Een veulen kopen, is dit realistisch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Een veulen kopen, is dit realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:39

Hallo.

Als eerst wil ik hopen dat dit geen discusie topic moet worden!
Ik heb nog niks besloten en denk er alleen overna _/-\o_ _/-\o_

Zoals de titel al zegt denk ik er overna om een veulen te kopen.
ten eerste omdat ik waarschijnlijk de eerste paard jaar niet veel tot niet ga rijden ivm mijn knie.
ten tweede ik wil graag een pony die ik naar mijn hand kan zetten omdat ik het lastig vind om op een al ingereden paard te rijden (Geen idee waarom)

Natuurlijk hoeft dit niet een net afgespeende pony te zijn, mag ook al wel een jaar oud zijn, maar liever niet veel ouder.
Over een opfok en winterstalling heb ik al nagedacht, dus hij/zij groeit op met leeftijdsgenootjes.

Het liefst wil een een pony die tussen de 1.40/1.50m blijft, een die zowel onder het zadel kan en voor de kar.
Mijn gedachte gaat daarom uit naar een haflinger of kleine tinker.

Een dierenarts en hoefsmid heb ik ook al ingedachte

Ik heb al eens eerder een veulen gehad (Shet van 1.5Jaar) en heb genoeg ervaring met jonge paarden en ook met het zadelmak maken + inrijden.
natuurlijk ga ik dit niet alleen doen als het zover is, voor het inspannen zoek ik profesionele hulp omdat ik dit nog nooit eerder heb gedaan.

Dus bokkers, wat denken jullie? is dit realistisch voor mij?
En ben ik misschien nog niets vergeten wat ik nog moet regelen voor dat ik een veulen aanschaf?

Sadira

Re: Een veulen kopen, is dit realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:46

Als je een paard in de opfok gaat zetten, waarom wil je dan nu al een paard, ipv over een paar jaar wanneer je weer meer kan?

(puur theoretisch hoor, ik heb ook een jaarling in de opfok staan zelf :P dus ik ben er niet tegen ofzo)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:50

Je bent ongeveer even veel geld kwijt met opfok als een 3 jarige aanschaffen...het ligt heel erg aan je kosten, dus je kan ook door sparen en niet zelf het risico dragen. Je bent 20, is je leven al op regel? Studeer je nog, werk je al enz (ivm mogelijk in de toekomst verhuizen voor week, paard op pension enz)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:52

Aleeneh schreef:
Als je een paard in de opfok gaat zetten, waarom wil je dan nu al een paard, ipv over een paar jaar wanneer je weer meer kan?

(puur theoretisch hoor, ik heb ook een jaarling in de opfok staan zelf :P dus ik ben er niet tegen ofzo)

Deze opfok is maar op een paar km van mijn huis dus kan er als ik wil elke dag heen.
En ook omdat we dan al een 'band' kunnen opbouwen en zodat ik de pony dingen kan leren zoals ik wil :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:53

Mag ik vragen welke opfok in Groningen? Nu ik dit toch toevallig lees haha.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:54

Waarom geen onbeleerde driejarige?

Hartstikke leuk hoor puppy paarden maar ook kopzorgen en hopen dat ze drie jaar mogen worden. Maar eerlijk, ik geniet van mijn kerels die steeds een beetje groter worden :D

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:54

Santos_05 schreef:
Je bent ongeveer even veel geld kwijt met opfok als een 3 jarige aanschaffen...het ligt heel erg aan je kosten, dus je kan ook door sparen en niet zelf het risico dragen. Je bent 20, is je leven al op regel? Studeer je nog, werk je al enz (ivm mogelijk in de toekomst verhuizen voor week, paard op pension enz)

Over kosten is natruulijk ook nagedacht, op het moment studeer ik nog ja, maar zoals ik mij OP staat ben ik niet van plan om meteen volgende maand opzoek te gaan naar een pony.

Ik was wel vergeten er bij te zetten dat ik inderdaad eerst een een baan en misschien een eigen huisje wil hebben voor dit allemaal gaat gebeuren :j
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 21-11-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:55

Selka schreef:
Waarom geen onbeleerde driejarige?

Hartstikke leuk hoor puppy paarden maar ook kopzorgen en hopen dat ze drie jaar mogen worden. Maar eerlijk, ik geniet van mijn kerels die steeds een beetje groter worden :D

Omdat ik juist het hele opgroei proces mee wil maken, en omdat de meeste 3 jarigen al wel 'iets' kunnen :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:01

Oh die van mij kunnen alleen meelopen en gepoetst worden. Veel fokkers plukken ze ook gewoon zo uit de wei :)

Wat wil je hem/haar leren wat alleen kan onder de drie?

