hoog in het bloed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

hoog in het bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 17:26

Misschien kunnen jullie mij iets uitleggen? In het paspoort van mijn paard staat xx/ox 50%.

Dit betekent volgens mij dat ze half Engels volbloed en half arabier is, klopt dit?

Haar vader was een ggk kwpn hengst en haar moeder (ingeschreven bij het nrps stamboek) had iig een arabier als vader. Moeder van moeder (is mij) onbekend.

Zou moeder van moeder dan ook een arabier geweest zijn?

Wat zegt het percentage precies? Kun je zeggen dat mijn merrie "hoog in het bloed" staat of een "bloederig" type is? Zo wordt ze namelijk wel omschreven en het klopt dat ze heel braaf maar wel pittig en nerveus is en snel iets eng vindt.

Of heeft het percentage hier niks mee te maken?

Ik vind dit erg interessante materie en kan er wel het e.e.a. over vinden maar niet al mijn vragen worden beantwoord...

zigranta

Re: hoog in het bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:31

Niet en/en maar of/of volgens mij, dus gaan ze ervan uit dat moeder een volle arabier was/is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:36

zigranta schreef:
Niet en/en maar of/of volgens mij, dus gaan ze ervan uit dat moeder een volle arabier was/is.

Nee dat hoeft niet want dat zou betekenen dat vader 0% ox/xx voert en dat is bijna onmogelijk.
Dus moeder is geen volle arabier. Daarbij houdt het percentage ox/xx in hoeveel procent arabisch of engels volbloed het paard voert. Op zich is 50% niet echt heel erg hoog. Uiteraard kan jouw paard fenotyisch wel een hoog in het bloed staand paard zijn maar qua volbloedpercentage valt het wel mee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:39

Grappig is dat de meeste volle 100% volbloed arabieren meestal relax zijn en erg makkelijk in de omgang (en natuurlijk van hoe je ermee omgaat en dat geld voor alle rassen).

Maar dat als er een beetje volbloed arabier in je paard is dat er dan geroepen wordt dat het van het arabische bloed komt dat ie zo nerveus is en pittig.

KWPN-ers worden tegenwoordig over het algemeen gefokt op hun werklust en "heet"heid. Voor de sport dus..............ik denk dat men daar meer naar moet kijken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 18:55

idd, iedereen zegt: "jahaa, er zit arabierenbloed in"! Een arabier die ik ken is juist ook enorm "cool" tussen de oren.

Vader van moeder is Samir ox, een volle arabier. Het lijkt mij ook dat moeder van vader ook een volle arabier moet zijn, anders kom je toch nooit op precies 50% uit? Ik snap Suzanne dus niet dat ze zegt dat moeder geen volle arabier kan zijn....

Wat maakt dan dat een paard "hoog in het bloed" staat of "bloederig" is? Het gedrag?

Sorry hoor, maar ik wil het graag snappen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:26

max66 schreef:
Vader van moeder is Samir ox, een volle arabier. Het lijkt mij ook dat moeder van vader ook een volle arabier moet zijn, anders kom je toch nooit op precies 50% uit? Ik snap Suzanne dus niet dat ze zegt dat moeder geen volle arabier kan zijn....

Wat maakt dan dat een paard "hoog in het bloed" staat of "bloederig" is? Het gedrag?

Sorry hoor, maar ik wil het graag snappen!

Van vaders kant zit er eigenlijk ook altijd ox/xx bloed in. Zeker als het een KWPN-er is. Dus die levert in jouw paard ook een aandeel. Als moeder een volle arabier was dan zou het percentage altijd boven de 50% uitkomen.

Ik heb een merrie gehad, een KWPN merrie met een Trakehner vader die 53,17% ox/xx bloed voerde. Dus nog meer dan jouw paard. Kwam gewoon uit een KWPN moeder, voerde via de vader dus veel bloed.
Een hoog in het bloed staand paard is doorgaans sensibel, sjiek, fijn beenwerk en veel temperament. Maar er zijn genoeg paarden die qua uiterlijk en gedrag wel bloederig zijn maar niet eens veel bloed voeren op papier. En andersom dus ook.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:05

50% xx/ox wil zeggen dat je paard 50% arabier en/of engels volbloed in zich heeft. Dus niet en/en, maar en/of.
In dit geval heeft ze in ieder 25% arabisch bloed, vanaf haar moeder. Vanaf haar vaders kant (KWPN) kan ze 25% hebben gekregen, dit kan in de vorm van engels volbloed en/of arabisch bloed zijn (maar gezien KWPN zal het eerste meer waarschijnlijk zijn).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:34

Neem ook erbij dat die 50% een totale opsomming is van het veredelende bloed in je paard.

