Lid worden KWPN? meedoen keuringen ect?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

Lid worden KWPN? meedoen keuringen ect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 12:10

Beste bokkers,

Aangezien ik me er nooit in verdiept heb.. is het allemaal een beetje Abracadabra.

Laatst zag ik een stukje voor bij komen over een thuis keuring in Bodegraven.
Ik dacht das misschien wel leuk om aan mee te doen met mijn 5 jarige Johnson x Ferro merrie

(deze staat nog op naam van vorige eigenaar bij het KWPN)

Dus ik had me heel leuk opgegeven blijkt dat je lid moet zijn van het KWPN

De rest van 2014+2015 115 euro.. best een hoop geld.. voor een avondje keuring..

Hoe zit dat nou precies kan dat niet anders?
En stel ik wordt lid.. wat heb ik er precies aan?
In de strengen hoef ik bijv. al niet..

En als ik mee wil doen moet paard dan ook op mijn naam komen?

Kan iemand in Jip en Janneke taal uit leggen waarom ik dit wel of niet moet doen?

Alvast bedankt!

tet70

Re: Lid worden KWPN? meedoen keuringen ect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:14

een belletje naar Ermelo en je krijgt alle antwoorden :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:15

Ja het paard moet ook op jouw naam staan, hier zijn ook kosten aan verbonden.

Overigens staat op de website alle informatie, even goed zoeken en dan heb je ook het antwoord op je vragen. Anders bel je even naar het KWPN? ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:42

je wordt lid zodat je kunt fokken, paarden op je naam kunt zetten en je kunt meedoen met keuringen en bepaalde wedstrijden. De in de strengen krijg je er gratis bij. Nou ja gratis :D Afzeggen en lid blijven kan iig niet.

Het is ook niet een avondje of dagje thuiskeuring. Je wil immers dat je paard er het best voor staat. Opname stamboek en je krijgt wellicht te horen dat ze sterwaardig zou kunnen zijn. Het idee van uit de klei trekken en stukje voor draven en that's it is onjuist. Dat is idd zonde van je geld. Voor een (thuis) keuring komt ook wat werk. Juiste bespiering, beetje pit zodat ze dr gangen goed laat zien. Geknipt, geschoren etc. etc.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 13:18

Bedankt voor je reactie. Dat er er wat werk voor af gaat b ij een keuring dat snap ik. Voor mij zijn dat dingen die van zelf sprekend zijn 
Paard staat vol in training en staat er altijd netjes verzorgt bij..
Voor mij is het meer voor de leuk.. kijken of ze ster kan worden.. maar meer niet..
Ik wil niet fokken.. ik hoef haar ook niet op mijn naam ect..
Lastig lastig hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:30

Ik zit een beetje met hetzelfde, altijd paarden voor anderen gereden, maar nu mn eigen paard. Wil van de zomer graag naar de centrale keuring mrt haar maar twijfel dus vanaf januari dan al lid moet worden of pas tegen die tijd (denk net zo duur?) en hoe ik het ga doen met voorbrengen, wil het namelijk wel goed (laten) doen want mn enige kans denk ik

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:42

Is idd net zo duur :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:27

Ach, als je het leuk vind, is 115 euro natuurlijk helemaal niet duur.
Als je bij de paardenwinkel aan de kassa staat voor een tas voor redelijk overbodige spulletjes, ben je dat geld toch ook kwijt en dan heb je er wellicht helemaal geen moeite mee.

Je bent niet verplicht in NL om je paard op je naam te zetten. Nog niet. Gaat vast wel komen, maar zal pas over een jaar of wat zijn. KWPN wil wel dat wanneer je aan een keuring meedoet, het dier op je naam staat. Is hun goed recht, de keuringen zijn immers hun feestje.

Bij KWPN verwacht men wel dat het dier in goede staat en redelijk professioneel wordt gepresenteerd. Zeker van een oudere merrie (ouder dan 3) worden sportprestaties verwacht. B met wat winstpunten is waarschijnlijk niet genoeg. M2 zal meer aanspreken en de kansen van je 5-jarige vergroten.
Je zou vooraf bij een stal waar ze merries voorbrengen, kunnen vragen wat hun mening is over je merrie. Heeft zij bijvoorbeeld meteen al 2 verschillende voorvoeten, kun jij rustig je de moeite en het geld besparen want dan wordt je merrie waarschijnlijk toch geen ster.