Scheelt je een boel geld en zorgen. Zoals ik al schreef het is leuk maar niet altijd even makkelijk,

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:04

Alles is haalbaar als je het wilt :j

Ik heb alles ook jong gekocht/gekregen (mijn eerste veulen kreeg ik toen ik tien was) of zelf gefokt en toevallig ook tinkers! Ideale paardjes (naar mijn mening) om mee te beginnen, beter dan "heethoofden" (al kan ieder paard ongeacht ras een eigen karakter hebben natuurlijk). Ik heb nu een aantal veulens/jaarlingen gehad en toch heb ik maar een keer meegemaakt dat eentje gepuberd heeft.
De meeste mensen willen gewoon niet lang wachten om te kunnen rijden maar jij geeft aan dat dit geen groot punt is dus waarom niet? En opfok gaat prima, of een grote gemengde kudde met jonge soortgenootjes is ook goed, zo staan ze hier ook aan huis. Voor de rest zou ik ze toch wel geregeld in de hand nemen, al is het een voetje optillen of eens een borstel erover heen halen zodat ze wat gewend (die van mij tillen alle voetjes netjes op, lopen mee aan de hand en zijn braaf onder de mensen voor ze weg gaan) en verder zijn de onkosten zijn natuurlijk hetzelfde maar dat zul je zelf ook wel weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:06

Het zal altijd realistisch zijn, als je genoeg geld hebt om een jong dier aan te houden, je niet perse hoeft te rijden ( ook later niet) en het risico op de koop toe neemt dat het dier mogelijk komt te overlijden of nooit daarvoor ingezet kan worden waar jij hem voor hebt aangeschaft. Om wat voor reden ook.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:14

Ik heb een arabisch volbloed veulen gekocht zelf (nu ruim een jaar geleden), omdat het echt mijn droommerrie was en is.
Ook ik heb niet de drang om acuut op het paard te klimmen en neem er gerust alle tijd voor die het paard nodig heeft. Vind het gewoon heerlijk om de jeugd van het paard mee te maken en alles met haar samen te leren. Ze liet zich in de wei nog niet vangen toen ik haar kreeg en in de stal liep ze ook voor je weg, maar nu hoeft ze me maar te zien en komt ze vrolijk aanwandelen.

Dat soort dingen vind ik prachtig, om dat te zien veranderen.
Als jij dat ook zo hebt en je weet zeker dat het financieel haalbaar is... waarom niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:20

Wat ik een probleem vindt met het kopen van een veulen is dat veel mensen te vroeg, te veel en verkeerd met het dier omgaan. Onder het mom van "naar je hand zetten". Ze creeëren ongewild zo hele vervelende paarden die al vroeg hun kracht leren kennen en dat tegen de mens gaan gebruiken.

Die 5 minuten per dag die jij met hem om kunt gaan (want langer kunnen ze zich echt niet concentreren) gaan hem die opvoeding niet geven. En als je een dier redelijk blanco uit de opfok krijgt - als hij als veulen een goede basis heeft gehad en daarna is ingeschaard - dan heb je die basis en de band en het naar je hand zetten er zo inzitten. Dat gaat makkelijker als dat je eerst verkeerd aangeleerde dingen af moet leren (als dat al ooit lukt).

Dat naar je hand zetten kan op latere leeftijd ook. Sterker nog, als je een wat ouder dier hebt kun je al veel beter inschatten of je qua character gaat matchen, of de maat dat gaat worden wat je uiteindelijk hebben wilt, en dan heb je iig het risico niet dat het dier op jonge leeftijd komt te overlijden. Niet ieder veulen dat geboren wordt groeit gezond op en wordt een rijpaard....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:21

Ik heb ook een veulen gekocht, hij was 8 maanden en nu is hij 3.5. Ik vond het heel bijzonder om hem te zien opgroeien, maar ik geef niets om rijden en heb veel interesse in grondwerk/paardengedrag. Zonder interesse in de psyche van het paard/grondwerk zou ik er zelf niet aan beginnen, dat zou ik te eng vinden. De mijne is nu nog niet beleerd, wil daar nog minimaal anderhalf jaar mee wachten (heel groot paard). Heb hem altijd vnl met rust gelaten, ondertussen kent hij heel wat grondwerk en viert hij weer voor een aantal maanden vakantie. Dus realiseer je goed dat het écht hééél lang duurt voor je kan rijden of echt serieus grondwerken. Écht lang. Ik vind het zelf ook niet ethisch om evenveel te doen met een veulen/jaarling/tweejarige als met een volwassen paard, of maar half of een kwart zoveel. Denk daar dus heel goed over na. :)

Oh ja en wat Selka zegt: veel kopzorgen door die kleintjes. Ze zijn kwetsbaarder en hebben meer nodig dan een volwassen paard.

Editje: ik sluit me ook aan bij Cassidy :) iig met dat je goed na moet denken over wat zij zegt.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 21:25

Bedankt voor de reacties iedereen!

