KWPN Reg A merrie alsnog naar keuring brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

KWPN Reg A merrie alsnog naar keuring brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 10:19

Hallo allemaal,

Ik zit de laatste dagen een beetje in dubio. Sinds 3 maanden heb ik een 4 jarige merrie gekocht (05-04-2010). Ze is een V. Alba Z x Wolfgang en staat dus in het register A ingeschreven. Ze komt echter uit de Otrichta-stam en ik heb begrepen dat dit wel een goede merrie stam is. Dat deed mij twijfelen of ze alsnog naar de keuring zou 'moeten'.

In principe heb ok haar gekocht voor het leven en zelf heb ik geen interesse in fokken. Maar ik weet niet wat de toekomst brengt. Misschien gebeurt er iets waarom ze weg zou moeten of krijgt ze een blessure waardoor een leven als fokmerrie toch een optie zou zijn. Het zou dus meer zijn om haar toekomst wat zekerder te stellen.

Maar nu komt de crux, ik heb geen enkel verstand van keuringen. Ik heb me geprobeert in te lezen maar ik weet niet wat de beste weg zou zijn voor haar. Zelf staat ze ingeschreven als type springpaard, maar haar moederstam bestaat uit dressuurpaarden geloof ik. Maakt dat nog iets uit voor welke weg handig is? Ze is dus al ouder en onder het zadel.

Het is geen spectaculair paard, ze heeft gewoon correcte gangen. Galop mag nog sterker maar dat kan getraind worden. Wel heeft ze aardig maat (1.68 gok ik) en ik geloof dat dat wel gewenst is. Ze is, voor zover ik dat zie, meer een klassiek spring type. Ik zou vanmiddag nog stand foto's kunnen maken mocht dat handig zijn.

Ik wil best wat investeren als dat haar kansen biedt maar het moet wel zin hebben natuurlijk. Dus wie kan me helpen met wat meer uitleg en tips en trucs?
En ik ben ook wel benieuwd wat het uitmaakt als dit jaar of volgend jaar aangeboden zou worden? Moeten ze naarmate de leeftijd hoger wordt ook meer laten zien?

Bedankt alvast! :))

Anoniem

Re: KWPN Reg A merrie alsnog naar keuring brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:31

Er hoort oa nog een PROK onderzoek bij, of de vader moet aan de röntgen eisen van het kwpn voldoen

Als de merrie wat klassiek is lijkt het me een betere optie om haar via een IBOP in te laten schrijven, ervan uitgaande dat ze wel goed springt
Wil je eerst advies dan is een thuiskeuring ook laagdrempelig en een goed begin

Of eerst de sport in, maar dat gaat pas meetellen vanaf Z/ZZ

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 10:56

Okee bedankt. Ibop zat ik ook aan te denken inderdaad. Maar dan moet ze onder het zadel springen lijkt mij? Ze springt goed, maar nog onervaren. En ik ben geen held dus dan moet ik iemand vinden die haar kan rijden.

Thuiskeuring is ook een goede optie, als ze goed genoeg is kunnen we dan verder kijken hoe en wat. :j

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:41

Ik heb vorig jaar een 8-jarige register A-merrie aangeboden voor stamboekopname. Merrie is nu voorlopig keur (en PROK) en wordt dus als ze straks M+5 is elite. Heeft alleen voor de veterinaire onderzoeken al 400 euro gekost en dan heb ik het nog niet over KWPN-lidmaatschap e.d.. Keuringsklaar maken heb ik zelf gedaan en voorbrengen kostte een paar tientjes.

Ik wil in de toekomst graag met deze merrie gaan fokken en daarom had het voor mij toegevoegde waarde, maar anders begon ik er niet aan :n

Voor jouw merrie zou IBOP ook een mooie route kunnen zijn, maar zorg dan wel dat je vooraf aan alle veterinaire verplichtingen hebt voldaan :j

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 18:43

Mmh het geld is niet het probleem. Heb er best wel wat over, paard wordt ook meer waard immers. Maar ik ga nog even nadenken over hoe en wat. Dan zal ze in ieder geval dit jaar nog niet er voor gaan. Geef haar nog wat meer tijd om te groeien en uit te zwaren.

Bedankt voor het meedenken! :)

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:56

Ik zit over hetzelfde na te denken. Ik heb een merrie uit 2010 (Decor Delatio x Clavecimbel). Ze is al PROK gekeurd, staat ook in het Reg A.

Heb ook niet zo zeer ambities voor de fok, maar evt voor latere verkoop lijkt het me wel weer een toegevoegde waarde. Heb alleen verder totaal geen verstand van zo'n keuring.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:03

Sentido schreef:
Mmh het geld is niet het probleem. Heb er best wel wat over, paard wordt ook meer waard immers. Maar ik ga nog even nadenken over hoe en wat. Dan zal ze in ieder geval dit jaar nog niet er voor gaan. Geef haar nog wat meer tijd om te groeien en uit te zwaren.