Trouwens, op thuiskeuringen worden geen sterren verstrekt. Daar gaat het uitsluitend om stamboekopname.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:08

Dees, ik zou met een dan 9jarige merrie naar de centrale keuring gaan voor het keurschap. Merrie in augustus zo goed als groen gekocht en dus pas net weer in training en denk zomer op wedstrijd l2 dressuur, dus absoluut nog laag, maar zullen ze haar alleen daarop al laten staan?
Ze is al ster, prok en ibop (76 punten). Complete moederlijn ook goede predicaten.
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:20

Ik zou het even uitstellen en eerst zorgen voor een mooie sportprestatie.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:29

Ik zat net met de volgende vraag... Toevallig dat dut topic nu loopt. Ik ben wel lid van kwpn mijn vriendin niet. Kan ik haar paard wel bv aanmelden voor een keuring of moet dat perse de eigenaar zijn?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:33

Dan moet de vriendin het paard op naam zetten, dan kan het.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:37

De eigenaar (geregistreerde) moet he paard opgeven, dus moet hetpaard op jouw naam staan. Als je lid bent kost dat niks.

Voor ts. Met thuiskeuringen worden ze geen ster. Hoogstens stamboek exterieur. Jevkunt het beste nasr een stamboekkeuring gaan dat is juni ergens. En keuringen moet je anders voor trsinen dan gewoon normale rijtraining. Hou daar rekening mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:01

Lante schreef:

Maar is 10 en z wel 'voldoende' want dat eigenlijk voor leeftijd dan nog niks. Maar dit ook mijn twijfelpunt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:14

Z of, beter nog Z2 is genoeg. Veel merries gaan daarna de fokkerij in. Commercieel gezien is het niet echt aantrekkelijk om verder te gaan dan Z2 als je wil fokken met je merrie. Ze heeft dan wel bewezen over bepaalde kwaliteit te beschikken. :)

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:17

Bedankt voor jullie antwoord!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:22

Lante schreef:
Z of, beter nog Z2 is genoeg. Veel merries gaan daarna de fokkerij in. Commercieel gezien is het niet echt aantrekkelijk om verder te gaan dan Z2 als je wil fokken met je merrie. Ze heeft dan wel bewezen over bepaalde kwaliteit te beschikken. :)

Ok dan maakt de leeftijd verder niet meer uit? want bij mij is ze dus al ingezet voor de fokkerij en gaat nu pas de sport in. Ook geen plannen komende jaren weer te gaan fokken maar predikaten erbij natuurlijk nooit slechter

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:26

haike schreef:
Lante schreef:

Maar is 10 en z wel 'voldoende' want dat eigenlijk voor leeftijd dan nog niks. Maar dit ook mijn twijfelpunt

Ik zou persoonlijk eerst "even"het sport predikaat halen...

en daarna naar de centrale gaan, dan acht ik de kans van slagen het grootst op keur en dus meteen elite (want al ibop en sport)

Weet je waarom ze als 3 jarige niet naar de centrale is gegaan?

De meeste kans om goed te scoren is gewoon nog altijd met een 3 jarige...kom je met een oudere merrie dan word daar al heel anders tegen aan gekeken en verwachten ze prestatie;s

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:47

Als je snel een predicaat keur wilt zou ik eerst de ibop doen en daarna centrale keuring als ze geslaagd is. Heb je meer tijd zou ik voor het sportpredicaat gaan. Hoe oud zijn de nakomelingen?

Edit. Lees nu dat ze die ibop al heeft. Dan zou ik gewoon naar de centrale keuring gaan. Sportpredicaat is dan niet nodig om elite te worden
Laatst bijgewerkt door bliver op 23-11-14 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:49

Vorige eigenaren geen ambities ck dus daarom niet geweest. Ibop heeft ze al bliver, nakomelingen nu 4 en 2 dacht ik, geen idee hoe die zijn.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:50

haike schreef:
Vorige eigenaren geen ambities ck dus daarom niet geweest. Ibop heeft ze al bliver, nakomelingen nu 4 en 2 dacht ik, geen idee hoe die zijn.

Sorry ik las het te laat heb het aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:04

Bedankt voor de reacties, altijd fijn te horen hoe anderen er over denken! Binnenkort eens informeren hoe de mensen met veel ervaring hier in de regio er over denken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:01

Z2 +1 wp zorgt voor sportpredicaat. Maakt het ster/keur binnenharken al gelijk een stuk makkelijker :j

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:22

heb dus net reactie terug.. de keuring is gratis maar mits ze goed genoeg is om op te laten nemen in het stamboek,, dan moet ik wel lid worden kwpn en op naam zetten.. maar dat mag je die avond zelf beslissen. verder wordt het voorbrengen ect. allemaal verzorgt. dus denk nu waarom niet?
Of ik nu wel of niet lid wordt ik krijg zowieso een scorelijstje en een leuke/leerzame avond..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:31

Tenzij ze piephakken heeft of kreupel is is jouw merrie goed genoeg voor stamboekopname.

Dat is weinig bijzonder, t gaat om ster, keur etc.

En als ze niet goed genoeg is volgens hun, moet je dan wel betalen. :D