Wel of geen ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annickx

Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:04

Hallo,

Ik heb een hele leuke 5 ganger als verzorgpaard. Ik heb woensdag aanstaande mijn eerste les met haar (bij de IJRN) en wil graag dit jaar ook nog wat aan wedstrijdjes doen.

Nou heeft ze wel een probleempje; ze is een typsiche 5 ganger en heeft voorkeur om op zachte ondergrond te tölten. Zodra ze op harde ondergrond komt valt ze langzaamaan in schweinepass en hier kun je weinig aan doen.

Ze heeft nog nooit ijzers onder gehad. Een ovaalbaan is natuurlijk harde ondergrond dus dat moet wel veranderen. Haar eigenaar is ervan overtuigd dat als ze ijzers krijgt, het juist erger wordt. Ik denk juist dat ze beter gaat tölten op harde ondergrond als ze ijzers onder krijgt, omdat ze dan meer steun heeft. Of zit ik er nou helemaal naast? Wat denken jullie?

Nog wat info; haar draf is nooit getraind, hier gaan we mee bezig in de les. Ze is 9 jaar.

Yenni

Re: Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:08

Ik denk dat je dit niet kunt oplossen met ijzers. Je moet het oplossen met goed les. Je moet de oorzaak zoeken.
Succes! +:)+

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:18

Wat leuk dat je les gaat krijgen :) Ga je in Exloo les krijgen?

Je schrijft zelf al, ze is een typische 5 ganger. Die tolten over het algemeen (als ze wat lateraal zijn) makkelijker in het zachte.
Tijdens je les zul je oefeningen krijgen om haar soepeler te maken en die schweinepas eruit te rijden op den duur en haar wat diagonaler te rijden. Ijzers zijn dan ook niet altijd nodig hoor..:)
Zo te horen is je verzorgpaard erg lateraal. (en middels een zwaarder ijzertje voor of alleen ijzers voor, maakt de hoefsmid het paard wat diagonaler..diagonaal lopen heb je nodig om haar die draf aan te leren, ter ondersteuning bij je eigen rijden en trainen)

Dit zal uiteraard alleen lukken als de oorzaak niet de gevoeligheid is, maar een rijtechnisch probleem is ;)

Veel plezier woensdag!

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:55

Amy77 schreef:
Wat leuk dat je les gaat krijgen :) Ga je in Exloo les krijgen?

Je schrijft zelf al, ze is een typische 5 ganger. Die tolten over het algemeen (als ze wat lateraal zijn) makkelijker in het zachte.
Tijdens je les zul je oefeningen krijgen om haar soepeler te maken en die schweinepas eruit te rijden op den duur en haar wat diagonaler te rijden. Ijzers zijn dan ook niet altijd nodig hoor..:)
Zo te horen is je verzorgpaard erg lateraal. (en middels een zwaarder ijzertje voor of alleen ijzers voor, maakt de hoefsmid het paard wat diagonaler..diagonaal lopen heb je nodig om haar die draf aan te leren, ter ondersteuning bij je eigen rijden en trainen)

Dit zal uiteraard alleen lukken als de oorzaak niet de gevoeligheid is, maar een rijtechnisch probleem is ;)

Veel plezier woensdag!

Bedankt voor je tip! Nee ik heb geen les in Exloo, maar in Wapse! Ook een leslocatie van de IJRN.

Ik ben benieuwd hoe we de draf erin gaan rijden. Misschien wordt ze daar ook soepeler van en wordt haar tölt beter.

Dat van die ijzers alleen voor ga ik zeker aan de eigenaar voor leggen. Het is het zeker waard om te proberen!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:18

Leuk dat er in Wapse ook een locatie is :)

Ja,wacht je les eerst even af..weet niet van wie je les gaat krijgen, maar zij hebben wel kijk erop wat het beste is om te doen op dit moment ;)

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:24

Amy77 schreef:
Leuk dat er in Wapse ook een locatie is :)

Ja,wacht je les eerst even af..weet niet van wie je les gaat krijgen, maar zij hebben wel kijk erop wat het beste is om te doen op dit moment ;)

Ik krijg les van Reineke de Laat. Ik ben erg benieuwd wat t gaat brengen

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:26

bij mij ijslander ging de tölt helemal beter toen hij ijzers kreeg!
al zijn gangen trouwens :j

met alleen ijzers kun je het natuurlijk niet oplossen;) om de tölt goed zuiver te houden moet je heel veel aan de losheid werken.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:37

ik kan alleen maar zeggen als jij denkt dat het paard beter loopt met een ijzer onder dan moet je dat doen en verhelpt dit niet trek je ze er weer onder uit,
ja kans is dus alleen dat het 1 keer weg gegooid geld is

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:40

Balthazar3 schreef:
bij mij ijslander ging de tölt helemal beter toen hij ijzers kreeg!
al zijn gangen trouwens :j

met alleen ijzers kun je het natuurlijk niet oplossen;) om de tölt goed zuiver te houden moet je heel veel aan de losheid werken.

Ja ze is ontzettend stijf, dat moet inderdaad veranderen. Bedankt voor je reactie!

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:41

ralphtdw schreef:
ik kan alleen maar zeggen als jij denkt dat het paard beter loopt met een ijzer onder dan moet je dat doen en verhelpt dit niet trek je ze er weer onder uit,
ja kans is dus alleen dat het 1 keer weg gegooid geld is

Dat ik een x geld weggooi vind ik niet zo erg, zolang dat paardje t maar goed krijgt. Ookal is t mn verzorgpaard, ik heb veel voor haar over (:

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:42

ja daarom zij ik het ook van je kan het proberen,
wij zien in de dressuur sport ook vaak is wel wat anders maar dat ze met een ijzer onder stuk beter lopen,
en wellicht is dit bij jullie ook zo.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:42

Rij je vaker op die baan? Geen idee hoe de baan in wapse, maar er zijn ook paarden die zonder ijzers sowieso niet lekker over bepaalde banen gaan.
Mijn merrie kan/kon ook wat lateraal zijn, inmiddels gaat ze zonder ijzers over het algemeen ook prima maar in het verleden had ze met ijzers wel meer takt. Hebben jullie een smid bekend met ijslanders? Anders zou je die het probleem voor kunnen leggen.

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:40

pluklief schreef:
Rij je vaker op die baan? Geen idee hoe de baan in wapse, maar er zijn ook paarden die zonder ijzers sowieso niet lekker over bepaalde banen gaan.
Mijn merrie kan/kon ook wat lateraal zijn, inmiddels gaat ze zonder ijzers over het algemeen ook prima maar in het verleden had ze met ijzers wel meer takt. Hebben jullie een smid bekend met ijslanders? Anders zou je die het probleem voor kunnen leggen.

Ik en t paard hebben nog nooit op een ovaalbaan gereden. Dat zijn we wel van plan te doen. De lessen in Wapse zijn in een binnenbak, daar verwacht ik geen problemen

Ik zal es kijken naar een hoefsmid

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:50

Ik denk dat het ten eerste een rijtechnisch probleem is, heb ik ook met mijn merrie gehad. Vréselijk lateraal, maar met de juiste trainingen & lessen is ze soepel en lenig genoeg geworden en nu heeft ze een best wel heel leuke tölt.
Ik zou wachten wat je instructrice zegt.
Al zijn ijzers volgensmij nooit echt een probleem :D maar of het de oplossing is ?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:04

En hoe is je les gegaan?