Henson ras, zouden ze al buiten de Somme te koop zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Henson ras, zouden ze al buiten de Somme te koop zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:26

Ergens eind 2013 kwam ik een docu tegen op de franse tv over het Henson ras dat bij de baai van de Somme gefokt wordt. Het was een twee uur durend programma over de baai van de Somme waar ook de fokker van dat ras uitgebreid aan het woord kwam. Ik dacht veel rassen te kennen maar dit was echt nieuw voor me. Ik ben er toen eens achterheen gegaan of die eigenlijk te koop zijn buiten die regio.

Toen werd er eigenlijk niks verkocht en al helemaal niet buiten de regio. Het ras biedt eigenlijk alles waar we naar op zoek waren eens. Nu is dat voor jaren niet meer aan de orde omdat we een jonge tinker erbij hebben.

Afgelopen vrijdag zijn we langs de fokkerij gereden en hebben de stoere dieren zien lopen in de moerassen. <3 ze blijven machtig mooi en praktisch van bouw. Daardoor ben ik eigenlijk wel benieuwd of er bokkers zijn die het ras in handen hebben gehad dan wel er een misschien hebben.

fleurjansen

Re: Henson ras, zouden ze al buiten de Somme te koop zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:29

Ik had er nog nooit van gehoord maar had even gegoogled, wauw wat een mooie paarden zijn dat!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:41

Jaren geleden heb ik in een frans paardentijdschrift een artikel over de Henson gelezen en mijn eerste gedachte was ook: "Wow, wat een geweldig nieuw ras!"

Intussen is alles weer anders gelopen dan gepland :+ en heb ik een leuke niet-speciale haflinger, maar af en toe vraag ik me inderdaad nog wel eens af hoe dat nu zit met die Henson. :j Erg leuke dieren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:44

Ook ff gegoogled, qua kleur hebben ze wel wat weg van een fjord :+ Wel gaaf idd!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:48

Wat ik van de fokker begreep was dat het idd een mix is van verschillende soorten rassen maar dat ze kwa karakter niet op een fjord lijken. Hij hield ze op de moerassen en de dieren waren zowel bestand tegen idioot veel en rijk maar ook erg schraal gras en niet gevoelig voor bevangenheid, exceem ed. Hij gebruikte ze voor ritten maar ook lokale vissers ed namen de dieren mee voor mossel en kokkelvangst en zo. Super robuste dieren die tot over de 30 nog goed ingezet konden worden.

De eerste dieren voordat het ras de naam kreeg waren al lang in die familie in bezit en al best wat generaties verder in fok. Ondanks het kleine ras hadden ze vreemd genoeg ook weinig last van import.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:53

Ik vind het een heel mooi ras! :)
Bokkers borderjay en Unseen hebben een Henson :)
Je zou hun misschien wel een pb kunnen sturen :D

Van wat ik weet zijn Henson altijd een kruising van Fjord x Volbloed :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:54

Vrienden van mij hebben er eentje.
Die woont gewoon in Vlaanderen en is daar ook aangekocht.
Dus ze zijn zeker wel te koop buiten Frankrijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:58

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:29

Link inmiddels gevonden, nee vooral erg lang van bouw lijkt wel en niet een mooi compact dier. Stevige prijzen ook.

Begin vorig jaar kon ik niets vinden over verkoop ed. En ik ga die twee bokkers eens rustig bestuderen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:43

Wat interessant, nooit van gehoord.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chadou...komt uit Frankrijk, gekocht in België.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:25

Henson is van origine toch Selle français X Fjord, om handzame, werkwillige buitenrijpaarden te krijgen?
Je komt ze hier en daar wel tegen op Kapaza of 2dehands (uiteraard vnl Wallonie) of je moet gewoon op le Boncoin kijken (de Franse MP). Maar daar wordt Henson niet gebruikt als 'ras' maar gewoon als type, nl ideaal trec/recreatie/buitenrijden pony die niet al te veel nodig heeft. Prijzen vallen wel mee.

Soit, lijken mij in ieder geval erg leuke dieren en ze zitten altijd in mijn wekelijks MP/Kapaza/2dehands/Boncoin/eHorses afschuimen ^^

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 08:23

Mooi dier hierboven een lekkere stoere bonk.

Ik denk dat de conclusie wel is dat ze in Belgie af en toe kennelijk te koop zijn al maar verder nog niet ver verspreid zijn. Voorlopig zijn we de komende veel jaren als het goed is voorzien van een harig mannetje. Maar wie weet ooit.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:23

Zie er net eentje te lease/te koop staan op Facebook. Kan via tabbie niet doorlinken. Staat in de groep 'Horse sale / Paarden kopen en verkopen'

Verhaal lijkt mij persoonlijk een beetje te complex om er een leuk paard aan over te houden, maar mss vind iemand hier zich exact in de beschrijving.

zoutvaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:12

Nog nooit van gehoord maar wel mooi zeg! Echt dieren met een stoere uitstraling.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:18

Wat een pracht dier lekker compact en stevig ,mooie kleur ook als ik een pony erbij kon hebben of paard dan zou ik het weten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:24

Ik ken iemand op een ander forum die zo´n paard heeft. Heel fijn paard overigens.