorzaak was. Nu loopt ze weer alsof ze nooit iets heeft gehad, behalve wat stijfheid doordat ze 2 jaar stil heeft gestaan. Benauwd is ze zeker niet meer en ze zou ook nooit wat gehad hebben als ze niet bij die stal terecht was gekomen. Het is dus ook niet erfelijk.

friesiszwart

Re: Fokken met fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:08

Ik zou beginnen met het nemen van een DNA monster en laten controleren op het waterhoofd- en dwerggen. Via de website van het kfps kun je een selectie maken en bekijken naar het inteelt en verwandschap. Je merrie goed bekijken op haar plus en minpunten. Daarna de hengsten gaan bekijken op index en nakomelingen en dan een keuze maken.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 18:01

friesiszwart schreef:
Ik zou beginnen met het nemen van een DNA monster en laten controleren op het waterhoofd- en dwerggen. Via de website van het kfps kun je een selectie maken en bekijken naar het inteelt en verwandschap. Je merrie goed bekijken op haar plus en minpunten. Daarna de hengsten gaan bekijken op index en nakomelingen en dan een keuze maken.

Dat zou sowieso de eerste stap zijn, als ze positief test houdt het meteen op. Het is op dit moment allemaal nog theoretisch natuurlijk.

Er was toch ooit zo'n calculator voor het inteeltpercentage? Bestaat die nog?

Thanks!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:37

een positieve test hoeft niet te betekenen dat zij niet geschikt is voor de fokkerij. Als zij zelf, het papier en eigen predicaten goed zijn is zij zeker nog wel geschikt voor de fokkerij. Je moet alleen secuurder / alerter zijn met je hengstenkeuze.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:19

Wat is de reden dat je met haar wilt fokken? Is het voor jezelf, of voor verkoop? Voor jezelf wil je gewoon een leuk veulen, en dat moet best kunnen. Ze is jong genoeg voor een eerste veulen.

Voor de verkoop zou ik het niet doen, in deze tijd is het eigenlijk niet winstgevend te fokken, of er moet wel een heel goed veulen uit komen. Daarvoor zou moeder ook de nodige predicaten moeten hebben, omdat dat het veulen nou eenmaal duurder maakt.

Zover mij bekend is is RAO niet erfelijk, dus fokken zou daarmee geen probleem zijn. Je geeft aan dat je paard er nu helemaal geen last meer van heeft, dus ik zie dat ook niet als een probleem voor tijdens de dracht.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 12:14

Angela schreef:
Wat is de reden dat je met haar wilt fokken? Is het voor jezelf, of voor verkoop? Voor jezelf wil je gewoon een leuk veulen, en dat moet best kunnen. Ze is jong genoeg voor een eerste veulen.

Voor de verkoop zou ik het niet doen, in deze tijd is het eigenlijk niet winstgevend te fokken, of er moet wel een heel goed veulen uit komen. Daarvoor zou moeder ook de nodige predicaten moeten hebben, omdat dat het veulen nou eenmaal duurder maakt.

Zover mij bekend is is RAO niet erfelijk, dus fokken zou daarmee geen probleem zijn. Je geeft aan dat je paard er nu helemaal geen last meer van heeft, dus ik zie dat ook niet als een probleem voor tijdens de dracht.

Echt voor mezelf. Opnieuw: ze wordt echt niet dit jaar gedekt, omdat mijn situatie nu niet ideaal is. Ik zou later graag een veulentje willen, omdat mijn merrie een ontzettend lief en relaxed karakter heeft. Het veulentje wil ik dus zelf houden en rond z'n 4e (laten) beleren. Alle dieren blijven hier tot hun dood, gezond of niet. Ik ben ook niet geïnteresseerd in het fokken van een stermerrie of premieveulens.

Kan iemand vanaf het filmpje zwakke/sterke punten benoemen? Dat vind ik namelijk erg moeilijk. Binnenkort maak ik wel nieuwe filmpjes. Overigens springt ze ook voor een fries bovengemiddeld goed en heeft daar ontzettend veel lol in. Daar heb ik afgelopen weekend nog een filmpje van gemaakt, die zal ik alvast opzoeken.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 12:34

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:52

Ik wil je best helpen met het maken van je keuze, graag ontvang ik dan standfoto's vooraanzicht en zijaanzicht en volledige stamboeknaam van je merrie.

Daarbij welke punten vind je zelf belangrijk om te verbeteren?