Hengstenkeuze voor Aladin x Noordererf Chap stermerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

Hengstenkeuze voor Aladin x Noordererf Chap stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:28

Oke, het is misschien een beetje vroeg maar momenteel ben ik mijzelf een beetje aan het oriënteren voor een leuke hengst voor mijn New-Forestmerrie. Graag wil ik haar van het voorjaar laten dekken en ik heb al een paar hengsten op oog maar misschien weet bokt ook nog wel een aantal leuke hengsten. ;)
Doel is om het veulen later in de sport uit te brengen en eventueel te verkopen.

Even de feiten wat betreft mijn merrie op een rijtje:
- stermerrie
- merrie heeft al vrijwillig de kroonproef gelopen en hierbij (helaas) een C behaald.
- 1.46m
- afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/mayas+moonlight+melody
- 16 jaar
- heeft in verleden al 2 veulens gekregen van 2 F-register hengsten
- Wordt in de sport tussen de paarden uitgebracht in zowel de dressuur (M1), springen (L) en eventing (M)

Bij deze wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding
(Zal even kijken of ik eerdaags een beter standfoto kan maken)

Haar positieve punten die ik graag zou willen behouden:
- met stip op 1, haar karakter. Zeer braaf maar zeker niet 'doods'. Er zit wel pit in zeg maar. :)
- reflex en vermogen tijdens het springen, daarnaast is ze ook zeer voorzichtig. (Soms iets te)
- stokmaat
- stap, pony kan goed en ruim stappen
- beenwerk, is mooi hard en droog. Heeft nog nooit beenproblemen gehad
- werkwilligheid. Pony wil graag voor je werken.
- 0% GW en myotonie vrij

Haar negatieve punten die ik graag zou willen verbeteren.
- lengte in de hals. Pony is wat kort in de hals en zou ook iets meer front/kap mogen hebben
- de draf zou wat ruimer mogen en meer vanuit de schouder.
- verder staat de pony achter iets bodemnauw.

Mijn verdere eisen voor een hengst is myotonie- en het liefst ook GW-vrij (anders met een zo laag mogelijk percentage). Daarnaast vind ik sport ook erg belangrijk, zowel van de hengst zelf als in de moeder/vaderlijn erachter. Daarom liever geen jonge hengst maar als de bloedlijn erachter interessant is sta ik er altijd voor open. :) Wat maat betreft, het liefst tussen de 1.45 en 1.48m.

Wat betreft hengsten die ik zelf al op het oog heb, dat zijn de volgende:
Lomansheide Brent (oke weliswaar met GW en een jonge hengst maar bloedlijn erachter vind ik interessant)
Mastwood Blackcherry
Sulaatiks Mancinie (deze is mijn favoriet, gezien de bloedlijn en sportresultaat)
Sulaatiks Peter Pan
Sulaatiks Versaille
Priory Firelight II (nadeel is dat deze hengst in Frankrijk staat)

Nou Bokt, brand maar los! Welke hengsten vinden jullie nog meer geschikt voor mijn merrie? Ik ben heel benieuwd!! 8-)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Hengstenkeuze voor Aladin x Noordererf Chap stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:52

Wat dacht je van Jacodi's Bo's Barclay. Deze heeft een langere hals en betere draf. Heeft jammer genoeg wel een klein beetje gw bloed

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:03

Kantje's Carter!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:19

Zelf heb ik 2 keer 2 veulens gefokt uit Verdi en Bovenheigraaf's Camillo die aan jouw eisenplaatje voldoen. Veulens hadden veel schoudervrijheid, goede en soepele draf, en veel front en kap. Niet bijzonder lange halzen, maar genoeg lengte en vanwege een goed hoofd/halsverbinding ook hele bruikbare halzen.
Foto's staan in mijn profiel (en linkjes naar topics met nog meer foto's). Zijn geen volle foresters, mijn merrie heeft 50% New Forestbloed (is ook wel te zien :)) ).
Camillo is niet helemaal GW vrij, maar zit op 0.78%.

MarloesV89

Re: Hengstenkeuze voor Aladin x Noordererf Chap stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 21:05

nicky_rilana: Dat is ook een leuke hengst ja, Barclay. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik die zoon van hem, Jacodi's maritza's en de rest ben ik vergeten eigenlijk leuker vind. Moederlijn spreekt mij ook meer aan, onder andere omdat er Marits Mistique achter zit. :)

affy2000: Jammer dat het GW percentage eigenlijk net iets te hoog naar mijn zin. Wel zit er al snel Engels bloed achter, daar hou ik wel. :)

Neonlight: Die Bovenheigraafs Camillo is er ook nog wel een om te onthouden, wat een springkanon is dat zeg! Misschien moet ik dan maar dat kleine beetje GW voor lief nemen.

In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage, jullie hebben het mij nu weer wat moeilijker gemaakt om een hengst te kiezen haha! :D

affy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:53

Ik heb zelf een veulen van Kantje's Carter. Lijkt qua uiterlijk super op dr vader, echt een super karakter braaf wel wat eigenwijs natuurlijk maar daar zijn ze veulen voor maar super leergierig. Ook heeft ze het springtalent van haar vader, ze sprong als veulentje van een maand over een hek van 1.10

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:13

MarloesV89 schreef:
nicky_rilana: Dat is ook een leuke hengst ja, Barclay. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik die zoon van hem, Jacodi's maritza's en de rest ben ik vergeten eigenlijk leuker vind. Moederlijn spreekt mij ook meer aan, onder andere omdat er Marits Mistique achter zit. :)

affy2000: Jammer dat het GW percentage eigenlijk net iets te hoog naar mijn zin. Wel zit er al snel Engels bloed achter, daar hou ik wel. :)

Neonlight: Die Bovenheigraafs Camillo is er ook nog wel een om te onthouden, wat een springkanon is dat zeg! Misschien moet ik dan maar dat kleine beetje GW voor lief nemen.

In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage, jullie hebben het mij nu weer wat moeilijker gemaakt om een hengst te kiezen haha! :D

Jacodi's Maritza Maison is ook een goeie hengst, toevallig ben ik zelf de eigenaar van de moeder van Maritza maar die komt ook uit een goeie bloed lijn, stamboom staat niet online maar als je een foto wilt stuur ik die gerust.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:57

Door de nieuwe regeling zijn alle op het moment goedgekeurde NF-hengsten GW-vrij (behalve Cillaarshoeks Danny's Micro) :) Als het 6,25% of minder is, is het voor het stamboek gelijk aan 0% en kan hij het ook niet doorgeven aan zijn nakomelingen.

Heb je je keuze al gemaakt TS?