Pie paard????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

High_Noon

Pie paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:31

Hallo bokkers!
Vandaag zei een vriendin op school iets over een pie paard.
Ze zei dat dat een paard net als een ruin was, maar dan half gecastreerd (1 deel weggenomen i.p.v. 2 bedoelde ze daarmee).
Op internet kon ik er ook al niets over vinden, dus ik vraag me af of ze het niet gewoon verzonnen heeft… %)
Mijn beste vriendin en ik hadden hier nog nooit van gehoord en nog een paar anderen uit mijn klas die wat verstand van paarden hebben vonden dit ook al erg raar…
Dus nu is mijn vraag: had mijn vriendin nu gelijk? Bestaat er wel degelijk zoiets als een pie paard??

xxx
Laatst bijgewerkt door High_Noon op 13-01-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Re: Pie paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:32

Klophengst?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:33

Een klophengst bedoel je misschien?

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:34

Dat is toch een klophengst. Heb van een pie paard nognooit gehoord

High_Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:35

Oh dat kan, ik had echt geen idee dat dat bestond.. Dan heeft ze waarschijnlijk gewoon de verkeerde naam gebruikt… Ik vond pie paard ook al zo raar klinken.. Dank jullie wel! *D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:36

Ja tuurlijk, wij zeggen er ook klophengst tegen.... vaak zijn beide ballen niet gezakt en wordt deze dan niet weggenomen... heb zo een paard gehad waar de bal niet van zakte, deze heb ik operatief in de kliniek laten verwijderen... maar ik kan er inkomen dat dit vroeger vaak niet werd gedaan... dus misschien eens googlen of zoekfunctie op bokt gebruiken met als trefwoord klophengst...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:38

Ik ken een klophengst en dat is wel een een ruin met een bal maar volgens mij heb je ook wel klophengsten die meer als een hengst met een bal minder zijn.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 13-01-15 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

High_Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:38

Kay_Kim schreef:
Ja tuurlijk, wij zeggen er ook klophengst tegen.... vaak zijn beide ballen niet gezakt en wordt deze dan niet weggenomen... heb zo een paard gehad waar de bal niet van zakte, deze heb ik operatief in de kliniek laten verwijderen... maar ik kan er inkomen dat dit vroeger vaak niet werd gedaan... dus misschien eens googlen of zoekfunctie op bokt gebruiken met als trefwoord klophengst...

Oké! Dankjewel!! :)

High_Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:41

liedje89 schreef:
Ik ken een klophengst en dat is wel een een ruin met een bal maar volgens mij heb je ook wel klophengsten die meer als een hengst met een bal minder zijn.

Ik wist echt niets van klophengsten hihi :D Maar dankjewel :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:42

Ik ken er eentje die wel meer hengst is als ruin... komt er een andere hengst voorbij moest hij zich altijd even laten zien en showwen...

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:43

liedje89 schreef:

Klophhengst is klophhengst :=. Ik zou zelf geen klophhengst bij de merries gooien want dekken kunnen ze dan nog als ik het goed heb

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:45

Het kan voorvallen maar omdat de bal in de buik zit is hij vaak onvruchtbaar... het sperma wordt te warm... denk ook dat deze bal minder ontwikkeld is maar dit weet ik niet zeker...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:47

"Een klophengst is een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum). Een klophengst is als beide testikels niet in het scrotum liggen onvruchtbaar. Tegenover merries gedragen zij zich echter net zoals een normale hengst zou doen, omdat zij meestal wel normaal testosteron produceren met gevolgen voor hun temperament.

Als een klophengst wordt gecastreerd, wordt soms niet de moeite genomen om ook deze tweede teelbal te verwijderen, omdat dit via een ingrijpender operatie zou moeten gebeuren dan de normale castratie.

Als het dier vervolgens wordt verkocht als een ruin kan de nieuwe eigenaar hier problemen mee krijgen, omdat een gecastreerde klophengst minder rustig is dan van een echte ruin mag worden verwacht."

^Het wikipedia stuk over klophengst :)

High_Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:49

Mariett schreef:
"Een klophengst is een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum). Een klophengst is als beide testikels niet in het scrotum liggen onvruchtbaar. Tegenover merries gedragen zij zich echter net zoals een normale hengst zou doen, omdat zij meestal wel normaal testosteron produceren met gevolgen voor hun temperament.

Als een klophengst wordt gecastreerd, wordt soms niet de moeite genomen om ook deze tweede teelbal te verwijderen, omdat dit via een ingrijpender operatie zou moeten gebeuren dan de normale castratie.

Als het dier vervolgens wordt verkocht als een ruin kan de nieuwe eigenaar hier problemen mee krijgen, omdat een gecastreerde klophengst minder rustig is dan van een echte ruin mag worden verwacht."

^Het wikipedia stuk over klophengst :)

Hihi, ik herkende de eerste zin meteen, ik had het daarnet ook even opgezocht :))

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:59

Ik bedoel meer de beschrijving in de OP "Ze zei dat dat een paard net als een ruin was, maar dan half gecastreerd" niet helemaal klopt. Als je alleen ervaring hebt met zo'n klophengst die ik ken snap ik opzich wel dat je die beschrijving geeft. Hij heeft echt het temperament van een slapende labrador en is echt een paar jaar zonder enige verdenkingen als ruin door het leven gegaan terwijl hij gewoon bij merries stond. Maar er zijn ook genoeg klophengsten die echt wel een hengst zijn gebleven en een klophengst kan je inderdaad beter niet bij een merrie houden.

High_Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 21:29

Om even op het pie paard gedeelte terug te komen, dat heeft mijn vriendin blijkbaar uit het Frans :') ze is tweetalig, en ze rijdt in een Waalse manege, zal daar wel door komen hihi! Maar dank jullie wel allemaal! Xx