Afstamming achterhalen (palomino hengst Timon)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeRoosje

Afstamming achterhalen (palomino hengst Timon)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 13:10

Hoi!

Ik was erg benieuwd of ik nog meer te weten kon komen over mijn merrietje en heb 2 weken geleden haar fokker eens gebeld. Ik kwam er toen achter dat haar vader een hengst is met vol papier en ik ben nu enorm nieuwsgierig of ik misschien meer van de afstamming te weten kan komen. En ik hoop dat iemand mij misschien weer een stapje verder kan helpen.

Over mijn merrie:
Roos (officieel Rosita) is een palominobonte merrie geboren op 1-6-2007 (volgens haar paspoort) in Geesteren. Ze is geboren bij en gefokt door P.L. Engbers te Geesteren. Haar paspoort is uitgegeven door het NAS (het Nederlands appaloosa stamboek). Haar vader is een palomino hengst met vol papier en haar moeder was zeer waarschijnlijk een vos cremedun merrietje met een bles en 2 witte voetjes (van wat ik van de fokker heb begrepen). Ze is als veulen verkocht naar Oostwijk en vanuit daar gekocht door haar vorige eigenaar (ze was op dat moment iets jonger dan 1,5). Vanaf daar weet ik alles want vanaf toen is ze mijn verzorgpony geweest en ondertussen al meer dan een jaar van mij.

De informatie die ik verder van de hengst heb is dat hij een volle broer heeft die kampioen is geworden van de palominohengsten (ook een palomino), zijn broer kwam uit de omgeving rond Ommen. De hengst zelf was ook palomino en had de naam Timon (kan misschien anders geschreven worden?), hij is door de fokker van Roos als veulentje gekocht en als 6-jarige weer verkocht, hij heeft rond de leeftijd van 3 de moeder van Roos gedekt. De hengst is ondertussen overleden omdat hij veel te dik was.

Ik hoop eigenlijk dat iemand misschien of iets meer weet of een idee heeft op welke manier ik misschien meer te weten zou kunnen komen?
Alvast heel erg bedankt!

shetlandfan

Re: Afstamming achterhalen (palomino hengst Timon)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:44

Pff, dat is lastig zoeken. Handigst als je er erachter kunt komen hoe die hengst voluit heet dus ook zijn stalnaam. Zonder een exacte naam blijft het erg gokken.
En uiteraard ook van belang welk stamboek, was het stamboek shetlander dus NSPS of misschien een minipaardje dus bijv. NMPRS.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:30

Helaas weet de fokker niet bij welk stamboek hij was ingeschreven, ik hoopte inderdaad dat ik dat te weten zou komen dan zou het een stuk makkelijker zijn. :)
Zijn naam is volgens mij dus ook echt volledig Timon, maakt het er ook niet echt makkelijker op haha!

Dit is Roos overigens, ze is vrij breed gebouwd (en heeft ook nog wat extra vetjes :o ) maar heeft relatief fijn beenwerk. Haar 3 veulens hebben ook alle drie vrij fijn beenwerk. Maarja dat kan zowel een luxere shetlandpony zijn of een minder luxe minipaard. :+
Afbeelding
Afbeelding

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:57

De hengst is dus in 2003 geboren, als ik het zo goed begrijp?
Dat was bij het NSPS wel een T-jaar. Vol papier zei je, maar niet goedgekeurd neem ik aan.

In de NSPS database vind ik dan wel Timon v.d. Twellaarshoeve voor je.
Een palomino hengst uit 2003, veulenboek (vader: Barflath 20th Century Boy = een palomino)
Verder bestaat er ook een Timo v. Vorderman, ook een palomino uit 2003 met dezelfde vader.

Wat bedoel je precies met "kampioen van de palominohengsten"?
Als het om shetlander hengsten gaat weet ik zo even alleen Sander v.d. Hoefslag op te noemen.
Die was palomino en kampioen bij het NSPS geloof ik.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 17:41

Zover ik kan achterhalen zou hij dan inderdaad in 2003 geboren moeten zijn. :)
Hij is niet goedgekeurd inderdaad en alleen veulenboek zou logisch zijn gezien hij met een halfjaar gekocht is en er daarna (zover bekend (tot zijn 6e iig niet) niet meer mee naar de keuring is geweest.
Al ontzettend bedankt voor de informatie!

Tja dat kampioen van de palominohengsten kan ik zelf ook niet helemaal plaatsen of dat echt wat officieels is geweest of dat dat gewoon een keuring/show voor de leuk is geweest. Verder weet ik over zijn broer ook niks en dat kon Roos haar fokker mij helaas ook niet vertellen.
Timon van de Twellaarshoeve is daar bekend van of hij nog in leven is? Ik kan zo op internet niets vinden namelijk. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:00

Als die broer in de omgeving ommen staat...

Dit is de enige bekende minipony fokker in de buurt:
http://minipony.nl/

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:01

In de database van het NSPS staat niet dat hij overleden of geexporteerd is.
Heel veel zegt dat trouwens niet, als niemand hem afmeldt blijft dat dus onbekend...

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:09

Dankjewel voor de info allebei! :)

Ik vond op de site van het NSPS wel de adresgegevens van stal de Twellaarshoeve. Als hij daar inderdaad geboren is en vervolgens verkocht is naar de fokker van Roos dan is het vrijwel zeker, dus misschien dat als ik die kan bellen ik zo weer verder kom of er eentje af kan strepen. :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 21:03

Ik had nooit verwacht om daadwerkelijk haar vader te vinden. Maar de fokker van Roos herkende de naam Timon v. Twellaarshoeve en zo heette de hengst dus inderdaad. :D

Ik heb ook contact gehad met de mensen van de Twellaarshoeve die ontzettend behulpzaam zijn geweest en dan is dit de stamboom van haar vader.

Afbeelding

Echt ontzettend bedankt iedereen voor de moeite! :D

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:36

Dus toch, wat goed!
Blijft altijd leuk om zo iets te ontdekken ;)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:19

Ja echt ontzettend leuk om erachter te komen! Heel erg bedankt voor je hulp! :D

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:01

Graag gedaan! =)