Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sizzle schreef:Het ras is niet relevant.
Waar het op aan komt is of je paard zich zeker door het landschap beweegd. Dat weet je alleen als je dat probeert.
Als het stijl en glad wordt, doet hij dan enge dingen of laat hij zich rustig naar beneden zakken. Heeft hij een goede basisconditie? Hoeveel rij je nu buiten?
Is het paard nu 6 of is hij 6 als de rit plaats gaat vinden (vind dat nog redelijk jong)?
Etc.
Dat is dus niet waar. Ooit met een in NL geboren merens (had nog nooit een berg gezien) met een groep manege paarden een buiten rit gemaakt. We kwamen op een stuk waar flink geklauterd moest worden langs een stijl paardje met allerlei losse kiezels.Citaat:Het ras is niet relevant.
kan ik het alleen maar mee eens zijn want dit geldt ongeacht het ras.Citaat:Heeft hij een goede basisconditie? Hoeveel rij je nu buiten?
Is het paard nu 6 of is hij 6 als de rit plaats gaat vinden (vind dat nog redelijk jong)?

Renee_S schreef:Ik heb in spanje gewerkt, waar ze met pres en lusitanos ook buitenritten en trektochten deden. Heb daar ook een dag mee gereden op een pre, en die was zeker wel trefzeker. Liep bergen op en af alsof het hobbeltjes waren.
Ik zou wel proberen hem wat te lateb werken aan moeilijk terrein. Kiezeltjes bv, gewoon kijken hoe steady hij blijft. Ook zou ik schriktrainingen, en mss een keertje een lage cross training meenemen. Zodat paardje een keer echt iets anders ziet dan dijken en rijbakken
Crosstraining lijkt me sowieso wel een goede, met waterbakken en opsprongen e,d, leren ze snel en besluitvaardig denken!