Bedankt voor het meedenken! :)

Het paard wordt wellicht meer waard,

maar als je aangeeft dat je het dier eigenlijk voor het leven gekocht hebt en eigenlijk niet zozeer wilt fokken, waarom dan investeren in dat fictieve prijskaartje als je daar niets mee wilt doen?

wellicht kun je dat gaan oppakken als je aan voelt komen dat je plannen met haar veranderen?
vooral als je zegt dat bepaalde dingen nog niet helemaal tonen (vrij normaal voorkomen, gangen zijn ok, maar de galop nog niet optimaal)..

misschien dat je eerst het beste kunt werken aan het paard optimaliseren en als dan het algemene beeld van het dier echt veranderd dan kun je altijd nog verder gaan denken toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:42

Of het paard er wellicht meer waard van wordt, is nog maar helemaal de vraag...
Ze is nog geen prok, ze is nog geen ster, ze is al helemaal nog geen keur en heeft ook nog niets gedaan in de sport. Stermerries met PROK leveren amper iets meer op dan stamboekmerries met PROK.

We weten niets van haar afstamming, maar heeft haar moeder toevallig wel wat gedaan in de sport? Weet wel, prestaties in de sport tikken veel sneller aan voor het stijgen van de waarde dan een ster. En mocht je dan toch gaan fokken - een veulentje uit een prestatiemerrie zonder predikaten verkoopt nog altijd beter dan een veulentje uit een stermerrie zonder prestatie.

Of ze sterwaardig is, kun je natuurlijk altijd even navragen bij iemand die een betere kijk op keuringspaarden heeft. Een minder modern type heeft bij KWPN niet de voorkeur, dus wat dat aangaat zou ik voorzichtig zijn met kosten maken.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:56

Bedankt voor jullie reacties. Mijn reden om er over na te denken is vooral met het oog op stel dat er iets gebeurt waardoor ze niet meer geschikt zou zijn voor de sport. Dan kan ze nog als fokmerrie door het leven. Maar voor mij nu heeft het inderdaad geen meerwaarde.

Ze komt wel uit een prestatierijke moederlijn. Haar moeder is sport dressuur, haar oma volgens mij sport springen. Daarnaast zitten er veel ster en keurmerries tussen. Precies weet ik het niet, heb het papier nu niet bij de hand.

Maar jullie zeggen dus dat als mijn niet-stamboek merrie het goed doet in de sport en dan later eventueel een veulen zou krijgen, dat dat net zoveel of zelfs meer waarde heeft als dat ze in het stamboek zou staan met eventuele predikaten?

Dan zou ik dus het beste gewoon lekker de sport in kunnen gaan en mocht ze nog heel veel mooier uitgroeien dan overwegen alsnog te laten opnemen in het stamboek. Maar tot welke leeftijd zou dat dan kunnen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:55

ik heb er niet bijster veel verstand van..

maar ik ben momenteel op zoek naar mijn eerste paardje/pony..

ouders zijn mooi, maar het zegt natuurlijk nog niets over het paard zelf.. zelfs de beste hengst op de beste merrie kan een dweil voortbrengen.. al is de kans iets kleiner.. die dweil is dan zeker minder waard dan een paardje van nietszeggende ouders of een onbekende hengst die het leuk doet in de sport.

ik zie liever een paardje dat een mooi keuringsrapport heeft en goedgekeurd is al doordat het bijvoorbeeld op een veulenkeuring is geweest, of dat al een beetje in de sport loopt. dan heb je enige indicatie van het dier zelf zonder dat het compleet staat of valt bij de ouders en hun namen.

daarnaast kijk ik naar wat pappa en mamma in de sport hebben gedaan..
Want:

simpel gezegd, ik kan wel een levi kopen maar die krengen passen mij voor geen meter.. terwijl de meest simpele spijkerbroeken voor mij vaak een goede pasvorm hebben.

En wat heb je aan een ferari als de motor niet correct blijkt ingebouwd. dan kun je alleen maar 'pronken' dat je een ferari op stal hebt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:59

Je kunt een merrie van 20 jaar nog voorbrengen bij KWPN. Ook bij andere stamboeken trouwens. Dus de leeftijd zal geen beperking zijn. Al is het KWPN met name wel de mening toegedaan dat een merrie ouder dan 4 jaar wel enige prestatie op haar conto mag hebben, anders kijken ze toch extra streng naar zo'n dier.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:13

Okee Dees helder antwoord. Lijkt me inderdaad ook logisch dat een oudere merrie wel wat gepresteerd mag hebben. Aangezien ze dit jaar 5 wordt zou het dus beter zijn haar eerst uit te brengen en dan later mogelijk nog eens laten opnemen.

Elena, ik snap wat je bedoelt. Ik heb haar gekocht om haarzelf, niet om haar ouders. Maar het lijkt mij dat je niet gaat fokken met een merrie als die niet uit noemenswaardige voorouders komt. Vanwege haar moederlijn zou ze mijn inziens dus best goed in de fokkerij kunnen. Maar ik weet niet of het dan uit maakt of wel/niet stamboek zijn.

Maar goed. Ik heb inmiddels aardig helder voor ogen wat mijn plan is. En ik ga haar zeker niet snel snel snel de sport of keuringen insturen zodat ze maar predikaten krijgt. Eerst maar lekker verder ontwikkelen.