[EHK] Welke hengst voor Van The Man x Vigour B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_isanne

[EHK] Welke hengst voor Van The Man x Vigour B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:03

Hallo bokkers!

Wij zijn op zoek naar hengsten die bij onderstaande merrie passen. Daarnaast zou ik jullie willen vragen jullie mening te geven over de sterke/zwakke punten van de merrie.

Even wat basiskenmerken:
Naam: Baida
Leeftijd: officieel 9 jaar
Stokmaat: 1,69 m
Afstamming: Van The Man x Vigour B
Stamboek: NRPS
Predikaten: Geen
Sportprestaties: L1 dressuur en B springen. Afgelopen zomer Gelders Kampioen B-dressuur.

Karakter van de merrie: Baida is vrolijke, aanhankelijke merrie. Ze is ontzettend lief en makkelijk in de omgang. Is wel een doorzetter en geen pieper. Kan niet alleen staan. Kan goed met andere paarden en is erg mensgericht. Ik zou haar omschrijven als een karaktervolle merrie die in de basis alles voor je wil doen. Geen typische merrie. Is werkwillig en niet kijkerig. Kan zich wel wat druk maken.
Exterieur/bewegingen van de merrie: Goede, ruime stap. Ruime draf met voldoende buiging in de gewrichten. Galop met veel sprong, mag wat meer takt. Merrie heeft een sterk achterbeen. Heeft verbeend hoefkraakbeen. Had als veulen een licht franse stand, maar staat nu mooi recht op haar benen. Droog, hard beenwerk. Maakt een leuke sprong en heeft hier erg veel schik in.

Doel van het veulen: Vooral dressuurmatig de wedstrijden in. Als het een leuke sprong kan maken is dat leuk meegenomen.
Wat de hengst naar onze mening mag verbeteren/toevoegen: Behoud van stokmaat/mag groter. Merrie mag wat meer bergop bewegen en heeft een wat steile schouder. De hengst mag ook souplesse en zelfhouding toevoegen.

Wij horen graag jullie mening/advies voor wat betreft de hengstkeuze en of jullie het eens zijn met onze punten en/of toevoegingen hebben aan de beschrijving van het exterieur en de bewegingen van de merrie.

Hier een filmpje en wat foto's voor een impressie van Baida.

Afbeelding

Afbeelding

http://i60.tinypic.com/r08502.jpg

Elisa2

Re: [EHK] Welke hengst voor Van The Man x Vigour B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:32

Leuke merrie, ze heeft een wat neerwaartse romprichting en lang achterbeen..dat zijn aandachtspunten waar ik rekening mee zou houden bij de hengstkeuze. Heb je ook een linkje naar de rest van de afstamming? en voorkeur voor een nrps of kwpn hengst?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:45

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:49

Op mijn springgefokte merrie (idem wat neerwaartse romprichting) heb ik een Holsteiner hengst gebruikt. Die heeft flink verbeterd. De dochter is lang gelijnd, is hoogbenig, lange hals (gekozen voor een Donnerhall kleinzoon) en is anatomisch veel beter voor de sport gebouwd dan haar mams.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 17:02

Bedankt voor het meedenken! De merrie heeft niet meer lengte nodig naar onze mening, dus dat hoeft de hengst niet perse door te geven. Welke hengst hebben jullie voor gekozen; kan er altijd eens naar kijken natuurlijk!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:36

Ik had Dayano, maar die is volgens mij niet meer beschikbaar. Maar ik zou gewoon kijken bij Holsteiner hengsten. Dayano heb ik gekozen omdat ik een dressuurveulen wilde fokken uit de springgefokte merrie. Die combi schijnt toch regelmatig goed uit te pakken. Maar ik weet niet wat jij zoekt. Je moet er ook wel rekening mee houden dat bij de Duitse hengsten het achterbeen wat trager kan zijn. De moeder van mijn 3,5 jarige Dayano heeft een erg snel achterbeen en ik merk aan de Dayano dat die ook een snel been heeft. Dus dat is wel mooi doorgegeven.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:51

Ik wil toch wel graag een dressuurhengst, omdat ik juist een langer voorbeen zoek en de merrie al een makkelijk karakter heeft dus daarvoor hoef ik niet naar een springhengst te kijken.
Ik wil echter niet het risico lopen in te leveren op het achterbeen, maar ik ga zeker de holsteiner hengsten even bekijken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:30

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:08

Afbeelding

Even een recentere stand-foto. Op deze foto was ze hoogdrachtig van haar veulen van Glamourdale.
[KS-ITP] Lutando (Glamourdale x Van The Man) in het zonnetje!

In de toekomst willen we wellicht nog eens een veulentje fokken. Ik vind het leuk om alvast wat hengsten te spotten. Dus misschien hebben bokkers aan de hand van deze foto nog nieuwe ideeën? :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:32

Mooie merrie hoor..hoe is het Glamourdale veulen ten aanzicht van de merrie? heeft hij verbeterd op je wensen?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:52

Hij heeft hetzelfde makkelijke karakter. Is heel mensgericht en aanhankelijk. Voor zover te beoordelen kan hij erg goed galopperen en een mooie ruime draf en stap. Dat heeft glamourdale zeker doorgegeven. Hij had wat meer halslengte mogen hebben en nog best iets chiquer gemogen. Merrie geeft genoeg massa en maat door zo te zien. Ook is de beenstand een aandachtspuntje. De merrie had als veulen hele weke koten en stond frans maar nu kaarsrecht op de benen. Het veulen had ook zeer weke koten en staat nu nog iets achterover op zijn achterbenen. Dus de hengst moet wel een correcte beenstand hebben en doorgeven.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:55

Five star zal denk ik leuk aansluiten

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 20:03

Bedankt voor het meedenken! Ik vind Five Star inderdaad een mooie hengst met een hele fijne stap en draf, maar de galop vind ik niet zo sterk. En daarnaast, heel oppervlakkig gedacht, hebben wij allemaal niks met vossen dus liever geen voshengst. :o