Je merrie laten dekken. Wanneer is het een slecht/goed idee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Luck

Je merrie laten dekken. Wanneer is het een slecht/goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:31

Hoi allemaal,

Uit pure nieuwsgierigheid vraag ik me af wanneer het nu een goed of slecht idee is om je merrie te laten dekken. Ik weet zelf eigenlijk nog niets tot weinig over fokken, dus voor mij zou het (in ieder geval nu) zeker een slecht idee zijn om mijn merrie te laten dekken, ben het voorlopig ook niet van plan dus vreet me niet op.. :+

Maar ik ben wel benieuwd wat daar nu precies de maatstaven/idealen voor zijn.
Stel je hebt een merrie, laten we voor het gemak even die van mij als voorbeeld nemen.
- Heeft ooit al eens een gezond veulentje op de wereld gezet (schijnbaar wel op hele jonge leeftijd, rond de 3 heb ik gehoord van een vorige eigenaresse en is toen per ongeluk gedekt door een fries.. :wow: )
- Vader en moeder zijn onbekend en ze schijnt een mengelmoesje van KWPN bloed, Connemara en New Forest te zijn.
- Sterke, ook wel correcte bouw. Mooi paardje om te zien. Ze is nu 13 jaar, wordt in maar 14.
Geen sportprestaties geleverd of beschikkend over bijzonder goede bewegingen, wel een goed uithoudingsvermogen en een karakter wat ik geweldig vind.

De reden dat ik haar misschien ooit zou laten dekken zou zijn: Zo verliefd op het karakter van haar en haar stevige bouw, daar wil ik wel een kleine van als zij met pensioen zou moeten. Maar ja, ik zou dan géén idee hebben wat ik er op zou moeten zetten, tot welke leeftijd ze zonder verhoogd risico op complicaties een veulen ter wereld kan brengen, of dat de kans op een overeenkomend karakter wel zo groot is als ik denk, etc. etc.

Wie kan me uitleggen waar je naar hoort te kijken als je dit zou overwegen? Laten jullie de dierenarts altijd beoordelen of het lichaam van het paard gezond genoeg zou zijn om een veulen op de wereld te zetten? Ben benieuwd!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:40

Wil je een veulen voor jezelf of voor de verkoop?
Voor jezelf kan je het wel doen, 14 is niet te oud.

Gezonde veulens eerder is nooit garantie helaas. Het zegt wel wat, maar het kan altijd misgaan.

Als je toch wat bewegingen wilt, kan je daar altijd een hengst op uitzoeken.

Ga je er mee verkopen, dan zou ik het niet doen. Er worden al veel veulens geboren met super bloedlijnen, daar moet die van jou dan uitspringen.

Heb je foto van je merrie?

dresjoepie

Re: Je merrie laten dekken. Wanneer is het een slecht/goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:46

verder kun je je afvragen waar je beter mee af bent een veulen fokken is duurder dan een 5 jarige kopen Als je alles bij elkaar optelt tot een leeftijd van zeg 3,5/ 4 jr Daarbij kan het ook zo zijn dat er toch een heel ander veulen uitkomt dan waar je op gehoopt had Bv slecht karakter of afwijkingen aan benen hoeven enz

ben je ervaren genoeg om een jong paard zelf op te leiden ?? Zo niet en heb je dit nooit eerder gedaan is het zeker verstandig dit door een pro te doen Dit zal een mnd of 2/3 aan training ook kosten En dan nog is het een ongeleid projectiel waar je op stapt Met een halve rem en stuur Wil je hier tijd en geld in investeren ? Want dat zal zeker nodig zijn

Verder is het wel heel leuk hoor om je 'baby' zo op te zien groeien en er uit eindelijk mee te gaan rijden Maar het gaat nooit vanzelf houd rekening met tegenslagen

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:48

Laatst bijgewerkt door Lady_Luck op 15-01-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:52

Je foto is helaas niet zichtbaar...

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:53

- geregeld -
Laatst bijgewerkt door Lady_Luck op 15-01-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:58

Afbeelding

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:29

Mijn merrie is vanwege blessures niet meer geschikt voor de hogere sport. Het is een hele fijne merrie (maar hoe objectief ben ik...?) en ik wilde graag ooit een opvolger voor haar, en dan het liefst een kopie. Mijn merrie is op haar 13e gedekt (het was haar eerste veulen) en heeft vorig jaar een veulen gekregen. Vooraf heb ik haar zowel door de kliniek als door mijn vaste veearts laten beoordelen en onderzoeken om te bepalen of dit met haar 13 jaar nog wel verstandig zou zijn. Beide partijen ervaarden geen belemmeringen of risico's. De merrie was gelijk haar eerste hengstigheid drachtig en het veulen kwam 2 weken te vroeg, waardoor ik half februari een veulen had.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit de eerste en laatste keer is dat ik een veulen gefokt heb. Begrijp me niet verkeerd, het is een heel lief merrieveulen (nu jaarling officieel), maar er is een hoop gebeurd... Een opsomming:
- ondertemperatuur van het veulen na geboorte (2 bezoeken veearts)
- niet afkomen van de nageboorte bij de merrie, ook niet na hormonen, dan moet deze dus met de hand eruit gepeld worden (echt heel sneu voor de merrie) (bezoek veearts)
- koliek/verstopping van de semi-eerste mest bij het veulen (6 bezoeken veearts)
- longontsteking veulen (2 bezoeken veearts)
- langdurig diarree veulen (bezoek veearts)
- buxus eten door veulen (mijn fout! bezoek veearts)
- afbreken veulenhoef bij veulen --> ontstaan bokvoet. Corrigeren door hoefsmid lukte niet, vervolgens operatie om het checkligament door te halen. (2 weken op de kliniek, daarna 3 maanden op ijzers)
- bij een van controles op kliniek na operatie valt veulen achterover --> twijfel over gebroken oogkas, foto's etc. Vervolgens werd wond/hechtingen zo dik dat daar thuis ook weer een veearts bij moest komen.

