Erfelijkheid en fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Erfelijkheid en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 16:37

Ik las juist het volgende:
http://82.161.230.94/wiki/Ahoy

Naar aanleiding daarvan vraag ik mij twee dingen af. Het paard had zelf twee reebenen en over zijn nakomelingen wordt gezegd: " terwijl in een enkel geval de kop van het griffelbeen vrij sterk is ontwikkeld."
Is/was dit geen probleem binnen de fokkerij, ook al leek de hengst zijn eigen "gebrek" soms door te geven aan zijn nakomelingen?
Verder staat er dat de hengst in 1994 was afgekeurd, maar daaronder staat dat hij in 1999 "naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen" definitief is goedgekeurd. Ik geloof niet dat ik eerder over een hengst heb gelezen dat deze eerst was afgekeurd en vervolgens definitief is goedgekeurd. Is dit iets dat men alleen bij de Gelderse paarden ziet of gebeuren deze dingen binnen meer stamboeken?

NatasjavE

Re: Erfelijkheid en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:33

Een reebeen is geen aanleiding voor afkeuring, er word wel melding van gemaakt. Dus ja dit gebeurt bij het KWPN. Een reebeen geeft ook geen extra risico op kreupelheid.
Een hazehak is wel een aanleiding voor afkeuring.

Ahoy is afgekeurd in de Tuigpaardenfokrichting. Hij gaf wat klassieke paarden die meer in het Gelderse type staan wat gezien zijn afstamming ook wel logisch is. Hij is niet afgekeurd om dat hij paarden met zware gebreken gaf. Wat je op de wiki pagina ziet is de veulenrapportage en daar word alles genoemd wat geconstateerd is. Hij is dus afgekeurd om dat het KWPN een moderner Tuigpaard type wilde fokken.

Hij is daarom doorgeschoven naar de Gelderse fokrichting.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:45

Bedankt voor de uitleg Natasja.
Ik dacht wel eens te hebben gehoord dat een merrie met een reebeen geen ster kan worden op een keuring. Ook dacht ik dat een hengst met een reebeen niet kan worden goedgekeurd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:50

Himyar schreef:
Bedankt voor de uitleg Natasja.
Ik dacht wel eens te hebben gehoord dat een merrie met een reebeen geen ster kan worden op een keuring. Ook dacht ik dat een hengst met een reebeen niet kan worden goedgekeurd.

Of ze nu nog met een reebeen goedgekeurd worden weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar Ahoy is van 30 jaar terug.

De hengst is een paar jaar geleden op 31 jarige leeftijd overleden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 15:36

Ik las het volgende:
http://www.horses.nl/artikelen/wel-of-n ... -je-paard/
"Gelijkheid is bij de bouw van het spronggewricht erg belangrijk, een reebeen is geen probleem, een hazenhakachtige afwijking wel. Als de kop van het griffelbeen een duidelijke uitstulping laat zien op de achterzijde van het pijpbeen neemt de inspecteur het paard niet in het stamboek op."

Nou dacht ik eerlijk gezegd dat een reebeen wordt veroorzaakt door een vergrote kop van het griffelbeen?

NatasjavE

Re: Erfelijkheid en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:09

Geen idee waar je nu heen wil met dit topic.

Ahoy had een reebeen en sommige van z'n nakomelingen ook.

Reebeen wordt opgenomen, hazehak niet. Hazehak kan tot kreupelheid leiden een reebeen doorgaans niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:23

Het gaat mij niet om de term hazehak.
Het gaat mij om het verschil tussen reebeen en verdikt griffelbeen, de ene keer wordt gedaan of het twee verschillende dingen zijn en de andere keer wordt het gezien als het zelfde. Waar het wordt gezien als twee verschillende zaken, wordt soms de ene als acceptabel gezien en de ander als onacceptabel.
Overigens worden een schiefel en een reebeen in de Engelstalige landen als het zelfde "probleem" gezien.