chemische castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lverploe

chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:19

Hey allemaal,

voor mijn thesis ben ik op zoek naar paardeneigenaren die hun paard chemisch hebben laten castreren. Met behulp van een enquête probeer ik de effecten hiervan in kaart te brengen maar hiervoor heb ik jullie hulp nodig! Heb jij een paard dat chemische castratie heeft ondergaan? Help dan mee met dit onderzoek en vul de enquête in:

http://goo.gl/forms/1q9gpcVMoX

Dit zal slechts enkele minuutjes in beslag nemen en jullie helpen mij daar ontzettend mee!! Alvast bedankt voor al jullie moeite!

Veel groetjes,
Lincy Verploegen
3e Master Diergeneeskunde
Universiteit Gent

lverploe

Re: chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 20:21

Het zou super fijn zijn als jullie mijn enquête willen invullen, dit is namelijk van groot belang voor het onderzoek. Met behulp van dit onderzoek kan deze vorm van castratie/sterilisatie geoptimaliseerd worden en dus betere resultaten geven in de toekomst!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:41

Heb je enig zicht op hoe vaak dit eigenlijk gedaan wordt? Ik kan me niet heugen dat ik er ooit iemand over gehoord heb, ik hoop voor je dat er antwoorden gaan komen, maar kijk er niet vreemd van op als dit iets is waar niet veel bokkers ervaring mee hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:44

Nicole288 schreef:
Heb je enig zicht op hoe vaak dit eigenlijk gedaan wordt? Ik kan me niet heugen dat ik er ooit iemand over gehoord heb, ik hoop voor je dat er antwoorden gaan komen, maar kijk er niet vreemd van op als dit iets is waar niet veel bokkers ervaring mee hebben.

Het is helemaal niet duur. Zo'n beetje alle KWPN hengsten die in de sport lopen, én niet beschikbaar zijn daardoor, zijn chemisch gecastreerd. Nadeel van chemisch castreren is dat het niet altijd werkt en dat er medicijnen voor varkens gebruikt worden waarvan het paard een flinke reactie op de huid kan krijgen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:46

In België gebeurt dit veel vaker dan in Nederland. In Nederland wordt het wel vaak bij honden toegepast. Ik vind het wel een heel goed onderzoek. Hoop dat het oordelen en vooroordelen in het juiste licht zet.

Weet wel dat er in Nederland iets gebruikt wordt wat minder voor paarden geschikt is dan wat er hier in België gebruikt wordt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:15

Het schijnt ook helemaal niet zeker te zijn of een hengst na chemische castratie, wanneer er wordt gestopt met medicatie, weer een vruchtbare hengst zal zijn.
Het is wel even drie keer nadenken voordat je je goedgekeurde hengst zo wilt laten behandelen.
Iedere andere hengst zal waarschijnlijk gewoon regulier gecastreerd worden.

TS, ik denk daarom dat je niet zo heel veel reacties op je oproep op Bokt zult krijgen. Waar je om vraagt komt al niet zo heel veel voor en dan moet zo'n eigenaar maar net op Bokt je oproep lezen en dan ook nog zin hebben om op je enquete te reageren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:17

Mijn vraag over chemische castratie is eigenlijk: is dit voor de sport eigenlijk geen doping?
Het onderdrukken van een natuurlijk gedrag van een dier komt op mij over als puur drogeren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:21

Dees schreef:
Mijn vraag over chemische castratie is eigenlijk: is dit voor de sport eigenlijk geen doping?
Het onderdrukken van een natuurlijk gedrag van een dier komt op mij over als puur drogeren.

Het valt niet onder doping. Ik weet inderdaad een KWPN hengst die niet meer op gang komt tot nu toe.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:33

Klopt, het is geen doping. Ik vraag me wel af waarom (weet helaas de namen van de middelen niet) er in Nederland met een middel chemisch gecastreerd wordt wat veel meer bijwerkingen geeft?

Zou de oproep eens op bokt.be zetten juist omdat het in België veel vaker voorkomt.

Dees: soms moet je kiezen welke kant je op wilt met een hengst. Ga je ervoor om hem goedgekeurd te krijgen, ga je voor de sport of allebei? Als een hengst moeilijk te hanteren is in de sport door zijn hengstengedrag is een chemische castratie een goede optie om te zien of er veel verbetering in het gedrag zit. Zo ja, kan je daaruit weer conclusie's trekken. Probeer je hem toch het traject voor dekhengst door te krijgen, dan weet je in elk geval dat je in de sport je handen vol gaat hebben.

In ons specifieke geval hebben we de voorkeur aan de sport gegeven en is de hengst nu ruin.

Het is toch al heel moeilijk om zonder grote naam een hengst BWP goedgekeurd te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:12

Ik heb de enquête ingevuld :) Mijn hengst van nu 6 jaar is vorig jaar chemisch gecastreerd, maar ik heb het bij 2x gehouden. Het was vooral om nerveus gedrag wat te temperen omdat hij daar erg van ging vermageren en veel ijsberen op stal. Dit voorjaar heeft hij nergens problemen van gehad, kon ook veel vaker naar buiten en is volwassener geworden in het hoofd, en bijgevolg een pak rustiger en nuchterder.

lverploe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 08:47

hey allemaal, bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad nog een behandeling die niet heel vaak wordt toegepast. Er zijn veel verschillende producten die gebruikt kunnen worden en niet enkel het varkensmiddel. Doordat er veel verschillende producten gebruikt worden, is het tot nu toe moeilijk te zeggen wat het beste is en wat niet. Ik probeer met mijn onderzoek hier wat meer duidelijkheid in te krijgen. De enquête wordt niet enkel bij eigenaren afgenomen maar ook bij dierenartsen (voor de wat meer technische aspecten). Om te voorkomen dat ik te weinig reacties krijg, wordt de enquête zowel in nederland als in belgië afgenomen.
Wat betreft de vruchtbaarheid, er zijn inderdaad gevallen bekend waarbij de vruchtbaarheid niet meer hersteld is. Ook hier probeer ik natuurlijk meer duidelijkheid in te krijgen.

Voor iedereen die de enquête al heeft ingevuld: Bedankt!!
Voor iedereen die dit nog niet heeft gedaan: jullie mogen dit zeker nog doen!!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:52

Hier toch even een stipje omdat ik ook me erin heb proberen te verdiepen maar er weinig over kon vinden. Fijn dat er meer mensen onderzoek naar willen doen, inmiddels zou je toch zeggen dat het mogelijk zou moeten zijn om ze 'vruchtbaar' te houden ook na medicatie maar blijkbaar is dat nog helemaal niet zeker ?

lverploe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:32

Op congres heb ik met iemand gesproken die werkt bij een groot artificial insemination bedrijf en zij vertelde dat zij enkele cases had waarbij de vruchtbaarheid niet is teruggekeerd. Ik heb hier echter niet alle gegevens van dus weet bijvoorbeeld niet welk product er is gebruikt voor de chemische castratie. Ik ben ook benieuwd of er misschien aan mijn enquête mee wilt doen, die dit heeft meegemaakt. De enquête is nog altijd beschikbaar op www.chemischecastratie.jouwweb.nl of via de link bovenaan dit topic :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:28

Ik vul je enquete ook even in :)

lverploe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 22:18

Super bedankt Maaike voor je tijd!

lverploe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 16:43

de enquête blijft nog tot 28 februari beschikbaar dus heb jij een paard dat chemisch gecastreerd of gesteriliseerd is, vul het dan snel in http://www.chemischecastratie.jouwweb.nl!! Bij voorbaat dank voor jullie moeite!