Mini Appaloosa x Haflinger zoekt een date

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mini Appaloosa x Haflinger zoekt een date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:57

Hoi Bokkers,

Al een tijdje zit ik er aan te denken om mijn pony te laten dekken. Nu heb ik wel een paar hengsten in mijn hoofd, maar ik wil eigenlijk wat meer ideeën horen van anderen en welke hengst ze in mijn plaats zullen kiezen. Ik zoek een hengst die fijne luxe veulens doorgeeft, goed kan bewegen en niet al te lang is in zijn lijf. Het is de bedoeling dat het veulen ongeveer 1.20 tot 1.25 wordt.

Afbeelding

Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:59

Pjotr of Clever?

Afbeelding

van bokker Manda

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:15

Misschien dat Nyckle zn mooie Perry voor de dekking aanbiedt <3 <3
Anders is Pjotr ook een geweldig dier _/-\o_

Noukie123

Re: Mini Appaloosa x Haflinger zoekt een date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:18

Ik dacht ook aan pjotr hij heeft altijd knappe veulens en er zijn dit jaar enkele merries drachtig van hem

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:19

Nim roos van Anna is ook gaaf!!! Verder ben ik niet thuis in die maat. Ben heel benieuwd waar je voor kiest

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:21

Pjotr was ook de eerste waar ik aan dacht.
Of Perry inderdaad maar ik weet niet of die wel dekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:23

Pjotr staat dus bij mij ook op nummer 1, kan denk ik veel verbeteren aan Lizzy.
Over Nimroos twijfelde ik ook, omdat Lizzy's vader natuurlijk wel een grote beer is en ik heb geen verstand van fokken maar is het niet zo dat de kans bestaat dat er alsnog een wat groter veulen uit kan komen omdat ik heb gehoord dat Pjotr groot fokt?

nathalj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:25

ik heb zelf mijn pony door serbino van het durfsland laten dekken
echt een sierlijk luxe gebouwde vosbonte hengst
maar het enigste nadeel is dat hij wel klein is
zelf hou ik hier wel van maar weet niet of dit bij jou ook zo is

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:06

Wat voor stokmaat heeft je merrie?
Ik denk zelf ook dat Pjotr of Nimroos goed passen

rosaliexluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:23

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:03

Ik vindt pjotr inderdaad ook goed aansluiten, vraag me alleen wel af of je inderdaad een pony van 1,20/1,25 er uit krijgt.
Want zowel je eigen merrie als pjotr zijn kleiner. Namelijk 1,18 en 1,19.
Dus daar moet je wel zeer goed rekening mee houden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:12

Voordeel aan pjotr is wel dat hij zijn hals mooi door geeft en ik vind de hals bij lizzy iets minder. Plus dat pjotr luxe is en dat is wat je wil. Ik zeg doen!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:16

Gefeliciteerd ;)

Ik vind Pjotr idd een leuk idee! Ik denk dat hij op Lizzy kan verluxen. Ze is natuurlijk vrij robuust gebouwd door haar Haflinger vader. Maar ik denk dat je daarmee niet veel graat vergroten alleen. Anders zou je uit moeten kijken naar een goede C of kleine D. Zou dan persoonlijk richting Welsh of NRPS gaan omdat ze wat hoger op de benen zijn, en hals en hoofd kunnen verbeteren. Liz kan best bewegen dus zou daarop niet willen inleveren maar denk dat je dat ook niet gaat doen met een Welsh. Met Clever of Nimroos ga je niet vergroten. Ik vind Nimroos wel een hele gave voor het verluxen.
Als je binnen het NAS wil blijven zou Butterfly Effect ook nog wel een optie zijn. Stiekem denk ik ook een beetje in de richting van de Du Bois hengsten maar ik weet niet of die teveel verschil in stokmaat zullen geven. Zeker voor een maiden merrie zou ik niet een te grote hengst gebruiken. Aan de andere kant kan zij zelf ook maat door gaan geven vanwege haar grote vader.

Zijn er verder nog dingen die je zelf zou willen verbeteren? Of dingen die je absoluut niet wil?

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:25

Ik zou ook voor Pjotr gaan! Daar hij jou merrie goed zal aansluiten, vooral omdat hij erg luxe is.

Verder zou ik niet groter gaan dan een C pony, en wel een hengst kiezen met een fijne bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:55

Lizzy is rond de 1.20/1.22 Het liefst wil ik dat het veulen ook in deze maat blijft, iets kleiner of iets groter maakt natuurlijk niet uit. Zolang het niet in een keer 1.30 word. Het veulen houd ik zelf en het is de bedoeling dat het ooit een keer in tweespan komt met Lizzy. Nu weet ik donders goed dat fokken gokken blijft en ik het niet te zeggen heb op hoe groot het veulen word, aangezien Lizzy der vader een haflinger is.
Zelf denk ik nog steeds aan Pjotr omdat hij Lizzy zeker wel kan verbeteren. Nimroos is ook een grote twijfel, heeft natuurlijk veel weg van Pjotr en is wat kleiner. De meeste dingen over wat er verbeterd kan worden, zijn al gezegt. Zelf mag het koppie ook wel wat luxer aangezien Lizzy een redelijke grote kop met grote oren heeft, ze heeft een niet zo'n lange nek.