Bijvoorbeeld ... je weet dat moeder's vader een 100% is ... dit betekend dat moeder = 50% en je paard langs moeder's kant = 25%. De andere 25% komt van je paard's KWPN vader ... of dit OX of XX is zou je uit zijn pedigree kunnen vernemen. De twee 25% + 25 % = 50%

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 12:00

Suzanne F. schreef:
Van vaders kant zit er eigenlijk ook altijd ox/xx bloed in. Zeker als het een KWPN-er is. Dus die levert in jouw paard ook een aandeel. Als moeder een volle arabier was dan zou het percentage altijd boven de 50% uitkomen.

Ik heb een merrie gehad, een KWPN merrie met een Trakehner vader die 53,17% ox/xx bloed voerde. Dus nog meer dan jouw paard. Kwam gewoon uit een KWPN moeder, voerde via de vader dus veel bloed.
Een hoog in het bloed staand paard is doorgaans sensibel, sjiek, fijn beenwerk en veel temperament. Maar er zijn genoeg paarden die qua uiterlijk en gedrag wel bloederig zijn maar niet eens veel bloed voeren op papier. En andersom dus ook.

Ah, nou snap ik het. Ik wist niet dat van vaders kant (KWPN) er ook een aandeel ox bloed meetelde... Dan zal moeder van moeder idd geen volle arabier geweest zijn.

Mijn paard is idd sensibel, sjiek, fijn beenwerk (ook fijn gebouwd) en heeft veel temperament, maar dit hoeft dus niet eens te zeggen dat het door het "bloed" komt (op papier) begrijp ik.

Stond jouw merrie KWPNxTrakeher dan ook "hoog in het bloed" qua bouw en gedrag? Want dan zou er toch wel een link zijn met die 53,17%

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 12:02

Neonlight schreef:
50% xx/ox wil zeggen dat je paard 50% arabier en/of engels volbloed in zich heeft. Dus niet en/en, maar en/of.
In dit geval heeft ze in ieder 25% arabisch bloed, vanaf haar moeder. Vanaf haar vaders kant (KWPN) kan ze 25% hebben gekregen, dit kan in de vorm van engels volbloed en/of arabisch bloed zijn (maar gezien KWPN zal het eerste meer waarschijnlijk zijn).

vader heeft xx/ox van 50,98%

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:43

Als je deze % van Horsestelex hebt afgenomen dan moet je het ook met een grote graantje zout meenemen! ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 21:41

waarom? Klopt dat niet dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:07

Ik moet altijd wel een beetje lachen om dat "hoog in het bloed" gebeuren in het KWPN. Ik praatte altijd over mijn pony en die was gewoon hartstikke braaf. Hij wilde het allemaal echt wel voor je doen, was gevoelig, maar zeker niet op een vervelende manier. Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen, "maar mijn paard staat hoog in het bloed.." vaak nog er achter aan, "en is pas heel laat gecastreerd.."

Mijn paard was een Engels Volbloed hengst van 1.83m. Dus 100% en ik kon er mee lezen en schrijven! :o :D
Ik heb dat nooit tegen die mensen verteld, maar moest er in mezelf altijd erg om lachen.

Mijn ervaring met Volbloeds, zowel Arabisch als Engels is sowieso erg positief. Misschien moet je er wel een beetje mee om kunnen gaan, maar heb je ze eenmaal voor je gewonnen dan gaan ze voor je door het vuur.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:47

Meestal ligt het niet aan het ras en of bloed, maar aan het karakter in combinatie met of er een juiste persoon bij zit en of goede opvoeding/ omgang.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:30

Mijn paard had 68.95% XX/XO percentage (KWPN x Volbloed), maar was eigenlijk altijd de rust zelve.
Het zegt erg weinig over temperament.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 20:11

dat zegt dan idd weinig.
Ik ging me er in verdiepen omdat de instructeur al een paar keer heeft gezegd dat het een "bloedpaardje" is en dat ze "hoog in het bloed" staat.

Kan mij verder echt helemaal niks schelen, maar werd wel nieuwsgierig naar wat dat dan is, een "bloedpaardje", zodoende..... (ik zeg juist altijd: "mijn paard heeft rood bloed" als iemand vraagt wat voor n bloed er in zit :D )