Welke hengst voor mijn Amulet x Boreas x Lucky boy ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imphyy

Welke hengst voor mijn Amulet x Boreas x Lucky boy ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 12:49

Hallo Bokkers!

Dit jaar wil ik mijn merrie laten dekken. Ik wil graag een spring gefokte hengst ervoor hebben. Maar weet niet zo goed welke hengst goed bij haar past.

Ook ter informatie de afstamming van haar: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/11453

De merrie is heet en wilt het liefste haar zin doordrijven, als je hier eenmaal door heen bent wilt ze alles voor je doen en is ze lief.
Ze heeft een stokmaat van ongeveer 1.65 en loopt ook redelijk goed dressuur.

Wat ik graag aan de merrie zou willen verbeteren is de hals lengte en de rug lengte. De merrie is namelijk erg lang in de rug en heeft een vrij korte nek. Dus ik zou graag een ietsiepietsie kortere rug willen en een wat langere nek. Ook zou ik graag haar hoogte willen verbeteren. Zou het liefste een paard willen wat tussen de 1.68 en 1.70 is. Verder heeft ze goede ruime gangen die ik prima vind en die ik zeker wil houden.

Eisen voor de hengst: Een vooral ongecompliceerde hengst. Het zal voor de toekomst van het veulen belangrijker zijn dat hij/zij relaxt en makkelijk in omgang is, en dat het leuk springt. In eerste instantie zal het veulen volledig voor eigen gebruik zijn, maar mocht het verkocht moeten worden dan vinden ik het wel belangrijk dat er een goede hengst voor zit.

Graag hoor ik welke hengsten jullie hierbij vinden passen!

Bedankt voor het meedenken.

.
Laatst bijgewerkt door imphyy op 02-12-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re: Welke hengst voor mijn Sovjet x Amulet x Boreas??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:56

Het is een amulet x boreas x Lucky boy.

Ik zou sowieso geen korte rug willen, een langelijnd paard is veel functioneler. Kies dan een hengst die goeie halzen geeft.

Verder is een goede standfoto wel handig en een paar foto's of een filmpje van de beweging.

imphyy

Re: Welke hengst voor mijn Sovjet x Amulet x Boreas??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 13:19

Bedankt voor de verbetering.

Ik zal vanavond een goede standfoto maken en als het gaat een filmpje uploaden van haar dressuur rijden. Springen onder het zadel zou vandaag niet gaan lukken.

tanjaatjuhh

Re: Welke hengst voor mijn Amulet x Boreas x Lucky boy ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:43

Heb je merrie nog niet gezien maar doe even een optie met Spartacus , geeft je waarschijnlijk een makkelijk karakter , souplesse en maat.

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 12:09

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:34

Nek heeft voldoende lengte trouwens

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:47

Ja hij is ook niet echt te kort. Maar zou graag iets meer lengte willen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:43

Ik vind Sovjet wat op de voorhand gebouwd, met een vrij laag ingezette hals en een wat zware hoofd-hals aanzet. Het kruis/lendenpartij is naar mijn idee wat hoog en fors in verhouding tot de rest. Ze lijkt achter ook wat wijd te staan. Lengte vind ik wel okay eigenlijk. Ik zou voor een meer opwaarts gebouwde hengst gaan met een goed front, en een goede bovenlijn naast natuurlijk een goed achterbeen gebruik. Als maat niet echt een issue is, dan zou Houston het model kunnen verbeteren, het front en de beweging. Karakters kunnen wisselend zijn. En het is meer dressuurbloed. De springers zit ik niet genoeg in. Ook een Floris BS of Alexandro P zouden geschikt kunnen zijn om de genoemde punten te verbeteren.

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:00

Lante schreef:
Ik vind Sovjet wat op de voorhand gebouwd, met een vrij laag ingezette hals en een wat zware hoofd-hals aanzet. Het kruis/lendenpartij is naar mijn idee wat hoog en fors in verhouding tot de rest. Ze lijkt achter ook wat wijd te staan. Lengte vind ik wel okay eigenlijk. Ik zou voor een meer opwaarts gebouwde hengst gaan met een goed front, en een goede bovenlijn naast natuurlijk een goed achterbeen gebruik. Als maat niet echt een issue is, dan zou Houston het model kunnen verbeteren, het front en de beweging. Karakters kunnen wisselend zijn. En het is meer dressuurbloed. De springers zit ik niet genoeg in. Ook een Floris BS of Alexandro P zouden geschikt kunnen zijn om de genoemde punten te verbeteren.

