Kleurdilemma, roodschimmel / vos-roan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Kleurdilemma, roodschimmel / vos-roan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:26

Vooraf, ik heb geen idee waar dit topic hoort, dus ik heb hem maar hier geplaatst..

Hoi!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
Wie kan mij meer vertellen over de kleur roodschimmel / vos-roan.
Jarenlang heb ik een shetlandpony in bezit gehad die op paspoort + stamboek werd beschreven als bruinschimmel.
Ook dochterlief, huidige pony, staat in haar paspoort beschreven als roodschimmel.
Niet beter te weten dan dat ze roodschimmel is/was, heb ik ooit een topic over haar geopend en ook daarin gezet dat ze roodschimmel is.
Ik kreeg meerdere reacties dat ze toch echt vos-roan is.
Ben me gaan verdiepen in de kleuren en heb wat rond ge-googled, en kwam inderdaad tot de conclusie dat ze vos-roan is ipv roodschimmel.
Ik heb wat verder onderzocht en de bruinschimmel bleek dus ook een Roan te zijn.
Toch is dit allemaal officieel opgenomen in het paspoort en stamboek.

Nu kom ik uit een klein boerendorpje en toen we nog met de pony's naar de keuringen gingen werd er nooit gesproken over de kleur Roan, dat kwam hier niet in het woordenboek voor..

Ik ben niet opzoek naar informatie als 'Schimmel begint donker wordt met de jaren lichter' etc.
Meer naar waar dit vandaan kan komen dat ze opgenomen zijn als schimmel terwijl ze toch echt Roan zijn..
Meer mensen ervaring mee?

kyrkelover

Re: Kleurdilemma, roodschimmel / vos-roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:24

Mijn roan staat ook als roodschimmel in het paspoort.
En haar zoon ook een roan als bruinschimmel. Had ik al een hele discussie over tijdens het chippen maar nee hij wist het beter.
Nou prima meneer dan niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:29

Vroeger werden vos-roans vaak als roodschimmel beschreven, of als niet-veranderlijke schimmel.

Punt is namelijk dat het echt net een schimmel kan lijken, alleen zou een schimmel altijd eerst 'vergrijzen' en dus geen 'rood' meer vertonen. Hence rood-schimmel

In mijn oude ruiterbewijs boek staat het ook nog als onveranderlijke schimmel

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:35

Bij het shetland stamboek hebben ze niet altijd evenveel verstand van kleuren. Er zijn een hoop shets met foutieve benamingen of verkeerde kleur op papier. Het ligt er maar net hoe de fokker de kleur heeft opgegeven en of de paspoortconsulent dit behoudt of weer een ander naampje geeft.

Een roan staat denk 9 vd 10 keer op papier als schimmel. Iets wat al jarenlang gebeurt. Is vanuit vroeger zo gekomen zijn dat roan foutief als schimmel benoemd worden en heden ten dage is die fout nog altijd in gebruik.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:41

`Roan` is de Engelse benaming voor de Nederlandse benaming "niet-veranderlijke schimmel", zo leer je de kleur ook nog bij de opleidingen op paardengebied in Nederland dacht ik? Op zich dus niet zo gek dat de stamboeken in NL 'schimmel' aanhouden. Zeker gezien ze doorgaans niet zo zijn geïnteresseerd in de kleuren en de veulens vaak toverballetjes blijken te zijn.

Dennis

Re: Kleurdilemma, roodschimmel / vos-roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:50

Ik had op papier 2 vos schimmels. De ene is nu als 3 jarige bijna wit, de ander is 13 en verkleurt ieder seizoen.
De een is dus een vos geboren schimmel (zwart geboren schimmel mama en vos papa) en de ander een vos roan (vos mama en moorkop/zwart roan vader).

Kortom, kleuren staan vaak verkeerd op papier door oude benaming.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:55

snowdon schreef:
`Roan` is de Engelse benaming voor de Nederlandse benaming "niet-veranderlijke schimmel", zo leer je de kleur ook nog bij de opleidingen op paardengebied in Nederland dacht ik? Op zich dus niet zo gek dat de stamboeken in NL 'schimmel' aanhouden. Zeker gezien ze doorgaans niet zo zijn geïnteresseerd in de kleuren en de veulens vaak toverballetjes blijken te zijn.

Dit verklaard een hoop, dankjewel!