Waar vind ik info over haar nakomelingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Waar vind ik info over haar nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:14

Sinds een paar maanden heb ik een shetlandponymerrie. Het is een óntzettend lieve merrie die zich vol overgave wijt aan haar nieuwe taken: mijn ruin gezelschap houden en decoratief wezen. Ze wordt dit jaar 25. Ik zou het leuk vinden om meer over haar te weten te komen, en vooral over haar nakomelingen.

Mijn merrie is ingeschreven bij het NSPS en is jarenlang fokmerrie geweest. Ze heeft een aantal premies. Ik zou het leuk vinden om meer te weten te komen over haar veulens: hoe doen die het in de fok en/of sport, en dat soort dingen. Ik weet niet eens hoeveel veulens ze gekregen heeft :o

Hoe kan ik hier het beste achter komen? Ik weet niet zo goed waar ik met een shetlander met zoiets moet beginnen, ben alleen fjorden en IJslanders gewend. Is er ergens een online database waar ik dit soort informatie zou kunnen vinden bij voorbeeld?

shetlandfan

Re: Waar vind ik info over haar nakomelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:20

Er is bij het NSPS een online database waarin je meer info kunt vinden. Hiervoor geldt uiteraard dat ze zelf ook bij het nsps geregistreerd moet staan, en haar nakomelingen ook.
Deze database is alleen toegankelijk voor leden van het stamboek.

Als je zelf geen lid bent kan ik het wel voor je opzoeken aan de hand van haar stamboeknaam.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:29

Ik ben geen lid van het stamboek. Als je zou willen opzoeken, heel graag!

Haar naam is Elranda van de Baatehof. Heb je ook een stamboeknr nodig?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:34

Nee hoor, alleen naam is genoeg. Ik ga kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:35

Wat fijn, dank je wel *\o/*

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:41

Afbeelding

Er zal vast nog wel meer info over deze nakomelingen te vinden zijn. Denk er een paar ook fokmerrie zijn. Maar dit zij alvast de namen en basisinfo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 23:44

Wauw dank je wel zeg, superleuk om te zien! Ik wist al wel wat over haar voorouders, leuk dat er veulens van haar ook voor de fok zijn ingezet :)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:54

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 00:07

Leuk, van Nicolien dacht ik dat al toen ik naar het overzicht keek. Grappig dat er ook weer -randa namen bij de laatste veulens zitten. De site van de Baatehof had ik al gevonden :)

Ik had altijd de indruk dat er met shetlanders maar wat aangeklooid werd :+ Maar dit ziet er toch allemaal heel netjes uit, ponies met papier waar serieus mee om wordt gegaan. Je kunt ook aan alles merken dat ze zuinig op m'n merrietje geweest zijn. In dagelijks gebruik heet ze pony... vind 't bijna oneerbiedig worden om 'r nog zo te noemen :P

Heb even in je profiel gespiekt, wat een prachtige merrie heb je :)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:30

Haha, nee hoor. Bij stamboek shetlanders en keuring of fokken komt soms nog best wel veel kijken.
Pony's moeten er picobello in conditie uitzien (en gaat dus soms veel planning aan vooraf qua voeding), juiste manier gepresenteerd worden op de keuring, het kiezen van de juiste hengst voor een merrie.
En dan heb je uiteraard nog diverse wedstrijden vanuit het stamboek voor onder zadel, voor de wagen of aan de hand en daar komt soms ook nog best wat bij kijken.

Er zijn grote verschillen tussen mensen die gewoon pony uit de wei plukken en meedoen aan keuring of wedstrijd voor de lol, en ook de fanatieke mensen er echt heel veel mee bezig zijn en alles doen om een pony zo perfect mogelijk te tonen en strijden voor het felbegeerde 1e premie lintje. En uiteraard alles hier tussenin.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:24

Wat leuk! Ik kwam dit topic tegen toen ik zocht naar de moeder van mijn pony. Zijn moeder is Elranda v.d. Baatehof, jouw pony dus. Hij heet Udo v.d. Beukhof, google maar eens dan krijg je foto's van ons!

Ik heb Udo nu ongeveer 3 jaar. Hij loopt voor de wagen, we hebben nu 4 wp in de B. Verder springt hij graag, agility en langs de fiets vindt hij ook erg leuk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 02:49

Wat leuk zeg, ik ken helemaal geen familie van mijn pony. Fijn dat je zo'n puike pony aan haar zoon hebt :) Ik heb even gegoogled en zo te zien heeft hij dezelfde blik en oogopslag als z'n moeder. Ik hoop altijd maar dat een veulen net zo lief als z'n moeder wordt, als dat bij die van jou zo is bof je. Mijn pony is echt de allerliefste, makkelijkste pony ever. Ik had nooit echt wat met shetten, en ook niet met merries, maar ze is zo geweldig, wil alles voor je doen en is overal voor in. Als ik het bos in ga met d'r om te wandelen stuitert ze om me heen (zonder dat ze irritant of onhanteerbaar wordt) en hoewel ze dit jaar 25 wordt en bij mijn weten nooit anders heeft gedaan dan veulens maken en decoratief wezen mag ze binnenkort voor de wagen zodat ze mee kan om hooi te halen bij de boer (een paar honderd meter verderop). Alles kan met die pony, echt zo makkelijk is ze :)