gezocht:een D-pony dekhengst met aparte kleur die doorfokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

gezocht:een D-pony dekhengst met aparte kleur die doorfokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 00:34

Ik ken al genoeg hengsten met prachtig exterieur in een simpel kleurtje (zoals vos), dus als ik niets perfects vind in een apart kleurtje dan ga ik daarvoor. Daar hoef ik dus geen suggesties voor :)

Ras/stamboek van de hengst maakt mij voorlopig nog niet uit, veulens van mijn merrie kunnen sowieso altijd bij een stamboek opgenomen worden (vanwege haar ras). Ik hou van kruisen maar alleen als de hengst perfect bij mijn merrie past :) anders ga ik gewoon voor een andere veilige optie zonder kleurtje ;)

Belangrijk is:
- de kleur moet doorfokken (dus bijv: cremello/perlino, homozygoot voor zwart vind ik ook goed en appaloosa heeft zeker een streepje voor! Maar ik weet niets over de vererving daarvan. Verder natuurlijk alle andere aparte kleurtjes die er zijn ook!)
-geen bont/palomino/valk.. Dat fokt niet per se door dus dan ga ik liever voor één van de hengsten die ik al ken
-zeer goed gebouwd
-goede ruime gangen
-stokmaat max. 1,45 m. C pony/grote B pony is ook goed

Qua bouw is het volgende belangrijk:
-pony met veel lengte in de hals en benen
-ronde hals, geen onderhals
-perfecte beenstand
-goed ontwikkelde schoft en schouderpartij
-géén afhangend kruis
-liever wat hogere staartinplant.

Verder is een wat hogere (meer opgerichte) halshouding van nature een pre, maar niet noodzakelijk.

Eisen qua bouw zijn gebaseerd op mijn smaak én op wat er te verbeteren/behouden valt aan mijn merrie.
Nogmaals, correct beenwerk en ruime gangen vind ik vooral erg belangrijk! Mijn merrie heeft al goede gangen en dat wil ik graag behouden, ik heb een zwak voor goede bewegers. Pony's met uitstraling en een show attitude zegmaar.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:45

Jaimyliefje

Re: gezocht:een D-pony dekhengst met aparte kleur die doorfokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 00:52

hihi die kende ik al ja :) hij is leuk maar ik hoop nog wat meer hengstjes te vinden om te kijken & vergelijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:45

Ik ken geen hengsten, maar weet wel wat van kleurgenetica. En daar kan ik dus wat over uitleggen om voor jou de keuze preciezer te maken.

Homozygoot zwart hoeft niet door te fokken. Ik weet niet welke kleur pony heeft, maar alleen zwart x homozygoot zwart is het zeker dat je een zwarte krijgt. Kruisend met een bruine of een vos heb je dan ook kans op bruin (bruin draagt sowieso bruin, vossen kunnen ook bruin dragen, alleen dat zie je niet. Bruin is dominant over zwart).

Bij appaloosa moet je kijken voor een few spot als je een appaloosa wilt krijgen. Dan krijg je dus geen few spot, dat is net als een cremello/perlino.

Bont kan juist weer wel zeker overerven. Homozygoot sabino bijvoorbeeld. Homozygoot frame overo is niet mogelijk, dat is dodelijk. Maar Tobiano of splashed kan weer wel homozygoot.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:48

De Dubois hengsten zijn mooi, verschillende kleurtjes met goede bloedlijnen.

Je zou ook naar Pjotr kunnen kijken van Manda hier op bokt, een hele mooie valkpanterbonte met extreem goed front en met het bewegen zit het ook wel goed.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 13:34

randalinpony schreef:
De Dubois hengsten zijn mooi, verschillende kleurtjes met goede bloedlijnen.

Je zou ook naar Pjotr kunnen kijken van Manda hier op bokt, een hele mooie valkpanterbonte met extreem goed front en met het bewegen zit het ook wel goed.

Hihi ja de dubois hengsten en pjotr zijn precies de hengsten die ik al ken en overweeg.

Verder: ik hou niet van bont daarom geen bonte hengsten :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:22

appaloosa fokt juist niet altijd door trouwens

Knedo Athos?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:09

Alleen als de appy patroon homozygoot is ... dan fokt het wel altijd door. Dat zijn 'Few Spots' en 'Snowcap'.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 15:04

Ik kan niet zoveel vinden over Knedo Athos, ken hem wel al vanaf marktplaats enzo maar ik weetniet hoe goed hij uberhaupt is?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:09

bokker xinram is de eigenaar, ik weet het verder ook niet maar hoor goede verhalen. Hij is heel braaf schijnt en staat samen met hun andere hengst. Op facebook Marnix Knetemann is de ook eigenaar.

http://www.knedostables.nl/

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:02

Als een e-pony mag, heb je natuurlijk ook onze perlino welsh cob.
Veulens kunnen als welsh (part-bred) geregistreerd worden

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 02:45

YWC: van Sublime Sponté heb ik inderdaad al vaker gehoord :) hij dekt niet KI denk ik.. Of wel?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 00:04

schopje, ik wil er meer :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:46

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:31

Perlino Welsh Pony ... maar ik denk te klein: Zomerdijks Willy Wortel (v. Rowfant Saul)
http://www.allbreedpedigree.com/zomerdi ... lie+wortel

Bron: www.wpcv.nl
Zomerdijks Willy Wortel 1774 WPCV is Nederlands Kampioen M1-M2 dressuur cat. B

De veelzijde Welsh Mountain pony Zomerdijks Willy Wortel 1774 WPCV, is met zijn amazone Romy Van Zuthem op 6 maart 2010 Nederlands kampioen dressuur M1/M2 cat. B geworden. Een uitzonderlijke prestatie, omdat Romy met Willy Wortel nog maar kortgeleden in de M is gestart. Intussen is het 1e winstpunt in de M2 alweer binnen, waardoor er nu in deze klasse verder gereden wordt. Dit succes heeft al vele interviews, tv. opnames en (inter) nationale bekendheid opgeleverd.