Verschil Fries en KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat past beter bij mijn beschrijving?

Fries
11 (21%)
KWPN
34 (66%)
Ander ras
6 (11%)

Totaal aantal stemmen: 51

branka16

Verschil Fries en KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 13:19

Hey allemaal!

Natuurlijk weet ik verschillen tussen Fries en KWPN, maar ik twijfel tussen beide.
Ik zou graag voordelen en nadelen van beide rassen horen.

K heb zelf jarenlang op een Fries gereden (was geen 100% Fries) en merkte toch wat meer moeite met aanleuning souplesse en dat soort dingen.
Nu heb ik er maar 1 gereden dus niet echt een uitgaanspunt.

Ik zoek een makkelijk en zeer braaf beginnerspaard. Het is de bedoeling dat mijn vriend hierop kan leren rijden en ik gewoon verder kan lessen en recreatief rijden met neiging naar dressuur.
Springen moet echter ook kunnen wellicht gaat mijn vriend dit erg leuk vinden en ik wil een paard waar wij beide plezier aan kunnen beleven, maar dan weer naar de Fries, het springen ging redelijk met mijn verzorgpaard als we maar laag bleven (werd verder ook niet getraind om te springen).

Hopelijk kunnen jullie me een beetje adviseren.

Ik neig nu vooral naar Fries voor het karakter en uiterlijk, al weet ik dat KWPNers (zelf 1 gehad) ook super braaf en constant kunnen zijn, plus het uiterlijk van de KWPN vind ik ook geweldig :P

Alles is zo dubbel, bovendien is het niet de bedoeling om direct 1 aan te schaffen we sparen eerst nog een tijdje maar uiteraard wil ik alvast vooruitkijken, aangezien dit toch weer een nieuw doel is voor mij.

luuca

Re: Verschil Fries en KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:25

Als ik naar de beschrijving kijk lijkt me een KWPN wat veelzijdiger, dan heb je wat meer kans op een paard wat ook wat hoger kan springen, maar elk paard is anders, als ik jou was zou ik gewoon lekker proefrijden en dat éne paard met het juiste karakter zoeken, bij beide de KWPN-ers en de Friezen heb je brave, eerlijke paarden zitten waarmee je je doel kan behalen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:28

persoonlijk zou ik zelf naar een fries neigen!

ik heb er zelf 2 staan, waarvan er 1 echt zeer soepel is en (bijna) geen aanleuning problemen heeft, en als het een keertje niet gaat dan komt dat echt door mij!

ook zijn ze gewoon lekker rustig, kan er op zn tijd (ligt eraan hoe zn pet staat maar int algemeen geen problemen) allerei gekke dingen met hem doen en hij kijkt nergens van op!

zelfs kleine kinderen kunnen erop!

als je een beetje sport type neemt dan kan je er alle kanten mee uit! dressuur, of lekker naar buiten maar ook springen! mijn ruin vind springen fantastisch!

dus ik zou zeker voor een (sport)fries gaan :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:30

Als je het postuur en karakter van een fries prettig vind maar graag iets veelzijdiger wil.

Een KWPNer Gelders Type.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:06

Ik zou gewoon van beide rassen paarden die geschikt lijken uitproberen en dan degene kiezen bij wie je het beste en veiligste gevoel hebt. :) Ze zijn zeer verschillend, maar op zich kan je in beide rassen geschikte en minder geschikte paarden tegen komen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:18

En kwa mennen, dat vind ik zelf ook heel leuk en lijkt me geweldig om samen lekker buiten te rijden.
Ik zie niet veel KWPNers of andere rijpaarden die goed voor de wagen lopen en onder het zadel.
Het is meestal of of.

Laten beleren voor de kar, is dat duur?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:20

Jammer dat je nu niet zoekt, heb het perfecte paard voor je staan. :D

Kijk gewoon rond wat je aanspreekt, en kijk niet op ras. Ik keek ook naar KWPNers en friezen, en kwam een geweldige KWPNer tegen die me aansprak. Dit had ook net zo goed een fries kunnen zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:22

Gewoon gaan kijken wat het beste bij jullie past.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 11-12-14 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:23

Ik zou gewoon veel rond gaan kijken, ieder paard is zo anders.

Misschien nog wel een goed punt om mee te nemen, ik weet niet hoe groot/zwaar je vriend is?
Friezen hebben soms niet hele sterke ruggen. Maar als hij gewoon normaal postuur heeft zou dat vast geen probleem moeten zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:27

Tja ik ben niet zo van de Friezen,maar sinds er ook luxe types zijn......
Bij onze Hoefsmid zag ik 'n paar jaar geleden een 2,5jr hengst die niet door was op de HK,maar ozoooo BLOED mooi.
En toch ongelooflijk bewegen, ben wel van mening dat je ze moet rijden om te dressuren niet om te springen...

