Even voor de duidelijkheid voor mijn opleiding moet ik een fokplan schrijven voor een paard. Nu heb ik een vriendin gevraagd of ik haar merrie mag gebruiken voor dit project. Eventueel als het een goedplan is dat ze misschien haar merrie ook laat dekken. Ze heeft al eens een veulen gehad. We weten alleen niet welke hengst dat is geweest want dat was een veulen voor de vorige eigenaar.
Het fokdoel is het verbeteren van het exterieur naar het KWPN stamboek bij springpaarden.
Exterieur:
- Staat in het rechthoeksmodel
- Langgelijnd en evenredig gebouwd.
- Een horizontaal gerichte romp.
- Een lange, licht opwaarts gerichte, welvende hals met bespiering in de bovenlijn.
- Een sterk gebouwde en sterk gespierde rug-lendenpartij.
- Een correct gesteld en hard fundament.
- Heeft ook uitstraling.
Ik krijg ook niet echt het ideaal beeld van het KWPN stamboek, misschien dat jullie mij kunnen helpen om te kijken wat deze merrie heeft en om te kijken welke hengst zal erbij passen om het te verbeteren. Helaas heb ik niet zo heel veel kaas gegeten en aangezien hier heeeeeeel veel paarden mensen zijn, dacht ik misschien willen die mij wel helpen.
Info:
Merrie
ongeveer 8 a 9 jaar
Kimball x Architect
KWPN
Juist omdat ze nog nooit is gekeurd en ik er geen inschatting durf te maken over het springen en haar bewegingen kies ik nu alleen bewust voor het exterieur te verbeteren.
Ook even ter informatie ze heeft hele grote hoeven. Ik weet van de eigenaar dat ze bijna de grootste maat hoefijzers heeft.
Foto's
Standfoto

Draf foto

Mijn vraag is dus welke springhengst past hier het beste bij om haar exterieur te verbeteren?