Wel of niet fokken met kleine merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hap

Wel of niet fokken met kleine merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 17:04

Een vraag voor iedereen die me meer info kan geven over dit onderwerp.Ben aan het twijfelen of ik met eigen gefokte merrie nu ruim 2,5 zal gaan fokken dit jaar of volgend jaar of helemaal niet.Weet wel dat ik uiteindelijk die beslissing zelf moet nemen maar raad van anderen met verstand van zaken is altijd fijn.
Afstamming is Goldfever x Raphael x Gotthard dus merendeel Duits springbloed.Ingeschreven bij Westfalen Stamboek,geselecteerd geweest voor veiling Westfalen Stamboek als veulen.
Ik vind het zelf geen groot probleem dat ze aan de kleine kant is maar voor verkoop misschien minder makkelijk met veulens van haar.Nou zijn de veulens van haar moeder allemaal wel wat later rijp dus ze kan nog wat groeien.Maar ben bang dat ze rond de 1.60/1.62 zal blijven steken.Verder wel super karakter geen binnenvetter tikkeltje brutaal en nieuwsgierig,wat je ziet is wat je krijgt.Supermooi hoofd bruinzwart met kleine bles,maar wat gedrongen lichaam nu nog.Wel goede bewegingen,vrijspringen gaan we binnenkort oefenen/kijken.Ze heeft wel een mooie uitstraling/verschijning.
Ben zelf 1.65 ben wel wat bang voor commentaar anderen straks over dat ze te klein voor mij is om te rijden.Maar verkopen kan ik haar niet daarvoor is ze mij te dierbaar.Graag advies had haar in eerste instantie aangehouden als fokmerrie maar aangezien mijn huidige merrie reeds op leeftijd is nu ook als rijpaard.

Anoniem

Re: Wel of niet fokken met kleine merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:10

Ik heb geen verstand van fokken, maar ik ben 1.70 en mijn paard is 1.60. Ik heb nog nooit commentaar gehad, dat ik te groot ben of dat zij te klein is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:14

Te klein zal ze niet zijn hoor! Ik pas met gemak op een paard van 1.55 en ik ben 1.76m, dus dat zal wel meevallen.

Ik weet niet rond welke stokmaat je paarden wilt fokken maar ik vind 1.62m niet zo onwijs klein?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:16

Als je nog hoopt/ verwacht dat ze groeit, moet je zeker niet laten dekken. Wacht tot ze 6 jaar is. Paard is zo jong, hebt aub geduld. Zo veel beter voor de ontwikkeling.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:19

Nou... het is wel bekend dat paarden met een beetje maat makkelijker te verkopen zijn dan degene die rond 1.60 hangen. Er zijn gewoon meer mensen die graag een paard van tegen de 1.70 willen dan een kleintje.

Ik zou vooral even wachten tot merrie is uitgegroeid. Zou de dracht ook niet wat invloed hebben op haar uiteindelijke stokmaat? Dus dat een jonge dragende merrie minder groot wordt dan een merrie die al haar energie in groeien kan stoppen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:22

Afgezien van de grootte lijkt het me ook veel te jong om te kunnen bepalen of dit interessant fokmateriaal is.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:25

Maat is voor bv een spring paard gewenst maar een sgw paard hoeft echt geen 1,80 te zijn hoor. Als je een correcte merrie hebt en een hengst vind die dr kan versterken en evt een klein beetje vergroten zou ik niet weten why not?
Mijn voorkeur kwa paarden gaat uit naar 165-170, en dat moet best haalbaar zijn lijkt me :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:39

Met 1m60 is niets mis om mee te fokken. Ik heb 2 uitersten qua paarden 1ntje van 1m60 en een andere van 1m83. De kleine merrie hebben ze me al vaker gevraagd te verkopen. De grote nog nooit terwijl die super papieren heeft.
De meeste mensen zoeken echt geen paarden van 1m75 tenzij ze zelf groot zijn.
Wel vraag ik me af wat de meerwaarde is van met een onbeleerde laatrijpe merrie te fokken ? Denk dat je de prijs van de dek, merrievoer, veulenbrok, DA nooit uit je veulen gaat kunnen halen en als het misloopt kun je ook je merrie verliezen (vergeten sommigen nog wel eens). Voor een zadelmakke 4 jarige betaal je tussen de 2000-4000€. Dat is eigenlijk geen geld hé als je er de onderhoudskosten voor die jaren van aftrekt.
Zou je merrie dus niet laten dekken enkel omdat ze een mooi hoofdje en een net papiertje heeft tenzij je het veulen zelf wilt gaan aanhouden. Voor het geld moet je het zeker en vast niet gaan doen.

