Welke hengst voor Rubiquil merrie (Rubiquil x Donnerstern)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonnie2009

Welke hengst voor Rubiquil merrie (Rubiquil x Donnerstern)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:54

Dit voorjaar wil ik mijn merrie laten dekken. Ze is kerngezond, maar wel "al" bijna 10, dus als ik bij haar een veulen wil fokken, lijkt het me nu wel tijd worden. Het veulen is dan hopelijk de opvolger van mijn merrie.
Aangezien ik niet de kennis heb wat fokken betreft en hier regelmatig fokcommentaren voorbij zie komen, wil ik jullie om suggesties vragen.

Wat ik wil verbeteren aan mijn merrie is een wat langer voorbeen/iets langere hals. Haar bewegingen zijn goed, maar ze mag wat meer opwaarts, met meer sprong.

Zelf rijd ik dressuur, maar een vriendin van mij heeft met haar gesprongen, dat doet ze ook goed en vrij makkelijk.
Omdat ze ook goed springt, denk ik dat het slim is om te kijken voor een hengst die veelzijdig is.

Ze heeft een fijn karakter, enige puntje zou looplust zijn.

Mijn man heeft de voorkeur voor zwart, waag het om te lachen! ;-) dus een hengst die zwart fokt zou leuk zijn. Ik begreep dat de kans relatief groot is, gezien haar bloedlijn. Maar uiteraard is een gezond, mooi gebouwd veulen mét fijn karakter het belangrijkst!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

P.s. Foto van mijn merrie volgt nog

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 23:51

Afbeelding
Dit is de beste foto die ik zo even snel kan vinden. (wel één van 5 jaar oud, toen was zij dus 5)
Hopelijk geeft het een voldoende goed beeld van mijn merrie.
Laatst bijgewerkt door Sjonnie2009 op 15-12-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Re: Welke hengst voor Rubiquil merrie (Rubiquil x Donnerstern)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:55

De merrie is vos, dus je hebt sowieso 50% kans op vos. En bij hengsten die 'veel' zwart fokken heb je meestal kans op zwart óf vos. :+ Kies aub niet op kleur :n

Persoonlijk vind ik deze hals lang zat, maar de foto lijkt mij niet de meest optimale. Bandages is ook niet echt praktisch om een beenstand te beoordelen :) Wat zit er verder in de bloedlijn en hoe is het achterbeen van de merrie?

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 00:02

Dank voor je reactie!
Zoals ik al schreef, kleur is voor MIJ niet belangrijk, daar zal ik dan ook zeker mijn keuze niet door laten bepalen.

Foto is inderdaad niet optimaal, maar heb zo snel geen betere. Zal morgen even een (hopelijk) betere zoeken, zonder bandages.
Beenstanden geen afwijkingen.
Bloedlijn: Rubiquil x Donnerstern (Donnerhall x Zelhem)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 04:54

Je gaf al aan looplust Het mag van jou dus wel wat pittiger en meer voorwaarts Een nuchtere merrie kan vaak wel een bloederige hengst hebben Is dat een beetje de kant die je op wil Of heb ik het niet goed begrepen ???

Van uit deze foto zou je paard wat meer opwaarts gebouwd mogen zijn De hals er wat meer op zeg maar Er zou wel wat bloed bij mogen van mij om het wat chiquer te maken

Je hebt in ieder geval keus genoeg Belangrijk is ook wat wil je er mee Is het voor de verkoop of voor jezelf om mee te gaan rijden

Wil je een jonge of al een bewezen hengst ??

Denk dat apache ook wel mooi zou passen Maar dan moet de merrie wel nuchter zijn anders wordt het een beetje te pittig misschien Lang ruim voorbeen voldoende kracht in het achterbeen Mooi opwaarts gebouwd En erg chique om te zien

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 09:48

Dank je dresjoepie voor je reactie.

Merrie is vrij nuchter, dus iets meer bloed (voor pit en looplust) zou mogen, maar ik wil er wel nog fatsoenlijk het erf mee af kunnen voor een buitenrit, zonder te verongelukken..

Meer opwaarts gebouwd, dat wil ik inderdaad graag.

Veulen is voor mijzelf om te rijden, opvolger van de merrie.

Jonge of bewezen hengst, geen duidelijke voorkeur.

Heb Apache gegoogled, vind m werkelijk prachtig, maar bij de eerste zoekresultaten staat ook een niet zo'n positief artikel (lichaamsgebruik, achterbeen en karakter), dus dat schrikt me dan toch een beetje af.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:13

Hebt je al gekeken naar Dante Weltino?
Super hengst, goede nakomelingen, combinatie van Donnerhall (3e generatie) x Weltmeyer bloed.
R x D x W bloed is geslaagde combinatie.

oh ja ... hij is homozygoot zwart = dus kan alleen zwart, of bruin (als merrie agouti overdraagt) geven. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:37

Ik zou schrik hebben voor die combinatie ivm het gebruik van het achterbeen.

@ ts ik bedoelde de verdere bloedlijn achter Donnerstern, is dat ook Duits of Gelders of Gronings of ? Weet je iets over de fokprestaties van de moeder en/of oma?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:51

Staat je merrie op horsetelex?

Ik zou voor een hengst gaan met voldoende bespiering in de bovenlijn, eerder niet te kort in de rug en een niet te schuine croupevorm. (voor zover ik dat van de foto kan beoordelen.

Desperado, mooi type, lang gelijnd, mooie hals en zwart.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:55

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:03

@Sammie: Moeder weet ik van dat daar nog een halfzus van die van mij uit is gekomen. Grote, zwarte merrie, meer opwaarts gebouwd en langere rug. Minder goede springer dan die van mij. Vader van deze weet ik niet, maar zou ik na kunnen vragen..

