Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:32

Juist ja.. ik sta in dubio.. :+

Ik heb een mooie 4 jarige onbeleerde merrie gezien.. zwart, mooie maat en goed gebouwd.
Paard heeft 3 correcte gangen, en laat een hele goeie sprong zien..
Maar.. er zitten geen papieren bij.. -O-

Nu twijfel ik dus.. want een merrie zonder papieren is veel minder interessant als ik ze weer zou willen verkopen..

Anoniem

Re: Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:35

Als sportpaard niet, ruin kun je ook niet mee fokken
Maar waarom zitten er geen papieren bij? Paspoort?
Staat er een aantekening in?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:37

Ik zou een goed paard niet laten staan omdat er geen papieren bij zitten :n
Als je ze voor de fok gaat gebruiken, is het natuurlijk jammer en zou ik het ook niet doen, maar voor in de sport maakt het me niet uit of er een papiertje bij zit of niet ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:40

Als je doel sport is geen probleem. Bij verkoop zoekt men (mits ze een sportpaard zoeken) ook meer iets dat ze aanstaat dan bekende afstamming.
Voor fok is ze totaal oninteressant (vind ik).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:42

Normaliter koop ik altijd een paard waar papieren bij zitten, ruin of niet :+
Maar dit dier springt zo netjes in de manieren en is zo'n plaatje om te zien.. tja.. dan ga ik twijfelen.. :o
Vandaar graag jullie meningen..

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:45

wanneer een paard alles heeft wat ik in een paard zou willen,dan laat ik het niet staan
door gebrek aan papier.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:47

Op het papier kun je niet rijden...

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:48

Als jij haar nu koopt zonder papieren, zal er als je haar weer wil verkopen ook wel iemand zijn die haar zonder papieren wil, toch?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:49

Als deze merrie goed geschoold gaat worden en goede prestaties in de sport laat zien, ben je haar zo weer kwijt als ze goed gezond is!

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:50

Ik heb nog nooit last gehad van paarden die niet verkochten zonder papier.
Als je ze correct en leuk hebt opgeleid zijn ze zo weg.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:51

Weet je de reden waarom er geen papier bij zit? Zit wel een paspoort bij neem ik aan. Voor de fok niet interessant, maar om zelf in de sport uit te brengen, zou ik het voor doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:53

Ik denk dat dat er maar helemaal vanaf hangt wat je verder met dat paard wil en wat voor paard het is. Persoonlijk zou ik alleen een paard zonder papier kopen als het paard op andere punten wel veel beter is dan andere paarden in dezelfde prijsklasse. Als je wilt fokken zou ik het paard zeker laten staan voor de sport is dat een beetje persoonlijk denk ik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:54

Mijn jaarling heeft ook geen stamboom en ouders zijn ook niet bekend in de paspoort. Zolang het gezond is en een paspoort of equipass heeft maakt het mij ook niet uit. Ook paarden zonder papieren kunnen het ver brengen als je wil.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:55

ik zou ook niet twijfelen, als de klik er is en je voelt het aan.. kopen.. papieren zijn niet het belangrijkste, tenzij je wilt gaan fokken..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 20:06

Heb de vraag aan de verkoper gesteld, en die vertelde me dat het dekgeld niet betaald zou zijn.
Ouders zijn wel bekend volgens hem..
Wat zou dan een DNA onderzoek kosten, en alsnog ergens in laten schrijven in een stamboek?
En is een DNA onderzoek überhaupt wel mogelijk als de moeder niet bekend is, maar de vader van de moeder wel?
Laatst bijgewerkt door Casarell op 15-01-15 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:08

als de merrie nu een goede prijs heeft voor een papier loos paard zou ik d'r niet laten staan.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:12

Met Dna testen moet het mogelijk zijn haar in te schrijven bij het stamboek inderdaad.
Maar waarom zou je.
Papier is alleen interessant voor de fokkerij

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 20:14

Dat klopt.. maar als ze bv een blessure krijgt, kan ze altijd nog voor de fok ingezet worden.. áls ze dat papier heeft.
In die zin heeft een stamboek papier voor een merrie wel meerwaarde..

