Probleem met telgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Probleem met telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 08:22

Ik heb samen met iemand een IJslander gekocht, die heeft behoorlijk wat mee gemaakt. Waarschijnlijk is er gewoon op rond gecrost. Het is echt een schat en begint ons steeds meer te vertrouwen. Alleen met rijden hebben we een probleem, als we beginnen gaat het heel relaxt maar zodra we langzaam gaan aandraven komt hij in de telgang dan schrikt hij heel erg en komt dan in de tolt.

We rijden vaak in de bak, maar van de week gingen we met andere paarden naar buiten. Als hij voorop loopt gaat het fout want hij wil de leiding nemen, mijn vriendin ging aan draven en toen schrok hij weer en gooide zijn tong over het bit. Ze kreeg hem wel meteen terug maar ze schrok wel. Iemand enig idee hoe we dit moeten oplossen?

PowerReiner

Re: Probleem met telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 08:53

Heb weleens op een gangenpaard gezeten en de overgang heb ik nog niet heel soepeltjes meegemaakt. Bij mij schoten ze altijd wat naar voren.
Weet je zeker dat hij schrikt?
In de telgang lopen ze altijd met het hoofd omhoog

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:01

Ik denk dat het wel fijn voor jullie en voor het paardje is als jullie een paar keer les nemen van iemand die de Ijslandse gangen kent. Het kan zijn dat paardje zoveel spanning opbouwt dat hij bij een verandering van gang verstrakt en daardoor gaat telgangen. De kunst is dan om vooral te blijven ontspannen. Misschien is het wel een natuurtolter en draaft hij niet graag. Dat wil niet zeggen dat hij het dan niet af en toe even moet doen omdat het wel fijn voor de rug is om lekker los en ontspannen te kunnen draven maar wellicht zijn jullie nog niet op dat niveau met hem en is het nu de kunst om alleen de ontspanning er maar in te krijgen. Hoe oud is de IJslander?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:02

Kan je geen lessen nemen ? Mijn ijslander is ook een vijfganger en vindt telgangen heel erg makkelijk, ik daarentegen ben daar niet over te spreken haha. M.a.w. ze mag niet telgangen, ze is te jong om te gaan rentelgangen en dat telgangen aan traag tempo is niet goed voor de rug.

Als hij in telgang springt, altijd terugnemen. Waarschijnlijk zal je hier wel even zoet mee zijn, als je denkt dat er alleen maar mee rondgecrost is. Is voor hem ook heel erg wennen allicht.

Niet opgeven hoor, gewoon volhouden. En indien mogelijk, les nemen, echt waar, dat helpt zoveel. Succes !

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:10

Zo als ook al boven vermeld, veel les nemen. Ik weet niet hoe lang je het paard hebt maar misschien moet het paard ook nog een beetje wennen. Daarbij is het winter en dus koud en is hij misschien wat frisser dan normaal. Dit was ook het geval bij mijn IJslander toen ik haar kocht. Ze schoot me er steeds van door, wou de leiding nemen als ze achter loopt (Lees dat het bij jou net omgedraaid is).

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:50

En wat als je alles met een losse teugel doet OF de neus constant beetje laag houd? een paard kan niet langzaam telgangen, anders is het tölt... en anders even in een kleine (ronde)bak of een grotere bak...? Dan maken ze geen vaart

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:53

Oh jawel een paard kan wel langzaam telgangen, alleen is dat niet gewenst en wordt het dan vaak zweinepassen genoemd ofzo. Ik heb een vijfganger en geloof mij, als ik die laat doen, dan doet ze haast niets anders dan telgang. :) Oók in de bak. :D

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:37

Ja ik rij ook een paard die langzaam kan telgangen, schweinepass, maar dat is erg lateraal. Daar haal je geen punten mee op wedstrijden :-p

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:40

Nee, dat is waar. :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:45

Langzaam telgangen is absoluut géén tölt!
Is een hele andere gang.

Ik raad je ook aan om les te nemen. Diegene kan dan ook zien wat de ruiter doet en daarop inspelen.