Hengst gezocht KWPN Zidane x Gentleman

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Hengst gezocht KWPN Zidane x Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:39

Hoi,

Voorjaar 2016 wil ik mijn merrie graag laten dekken, alleen heb ik zelf erg weinig verstand van fokken en juiste hengstenkeuze. Ik ben van plan om hengstenkeuringen te gaan bezoeken om te kijken wat ik mooi vindt qua hengsten, maar het moet natuurlijk ook op mijn merrie passen. Daarvoor graag jullie hulp :D

Wat informatie over mijn merrie:
Het is een springgefokte KWPN'er: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1563615
In maart wordt ze 6, dus ze is 7 als ik d'r wil dekken. Dit zal haar eerste veulen zijn.
Zelf meet ze rond de 1.67 (volgende week ga ik d'r op laten meten).
Ze heeft een pittig karakter, maar gaat voor me door het vuur. Ze is erg werkwillig en trekt goed op het hout. Wel is ze heel gevoelig en neemt ze mijn mood snel over. Over het algemeen is ze heel braaf, niks is haar te gek. Ik spring met d'r, dressuur, lange lijnen, buitenritten. Ze is al op het strand en in het bos geweest en is hier heel braaf.
De beste standfoto's die ik op het moment heb is van maart 2014. Ik hoop begin februari nieuwe te krijgen, maar dan hebben jullie vast een beeld.
Afbeelding

Een recentere foto, wel een donkere en wat slechte foto, maar voor het beeld.
Afbeelding

Een beetje beeld van hoe ze nu loopt:

Wat ik zelf graag wil voor een hengst:
Graag een springgefokte of allround hengst, ik sta ook open voor gelders.
Graag een beetje formaat doorgeven.
Sterk en droog beenwerk.
Kleur maakt niet uit, maar voorkeur gaat uit naar een 'apart' kleurtje.

Wat ik wil:
Een paard die ik vooral in springen wil gaan uitbrengen, maar die ook dressuur kan lopen
Minimaal 1.67.
Liefst geen bruin (maar fokken is gokken).
Werkwillig karakter, mag sensibel zijn, maar je moet wel door kunnen dringen. Liefst geen dooie.

Zelf heb ik deze hengst al gezien die mij erg aanspreekt: http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... -CASSINI-I

Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag. Ik ben erg benieuwd wat jullie voor haar in gedachte hebben.

Edit; Dekgeld tot max 700 euro :)
Laatst bijgewerkt door xClaudiaaL op 22-01-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hengst gezocht KWPN Zidane x Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:50

Cream on Top Z.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 22:18

janderegelaa schreef:
Cream on Top Z.

Kun je deze keuze toelichten? Waarom vind je hem op m'n merrie passen? :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:41

Diertjec schreef:
janderegelaa schreef:
Cream on Top Z.

Je wilt springgefokt, of allround, en je staat ook open voor Gelders. 3 hele verschillende type's van hengst. Dan blijft het enige meetbare over. Een springhengst met een mooi kleurtje. Cream on Top Z.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:25

janderegelaa schreef:
Diertjec schreef:

Je wilt springgefokt, of allround, en je staat ook open voor Gelders. 3 hele verschillende type's van hengst. Dan blijft het enige meetbare over. Een springhengst met een mooi kleurtje. Cream on Top Z.

Zou ik juist niet aanraden. Heb er al een hoop kleintjes van gezien. TS wil graag een paard boven de 1.67. Als het leuke kleurtje wel prioriteit heeft, dan zou ik zeggen, ja.

Van Chellsini Z heb ik al een paar mooie nakomelingen gezien. Wel allemaal bruin/donkerbruin. Vanwege je budget valt er ook al e.e.a. aan hele goede hengsten af.

Je zou ook nog Atomic Z kunnen overwegen. Cumano-zoon, dus heel interessant papier, en daar achter zit ook nog heel mooi bloed. Cumano zelf is erg groot en geeft ook grote kinderen, deze is ook flink aan de maat dus ik hoop ook dat deze niet al te kleine nakomelingen geeft. Echter is hier van de nafok nog niks bekend, is een vrij nieuwe hengst. Ook bruin (maar vader is schimmel), dekgeld €750,-.

Daarnaast zou je ook nog eens bij Duitse springhengsten kunnen kijken. Die zijn wat minder duur, moeten ook kunnen dressuren en daar heb je meer keus met kleur (meer schimmel/vos in jouw prijsklasse).

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 11:10

Bedankt voor je input!
Kleur is geen prioriteit, kwaliteit is belangrijker. Daarom vind ik het ook geen probleem als er toch een bruine hengst op komt.
Absolute pré is wel dat de hengst droog en sterk beenwerk heeft en dit ook doorgeeft :)
Atomic Z vind ik ook een hele mooie hengst.

