Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
FriesWytske schreef:Als eerste wat is RAO? Heb daar namelijk nog nooit van gehoord.
En als tweede, ik zou met een paard wat iets mankeert niet gaan fokken. Ook al is het niet een erfelijk iets.
friesiszwart schreef:Ik zou beginnen met het nemen van een DNA monster en laten controleren op het waterhoofd- en dwerggen. Via de website van het kfps kun je een selectie maken en bekijken naar het inteelt en verwandschap. Je merrie goed bekijken op haar plus en minpunten. Daarna de hengsten gaan bekijken op index en nakomelingen en dan een keuze maken.
Angela schreef:Wat is de reden dat je met haar wilt fokken? Is het voor jezelf, of voor verkoop? Voor jezelf wil je gewoon een leuk veulen, en dat moet best kunnen. Ze is jong genoeg voor een eerste veulen.
Voor de verkoop zou ik het niet doen, in deze tijd is het eigenlijk niet winstgevend te fokken, of er moet wel een heel goed veulen uit komen. Daarvoor zou moeder ook de nodige predicaten moeten hebben, omdat dat het veulen nou eenmaal duurder maakt.
Zover mij bekend is is RAO niet erfelijk, dus fokken zou daarmee geen probleem zijn. Je geeft aan dat je paard er nu helemaal geen last meer van heeft, dus ik zie dat ook niet als een probleem voor tijdens de dracht.