Mennen met dominante shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheSounddxx

Mennen met dominante shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 16:29

Hoi allemaal !
Ik heb sinds kort een shet..
Hij is heel dominant, bijterig en voelt zich snel aangevallen waardoor hij boos wordt.
Ik doe hem samen met mijn vriendin.'
Ook is hij lui want er wordt niks met hem gedaan.. Er komt 1 meisje 1x per week..
Aangezien mijn vriendin en ik er tegroot voor zijn willen we gaan mennen..

We hebben er alleen geen verstand van en willen liever geen cursus volgen.
Ook hebben wij geen kar/menspullen..
Dus als je iets verkoopt :o :D
We zijn niet de rijkste .. We zijn tenslotte 14 :/
Dus voor een goed goedkoop prijsje.. <3

Ook willen we vrijspringen enzoo.. En zwemmen :)..Wat kunnen we nog meer doen?
En hoe moeten wij die shet voorbereiden op mennen?

x

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:52

?? Lui omdat er niets met hem gedaan wordt, lijkt me dan niet de juiste omschrijving.
Hij geniet gewoon van het goede leven, omdat er geen mensen energie in hem steken om hem aan het werk te zetten.
Maar zo te lezen gaat dat veranderen?

Hij is ondeugend en dominant? Luisterd hij netjes aan de hand met mee lopen?
Stap, halt, draf, etc?

De shet voorbereiden op mennen, begint bij de niet menners te leren mennen.
Kortom jullie zullen moeten leren mennen.
En dan nog kan je niet zomaar je shet voorbereiden op mennen, aangezien het wegrijden met een ervaren braaf paard wat anders is dan met een niet beleerd paard.
Jullie hebben dus hulp nodig.
Shet zal dus beleerd moeten worden, waarna jullie als jullie hebben leren mennen misschien ook met de shet kunnen mennen.

En wat je hier vermoedelijk van meerderen te horen gaat krijgen betreffende het tuig en de wagen.
Goedkoop vaak duurkoop en onveilig.

Riekt overigens naar reltopic, aangezien de vakantie nog niet begonnen is.

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 17:23

Jaa het gaat zeker veranderen.
Ik snap dat het niet door hem komt, maar dat hij lui gemaakt werd.. Er werd alleen maar gepoetst.. Daarintegen.. Toen ik aankwam zat het modder zowat in hem en je kon echt gewoon zien en merken dat het slecht was voor dat beestje.

Hij luistert wel maar is wel erg dominant.. Toen ik hem voor het eerst zag kwam hij aangalloperen en om aandacht vragen <3 Dat moet wel een goed teken zijn toch ? :o

Jaa precies ! Alleen dat is juist het lastige.. Ik ken niemand die ment.. Ik snap wel de kneepjes van het mennen maar ik weet bijvoorbeeld niet welke kar er goed is? De 2 wieler of 4 wieler..
Hij is wel leergierig dus dat gaat wel lukken.. :)

Jaa,maar ze kunnen ook gewoon vaak gebruikt zijn maar nog wel gewoon in goede staat zijn.
Dan heb je er veel plezier van 9 van de 10 keer..

We gaan ook nog wel veel meer andere dingen doen en een goede band opbouwen zodat hij vertrouwen in ons heeft en met een gerust hart voor de kar kan lopen als het zover is..
Maar eerst is er nog heel wat werk voor ons :)

Dankjewel voor je reactie ! O:) +:)+

stormceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:03

vrijheidsdressuur en grondwerk zijn goede oefeningen om jullie band te versterken en hem leren dat hij jou vertrouwd met deze basis gaat het mennen al een stukje beter omdat de pony je kent..
Ondertussen kunnen jullie sparen voor een kar en men tuig. Als jullie men tuig en een kar hebben is het toch het beste er iemand bij te halen met verstand van mennen, dit hoeft geen geld te kosten misschien iemand uit de buurt die er verstand van heeft of iemand van de familie? Werken aan de lange lijnen is ook een goede voorbereiding op het mennen omdat je de shet van een afstand bestuurd. Hoe oud is de pony eigenlijk??

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:39

Daar dachten wij ook aan ! Alleen met vrijheidsdressuur gaat hij het waarschijnlijk vaker doen zonder commando.