Ik ga eens tussen de Duitse hengsten kijken.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:02

Ik heb besloten dat ik er sowieso een hengst met vol KWPN papier op wil hebben, dit ivm het veulen op laten nemen in het KWPN stamboek

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:15

Edmundo,.is aangewezen voor de 3e bezichteging. Is Gelders (en dus KWPN)en Palomino.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:53

Ik zit totaal niet in de springhengsten dus daar kan ik weinig over zeggen, maar sommige hengsten die een register A veulen geven zitten niet de grootste eisen aan vast om ze toch op te laten nemen. Soms is PROK en cornage onderzoek bijvoorbeeld voldoende dus mocht je wel verliefd worden op een hengst die niet vol KWPN papier heeft kijk dan even verder dan alleen het papier maar ook wat de opties zijn.
Toch denk ik dat een hengst met vol KWPN papier wel verstandig is, dat is een gevoel. Dat kan ik niet onderbouwen.

Als het veulen voor jezelf is kun je kiezen voor meer risico. Bijv. een jonge hengst die nog niet veel gedekt heeft, nog laag in de prijs zit waarvan je nog niet zo goed weet wat voor veulens deze oplevert. Nog niet een hele commerciële hengst. (of bijv. geen vol papier).

Wil je meer zekerheid zou ik dan toch een bevestigde hengst nemen waarvan je weet hoe deze dekt. Je hebt nog geen lijntje nakomelingen met je eigen opgebouwd dus je weet ook niet van je eigen merrie hoe ze fokt.

Als je de optie verkoop open wilt houden kun je beter een hengst nemen die al een rijtje goede nakomelingen heeft opgebouwd en een commerciële naam heeft en een vol papier heeft.

Let niet alleen op het dekgeld maar ook op wat er gebeurd als je merrie gust blijft.
Hoe word er met het insemineren van het zaad van een bepaalde hengst omgegaan, moet je El bijvoorbeeld daarvoor naar de hengstenhouder brengen en is ook de begeleiding daar. Kies je een hengst waarvan thuis geinsemineerd kan worden en je eigen dierenarts kan begeleiden. Wat heeft je voorkeur. Heb je al een beetje een idee wat daar de kosten van zijn?
Hoeveel tijd heb je om zaad te bestellen/hoe snel word het geleverd, kun je alle dagen bestellen? Wat zijn de verzendkosten en misschien ook een leuke, wat gebeurd er als jou merrie net op zondag geïnsemineerd moet worden of op maandag. Hoe vers is het zaad wat je dan krijgt?
Misschien heb ik er nu wel hele domme vragen bij gezet maar, verdiep je in meer dan alleen de hengst zelf.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 16:33

NatasjavE schreef:
Edmundo,.is aangewezen voor de 3e bezichteging. Is Gelders (en dus KWPN)en Palomino.

In deze ga ik me nog even verdiepen. Is ie pas aangewezen? (dus nog jong)

Nynke, dat ga ik idd allemaal nog even opschrijven voor mezelf en ik weet dat het niet goedkoop is, maar daar ben ik al op voorbereid :D Ik wil eerst een hengst hebben hahah.
Je haalt wel goede dingen aan om over na te denken hahaha.

Ik ben woensdag en donderdag naar de hengstenkeuring geweest en al een paar hengsten gezien die m'n voorkeur hebben. Deze zijn allemaal door naar het verrichtingsonderzoek. Ook ga ik me nog even verdiepen in het dekgeld van de vaders van deze hengsten (maar dat zal wel gruwelijk hoog zijn)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 08:43

Hij is 6 jaar en gisteren aangewezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:02

Ik heb het idee dat je met Edmundo kant nog wal gaat raken bij jouw merrie...

Mijn advies: fok met een nu aangewezen spring hengst voor gereduceerd tarief, en zorg ervoor dat de hengst een hele goede galop heeft en een bewezen vader.

Dat is een gok..maar in mijn ogen de enige manier om met dit budget daadwerkelijk een goed veulen uit deze merrie te kunnen fokken.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:40

Elisa2 schreef:
Ik heb het idee dat je met Edmundo kant nog wal gaat raken bij jouw merrie...

Mijn advies: fok met een nu aangewezen spring hengst voor gereduceerd tarief, en zorg ervoor dat de hengst een hele goede galop heeft en een bewezen vader.

Dat is een gok..maar in mijn ogen de enige manier om met dit budget daadwerkelijk een goed veulen uit deze merrie te kunnen fokken.

Dan vraag ik me af, waarom zou ik met Edmundo kant nog wal raken? Wat is jou motivatie dat ik die niet moet kiezen? :)

En welke net aangewezen hengst zou jij mij aanraden? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:38

Omdat Edmundo tuigpaard gefokt is en een hoog kruis heeft, dat houdt in dat hij een slechte galop heeft en dat niet kan verbeteren.

Jouw merrie is ook hoog in het kruis en heeft een hengst nodig die goed de achterhand eronder kan brengen en de rug bol kan maken in de beweging.

Met Edmundo versterk je de weggedrukte rug in de beweging en daardoor de niet al te sterke gangen.

