Ik zit de laatste dagen een beetje in dubio. Sinds 3 maanden heb ik een 4 jarige merrie gekocht (05-04-2010). Ze is een V. Alba Z x Wolfgang en staat dus in het register A ingeschreven. Ze komt echter uit de Otrichta-stam en ik heb begrepen dat dit wel een goede merrie stam is. Dat deed mij twijfelen of ze alsnog naar de keuring zou 'moeten'.
In principe heb ok haar gekocht voor het leven en zelf heb ik geen interesse in fokken. Maar ik weet niet wat de toekomst brengt. Misschien gebeurt er iets waarom ze weg zou moeten of krijgt ze een blessure waardoor een leven als fokmerrie toch een optie zou zijn. Het zou dus meer zijn om haar toekomst wat zekerder te stellen.
Maar nu komt de crux, ik heb geen enkel verstand van keuringen. Ik heb me geprobeert in te lezen maar ik weet niet wat de beste weg zou zijn voor haar. Zelf staat ze ingeschreven als type springpaard, maar haar moederstam bestaat uit dressuurpaarden geloof ik. Maakt dat nog iets uit voor welke weg handig is? Ze is dus al ouder en onder het zadel.
Het is geen spectaculair paard, ze heeft gewoon correcte gangen. Galop mag nog sterker maar dat kan getraind worden. Wel heeft ze aardig maat (1.68 gok ik) en ik geloof dat dat wel gewenst is. Ze is, voor zover ik dat zie, meer een klassiek spring type. Ik zou vanmiddag nog stand foto's kunnen maken mocht dat handig zijn.
Ik wil best wat investeren als dat haar kansen biedt maar het moet wel zin hebben natuurlijk. Dus wie kan me helpen met wat meer uitleg en tips en trucs?
En ik ben ook wel benieuwd wat het uitmaakt als dit jaar of volgend jaar aangeboden zou worden? Moeten ze naarmate de leeftijd hoger wordt ook meer laten zien?
Bedankt alvast!