Ik weet niet precies hoe oud ie is .. Ik schat hem rond de 12 .. Hij is nog erg energiek en ziet er goed uit!
Ik zal het nog wel een keer navragen !

Lange lijnen gaan we ook doen als beginoefening om voor te bereiden op mennen ..
Als we al wat meer dingen met hem gedaan hebben waardoor wij een band opgeschept hebben.. :j

Muurp

Re: Mennen met dominante shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:49

VP -> SMP.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:00

Ik denk dat hij niet zo zeer echt dominant is, maar gewoon onopgevoed en daarom vervelend. Om te beginnen moet dat 'probleem' worden aangepakt, dus werk aan jullie verhoudingen. Altijd, elke dag weer, consequent zijn (wat vandaag niet mag, mag morgen dus ook niet) en niet over je heen laten lopen. Je hoeft niet meteen te meppen, een pasje terug zetten (hand/vinger tegen de borst) laat hem namelijk ook zien dat JIJ bepaalt wat er gebeurt. Als hij dan naar achter stapt, ruim belonen met je stem en/of een kriebel!

Mennen is voorlopig nog uit den boze. Daar komt veel meer bij kijken dan een pony voor de wagen knopen. Je zegt geen ervaring te hebben met mennen, dan sowieso NIET alleen aan de gang gaan. Dit is levensgevaarlijk voor jou, die pony en de omgeving. Ga eens mee met een ervaren menner, doe ervaring op, ga eens kijken voor menles/koetiersbewijs.

Succes.

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:13

Heel erg bedankt voor je reactie ! Hier heb ik echt wat aan ! Dankjewel :)

Ik zal eraan denken.. En ik ben al aan t zoeken voor een menner ..
Bedankt! :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:23

Staat ie alleen of met andere paarden?
Is het je eigen pony of verzorgpony?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:36

TheSounddxx schreef:
Heel erg bedankt voor je reactie ! Hier heb ik echt wat aan ! Dankjewel :)

Ik zal eraan denken.. En ik ben al aan t zoeken voor een menner ..
Bedankt! :D

Graag gedaan. Dat pasje terug zetten bedoel ik dus voor situaties zoals bijvoorbeeld met wandelen. Als hij bijvoorbeeld steeds voor je loopt en je mee trekt, zet je hem stil en een pas of passen terug. Dan laat je zien dat jij bepaalt wat er gebeurt en niet hij.

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 11:25

Hij staat helemaal alleen..
Het is een verzorgpony :(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:10

Dat hij alleen staat zal ook niet echt helpen. Een kuddedier alleen houden is ontzettend sneu voor het dier!

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:40

Jaa weet ik.. Ik heb al een paar shetten opgezocht . Voor 25 eruo offss ..Dus ik ga voorstellen of hij geen vriendje wilt ! Ik vond het ook heel zielig voor dat beestje en hij is nog super jong ! :'(

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:46

Het lijkt mij dat je begint met een longeersingel. En nartuurlijk dat hij/zij goed naar je stemcommando luistert en daar goed op reageert! en nartuurlijk heel veel spelen ! in het begin was mijn verzorgshetje alles behalve speels maar nu crost ze door de bak met bokken erbij en rent vrolijk achter me aan ! ook wil ze graag werken. Mij lijkt het wandelen ook belangrijk als je haar mennen wilt leren. want hoe reageert hij op autos? en krijg je hem wel gefocused als je buiten bent ? het is nartuurlijk erg belangrijk dat je vertrouwen in elkaar hebt en dat je een band hebt voor je begint met mennen ! veel succes ! ( als je nog vragen hebt of iets anders kan je me altijd pb ! )

TheSounddxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:50

Dankjewel voor je reactie ! Hij reageert goed op auto's ! (Hij staat langs een weg dus dat issie wel gewend). Hij is heel leergierig maar heel dominant ! Jaa, we gaan eerst een band opbouwen voordat we verdergaan natuurlijk :) Ook willen we een keer zwemmen :) Heel erg bedankt ! Ik zal je hulp nog wel een paar keer nodig hebben met zon shetje .. Dankjewel! :')

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:18

@miesmermaid dat is een leuk begin om alvast te oefenen inderdaad. Je pony daadwerkelijk beleren voor de kar is wel iets heel anders. Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van Sjolvir. Mennen kost een hoop geld. Denk eens aan het tuig, de wagen, lessen voor jouw en je pony.