Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
zigranta schreef:Niet en/en maar of/of volgens mij, dus gaan ze ervan uit dat moeder een volle arabier was/is.
max66 schreef:Vader van moeder is Samir ox, een volle arabier. Het lijkt mij ook dat moeder van vader ook een volle arabier moet zijn, anders kom je toch nooit op precies 50% uit? Ik snap Suzanne dus niet dat ze zegt dat moeder geen volle arabier kan zijn....
Wat maakt dan dat een paard "hoog in het bloed" staat of "bloederig" is? Het gedrag?
Sorry hoor, maar ik wil het graag snappen!
Suzanne F. schreef:Van vaders kant zit er eigenlijk ook altijd ox/xx bloed in. Zeker als het een KWPN-er is. Dus die levert in jouw paard ook een aandeel. Als moeder een volle arabier was dan zou het percentage altijd boven de 50% uitkomen.
Ik heb een merrie gehad, een KWPN merrie met een Trakehner vader die 53,17% ox/xx bloed voerde. Dus nog meer dan jouw paard. Kwam gewoon uit een KWPN moeder, voerde via de vader dus veel bloed.
Een hoog in het bloed staand paard is doorgaans sensibel, sjiek, fijn beenwerk en veel temperament. Maar er zijn genoeg paarden die qua uiterlijk en gedrag wel bloederig zijn maar niet eens veel bloed voeren op papier. En andersom dus ook.
Neonlight schreef:50% xx/ox wil zeggen dat je paard 50% arabier en/of engels volbloed in zich heeft. Dus niet en/en, maar en/of.
In dit geval heeft ze in ieder 25% arabisch bloed, vanaf haar moeder. Vanaf haar vaders kant (KWPN) kan ze 25% hebben gekregen, dit kan in de vorm van engels volbloed en/of arabisch bloed zijn (maar gezien KWPN zal het eerste meer waarschijnlijk zijn).
)