De veearts heeft letterlijk mijn veulen op zien groeien. Ze staat gelukkig thuis waardoor ik benodigde zorg/'s nachts eruit etc. makkelijk kan organiseren. Maar feit is dat ik niet echt geluk heb gehad en dat het mij erg is tegengevallen hoe de merrie er daarna uit zag. Ik wilde het veulen er een jaar bij laten, maar na 7 / 8 maanden kon de merrie aangemeld worden bij Brooke Hospital, wat ik haar ook voerde, terwijl ik normaal gesproken moeite heb om haar niet te dik te laten worden. Veulen is er dus toen af gegaan. Te dun was de merrie overigens nog nooit geweest. Gelukkig begint ze nu aardig bij te trekken, maar heb haar dus ook 2x na laten kijken door de kliniek met bloedonderzoek etc. Dat moest sowieso omdat ze niet beter is geworden van minder/geen werk qua lossigheid in haar lijf.

Uiteraard wist ik van tevoren er van alles zou kunnen gebeuren als je een veulentje wilt fokken. Er is in mijn geval ook veel mis gegaan/pech gehad wat bij anderen gelukkig niet gebeurt, maar dat betekent wel dat je van alles moet regelen en organiseren. Samen met mijn (fulltime) baan en ook nog de reguliere zorg voor de andere paarden thuis was het een hectisch jaar. Ik zou vooral de afweging maken of je dat kunt organiseren als het moet (ook financieel, ik denk dat ik maar niet op een rijtje zet wat dit mij gekost heeft) en of je dat wilt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:57

Je paard laten beoordelen of ze geschikt is doet niet een dierenarts. Tenminste....niet haar bouw.

Haar bouw moet, nou ja moet, het is verstandig om haar bouw te laten beoordelen door het stamboek waarbij ze is geregistreerd.

Voor wat betreft het paard op de foto...die is niet correct...voor staat ze troontredend. Dat hoeft niet direct een bezwaar te zijn maar kies in ieder geval een hengt die een zeer correct fundament heeft en dat ook vererft.

Een dierenarts kan wel rontgen foto's maken of er geen botafwijkingen zijn.

Lady_Luck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 10:16

Jeetje sphinxie, wat een verhaal, bedankt voor het delen. Je weet natuurlijk nooit van te voren wat er allemaal bij komt kijken en mis gaat.. Ik ben ook wel bewust dat er een flinke spaarpot moet zijn om op terug te kunnen vallen en dat er al veel tijd komt kijken bij het dragen van de zorg als alles goed gaat, kun je na gaan hoe veel tijd je er in moet steken als er complicaties optreden. Aan de andere kant krijg je er wel iets unieks voor terug..

Bedankt Natasja. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze toontredend staat en ik weet zelf ook niet wat dat precies inhoud, zal het meteen eens opzoeken!

Dus als je het overweegt, laten beoordelen door het stamboek waar ze geregistreerd staat en röntgenologisch laten controleren op botafwijkingen.. Wordt het geboortekanaal ook onderzocht om te kijken of ze 'van binnen' nog goed genoeg is voor een veulen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:44

Lady_Luck schreef:
Bedankt Natasja. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze toontredend staat en ik weet zelf ook niet wat dat precies inhoud, zal het meteen eens opzoeken!

Dus als je het overweegt, laten beoordelen door het stamboek waar ze geregistreerd staat en röntgenologisch laten controleren op botafwijkingen.. Wordt het geboortekanaal ook onderzocht om te kijken of ze 'van binnen' nog goed genoeg is voor een veulen?

Het kan uiteraard ook aan deze foto liggen. Maar troontredend is een paard als ze met de de voorhoeven een klein beetje naar binnen gedraaid staan. Veel paarden die breed in de borst zijn staan iets troontredend.

Ik zou persoonlijk alleen fokken met een merrie die tenminste in het stamboek is opgenomen en het liefste nog met een merrie met een predikaat. Bij het KWPN wordt een veulen in het veulenboek geregistreerd. Vanaf 3 jarige leeftijd kan je je merrie dan laten beoordelen voor stamboekopname.

Het geboortekanaal wordt niet onderzocht. Maar voordat de dierenarts gaat insemineren maakt hij eerst een scan om te kijken of het eitje al rijp is. Eventuele problemen komen dan direct naar voren. Daar zou ik nu geen actie op ondernemen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:53

Heb je hulp met ervaring met bevallen en veulens? Is er accommodatie voor de bevalling en veulen, grote stal en geschikte weidegroep? Kun je zorgen dat je de bevalling niet mist?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:01

Uiteraard kun je wel de kwaliteit van de baarmoeder laten testen (of er geen schimmels oid in zitten). Ligt er volgens mij ook aan of ze al eerder drachtig is geweest of niet. Die van mij heeft in elk geval zo'n test gehad om te kijken of in de baarmoeder wel alles nog goed was.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:38

Mooie poown hoor, fokken zonder dat het een stamboekdier is zou ik niet zo snel doen. Je neemt ook risico met het moederdier en voor wat? Een papierloos veulen waar je door het ontbreken van een volledige stamboom geen idee hebt wat het kan gaan worden. Karakter is iets waar je geen garantie op heb. Veulen is de eerste 4 jaar al onverkoopbaar hierdoor. Voor een relatief gering bedrag kun je een leuke 2 of 3 jarige kopen. Maar ik vind jouw kruising wel erg goed gelukt, dat zeker.