Dakar VDL of Dallas VDL

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Dakar VDL of Dallas VDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 10:09

Na veel speurwerk en afstrepen. Pffffff wat is dat lastig!

Ben ik van de groep: Ublesco, Zapatero, Zirocco, Dallas, Dakar, Etoulon, beland bij een laatste 2-strijd tussen Dallas en Dakar.

Maar nu: Welke gaat het worden?

Merrie moet verbeterd worden op de vlakken: galop, maat, draf, vermogen.

Welke zouden jullie kiezen? En waarom????

Merrie is:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/687118

Merrie heeft een nakomeling van Zapatero, die vorig jaar het NK 5-jarigen heeft gewonnen. Top 40 liep in Lanaken op het WK (helaas een balkje in de 2e ronde).
Loopt nu succesvol M springen en is vorige week 1e geworden in de voorselectie van de kampioenschappen van Overijssel.
Nakomeling is nu M + 34.

Merrie is zelf M springen, L2 dressuur en B SGW.
Zeer goed karakter en wil om te springen, maar komt te kort in haar galop en maat. Draf mag ook verbeterd worden.

Ik ben zelf 183, dus moet geen kleintje hebben, want het veulen moet echt voor mezelf worden. Daarom gekozen om Zapatero niet te doen, want die nakomeling is voor mij niet robuust genoeg.

xxx88

Re: Dakar VDL of Dallas VDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:57

tussen die 2 zou ik eerder voor dakar vdl gaan
ik denk dat die het meeste maat en vermogen gaat geven
(grand slam vdl kan ook een optie zijn)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:08

Dank je! Eigenlijk is Grand Slam natuurlijk een combi van Dallas en Dakar, dus ik snap je optie, die je geeft.
Het is zeker een hengst, die ik ook heb overwogen, maar mijn lijstje was zo lang, dat we besloten hebben hengsten v.a. de 1000 euro te schrappen en vandaar, dat hij afviel.
Is misschien een stomme reden, maar je moet redenen kiezen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:37

Ts, heb je misschien een standfoto van je merrie, zo is het lastig te bepalen wat voor hengst nou interessant en goed is voor je merrie

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 21:19

Standfoto helaas nog niet. Wel andere foto's.
In de link foto's van de merrie en haar nakomeling.
Het paard dat door een man/jongen gereden wordt is haar nakomeling van Zapatero VDL.

http://www.mijnalbum.nl/Album=4PL4MDX3

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:48

Ik ben wel benieuwd voor welke hengst je gekozen hebt nav de hengstenshow van afgelopen zaterdag. Ik heb een merrie die qua type erg op de jouwe lijkt en had toevallig dezelfde hengsten op het lijstje staan. Zij heeft ook een nakomeling van Zapatero gehad, springt super, heel mooi paard, maar mocht van mij iets meer lengte en formaat hebben. Daarom nu ook Dakar hoog op de prioriteitenlijst.

Benieuwd naar jouw bevindingen!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 11:07

Ik heb Dakar ook nog steeds op 1 staan, maar zijn wissels van rechts naar links vielen mij erg tegen en daar ging ik juist voor kijken. Alleen James had dit met ieder paard, dus ja, ligt het dan aan de ruiter of aan het paard?

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:45

Ik zou voor Dallas gaan met als voornaamste reden dat Dakar ongelijke voorvoeten heeft en die heeft Cardento ook, en in mijn geval de merrie ook. Een aparte reden dus. Maar vond zaterdag wel Dallas onder het zadel meer overtuigend dan Dakar. Maar ja hoeveel de invloed van de ruiter is. Dallas heeft natuurlijk zowat alle HC wedstrijden gewonnen, als je dat ook meeneemt..... In sommige barrages werd hij daarbij echt getest, en hij bleef meewerken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 18:58

Maar ook daar werd hij gereden door een duidelijk betere ruiter.
Dat is het nadeel als ze niet door dezelfde gereden worden, dan weet je niet waar het aan ligt.
James was ik absoluut niet van gecharmeerd.
En Dakar heeft zoveel hard getoond door soms echt zijn ruiter te redden. James werd zelfs al tot 3 keer toe voor gek verklaard omdat hij zo belachelijk toe had gereden in het parcours.
Het gaat voor mij echt nek aan nek met die twee. Moeilijk moeilijk!

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:13

het verschil van ruiter maakt wel heel veel uit voor hoe zo'n hengst toont. Vergeet niet dat Jur een enorme druk op de paarden zet, waardoor ze al snel explosief springen. Dat ziet er een stuk spectaculairder uit dan de manier waarop james ze voorstelt. James geeft ze veel meer vrijheid en ze moeten zich af en toe zelf redden. Daarom liepen ook veel hengsten bij hem een beetje te klieren onder het zadel.

