vergoeding voor draagmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milica

vergoeding voor draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:20

Hallo.

ik zou wat advies willen hebben over een vergoeding voor het gebruik van mijn merrie als draagmerrie. Er moet nog veel besproken worden als dit doorgaat, maar ik zou graag wat advies willen voordat er afspraken gemaakt worden.

Het veulen is voor een vriendin van mij. Zij kiest ook de hengst. Alle bijkomende kosten zoals DA, inseminatie scannen etc. is dan voor haar. De kosten van de stalling van de merrie blijven gewoon voor mij. De merrie blijft ook gewoon staan waar ze staat.

Ik zou graag willen weten wat ik als veroeding zou kunnen vragen voor het gebruik van mijn merrie. Het gaat dus niet om de verkoop van het veulen, want die is in feite bij dracht al van haar. Ik hoef er absoluut geen hoofdprijs voor, ik vind het zelf ook leuk om nog eens een veulen met haar te fokken, alleen heb ik niet de mogelijkheden om 2 paarden te onderhouden. Wat zou dan een reële prijs zijn voor het "risico" wat ik mijn merrie aan doe?

Ook positieve of negatieve ervaringen zijn welkom.

Sammie

Re: vergoeding voor draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:22

Via de zoekfunctie kom je al achter het eea. Hier zijn wel eens wat meer topics over geweest.

milica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 22:27

Klopt. Ik heb die ook doorgelezen maar kon daar niet echt een duidelijk antwoord in vinden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:31

Ik denk dat als het voor een vriendin is ik zelf puur naar de kosten zou kijken.
Extra hooi, stro en voer en vergis je daar niet in ze kosten drachtig best een hoop meer vooral de laatste maanden en ook de tijd er na natuurlijk, veulen blijft 6 maanden aan de voet de merrie heeft dan ook heel wat extra nodig om dat te kunnen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:00

Ze wil met jou merrie fokken? Dat is wat anders dan draagmoeder (waar een embryo van ern andere combinatie in geplant wordt).
Draagmoeders krijgen een vergoeding van ongeveer 1000,- hierbij gaat de merrie dan naar de eigenaar van het embryo en draagt hij alle kosten voor voer enz. Je hebt dus 1000,- "pure winst" maar bent wel je merrie zo'n 16 maanden kwijt.
Zoals ik het lees wil zij jou merrie laten dekken en blijft de merrie waar ze nu is.
Ik denk dat 1000,- een prima vergoeding is ook in dit geval. (Wil het uberhaupt realistisch zijn, zii is immers dan al 1000,- + dekgeld (900?) kwijt em heeft nog geen levend veulen.... Dan kan ze er misschien beter een kopen als het duurder zou worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:06

Ik vind €1000,- ook n prima bedrag, jij kunt een aantal maanden weinig tot niets met je paard.
Daarnaast zou ik gaan kijken wat ze moet betalen als er dingen misgaan. Wat als je merrie overlijd? Of als je er nooit meer mee kan rijden? Of als ze als gevolg een operatie moet?

milica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 23:26

Bedankt voor de reacties.

@ashley ik wist even niet hoe ik het andrrs moest noemem omdat het veulen dus bij voorbaat al niet van mij is. De prijs moeten we nog goed overleggen maar ik wil gewoon weten in wat voor richting ik moet denken.

@Vjestagirl ik zit er ook aan te denken om mijn merrie eventueel die tijd te verzekeren. Mochten er dan hele hoge kosten komen omdat er iets mis gaat, kan dit op die maner geregeld worden. De risico's voor blijvend ongeschiktheid of erger moet ik voor mijzelf gewoon goed bedenken of ik die aan wil gaan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:56

Dit is idd geen draagmoeder maar gewoon verhuur van een fokmerrie.

Hangt dus ook allemaal volledig af van de afstamming, moederlijn, prestaties en prestaties van de nakomelingen...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:56

Bij warmbloed merries met goede afstamming ben ik al prijzen van 3000-6000 euro voor een 'lease' merrie tegen gekomen. En daar komen nog onderhouds, dekgeld, enz enz kosten bij.

Zoals S0173957 aangeeft ... ligt er helemaal aan wat voor merrie je 'leased'.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 13-01-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:00

En wat met de risico's als de merrie zou overlijden of andere blijven zaken verband houdende met de dracht.

fokken is niet alleen de kosten van sperma.

Een van mijn twee veulens heb ik kunnen fokken voor een bedrag van > 2800,00 euro (puur van ontvangen nota's van derden: hengstenhouder / DA / Stamboek)
Daarbij de merrie aan huis staat. (voer en stro is algemene post en bij de fokkosten niet meegerekend bij deze dracht)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:05

Ik vind 1000 Euro best weinig. De risico's etc.

