merrie apart zetten of in de kudde laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

merrie apart zetten of in de kudde laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 19:01

Bij mij op stal zet iedereen zn merrie op stal als ze n veulen krijgen. Is dat nodig? Mijn merrie staat 24/7 buiten in n kudde en ze hebben n schuilstal. Verder staat ze met ruinen en merries, en ze is de alpha als dat iets uitmaakt.
Kan gewoon in de groep blijven als ze moet bevallen? En met veulen?

Siepie

Re: merrie apart zetten of in de kudde laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:03

Ik zet mijn merrie niet op stal, maar een paar weken voor de uitgerekende datum zet ik haar wel apart in een eigen wei, naast de kudde. 's Nachts gaat ze op stal. Op stal kan ik haar in de gaten houden via de cam. Ik wil niet het risico lopen dat ze in de wei gaat bevallen en het veulen krijgt per ongeluk een tik door 1 van de andere paarden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:05

Als ze inderdaad echt de alpha is zou ik haar lekker in de kudde laten.
Ook met het veulen.
Daar wordt zo'n veulen alleen maar sociaal van.
Wel zou ik zeker willen weten dat alle kudde leden respect hebben voor de alpha en een veulen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:08

Het hangt van de omheining af..

Ik heb jaren geleden een dood veulen uit een sloot gehaald.

Bij mij loopt mn merrie om te veulenen in wei als er uitkijk is en snachts op stal.

Zowiezo is er bij mij altijd een zienend oog...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:22

mijn alpha beviel in gezelschap van haar vriendin :j

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 22:46

Misschien is t wel n goed idee om n stukje van de wei af te zetten. T is ingericht op kleine pony's maarrrr had nog niet gedacht aan de sloot ernaast :P bovendien is t altijd maar de vraag hoe n kudde (en de merrie) reageert op t veulen natuurlijk en als hij zich nog niet zelf kan verdedigen is dat wel lastig natuurlijk.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:52

Veulens snappen ook de stroomdraad nog niet, als ze het raken is de eerste reactie vaak om juist rechtdoor te lopen ipv terug te stappen. Toezicht is dus nog altijd gewenst, ook als je een stukje afzet (sowieso bij de bevalling aanwezig zijn, maar daarna kan het veulen ook nog door de draad lopen en tussen de andere paarden of in de sloot terecht komen)

Hier zijn er een paar bevallen terwijl er andere paarden bij stonden. Een aantal keer ging dat goed en een paar keer ook niet.
1 keer ging de merrie sneller staan dan ze normaal doet na de bevalling en scheurde daardoor de nageboorte kort af (normaal blijft zij liggen tot deze (bijna) loslaat), deze merrie bleef toen aan de nageboorte staan en ik geef de schuld daarvan aan dat er minder rust was bij haar omdat ze wilde beschermen.
Een andere merrie bleef juist wel nog even liggen na de geboorte en in de tussentijd werd het veulen ingepalmd door een andere merrie die hem wel wilde hebben. Dat veulen was behoorlijk in de war bij welke mama hij nu eigenlijk hoorde.

Ik vind het voor merrie en veulen veel rustiger en makkelijker aan elkaar wennen als ze die eerste dagen alleen staan. Als ze daarna bij de groep gaan weet het veulen al dat het bij moeders moet blijven en snapt hoe de omheining werkt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:44

ik haal de merrie uit de groep als ik het idee heb dat het niet meer lang zal duren voor het veulen geboren wordt. Als het veulen sterk genoeg is komen zij weer in de groep.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:03

Is het nodig om je merrie op stal te zetten? Als je naar de natuur kijkt dan is het antwoord nee.

Ik zet zelf mijn paarden wel op stal als ze moeten bevallen. De een wil best in de wei bevallen, de andere staat het gewoon op te houden tot ze binnen staat.
Het voordeel van de stal is dat je rust hebt, geen gedoe met andere paarden, vooral jonge paarden kunnen het wel erg interessant vinden, daar wordt de merrie dan boos op en dan heeft je veulen zomaar een tetter te pakken. Hoeft het niets aan over te houden, maar ideaal is het ook niet. Je hebt geen enge sloten waar ze in kunnen tuimelen en wat ik zelf ook belangrijk vind is dat je op stal, waar je ook licht hebt, makkelijker in kan grijpen als er iets niet goed gaat. Stel het gaat allemaal niet naar behoren dan sta je daar in het donker, met een kudde paarden om je heen.
Daar komt bij dat mijn ene merrie ontzettend beschermend is, het is een schat van een dier, maar zodra er een veulen bij loopt is het net een berin. Met de loop der jaren is dit wel beter geworden, zeker naar mij en mijn vader, maar minder bekende mensen kan ze best aanvliegen. Zo'n merrie krijg je misschien eerst in de wei ook niet te pakken, wat ook lastig kan zijn, zeker als ze geen halster aan heeft.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:46

oeh daar ben ik eigenlijk best bang voor, dat ze mij bijvoorbeeld niet bij t veulen laat ofzo. Komt dat nou veel voor?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:50

