Uit pure nieuwsgierigheid vraag ik me af wanneer het nu een goed of slecht idee is om je merrie te laten dekken. Ik weet zelf eigenlijk nog niets tot weinig over fokken, dus voor mij zou het (in ieder geval nu) zeker een slecht idee zijn om mijn merrie te laten dekken, ben het voorlopig ook niet van plan dus vreet me niet op..
Maar ik ben wel benieuwd wat daar nu precies de maatstaven/idealen voor zijn.
Stel je hebt een merrie, laten we voor het gemak even die van mij als voorbeeld nemen.
- Heeft ooit al eens een gezond veulentje op de wereld gezet (schijnbaar wel op hele jonge leeftijd, rond de 3 heb ik gehoord van een vorige eigenaresse en is toen per ongeluk gedekt door een fries..
) - Vader en moeder zijn onbekend en ze schijnt een mengelmoesje van KWPN bloed, Connemara en New Forest te zijn.
- Sterke, ook wel correcte bouw. Mooi paardje om te zien. Ze is nu 13 jaar, wordt in maar 14.
Geen sportprestaties geleverd of beschikkend over bijzonder goede bewegingen, wel een goed uithoudingsvermogen en een karakter wat ik geweldig vind.
De reden dat ik haar misschien ooit zou laten dekken zou zijn: Zo verliefd op het karakter van haar en haar stevige bouw, daar wil ik wel een kleine van als zij met pensioen zou moeten. Maar ja, ik zou dan géén idee hebben wat ik er op zou moeten zetten, tot welke leeftijd ze zonder verhoogd risico op complicaties een veulen ter wereld kan brengen, of dat de kans op een overeenkomend karakter wel zo groot is als ik denk, etc. etc.
Wie kan me uitleggen waar je naar hoort te kijken als je dit zou overwegen? Laten jullie de dierenarts altijd beoordelen of het lichaam van het paard gezond genoeg zou zijn om een veulen op de wereld te zetten? Ben benieuwd!