Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dees schreef:Tja, als je het zo stelt, kun je er natuurlijk ook een mooie opwaarts gebouwde Fries op zetten.
Daarmee kun je een heleboel punten van de merrie snel verbeteren. Waaronder opwaartse romprichting, meer front, goed karakter en meer maat en body.
Dees schreef:Er is natuurlijk wel meer dan KWPN waarmee je een keurig warmbloed sportpaard fokt he?
Zowel in ons eigen land als in België en Duitsland. Dacht je dat Don Romantic een KWPN-dier is?
Dees schreef:Klein, smal gebouwd, ietwat weke rug...
Dan is Apache niet de hengst voor deze merrie. Tenzij je "klein, smal gebouwd, ietswat weke rug" zeker weten terug wilt zien in het veulen.
DDDara schreef:Dees schreef:Er is natuurlijk wel meer dan KWPN waarmee je een keurig warmbloed sportpaard fokt he?
Zowel in ons eigen land als in België en Duitsland. Dacht je dat Don Romantic een KWPN-dier is?
Ook dat begrijp ik allemaal, mijn merrie heeft een oldenburger papier, der vader is zweeds, der moeders vader engels volbloed er komt nog holsteiner in het papier voor.
Maar in de kwpn ken ik zelf veel van de hengsten, ik weet niet welke goed past op die van mij maar ben wel bekend met de hengsten omdat ik een jaar op een amerikaanse fok / handel / trainings stal heb gewerk waar dus met kwpn-ers werd gefokt. Daar heb ik alle jonge beesten zadelmak gemaakt en doorgereden en heb ik me (achter af gezien helaas) niet met het fokken bezig gehouden.
In amerika is ook mijn liefde voor bont ontstaan daar is bont natuurlijk helemaal hot, alleen de bonte paarden op de stal waar ik werkte hadden een vol kwpn papier ( afstamming van samber ), helaas zijn er geen goedgekeurde bonte kwpn hengsten meer.
Kwpn is geen eis maar wel een absolute voorkeur, voor een goed bonte luxe sportpaard zo ik eventuuel nog een uitzondering willen maken.

Elisa2 schreef:Ik heb nog nooit een Apache gezien met een opwaartse romprichting...dat is imo een van de dingen die hij niet verbeterd. Samen met een erg lang achterbeen en hellend kruis...wat hij ook door geeft..zou voor mij een reden zijn om deze hengst te laten staan.
Elisa2 schreef:Ik heb nog nooit een Apache gezien met een opwaartse romprichting...dat is imo een van de dingen die hij niet verbeterd. Samen met een erg lang achterbeen en hellend kruis...wat hij ook door geeft..zou voor mij een reden zijn om deze hengst te laten staan.