@selka: het gaat er niet zo zeer om wat ik de pony wil leren buiten de basis dingen om.
Het lijkt mij echt ontzettend leuk om het te zien opgroeien en een goede vertrouwensband op te bouwen, voor latere dingen zoals voor bij het beleren :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:26

ik ben zelf - in tegenstelling tot velen - een abolute veulenkoper, even bot gezegd. dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat ik alles zelf wil begeleiden (die gingen dus ook niet in de opfok ergens ver buiten mijn bereik) en wil kunnen zien. Noem me een control-freak, maar ik koop geen paard om het vervolgens 3 jaren (opfok) niet of nauwelijks te zien en niet de regie over de voeding e.d. te kunnen voeren.

Ook moet je nergens haast mee hebben, maar ook ik vind het het mooiste dat er is om je paard te zien opgroeien, van klein grut tot belering en hem of haar uiteindelijk rijden.

Een veulen in opgroei kst echter ook een hoop geld, en je moet weten waar je mee bezig bent.

De eerste jaren van een paard vormen de blauwdruk voor de rest van het leven.

Er dan "niets mee kunnen"is maar net hoe je dat vertaalt. je kunt er niet op zitten, nee, maar er komen jaar na jaar meer dingen die je aan de hand wel kan doen. Dat bouwt zich op.

Ik heb nu twee bonte paarden (beiden als piepjong veulen aangeschaft) en twee Shetlanders (waarvan 1 ook als veulen gekocht, het merrietje later omdat-ie anders allen was, ie was geen veulen meer).

Ik hoef me tenminste niet af te vragen bij mijn paarden "wat er vroeger ooit mee is gebeurd"want dat weet ik. Alle jaren van hen ken ik en zijn me even dierbaar, en zijn ze me het allemaal waard geweest (ook de Shet).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-11-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 21:27

Cassidy schreef:
Wat ik een probleem vindt met het kopen van een veulen is dat veel mensen te vroeg, te veel en verkeerd met het dier omgaan. Onder het mom van "naar je hand zetten". Ze creeëren ongewild zo hele vervelende paarden die al vroeg hun kracht leren kennen en dat tegen de mens gaan gebruiken.

Die 5 minuten per dag die jij met hem om kunt gaan (want langer kunnen ze zich echt niet concentreren) gaan hem die opvoeding niet geven. En als je een dier redelijk blanco uit de opfok krijgt - als hij als veulen een goede basis heeft gehad en daarna is ingeschaard - dan heb je die basis en de band en het naar je hand zetten er zo inzitten. Dat gaat makkelijker als dat je eerst verkeerd aangeleerde dingen af moet leren (als dat al ooit lukt).

Dat naar je hand zetten kan op latere leeftijd ook. Sterker nog, als je een wat ouder dier hebt kun je al veel beter inschatten of je qua character gaat matchen, of de maat dat gaat worden wat je uiteindelijk hebben wilt, en dan heb je iig het risico niet dat het dier op jonge leeftijd komt te overlijden. Niet ieder veulen dat geboren wordt groeit gezond op en wordt een rijpaard....

Dankjewel voor je reactie!
Dit is inderdaad waar wat je zegt en ik zal hier ook zeker over nadenken!

Edit: ik heb eerder pony's ziet opgroeien en dus ook dingen geleerd, ik heb og nooit meegemaakt dat deze pony op wat voor manier onhandelbaar zijn geworden, enja het verschild altijd per paard dat weet ik :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:41

Mensen kunnen altijd een paard verpesten, niet alleen veulens.
Ik was een tien jarig meisje dat een veulen kreeg en mijn paard functioneert 14 jaar later nog steeds absoluut geweldig. Nog nooit een stap verkeerd gezet in haar hele leven terwijl ik paarden gekend heb van eigenaren die het paard na een jaar al volledig verpest hadden. Dat ligt totaal niet aan leeftijd, maar wat je aan een veulen hebt is dat niemand anders het al voor je verpest heeft. Je weet zijn geschiedenis.

Ik heb nu twee keer een 3 jarige groene onbeleerde gehad en beide gevallen zijn me niet bevallen. Dus ik zal altijd een voorstander blijven van jong kopen. Een onbeleerde 3 jarige kan even goed tegenvallen aangezien daar ook nog niemand op gezeten heeft dus erg veel wijzer ben je nu ook weer niet tenzij je een D pony wilt en een duidelijke A pony kocht, maar dat is toch wel een beetje in te schatten hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:55

Een goed opgeleid paard heeft een basis waarop terug te vallen is, ook al zijn ze "verpest" of is er verkeerd mee omgegaan. Ze zijn snel genoeg weer op de rail te krijgen, mits er geen lichamelijke problemen zijn.

