Ras/stamboek van de hengst maakt mij voorlopig nog niet uit, veulens van mijn merrie kunnen sowieso altijd bij een stamboek opgenomen worden (vanwege haar ras). Ik hou van kruisen maar alleen als de hengst perfect bij mijn merrie past
anders ga ik gewoon voor een andere veilige optie zonder kleurtje 
Belangrijk is:
- de kleur moet doorfokken (dus bijv: cremello/perlino, homozygoot voor zwart vind ik ook goed en appaloosa heeft zeker een streepje voor! Maar ik weet niets over de vererving daarvan. Verder natuurlijk alle andere aparte kleurtjes die er zijn ook!)
-geen bont/palomino/valk.. Dat fokt niet per se door dus dan ga ik liever voor één van de hengsten die ik al ken
-zeer goed gebouwd
-goede ruime gangen
-stokmaat max. 1,45 m. C pony/grote B pony is ook goed
Qua bouw is het volgende belangrijk:
-pony met veel lengte in de hals en benen
-ronde hals, geen onderhals
-perfecte beenstand
-goed ontwikkelde schoft en schouderpartij
-géén afhangend kruis
-liever wat hogere staartinplant.
Verder is een wat hogere (meer opgerichte) halshouding van nature een pre, maar niet noodzakelijk.
Eisen qua bouw zijn gebaseerd op mijn smaak én op wat er te verbeteren/behouden valt aan mijn merrie.
Nogmaals, correct beenwerk en ruime gangen vind ik vooral erg belangrijk! Mijn merrie heeft al goede gangen en dat wil ik graag behouden, ik heb een zwak voor goede bewegers. Pony's met uitstraling en een show attitude zegmaar.