Wat ik absoluut niet zoek dat zijn de shetlander types of van die andere propjes. Ik zoek ook geen hengst die te lang is in zijn rug. Pjotr en Nimroos zijn eigenlijk voorbeelden wat ik er graag op wil, voor nu.

De Du Bois hengsten vind ik zelf erg gaaf, maar dat durf ik nu niet aan aangezien dit lizzy's eerste veulen word.

Dankjewel Sappos! :D

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:03

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:05

Ik stem voor Pjotr! Een van de weinige mini appaloosa hengsten die ik echt perfect in verhouding vind en een prachtige luxe bouw heeft!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:51

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:57

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:06

Ik zou voor Butterfly gaan, hij heeft een stokmaat van 1.24 maar volgens mij is hij nu net iets groter. Hij heeft een mooie maat en gezien Liz haar moeder maar klein is (95 cm) moet je de hengst net wat groter hebben heeft de dierenarts mij toen aangeraden. Daar heb ik namelijk een gesprek mee gehad hoe dat zat omdat het een rare kruising blijft en hoe het loopt als je die rare kruising dan ook nog zou dekken. Het is een exipiriment hoe het eruit komt. Ook loopt Butterfly braaf voor de wagen ook iets om voorop te stellen. Hij heeft mooie beweging en de nakomeling die ik gezien heb was zeker niet slecht. Hij word ook elk jaar op kop geplaatst bij het NAS.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:21

Aparte dierenarts die dat zo zegt...

Heb de foto's bekeken van jouw merrie en gelezen wat jouw doel is.

Pjotr past hier het beste bij vd goedgekeurde NAS hengsten. Zelfde maat als Lizzy en kan haar robuustheid mooi compenseren.
Clever en Nimroos zullen waarschijnlijk net wat te klein fokken, een veulen die uitgroeit tot 1.10-1.15 m. in combinatie met jouw merrie.
Denk dat je er zelf wel een goede kijk op hebt, angezien je zelf al met Pjotr aan kwam!

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:41

Ik zie dat hij al is aanbevolen, maar moet het gewoon ook even zeggen, ik zou voor Pjotr gaan! Mijn merrie is vorig jaar door hem gedekt en krijgt eind maart haar veulen. Het is echt een super hengst en ben ook super tevreden over hoe het is gegaan in de tijd dat mijn merrie bij hun stond voor de dekking.
Heb wat nakomelingen van hem gezien en hij geeft echt zijn prachtige hals en mooie luxe bouw goed door.

http://www.bokt.nl/markt/ad/291660/luxe ... e-75-welsh

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:15

Wat leuk dat Pjotr zo wordt aangeraden :) het is mijn hengst dus ik ben natuurlijk wat bevooroordeeld :D maar er zijn net zo goed andere mooie hengsten.

Pjotr zelf is trouwens ietsje groter als die 1,19 die op de nas site staat, ze hebben sowieso zijn hermeting als 5 jarige niet verwerkt, toen is hij 1,20 gemeten en dit staat gewoon in zijn paspoort. En nu als 9 jarige is hij zelfs nog wat groter, door ons gemeten op 1,22. Volgend jaar zal ik hem weer laten hermeten op de keuring, dit jaar kwam ik er niet aantoe.
Pjotr verluxt zijn nakomelingen behoorlijk en zet echt zijn stempel, hij lijkt ook wat te vergroten maar er zijn nog niet veel volwassen nakomelingen (4 nu en allemaal wel mooi aan de maat in vergelijking met de moeders en erg luxe om te zien).
Dit jaar worden er 8 veulentjes geboren van hem, dus ik ben erg benieuwd!

Je zegt dat je graag een tweespan maatje zou willen zien in het veulen voor de toekomst. Een tweespan maatje is het mooist als die wat overeenkomt in type en beweging. Lizzy is natuurlijk vrij uniek dus dat zal sowieso niet makkelijk worden ;), als je echt wil verluxen is Pjotr erg mooi, maar een heel luxe pony naast Lizzy is niet het meest mooie tweespan maatje denk ik eerlijk gezegd.
Als je wil proberen om een meer vergelijkbaar type te fokken kan je misschien beter voor een iets wat stevigere hengst kiezen maar dit zou ook weer heel grof kunnen uitpakken. Als je echt wil verbeteren en verluxen is Pjotr waarschijnlijk ideaal. Maar fokken blijft natuurlijk altijd wel een beetje gokken. Dus de keus is aan jou ;)

Pjotr is wel erg populair, dus reserveren is wel aan te raden om teleurstelling te voorkomen :)

Scooby bedankt voor je leuke berichtje in dit topic! Fijn om te horen dat het allemaal zo goed beviel :)