Daar heb je idd gelijk in. Ze is overigens een luchthapper waarom ze sterk in de hoofd-hals is.

Ik zat zelf aan de hengsten El Salvador en Upgrade te denken. Ik weet niet of jullie dit bij haar vinden passen? en of jullie misschien beteren voorstellen hebben?

.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:24

Weet je het zeker dat je deze merrie wilt laten dekken?
Ik verwacht dat het lastig wordt om hier een verkooptechnisch interessant veulen uit te fokken. De merrie is nog veulenboek, en qua model heb je veel punten om te verbeteren (kort voorbeen, neerwaarts in de romp, halsvorm die diep uit de borst komt, zware hoofd/hals verbinding, en ze is een luchtzuiger. Daarbij is ze volgend jaar 16 dus zal ze op haar 17e haar eerste veulen krijgen?
Al met al zou ik je aanraden te overwegen om een leuk springgefokt veulen te kopen in plaats van er zelf een te fokken.

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:28

GJ9 schreef:
Ik verwacht dat het lastig wordt om hier een verkooptechnisch interessant veulen uit te fokken. De merrie is nog veulenboek, en qua model heb je veel punten om te verbeteren (kort voorbeen, neerwaarts in de romp, halsvorm die diep uit de borst komt, zware hoofd/hals verbinding, en ze is een luchtzuiger. Daarbij is ze volgend jaar 16 dus zal ze op haar 17e haar eerste veulen krijgen?
Al met al zou ik je aanraden te overwegen om een leuk springgefokt veulen te kopen in plaats van er zelf een te fokken.

Ik heb dit allemaal al een aantal keer goed met de dierenarts overlegd. En aangezien ze nog echt in top conditie is vergeleken met de andere paarden van haar leeftijd is dit goed mogelijk. Ik zou gewoon graag een veulen van mijn eigen merrie willen en het luchtzuigen heeft hier eigenlijk niet voor mee te maken.

Verder ben ik dus wel opzoek naar een goede spring gefokte hengst. Weet iemand misschien een goed match te vinden?

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 11:30

GJ9 schreef:

Zou je misschien toch een leuke spring gefokte hengst weten die misschien bij mijn merrie past?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:59

Nee ik zou het niet weten. Ben niet heel erg thuis in de springers, en los van de leeftijd en het luchtzuigen, zou ik je niet aanraden om met een veulenboek merrie te fokken met zoveel verbeterpunten.

Maar misschien kan je een thuiskeuring aanvragen, dan wordt ze beoordeeld en kan ze in het stamboek opgenomen worden. Dan krijg je gelijk de verbeterpunten van je merrie te horen en kan je een fokadvies vragen.

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 13:47

Weet je ook wat hier de kosten ongeveer van zijn?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:03

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 14:13

Weet niemand een passende hengst voor mijn merrie?

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 16:25

Heeft iemand nog een suggestie?

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 14:09

Ik heb denk ik een hengst gevonden. Nu zou ik het fijn vinden om jullie reactie te horen.

Ik heb mijn oog laten vallen op de hengst El Salvador.

Graag jullie reactie

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:28

Ik heb van El Salvador al een paar fijne veulens gezien, maar als ik zijn veulenrapportage lees, dan denk ik niet dat hij goed past bij jouw merrie:

http://nl.tinypic.com/r/msng9x/8

imphyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:31

En waarom precies denk je dat hij niet bij mijn merrie past?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:38

Jouw merrie heeft een hals die diep uit de borst komt, dat lijkt me in combinatie met een onderhals geen geschikte combinatie
Bij de verrichtingsrapportage staat ook nog dat de merries atletisch moeten zijn en over front moeten beschikken. Front heeft je merrie niet.