Hooi en vitaminepoeder. Geen bieten/wortels/ brokken of muesli. Bommetje vol suiker...
Bliksem
Geplaatst: 30-01-15 13:59
Ruwvoer is het aller belangrijkste! Verder kan je best iets van vitamines/mineralen bijvoeren als je het gevoel hebt dat ze dat nodig heeft, maar zoek dan wel iets dat zo puur mogelijk is. Een mini heeft meestal maar weinig nodig.
Mijn 21 jarige ruintje krijgt lekker veel goed hooi en daarbij één keer per dag ongeveer 250 gram leisure mix van dodson&horrel met een scheut lijnzaadolie. Van de boer krijgen ze ook elke dag nog wat peen (hij deelt de stal met mijn Epony)
Hij was vorig jaar heel mager en doet het hier echt super op!
3x per dag hooi En 2x per dag een handje biks basisbrok
Ayla
Geplaatst: 31-01-15 14:26
Mijn welsh x shet krijgt 250gr Pavo sportbrok + een handje muesli, 1x per dag. Andere pony (shet met vervroegd pensioen) krijgt twee handjes muesli, ook 1x per dag. Samen krijgen ze slobber (meestal tussen de 300 en 500 gram + water) wanneer ze gewerkt hebben. Sjors (shet x welsh) krijgt dan bijna het dubbele van wat Fleur (shet) krijgt, hij is ook de enige die dan gewerkt heeft maar Fleur krijgt het dan ook. En ze krijgen elke dag eind van de middag/avond ieder een dik plak hooi. Verder staan ze op een schraal weiland wat nu een vette modderende is, dus heel veel gras staat er op het moment niet.
Ponies die niks doen krijgen onbeperkt voordroog kuil en een zak wortels verdeeld in de kudde. Ponies die pittig veel werken krijgen een emmer vol senior priories, halve kilo Endurix, wortels, lucerne en nog poeders voor hun spieren.
Hooi met marstall Force (vitaminekorrel, 25g p.p.), Marstall Faser Light (100-125g p.p.) en 2x een hand luzerne. Hier is het voeren een ritueel, dus ondanks dat ze het eigenlijk met alleen Hooi en Force zouden afkunnen, toch wat meer. Ze zijn er zo blij mee (we strooien het over de stenen, dus ze zijn er zo 40 minuten mee zoet).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 31-01-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Hooi (in de zomer en najaar ook beperkt gras) en 's avonds een portie haver (2 handjes). Af en toe eens een stuk appel of wortel. En ze heeft een liksteen met extra magnesium. De eerste paar maanden ging ze dat ding als een bezetene te lijf (als in: binnen 3 maanden 5 kilo liksteen weg. Wel samen met mijn ruin. De steen ligt overdekt dus hij is niet weggeregend) maar de laatste paar weken doet ze er rustiger mee. Pony is voorjaar 2014, voor ze bij mij kwam, hoefbevangen geweest, kennelijk is eea weer wat meer in balans zodat ze die steen minder gebruikt. Mijn pony wordt in april 25 en ze heeft een erg gezonde eetlust
roekes
Geplaatst: 08-02-15 06:58
Mijn shetlander waarmee ik aangespannen rijdt en waar op gereden wordt staat 24/7 op de wei en krijgt nu hooi en liquihorse relax door het drinkwater. Dit om te zorgen dat hij alle vitaminen en mineralen binnen krijgt die hij nodig heeft. In de zomer krijgt hij alleen gras en de liquihorse relax. Rijdt dan ook gemiddeld 60 km per week aangespannen en 2x pw onder het zadel.