Je zegt dat je bang bent voor opmerkingen, maar met 1m65 pas je zelf prima op een d-pony als je niet te zwaar bent. Zou me daar dus al geen zorgen over maken.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:06

Papier is op het 1e gezicht goed zat voor de fokkerij. Maar ik zou inderdaad wel wachten tot de merrie is uitgegroeid alvorens te dekken. Je kunt er eerst zelf lekker mee gaan rijden dat geeft je ook weer informatie voor de toekomstige fokwensen. Is de moeder en de moederlijn ook allemaal klein? dan moet je daar wel rekening mee houden voor je fokkerij want je hebt risico dat ze dan klein fokt. En evt broers en zussen hoe zijn die? Als ze toevallig klein is dan zal ze het ws niet direkt doorfokken. Helaas zijn kleintjes niet gewild in de markt dus slecht te verkopen en voor weinig. Tenzij ze zichzelf bewezen hebben dan wel weer. Misschien dat het bij eventing minder een issue is maar ik denk dat ook die ruiters dan eerst iets willen zien

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:41

Waarom denkt jij dat zij rond de 160-162 cm zal blijven steken?
Hoe groot is zij nu, met 2.5 jaar? Als zij nu met deze leeftijd maar +/- 150 cm is, dan ja waarschijnlijk blijft zij klein. Maar een 2.5 jarige met +/- 160 cm kan nog uitgroeien tot +165 cm en zelf meer tegen de tijd dat die volgroeit is op 8 jaar.
Persoonlijk zou ik wachten tot 4 jaar voordat je beslist of je gaat fokken met haar en zeker met een laatbloeier (wat ik vermoed ze is) niet zadelmak maken voor die leeftijd.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:43

tuurlijk kan het wel, laat je goed informeren welke hengst je moet nemen om een groter paard te krijgen!

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 12:52

De stokmaat van je merrie wil niet altijd iets zeggen over de uiteindelijke stokmaat van het veulen, ik fok ook met een merrie van 1.61 en heb alleen nog maar paarden van 1.70+ gehad. Je moet ook kijken naar grootouders etc.

hap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 08:30

Bedankt voor jullie info,goede argumenten gelezen.Wil haar wel dit jaar zadelmak laten maken wel in alle rust.Grappig dat iemand over eventing begon ze staat nu bij een eventingruiter.Zij gaat haar ook zadelmak maken voor mij.Denk zelf ook dat ze een laatbloeier is haar broer van Spielberg is uiteindelijk ook 1.68/1.69 geworden.Alleen fokt Spielberg wel groot en dat was een ruin die worden over het algemeen wat groter.Moeder van haar is 1.64 op papier staat groter maar ze heeft hoge schoft.Dus toch rond 1.64 ongeveer,verder nog niet veel gefokt met moeder ook wilde ik eerst kijken of ze gezonde goede sportpaarden fokte.Dat is wel het geval alleen nu dus wel wat kleinere fok.Ben blij dat meer mensen aangeven dat ze bij deze lengte wel een kleiner paard rijden.Vind het zelf geen probleem dat ze wat kleiner is en gelukkig ben ik flink afgevallen zit nu op maat 40.Ook ivm rijden vond het voor mezelf en mijn merrie te zwaar worden.Denk dat ze eventing wel leuk vind het lijkt me geen paard voor dressuurproefjes in de rijbak.Alhoewel daar ook niks mis mee is natuurlijk.Maar ze is niet bang tikkeltje brutaal en vind alles leuk.Een beetje een olijke lolbroek heeft ze niet van moeders die heeft niet zoveel met aan het werk worden gezet.Dus een paardje die je moet blijven uitdagen met een groot hart.En die nieuwe dingen wel interessant vind ben zelf erg blij met de karakters die mijn merrie fokt.Vind dat erg belangrijk zeker voor de sport mijn merrie is nl.zelf niet zo makkelijk dat geeft ze niet door.Haar veulens/paarden willen graag voor je werken.Heb ook besloten te wachten met fokken tot ze ruim 4 is omdat ze dan alle energie in haar eigen groei en ontwikkeling kan stoppen.Misschien wacht ik zelfs nog wel een jaar met zadelmak maken.Of ik laat er nu een aantal keren iemand opzitten en dan weer wei op en volgend jaar ook pas verder door rijden.

hap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 08:38

oh ja iemand vroeg haar stokmaat nu.We hebben haar opgemeten vond ze ook helemaal niet erg wel interessant ha,ha.Ze is nu met 2.5 jaar 1.57/1.58.Alleen niet meer erg overbouwd op dit moment.Weet niet of dit nog invloed heeft?

