Kwpn, nou wel een ras of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindicc22

Kwpn, nou wel een ras of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 10:46

Hallo bokker,

Laatst een discussie over het kwpn ras.
Volgens een vriendin van me is het geen ras, maar een bond waarbij je je paard kan laten registreren.
Als je paard bij het kwpn is ingeschreven betekent het dus dat ie officieel geen ras heeft, of het ras dus onbekend is.
Hoe zit dit precies ? Want ik begrijp er niks meer van.
Als iemand mij vraagt naar het ras van me paard, zeg ik altijd kwpn, nooit iemand die zegt, ja maar dat is helemaal geen ras.

Help me want ik snap het niet meer.

Thanks alvast!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:47

Het is wel een ras,mijn KWPNer heeft een brandmerk op haar bil van het KWPN.
Doen ze toch niet als je paard geen ras is lijkt me?
Een haflinger is ook een ras en heeft ook een brandmerk op de billen.Nu niet meer,maar voorheen wel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:49

KWPN is geen ras maar een stamboek.

Van de KWPN site.

De fokkers van het warmbloedpaard – een traditionele aanduiding, waarvoor nu gelezen wordt het Nederlandse sportpaard – zijn al zeer lang verenigd. Sinds 1887 bestaat er geregistreerde fokkerij. Vrijwel alle geboren veulens zijn vanaf dat moment ingeschreven in boeken. Aanvankelijk bestond er een groot aantal regionale stamboekverenigingen en ook toen was er al sprake van een zekere rivaliteit. Er werd ingezien dat het gemeenschappelijk werken aan hetzelfde doel, effectiever zou zijn. Het ene stamboek na het andere ging fuseren. Uiteindelijk bleven er twee stamboekverenigingen over: in het noorden het N.W.P. en in de rest van Nederland de V.L.N. De fusie tussen deze twee stamboeken kwam tot stand in 1970. De nieuwe stamboekvereniging werd genoemd: het Warmbloed Paardenstamboek in Nederland. Ter gelegenheid van 100 jaar geregistreerde warmbloedfokkerij verleende H.M. Koningin Beatrix in 1988 het predicaat `koninklijk`. Sindsdien heet het stamboek: KWPN, Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 10:52

Het KWPN is een open stamboek waarin ook paarden uit andere stamboeken kunnen worden ingeschreven, het is dus geen ras zoals gesloten stamboeken als bijvoorbeeld Friezen en Fjorden dat wel zijn.