In principe least ze het paard. Als je 150 Euro per maand zou rekenen. Zou je 17 maanden x 150 kunnen aAnhouden.
11 maanden dracht en 6 maanden aan moederszijde.

het is duur maar zeker niet zonder risico s.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:12

Als het voor een vriendin is zou ik eerder een contract op tekenen dat zij het veulen voor xx euro's 'koopt'. Je kan altijd de hengst gebruiken die zij wilt en indien zij het dekgeld onder contract wilt betalen, trekt je dat bedrag af van het totaal 'koopprijs'.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:13

Zou de kosten voor het verzekeren van merrie tijdens de dracht ook door haar laten betalen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:13

En wat als merrie overlijdt en veulen overleeft wat dan.

milica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:34

Het gaat hier om een fries. Het is puur hobbyfok voor een paard die (waarschijnlijk) niet de sport in gaat.

@Friesiszwart, zoals je in het openingstopic kan lezen is dat ook iets waar ik zeker over nadenk. Het brengt een bepaald risico met zich mee voor mijn merrie.

@stalnollie. Dat is zeker een goede om ook goed te overdenken en bespreken. Dit ga ik zeker meenemen in de overweging.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:45

Zorg dat je een goed contract afsluit voor beide partijen, ook wanneer je denkt dat de vriendschap wel goed zit. Het is een zakelijke overeenkomst, geen vriendendienst!
Spreek af wanneer de betaling binnen moet zijn en hoe hoog dat bedrag is en zet dat in je contract.
Denk hierbij ook aan;aansprakelijkheid,het totale financieel plaatje,ziektekosten veulen/ merrie,dood bij geboorte van merrie en/of veulen en wat als de eigenaar vh veulen later afhaakt en jij met het veulen blijft zitten?
Je kunt dit veulen niet meer uitwissen als het er eenmaal is ;-)
Veel succes!

milica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:51

@paintedblack. Bedankt, ik zal deze dingen zeker meenemen. Ik wil inderdaad graag een contract opstellen zodat er later ook geen discussie kan ontstaan over wat er wel of niet afgesproken is.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:23

10 jaar terug heb ik mijn merrie op die manier verleased,of toch haar baarmoeder en ik kreeg daar tien jaar terug 750 euro voor en alle kosten waren natuurlijk voor de leaser.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:27

Als ik het zo zie is het gewoon verhuur van je merrie, zij wil wel de lusten (een veulen van jouw merrie) maar niet de lasten (je merrie kopen) en jij kunt dat jaar niets je merrie en hebt bovendien risico's.
Het lijkt mij niet meer dan logisch als zij van begin tot einde alle kosten voor de merrie betaald, alsof het paard van haar is: stalling, voeding, hoefsmid ed.
Alleen is de vraag; wat doe je mocht er iets met je merrie gebeuren waardoor je bv nooit meer kunt rijden, of zelfs erger? Dat lijkt me een veel lastigere kwestie.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:33

Mijn merrie heeft tijdens die dracht een hartaandoening gekregen. Of dat nu door de dracht kwam of niet,dat kan niemand zeggen. Ze kon nooit meer bereden worden en staat hier thuis nu al 11 jaar van haar pensioen te genieten. De kosten waren voor mij,uiteraard. Dit kon nu wel niet rechtstreeks door de dracht verklaard worden ook natuurlijk.
Het was een risico dat ik nam,ik was toen nog jong en had het niet zo breed en had op die manier toch weer een paar maandjes stalling uitgewonnen. Nu zou ik dat niet meer doen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:21

Kan je niet beter het veulen laten kopen door de vriendin?
Bereken wat je kwijt zou zijn
Stel samen een prijs vast en laat haar in de dracht delen betalen.
De helft sowieso ook als er geen veulen komt
Want zelfs dan heb je kosten.
Kijken wat een veulen op zou brengen en verzin een prijs.
Fok dan zelf je veulen en neem de risico's die dat met zich mee brengt

Zet wel alles op papier
Ook de betaal termijnen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:10

neem de gemiddelde prijs van een standaard vergelijkbaar veulen, trek daar het dekgeld af, dat lijkt me een goede prijs.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:43

fokfanaat schreef:
neem de gemiddelde prijs van een standaard vergelijkbaar veulen, trek daar het dekgeld af, dat lijkt me een goede prijs.

Daar ben ik het niet mee eens. Als fokker kies je er zelf voor om de risico's te hebben, om de merrie een x aantal maanden niet of minder te kunnen gebruiken etc. Dan heb je ook de optie om het veulen zelf te houden. Nu doe je het volledig voor iemand anders, ik vind dat dat meer mag opleveren dan de prijs van een gemiddeld veulen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:46

Je geeft aan dat de merrie een fries is. Ik neem aan dat er raszuiver gefokt zal worden. Ook voor de merries is inmiddels de DNA test beschikbaar waardoor kunt laten onderzoeken of de merrie het waterhoofdgen en of dwerggen heeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:48

Tja als het een lelijk dood of krom veulen is krijg je nu toch geld, terwijl dat normaal jouw risico is.