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:28

Ik zou ook niet te veel vasthouden aan ras. Belangrijk is een paard welke voldoet aan je eisen. Elk paard is anders, dat geldt voor alle rassen. Friezen worden vaak bestempeld als makkelijke recreatie paarden. Natuurlijk zijn die er, net als bij ieder ander ras, maar ik ken er ook meer dan genoeg die dat zeker niet zijn en ook niet zullen worden.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:29

We moeten zeker wel een paard hebben met een sterke rug!
En moet een merrie zijn ivm veulentje op z'n tijd! Heb jarenlang in de fokkerij gezeten dus t is ook wel een soort droom om zelf een veulen te fokken.
En kwa fokkerij neig ik meer naar kwpners.
We zijn beide vrij lang en een paard van min 1.65 heeft sterk de voorkeur. Liefst groter.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:31

Ik heb een kruising fries x kwpn ;) Is eigenlijk gewoon een bruine fries met springtalent van de kwpn

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:33

Als je ook graag wil mennen naast het rijden en fokken, KWPN paarden Gelders type zijn echt van alle markten thuis en vaak wat meer massa dan een dressuurpaard en ook een iets minder ril karakter vaak.
Qua fokkerij had ik geen aardigheid aan de Friezen met al dat inteelt gedoe, maar dat is mijn ervaring (mijn ex was van de Friezen, vandaar).

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:35

Ik heb hier ook heel lang tussen getwijfeld en ik ga kijken naar de mogelijkheden van een kruising :)
Het liefst van m'n eigen merrie, omdat ik Friezen prachtig vind, maar het veelzijdige van een KWPN'er heel fijn vind.
Overigens weet ik dat het anders zou kunnen uitpakken en ben me er bewust van.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:46

Een kruising heeft niet mijn voorkeur omdat ik ook mijn veulen zou willen laten inschrijven.
Ik zit nu toch weer meer te denken aan de KWPN, ook omdat ik denk aan mn vriend die wellicht wel wil springen..

T is voor mij wel als we een paard kopen kopen we deze in principe voor altijd.
Je weet nooit wat er gebeurd uiteraard maar dat is zeker de insteek!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:47

branka16 schreef:
En kwa mennen, dat vind ik zelf ook heel leuk en lijkt me geweldig om samen lekker buiten te rijden.
Ik zie niet veel KWPNers of andere rijpaarden die goed voor de wagen lopen en onder het zadel.
Het is meestal of of.

Grappig. Ik denk dat jij niet in de menwereld "rondloopt", want dan zou je begrijpen dat je opmerking erg grappig is.
Er lopen namelijk heel veel rijpaarden ook voor de koets en doen het erg goed. Juist veel menpaarden worden en / en getraind. Heel veelzijdig onder het zadel en voor de koets. Maar dat geldt ook voor Friezen.

Succes met je keuze.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:50

Nee ik ben idd niet bekend in de menwereld.
Heeft iemand hier een rijpaard voor de kar?
Of een linkje naar een topic met foto's/filmpjes?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:54

Laatst bijgewerkt door janouk op 11-12-14 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:56

Prachtig, stiekem vind ik dit mooier nog dan een fries voor de kar :o
Mennen is iets dat ik dolgraag wil leren zodat ik veel kan afwisselen. En daar wil ik ook lessen in nemen.
Weet wel wat, heb wel eens een paar keer gemend maar voor ik de weg op ga vind ik lessen eerst wel verstandig :j

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:24

janouk schreef:
branka16 schreef:
Het is meestal of of.

Grappig. Ik denk dat jij niet in de menwereld "rondloopt", want dan zou je begrijpen dat je opmerking erg grappig is.
Er lopen namelijk heel veel rijpaarden ook voor de koets en doen het erg goed. Juist veel menpaarden worden en / en getraind. Heel veelzijdig onder het zadel en voor de koets. Maar dat geldt ook voor Friezen.

Succes met je keuze.

hier een paar maanden geleden een erg leuk rijpaard gekocht, wat ook heel veelzijdig is. We zijn hem nu aan het Beleren voor de kar zodat mijn vriend m volgens jaar in de samengestelde marathon kan gaan gebruiken. Ik rij zelf wedstrijden met m onder het zadel

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 16:46

Leuk zeg!!
Ik kan echt niet wachten tot ik mijn droompaard tegenkom!!

Stalling heb ik al uitgezocht :D

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:24

Vooral verder kijken dan dat je neus lang is. Ik bedoel het niet onaardig, maar kijk bij verschillende rassen ipv alleen deze twee. Een draver, Gronninger of Gelders paard kunnen ook aan je verwachtingen voldoen. Kijk naar het paard zelf ipv het 'merkje'.

Een kruising krijg je ook in het stamboom, alleen niet in het (hoofd)stamboek van jouw keuze.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 21:45

Ik kijk ook zeker verder, Oldenburg en andere Duitse rassen vind ik ook mooi. Maar een draver is het voor mij niet.
En ik wil wel met papieren. Dat is mijn keus en ik denk dat ik die keus heb als ik een paard wil kopen :Y)