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:40

Om de maat, hoef je het zeker niet te laten. Als de merrie nu 1,57/1,58 is, dan groeit ze nog wel wat cm's :j Paarden groeien tot hun 7e ongeveer. :) Mijn zelfgefokte veulen heeft er tussen zijn 2 en 7e jaar nog 12 cm bijgegooid :D Imo heb je dan een mooie maat. Ik zie trouwens best vaak advertenties van mensen die een paard zoeken rond de 1,65. Die maat is mijn max :) Ik ben 1,69 en een paard groter dan 1,65 hoef ik niet, liever zelfs kleiner, 1,60 zou perfect voor mij zijn. En anders fok je met een hengst die groot vererft, gelukkig is dat binnen het KWPN vrij bekend, welke hengsten groter fokken.

Te groot ben je ook zeker niet hoor! Daar hoef je je paard niet om te verkopen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:52

Ik heb ook altijd met een klein paard gefokt. Ze is prestatie geworden uiteindelijk.
Gebruik een hengst die goed past en bewezen heeft maat en massa te geven. Je hebt best kans dat ze eens een kleintje brengt, maar als die goed gefokt is, mooi en gezond is, dan is ook daar wel een liefhebber voor te vinden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:56

hap schreef:
oh ja iemand vroeg haar stokmaat nu.We hebben haar opgemeten vond ze ook helemaal niet erg wel interessant ha,ha.Ze is nu met 2.5 jaar 1.57/1.58.Alleen niet meer erg overbouwd op dit moment.Weet niet of dit nog invloed heeft?

Zou ik me zeker niet druk om maken. Mijn oude merrie was als 4 jarige 1.56 en als 6 jarige off. gemeten 1.60 m. (Animo x half arabier) Er kan echt nog wel wat komen.
En ik dacht met die merrie een mooi kleintje te gaan fokken. Quarterhorse hengst van 1.54 m. het veulen wat eruit kwam is 1.68 m. :')

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:17

Je gaat haar dit jaar zadelmak maken en de merrie is 2,5? Waarom heb je zo'n haast? Ik heb een 2,5 jarige gehad die gedekt was in de koppel (ik wist dit niet toen ik haar kocht) de merrie is er absoluut niet beter van geworden en is altijd een propje gebleven.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:22

hier een 3 jarige gekocht..was denk ik zo rond 163 cm, zocht een kleintje omdat ik zelf ook maar max 1.64 ben is nu inmiddels 172 cm... dus ze kunnen echt nog flink groeien

maar wel de tijd gegeven om te kunnen groeien, weinig bereden en al helemaal geen zwaar werk.

Dus nu al fokken zou ik zeker niet doen! eerst lekker laten groeien en daar alle energie voor laten gebruiken.

Een veulen kun je nog altijd fokken...
Laatst bijgewerkt door orkaan op 26-11-14 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:22

rina schreef:
hap schreef:

Zou ik me zeker niet druk om maken. Mijn oude merrie was als 4 jarige 1.56 en als 6 jarige off. gemeten 1.60 m. (Animo x half arabier) Er kan echt nog wel wat komen.
En ik dacht met die merrie een mooi kleintje te gaan fokken. Quarterhorse hengst van 1.54 m. het veulen wat eruit kwam is 1.68 m. :')

Leek dat veulen meer op zijn vader of op zijn moeder? Lijkt me wel apart een paard met quarteruiterlijk van 1,68 :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:25

Sorry voor de off topic, maar W_Empress op zijn opa ;) Hij is kwa bouw echt KWPN-er maar dan met een ubercool karakter :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:48

ook ik zou toch even wachten met inrijden. Als ze zo overbouwd is, gaat ze waarschijnlijk binnenkort nog flink de lucht in. Dekken zou ik niet laten om haar stokmaat.

Mijn merrie was misschien 1m60 als 3-jarige en nu 1m69

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:55

Ik zou ook even rustig aan doen.. kan een paard in de groei alleen maar goed doen.. wij hadden ook zo'n merrie en die is een jaar later zadelmak gemaakt dan de rest van haar leeftijds genootjes omdat zij nog zo slapjes en overbouwd was. Ze heeft gedient als draagmoeder en dus ruim een jaar op de wei gelopen in een kudde en dit heeft geweldig uitgepakt. Ze is volgend jaar 5 en dan wordt ze rustig aan zadelmak gemaakt. Dit bleek voor haar echt een goede keuze..

Maar dit is alleen puur eigen ervaring, misschien heb je dr wat aan :D
Verder kan je wel fokken met een kleine merrie, een van defok merries bij ons is 1,63 en daar is ook een kwpn goedgekeurde hengst van verdi uit gefokt.
Laatst bijgewerkt door ikheetesmee op 28-11-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:55

Getup schreef:
ook ik zou toch even wachten met inrijden. Als ze zo overbouwd is, gaat ze waarschijnlijk binnenkort nog flink de lucht in. Dekken zou ik niet laten om haar stokmaat.

Mijn merrie was misschien 1m60 als 3-jarige en nu 1m69

TS geeft aan dat haar merrie juist niet meer zo overbouwd is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:57

oh, oeps :o
*leest nog een keer goed*