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:12

@Natasja: bij Desperado zie ik Jazz en Crack C, qua karakter krijg ik daar een beetje schrik van. Hoe zijn de nakomelingen van Desperado wat dat betreft?

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 13:16

@Sammie, kan je mij uitleggen wat je bedoelde met het achterbeengebruik bij combinatie van mijn merrie en Dante Weltino? Wat ik zo over hem kan vinden, qua exterieur en karakter (ook van nakomelingen) spreekt me namelijk wel heel erg aan.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:20

[FB] Rubiquil nakomelingen dit is een topic over rubiquil nakomelingen en sommigen hebben drachtige rubiquil merries. Misschien dat je die mensen kunt benaderen voor tips? Ik heb zelf ook een rubiquil en een veulen zou ik ooit gaaf vinden, maar zou verder ook niet weten wat voor een hengst :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:35

Sammie schreef:

@ ts ik bedoelde de verdere bloedlijn achter Donnerstern, is dat ook Duits of Gelders of Gronings of ? Weet je iets over de fokprestaties van de moeder en/of oma?

En toch zijn er heel veel goede sportpaarden die presteren op niveau uit de combinatie van Rubinstein/Weltmeyer/Donnerhall !
Je zit met genoeg bloedverspreiding buiten deze hengsten, en ver genoeg weg generaties, om deze kruising aan te gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:53

Sjonnie2009 schreef:
@Natasja: bij Desperado zie ik Jazz en Crack C, qua karakter krijg ik daar een beetje schrik van. Hoe zijn de nakomelingen van Desperado wat dat betreft?

Volgens mij staan de Vivaldi's goed bekend qua karakter.

Desperado is nog een erg jonge hengst. De kinderen zijn nu nog niet onder het zadel dus daar is nog weinig over te zeggen hoe ze qua karakter zijn.

Ik zou qua karakter eerder fris om Apache heen lopen als je dat niet wil. De hengst is heel ril en de nakomelingen ook.

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:17

Alpha89 schreef:
[FB] Rubiquil nakomelingen dit is een topic over rubiquil nakomelingen en sommigen hebben drachtige rubiquil merries. Misschien dat je die mensen kunt benaderen voor tips? Ik heb zelf ook een rubiquil en een veulen zou ik ooit gaaf vinden, maar zou verder ook niet weten wat voor een hengst :o

Thanks voor de tip, daar ga ik zo eens even kijken.

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:22

NatasjavE schreef:
Sjonnie2009 schreef:

Volgens mij staan de Vivaldi's goed bekend qua karakter.

Desperado is nog een erg jonge hengst. De kinderen zijn nu nog niet onder het zadel dus daar is nog weinig over te zeggen hoe ze qua karakter zijn.

Ik zou qua karakter eerder fris om Apache heen lopen als je dat niet wil. De hengst is heel ril en de nakomelingen ook.

Toen ik artikelen las over Apache ging er een grote streep door zijn naam, vanwege karakter, dat wordt geen match met mij als ruiter.

Oké, Desperado (en ook Dante Weltino) gaan op de "optie-lijst".
Hoe denk jij over Dante Weltino als hengst voor mijn merrie?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:23

Vivaldi's staan zeker braaf bekend. Achterbeen is wel eens een puntje. Bij jouw merrie zou ik daar wel mee oppassen, het kan aan de foto liggen, maar het achterbeen lijkt wel wat achter de massa te komen en sabelbenig te zijn.

Eyecatcher is dan een betere Vivaldi dan Desperado, de voskleur zou ik op de koop toenemen, liever een goede vos dan een matige zwarte.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:27

GJ9 schreef:
Eyecatcher is dan een betere Vivaldi dan Desperado, de voskleur zou ik op de koop toenemen, liever een goede vos dan een matige zwarte.

Mee eens.

Eyecatcher is heel gaaf.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:18

Sammie schreef:

Qué?
Ken jij Dante Weltino überhaupt??

In Hagen, op 7(!!!)-jarige leeftijd...

Sjonnie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 16:58

Ik kan geen betere stand foto's vinden. Dus een paar foto's onder het zadel. Benieuwd of dat jullie nog wat meer helpt.

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:26

s0173957 schreef:
Sammie schreef:

Qué?
Ken jij Dante Weltino überhaupt??

In Hagen, op 7(!!!)-jarige leeftijd...

[ Video ]

Ja leuk filmpje, maar het gaat erom of hij een goed achterbeen doorgeeft aan zijn nakomelingen..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:31

Al nakomelingen gezien dan?
Ik nl wel en die geeft echt goeie veulens!!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:32

Kan me goed voorstellen dat je Apache om die reden laat staan Staat die idd om bekent

Houd er rekening mee dat ze wel veel van moeders ook mee krijgen
We hebben op stal een fokmerrie echt een bloed paardje onder het zadel ook niet willen stappen Die is in het zelfde jaar gedekt met Apache Als mijn coole merrie wel voorwaarts maar koel in het hoofd Mijn veulen (hengst) super nieuwsgierig ondernemend en net zo koel in het hoofd als moeders Op de veulenkeuring ging die nog net niet staan grazen Hihihi Dekje erop gelegd geen probleem mijn been erover geen probleem Maar dat andere veulen (merrie) heb ik net zoveel mee gedaan (nou ja bijna net zoveel ) Maar is idd rillerig afwachtend Maar wel showen op de veulenkeuring Om even een vergelijk te maken

Zou eye catcher idd ook wel vinden passen