Ik denk dat wij voor Dakar gaan. Die lijkt me wat koeler in het hoofd. Onze merrie is een echt brandijzer, dus met Dallas erop komt dat niet goed. Dakar heeft naar mijn idee ook meer lengte in het lichaam.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:17

Jur geeft druk? Volgens mij valt dat echt heel erg mee. Heb er deze week ook een paar gezien onder Vrieling en onder James, maar ik had het idee dat Vrieling ze veel relaxter had lopen dan James. :) Vond het er onder James soms aardig eng uitzien. :')

Vond Dallas enorm charmant, hij staat nog steeds erg hoog op m'n lijstje. :) Dat explosive springen zit er bij hem gewoon in (komt van Douglas af natuurlijk). Zijn genoeg fragmenten te vinden waar hij als vierjarige (niet onder Vrieling) niet anders sprong. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:16

Ik zie geen Jur, die druk zet, maar wel een James, die in houding en zit het paard vaak in de steek laat.
Baal daar (nogmaals) enorm van, want heb niet het idee, dat ik Dakar nu naar waarde gezien heb.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:21

Ts; heb je zelf al contact gehad met VDL? Als ze bij jou ergens in de buurt zijn, zijn ze vast wel in de gelegenheid even bij je langs te komen en hun advies met jou delen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:29

Tendance schreef:
Ik zie geen Jur, die druk zet, maar wel een James, die in houding en zit het paard vaak in de steek laat.
Baal daar (nogmaals) enorm van, want heb niet het idee, dat ik Dakar nu naar waarde gezien heb.

Precies dat! :j Zou inderdaad eens kijken of je misschien bij VDL langs mag komen. Volgens mij was maandag de laatste hengstenshow die Dakar deed. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:46

Maar ja, ook daar zal James hem rijden denk ik........

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:14

Weet je niet, hoe stom het ook klinkt: misschien hebben ze er een groom op zitten. Kan hij zowaar heel anders onder lopen. :P :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:01

Je hebt misschien ook wel gelijk. Misschien toch maar even bellen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 06:40

Woensdag VDL over de vloer gehad.
Het wordt Dallas. Volgens de kenners is Dakar te horizontaal voor onze al overbouwde merrie en is Dallas, war ik niet verwacht had, koeler in de kop.
Nu was dat geen punt waarnaar we gekeken hebben, maar misschien wel leuk om hier te noemen.

uapostara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:07

Tendance schreef:
Woensdag VDL over de vloer gehad.
Het wordt Dallas. Volgens de kenners is Dakar te horizontaal voor onze al overbouwde merrie en is Dallas, war ik niet verwacht had, koeler in de kop.
Nu was dat geen punt waarnaar we gekeken hebben, maar misschien wel leuk om hier te noemen.

hoi ..... ik ben vandaag geweest bij vdl .... james is wel gegelijk een goede ruiter voor dakar . hij is gewoon super moeilijk en geen makkelijk paard . ik zelf heb mijn concorde merrie vandaag laten dekken door dakar ( vorig jaar ook gedekt maar veulen is hellaas overleden door red bag en achterwaardse ligging ) was lang veulen met super lange benen . en van daag is mijn pacific merrie door dallas gedekt . heb de massel dat ik 2 merries heb en alle 2 de hengsten heb kunnen gebruiken .... nu maar ff afwachten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 23:22

Ik blijf van mening, dat hij meerdere hengsten niet naar hun kunnen heeft voorgesteld en dat ik niet de enige ben, die dit jammer vond.

Bij ons is het Dallas geworden. Eind van de week hoop ik op een goed ei.

uapostara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:15

en is je merrie dragend van dallas .... ik ben overgestapt van dallas op dakar dus alle twee de merries zijn dragend .... hoorde nl dat dallas nog wel eens een scheve voet door fokt .... heb er 2 gezien die idd een scheve voet hadden .... dit risico wilde ik niet lopen maar ben benieuwt of die van jou dragend is

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:14

Onze kreator xx merrie is drachtig gescand van Dakar. Eind mei verwachten we het veulen, ben erg benieuwd! Deze keuze is ons meerdere keren aangeraden en de Dakar nakomelingen die we gezien hebben lijken ook goed. Wel een goed gevoel over dus.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:31

uapostara schreef:
en is je merrie dragend van dallas .... ik ben overgestapt van dallas op dakar dus alle twee de merries zijn dragend .... hoorde nl dat dallas nog wel eens een scheve voet door fokt .... heb er 2 gezien die idd een scheve voet hadden .... dit risico wilde ik niet lopen maar ben benieuwt of die van jou dragend is

Merrie is 19 mei gedekt en was direct de eerste keer drachtig en nu nog steeds keurig drachtig.
Bij mij bleef de keuze wat zweven tussen de twee hengsten, maar op de ochtend van insemineren belde ik VDL en is het Dakar geworden.
Ben zelf zwanger en was dat toen ook al en vond dat ik mijn "moederlijke" (hahahah) gevoel moest volgen. En mijn gevoel zei Dakar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:32

Tendance schreef:
Ik blijf van mening, dat hij meerdere hengsten niet naar hun kunnen heeft voorgesteld en dat ik niet de enige ben, die dit jammer vond.

Bij ons is het Dallas geworden. Eind van de week hoop ik op een goed ei.

Uiteindelijk 19 mei dus gedekt en geen Dallas, maar Dakar geworden. Hihi

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 16:17

En het werd dus Dakar VDL en daar hebben we absoluut geen spijt van.
Op 1 mei is er bij ons een merrieveulen van Dakar VDL geboren uit onze Indorado merrie Pureina.
Moeder en dochter maken het goed.
We hebben haar Lareina (de Koningin) genoemd.

We hadden een schimmel of bruine verwacht. Wisten wel dat het een vos kon worden, maar toch dachten we het niet, maar dat werd het dus wel.
Alleen een kol, verder geen aftekeningen.
Ik ben er super blij mee!!!

Afbeelding