Een veulen zonder basis, daar heb je niets om op terug te vallen. Die basis breng je er zelf in. En dat is nog even een heel ander verhaal dan iets vast proberen te houden wat er al was. Dat is al moeilijk genoeg. Een jong dier beleren is echt een heel verhaal apart.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:57

Ik vind de opmerking " naar je hand zetten" altijd zo raar.
Beestjes hebben een karakter..... valt weinig aan te veranderen
opleiding geven, is volgens mij ook gewoon basiswerk, zorgen dat jij en elk ander persoon er mee weg kan rijden.
Een paard wat al beleerd is kun je indien nodig corrigeren...

voordeel van een jong paard is dat je groot en deels weet wat er allemaal is gebeurd in zijn of haar leven. Maar of je daar heel veel aan hebt? Ook tijdens het korte leven zonder ruiter kunnen er dingen gebeuren wat je niet kunt voorkomen en maar mee moet om gaan.

Maar vind dat je het karakter pas goed kunt zien bij een jaar of 2 a 3 .

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 21:57

Cassidy schreef:
Een goed opgeleid paard heeft een basis waarop terug te vallen is, ook al zijn ze "verpest" of is er verkeerd mee omgegaan. Ze zijn snel genoeg weer op de rail te krijgen, mits er geen lichamelijke problemen zijn.

Een veulen zonder basis, daar heb je niets om op terug te vallen. Die basis breng je er zelf in. En dat is nog even een heel ander verhaal dan iets vast proberen te houden wat er al was. Dat is al moeilijk genoeg. Een jong dier beleren is echt een heel verhaal apart.

En precies daarom wil ik zelf de basis aanleren, omdat ik dan zeker weet waar ik op kan terug vallen en hoe ik het paard iets geleerd heb

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:00

sneeuwpop schreef:
Ik vind de opmerking " naar je hand zetten" altijd zo raar.
Beestjes hebben een karakter..... valt weinig aan te veranderen
opleiding geven, is volgens mij ook gewoon basiswerk, zorgen dat jij en elk ander persoon er mee weg kan rijden.
Een paard wat al beleerd is kun je indien nodig corrigeren...

voordeel van een jong paard is dat je groot en deels weet wat er allemaal is gebeurd in zijn of haar leven. Maar of je daar heel veel aan hebt? Ook tijdens het korte leven zonder ruiter kunnen er dingen gebeuren wat je niet kunt voorkomen en maar mee moet om gaan.

Maar vind dat je het karakter pas goed kunt zien bij een jaar of 2 a 3 .

Dat het dier een karakter heeft is inderdaad zo!
Maar wat versta jij eronder?
Ik versta er onder dat ik dingen kan aanleren zoals ik dat graat zou willen en op welk tempo ik dat wil, en vooral op wat voor manier het gebeurt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:03

x_Nadia schreef:
Cassidy schreef:

En precies daarom wil ik zelf de basis aanleren, omdat ik dan zeker weet waar ik op kan terug vallen en hoe ik het paard iets geleerd heb

"When training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works" - Buck Brannaman

Heb jij voldoende kennis en bagage om het opleidingstraject helemaal zelf te doen? En weet jij andere manieren van aanpak om hem iets bij te brengen als manier A, B en C niet werken?
Een dier opleiden vergt kennis, en lef. Je moet weten wanneer je op kunt houden, je moet weten wanneer je door moet zetten. Ook al trekt paardlief van alles uit de kast. Je kunt bij een aanvaring niet zomaar afstappen, bokt opduiken of je instructie bellen voor hulp. Dat dien je daar ter plekke op te lossen. Stop je op het verkeerde moment, maak je een initieel probleem alleen maar groter dan misschien nodig is geweest.

Als jij geen aanwijzigen gaat geven die compleet haaks slaan op wat een dier bij een goed adres geleerd krijgt, dan is het daarna naar je eigen hand zetten zo gepiept. Eventuele problemen die tijdens het doorrijden geheid opduiken, zijn ook op te lossen als je het dier eventueel voor correctie terugbrengt naar het opleidingsadres.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:10

Helemaal alleen ga ik het niet doen, dat zal ik ook niet redden dat geef ik ook eerlijk toe, ervaring heb ik wel maar ik vind ook dat je nooit genoeg ervaring kan hebben om zoiets helemaal alleen te kunnen doen :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:11

O jawel hoor, maar dan ben je een paar 100 ingereden paarden verder...en dan nog kan er eentje tussenzitten waar je op dat moment even niet verder mee weet. Helaas is het ego van menig beleerder zo groot dat ze geen hulp inroepen. En ga er sowieso van uit dat je bij de eerste paarden die je gaat beleren fouten gaat maken. Probeer dat te voorkomen en breng het dier weg naar iemand die die eerste fouten al heeft gemaakt. Is het paard daar niet de dupe van.