Ik heb verder geen springhengsten gevolgd in de bezichtigingen nu dus daar van kan ik je geen hengst aan raden.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:00

Duidelijk, bedankt :D

Donderdag worden er betere standfoto's gemaakt :)

quadushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:26

Ik heb een nakomeling van chellsini z prachtig!en dit jaar krijg ik er weer 1 van chellsini volle broer of zus dus.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:50

quadushi schreef:
Ik heb een nakomeling van chellsini z prachtig!en dit jaar krijg ik er weer 1 van chellsini volle broer of zus dus.

Hebben deze ook vol KWPN papier?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 16:44

En hierbij nog een goede standfoto

Afbeelding

Let wel; paard staat laag in training, we zijn nog aan het opbouwen na een blessure/operatie. Ze heeft voor het mooie teveel buik en te weinig spier. Maar dit geeft in ieder geval een beeld van d'r bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:33

Nou Clau, nu je toch weet dat ik gespiekt hebt... ik wil wel graag volgen wat voor mooie hengsten er zijn hoor! :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:44

Is je merrie röntgenologisch gekeurd?
Zo niet, zou ik dat misschien eerst eens laten doen (de vader "schijnt" ze nog wel eens wat ongezond te geven).

Verder is het misschien wel een goed idee om naar een merriekeuring te gaan deze zomer, zo kun je kijken op welke punten ze positief scoort en op welke minder. Daar kun je misschien ook wel advies voor een hengst vragen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 19:48

Gezellig Nikki :D

Sky_As, ze is niet röntgenologisch gekeurd, op d'r linkervoorbeen gaat ze ook niet goedgekeurd worden. Straalbeen is daar redelijk kapot (zie onderschrift, is niet erfelijk). Misschien dat ik d'r in mei röntgenologisch ga laten keuren, maar daar ben ik nog niet over uit.
Ik wilde haar inderdaad binnenkort aan de IBOP mee laten doen, maar daarvoor moet ze dus minimaal 1 meter springen en aangezien we nu nog aan het opbouwen zijn na de operatie, heb ik bedacht dat ik dat volgend jaar pas wil doen.
Welke andere keuringen zou jij aanraden als ze nog niet hoog mag springen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:32

Toch zou ik kiezen voor röntgen laten keuren. Ik ken bijv. een adres die niet heel duur is, geen dierenarts is, dus geen rapport uit kan schrijven. (maakt wel dagelijks foto's, waarschijnlijk 4x zoveel dan de gemiddelde dierenarts), maakt wel foto's en kan je dus wel uitleggen wat er wel en niet zit (bijv. aan chipjes etc.).
van het straalbeen weet je, dus qua dat heeft het geen zin om het door een erkende dierenarts te laten doen voor evt. PROK.

Mijn paard is bijv. ook door dit adres op de foto gezet, en het cdtje heb ik door een erkende dierenarts nog een keer na laten kijken.

Ik zou wel kiezen voor keuren. Een paard waar mega veel chipjes inzitten, of die ook een slecht cijfer krijgt op haar andere straalbenen bijv. zou ik NOOIT mee fokken.

Als je gewoon naar een keuring aan de hand gaat, zal ze los moeten springen. Maar goed, als ze nog geen meter los mag springen, zal dat weinig zin hebben. Dan zou je er wel voor kunnen kiezen om bijv. aan een thuiskeuring mee te doen. Dan wordt ze wel lineair gescoord en hoeft ze alleen een stukje over het harde te stappen en draven.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 10:56

We zijn nu anderhalve maand verder, de foto's wil ik zeker nog laten maken, maar daarvoor moet ze eerst weer helemaal goed zijn (we hebben weer een tegenslag wbt het been).

Ik heb tot nu toe 2 knappe schimmels (daar gaat m'n voorkeur voor een aparte kleur hahah, maar liever een goed veulen met een standaard kleur dan een slecht veulen met aparte kleur) op het oog. Deze hebben eind van de maand de eind beoordeling van het verrichtingsonderzoek. Het zijn dus 2 jongen hengsten.

Dit zijn de 2 hengsten die ik op het oog heb:
http://www.kwpn.nl/kwpn-paarden/hamilton-platinum/
Deze vooral om de afstamming, en de goede bouw. Zijn vader en opa zijn 2 bewezen hengsten al, dus kan er wel een beetje vanuit gaan dat deze ook wel redelijke genen doorgeeft toch?

http://www.kwpn.nl/kwpn-paarden/hawaii/
Deze vooral om hoe hij springt en z'n reactie na de sprong. Ook deze is goed gebouwd. Cassini I zegt natuurlijk ook al wat, is de paps van Carambole. Niet dat dat een garantie is voor mijn veulen.

Ik heb m'n voorkeur voor aparte kleur laten gaan, als ik een schimmel erop zet is de kans dat ik een bruine of schimmel krijg erg groot, dat is dan maar zo.
Ook ben ik erover uit dat ik er een springhengst of allrounder op wil hebben, dus gelders valt voor mij ook af. Dit omdat ik natuurlijk verder wil in de sport.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:41

Ik mis een vind ik leuk knop.. maar hej ik vind je post leuk :D