Dat zou ik niet durven zeggen, de meesten zijn wel wat beschermend, maar laten je wel gewoon toe. Is vooraf ook niet echt wat van te zeggen.
Ik zou me er niet te veel zorgen over maken, met mijn merrie is het ook wel goed gekomen. Met een emmer en wat brokjes kom je vaak al een heel eind.
Stort je niet meteen helemaal op het veulen, geef eerst de merrie wat aandacht.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:34

Dat is ook afhankelijk van wat voor band je hebt met de merrie

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:47

ponyparadijs schreef:

Dat hoeft niet.
Een paard dat je nauwelijks kent kan zo ineens een veulen voor je voeten leggen en een andere die je heel goed kent kan toch ineens feller uit de hoek komen. Dat is heel verschillend.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:48

Ik zeg daarom ook ook afhankelijk. Want het is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de band.
Maar vaak wel mede

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:48

Met veulen in de groep is geen probleem, maar. Zou toch zeker zorgen dat je bij de bevalling aanwezig bent, en dat is veel makkelijker als ze op stal staan snachts, of in een klein stukje wei met cameratoezicht.

Flops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 06:36

Ik heb niet veel verstand van paarden maar als ik wel een drachtige merrie zou hebben, zou ik haar wel een apart plekje geven als ze moest bevallen. Ook om de redenen die Jeskim aangeeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 06:57

Jeskim schreef:
ponyparadijs schreef:

Dat hoeft niet.
Een paard dat je nauwelijks kent kan zo ineens een veulen voor je voeten leggen en een andere die je heel goed kent kan toch ineens feller uit de hoek komen. Dat is heel verschillend.

En ik heb gemerkt dat het per veulen ook kan verschillen. Bij de eerste duwde ze het veulen naar ons toe en bij de 2e ging ze er juist voor staan...

Hier ook altijd op stal bij de geboorte. Voor de rust en veiligheid (sloten en stroomdraad) en cam voor mezelf.
Eenmaal ietsje ouder, kunnen ze weer in de groep naar buiten.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:14

Ik kocht in januari 2014 een mooie schimmelmerrie (shet). Ze was wat stevig, en ik dacht dus ook dat ze op dieet moest. Naarmate de tijd vorderde werd ze ook wat dikker, maar niet overmatig. Ik dacht een grasbuik maar....eind juli stond er 's morgens ineens een veulentje in de wei.

De merrie was heel beschermend en ik kon haar zelfs niet meer pakken. Met als gevolg dat ik het veulen (nu 8 maanden) nog steeds niet kan pakken. Ik heb hem wel 2x in de buitenstal (met veel moeite) het halster om kunnen doen, maar dat raakt hij telkens kwijt. Het veulen speelt met een ander ruintje en die trekt het er telkens af.
Omdat het een hengstveulen is ben ik 2 weken geleden begonnen met het afspenen en heb ik de merrie apart gezet. Dat ging prima tot 3 dagen terug. Toen stond het veulen ineens weer bij moeders in de wei. Ik heb geen idee hoe, maar het is hem wel gelukt.

Ik wordt er echt moedeloos van en weet niet meer wat ik er mee aan moet. Ik heb nu al zoveel geprobeerd. Wat ik ook doe, het veulen blijft bang voor mij.

Heeft iemand nog een tip?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:28

Misschien handig je eigen topic te openen Ren@te
Dit topic gaat over het wel of niet laten bevallen in de kudde

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 07:39

Onze paardjes bevallen altijd in de kudde. Wij hebben een merrie die de veulens weg houdt bij de omheining. Wij hebben dit jaar een paar nieuwe merries(niet drachtig) in de kudde staan dus vind ik het ook wel weer spannend.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:42

Ik zet doorgaans de merrie op het laatst apart van de kudde in het weitje ernaast,waar ze elkaar wel nog kunnen zien. Met nog een vriendje erbij meestal. Dan gaat het er toch relaxter aan toe. 's nachts sowiezo op stal.
Ik heb al wel eens een merrie in de kudde laten bevallen ook (ik stond erbij dus kon de anderen weghouden),ik heb ze dan toch apart gestoken daarna maar dat veulen was zo sterk en wijs en de merrie zo ervaren dat ze de dag erop alweer de kudde ingingen. Meestal wacht ik daar wel een weekje of meer mee. Dit was het rechterhandje van de alpha merrie zeg maar en die geniet ook bepaalde privéleges zodat het veilig voor haar is in de groep. De alpha merrie zelf is ook al eens in de kudde bevallen en dat ging prima.
Ranglageren gaan zeker wel apart hier.

quincy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:47

ik ben ook aan het twijfelen

hij is nu een week oud

heb 2 merries dat altijd dag en nacht samen buiten lopen en grote loopstal hebben

nu staan ze naast elkaar op de wei

maar op de wei heb ik zoveel schrik niet maar als ze in de loopstal komen heb ik schrik dat het veulen een mep gaat krijgen

dus ben erg aan het twijfelen om ze samen te zette

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:54

Ik denk apart in een weitje zetten met goede omheining, of veilig in een grote stal.