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:18

Dat kan je nog steeds beslissen mocht het ooit zo ver komen (wat we natuurlijk niet hopen)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:22

Wij hebben dat ook gedaan, en toen ze netjes afgericht was was ze zomaar weer verkocht..........

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:17

Albert schreef:
Op het papier kun je niet rijden...

precies dit.

voor mij geldt dit niet alleen voor sport doeleinden, maar ook voor mijn eventuele HOBBYmatige fok doeleinden...

Als ze je aanspreekt, goede gangen toont en goed springt
dan bij Klinische en/of rontgenologische keuringen geen afwijkingen vertoont

dan zou ik haar absoluut niet laten staan, wellicht moet jij jouw doelen wat bijstellen,
want als ze alles heeft behalve papier, dan is dat de slechtste reden om haar niet te kopen vind ik!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:20

ClaudiaHS schreef:
Met Dna testen moet het mogelijk zijn haar in te schrijven bij het stamboek inderdaad.
Maar waarom zou je.

Bij het KWPN niet hoor, dan zul je toch echt eerst het dekgeld af moeten rekenen als het goed is. (zou er anders uit zien, met bijv. Totilas fokken, niet afrekenen en na een paar jaar DNA test doen en er dan papier bij krijgen).

Maar dat is natuurlijk nog wel een optie. Als ze weten welke de vader is, DNA test laten doen, alsnog dekgeld betalen en papier aanvragen.
(mits de prijs er nu naar is dat het interessant is).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:21

Een papierloos paard is toch minder waard.Tenzij je haar echt hoog in de sport hebt.
Voor de verkoop zou ik haar laten staan,wil je er zelf plezier mee hebben dan zou ik er geen probleem mee hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:28

Sky_As schreef:
ClaudiaHS schreef:
Maar waarom zou je.

Bij het KWPN niet hoor, dan zul je toch echt eerst het dekgeld af moeten rekenen als het goed is. (zou er anders uit zien, met bijv. Totilas fokken, niet afrekenen en na een paar jaar DNA test doen en er dan papier bij krijgen).

Maar dat is natuurlijk nog wel een optie. Als ze weten welke de vader is, DNA test laten doen, alsnog dekgeld betalen en papier aanvragen.
(mits de prijs er nu naar is dat het interessant is).

Juist.. een paard zonder papieren is niets mis mee.. maar een goed papier heeft wel meerwaarde bij een merrie.
Maar ik heb een mailtje naar het KWPN gedaan.. ben benieuwd wat de totale kosten dan zullen gaan zijn.. :o

Moet zeggen.. de verkoper vraagt er nu best geld voor, en heb hem verteld dat ik het veel te veel vond voor een papierloze onbeleerde merrie.. en dat als ik een bod zou moeten doen, dat ik de beste man waarschijnlijk zwaar beledig.
Toch vraagt hij om een bod van mij.. dus ben ik alles aan het overwegen..

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:17

Als het dier kwpn is, dan kan je het papier er best bij krijgen als je weet wie de ouders zijn.
Ik heb jaren geleden een 3 jarige merrie gekocht van de fokker. Hij had de moeder niet meer, maar wist natuurlijk wel haar naam en ook hoe de vader heette :+ (hij twijfelde wel tussen 2...)
Ik heb het kwpn gebeld, die konden me vertellen wie de huidige eigenaar van de moeder was (moest ook haar van haar inleveren, aangezien haar dna toen niet bekend was) en aanvraag doen voor papier. Omdat het dekgeld niet betaald was, had de hengstenhouder geen dekbericht gestuurd en dus geen afdracht gedaan aan het kwpn. Naast de kosten voor het identificeren en schetsen zonder moeder (normaal wordt een veulen geschetst aan de voet van de moeder), die dus een stuk hoger zijn, moest ik ook de afdracht, die de HH normaal aan het kwpn doet, betalen. Maar een dekgeld ;) daar heeft het kwpn niets mee te maken, dat is nl voor de HH.